در برخی مواقع، کسب و کارها باید یک آژانس بازاریابی دیجیتال را استخدام کنند تا ابتکارات بازاریابی خود را تقویت کنند. یافتن مناسب ترین شرکت بازاریابی برای همکاری شامل تماس با شرکت ها برای برقراری ارتباط با اهداف و الزامات شما است.
این وبلاگ جزئیات نحوه نوشتن یک درخواست بازاریابی برای پروپوزال (RFP) را ارائه می دهد تا بتوانید آژانس هایی را که می توانند خدمات مورد نیاز شما را ارائه دهند فهرست کنید. به خواندن ادامه دهید تا درباره این موضوعات بیشتر بدانید و الگوی رایگان RFP بازاریابی ما را دانلود کنید.
نحوه نوشتن درخواست بازاریابی برای پروپوزال
پیشنهادات را از آژانس های واجد شرایط با یک درخواست مدون برای پیشنهاد (RFP) دریافت کنید. در اینجا نکاتی در مورد نحوه نوشتن یک درخواست بازاریابی برای پروپوزال آورده شده است:
چگونه یک RFP موثر برای خدمات بازاریابی بنویسیم
بیایید هر کدام را مرور کنیم:
1. اهداف خود را مشخص کنید
قبل از اینکه بتوانید شروع به نوشتن یک درخواست بازاریابی برای پروپوزال کنید، باید هدفی در ذهن داشته باشید.
بدون آن، RFP شما برای خدمات بازاریابی هیچ جهتی نخواهد داشت و ممکن است نامشخص و نامطمئن باشید. در مورد کمپین بازاریابی فعلی خود (اگر دارید) و اینکه می خواهید به کجا برود فکر کنید. می خواهید کمپین فعلی شما چگونه تکامل یابد و تغییر کند؟
اگر در حال حاضر کمپین بازاریابی ندارید، همچنان باید هدفی در ذهن داشته باشید. خواه افزایش فالوورهای شما در رسانه های اجتماعی باشد یا اینکه در موتورهای جستجو بیشتر ظاهر شوید، هدف شما باید در هنگام نوشتن RFP برای خدمات بازاریابی در ذهن شما باشد.
2. فهرستی از آنچه در آژانس می خواهید تهیه کنید
شما ممکن است ویژگی های خاصی داشته باشید که در یک آژانس بازاریابی به دنبال آن هستید، و باید از همان ابتدا به آن توجه داشته باشید.
به عنوان مثال، ممکن است علاقه مند به کار با آژانسی باشید که با مشتریان در جایگاه خاص شما کار می کند یا آژانسی که یک سرویس فوق العاده خاص ارائه می دهد. ممکن است بخواهید با آژانسی کار کنید که در فاصله نزدیک است تا بتوانید جلسات ناهار داشته باشید یا آژانسی که نظرات پنج ستاره در Google دارد.
3. تحقیقات خود را انجام دهید
قبل از اینکه یک RFP موثر برای خدمات بازاریابی بنویسید، باید پیشنهادات معمول آژانس های بازاریابی دیجیتال را بشناسید.
تحقیقات خود را انجام دهید تا در مورد خدماتی که اکثر آژانس های بازاریابی ارائه می دهند بیشتر بدانید. همچنین میخواهید در مورد قیمتهای پایه خدمات بازاریابی مورد علاقه خود تحقیق کنید.
از آنجایی که شما بودجه بازاریابی را در RFP خود ارائه می دهید، می خواهید یک ایده کامل و واقع بینانه از میزان هزینه ای که می توانید برای خدماتی که می خواهید بپردازید داشته باشید.
4. فهرست کوتاه آژانس های مورد علاقه
قبل از شروع نوشتن RFP های خود برای خدمات بازاریابی، باید ایده خوبی از جایی که می خواهید آنها را ارسال کنید داشته باشید. پس از انجام تحقیقات خود، فهرست کوتاهی از آژانس هایی که علاقه مند به همکاری با آنها برای کمپین بازاریابی خود هستید، تهیه کنید.
فقط آژانس هایی را فهرست کنید که در مورد آنها جدی هستید – به این ترتیب، بعداً توجه کمتری به انجام آنها خواهید داشت. پس از ایجاد لیست کوتاه خود، آماده ایجاد RFP بازاریابی خود هستید.
5. از الگوی RFP بازاریابی ما استفاده کنید
اگر می خواهید یاد بگیرید که چگونه یک RFP بازاریابی را از پایه بنویسید، از الگوی RFP ما استفاده کنید. انجام این کار تضمین می کند که هیچ چیزی را کنار نمی گذارید و تمام اطلاعاتی را که به دنبال آن هستید از شرکت های بازاریابی دریافت می کنید.
RFP بازاریابی چیست؟
درخواست بازاریابی برای پروپوزال یا RFP بازاریابی، یک سند مکتوب است که کسب و کارها برای دریافت پیشنهاد برای یک پروژه یا کمپین با آژانس های بازاریابی به اشتراک می گذارند.
یک RFP عالی به وضوح جزئیات مهم پروژه را برای شرکت استخدام کننده و آژانس بازاریابی ارائه می دهد. باید شامل موارد زیر باشد:
- محدوده پروژه
- محصولات قابل تحویل خاص
- مهلت ها
- بودجه
مزایای یک RFP بازاریابی خوب چیست؟
یک RFP بازاریابی خوب چندین مزیت را به مشاغل ارائه می دهد، از جمله موارد زیر:
- بهره وری بهبود یافته است: یک RFP خوب فرآیند استاندارد مناقصه را برای آژانس ها ایجاد می کند. هنگامی که آژانس ها تمام اطلاعات مربوط به پروژه و کسب و کار استخدام را دارند، می توانند تمام جزئیات را در پیشنهاد خود ارائه دهند. تبادل ایمیل را کاهش می دهد و ارتباط بین هر دو طرف را ساده می کند.
- تدارکات مقرون به صرفه: یک RFP بازاریابی که به خوبی نوشته شده باشد همچنین هزینه خرید کلی کسب و کار شما را کاهش می دهد زیرا می تواند به شما کمک کند بهترین آژانس بازاریابی را پیدا کنید که نتایج مورد نیاز شما را ایجاد کند، چه برای یک پروژه بلند مدت یا کوتاه مدت. در نتیجه، مجبور نیستید یک آژانس ثانویه یا فریلنسر استخدام کنید تا شکاف ها را پر کنید یا اشتباهات را برطرف کنید.
- تصمیم گیری بهتر: یک RFP بازاریابی خوب منجر به تصمیمگیری بهتر میشود، زیرا میتوانید به راحتی تواناییها، مزیتها و هزینههای آژانسهای مختلف را مقایسه کنید.
چه چیزی در یک RFP بازاریابی (با الگوی RFP بازاریابی رایگان) گنجانده شود
اگر از قالب RFP استفاده کنید، بیشترین مزایا را از RFP بازاریابی خود خواهید برد.
میتوانید یک نسخه دیجیتالی از RFP بازاریابی ما دریافت کنید یا میتوانید برای یادگیری مواردی که باید در یک درخواست بازاریابی برای پیشنهاد گنجانده شود، ادامه دهید:
1. بیانیه هدف
اگر می خواهید یک آژانس بازاریابی شما را جدی بگیرد، باید یک بیانیه هدف را به آنها ارائه دهید. این بیانیه به آژانس ها می گوید که چرا به یک پیشنهاد علاقه مند هستید و می تواند شامل مواردی مانند:
- چرا به پیشنهاد نیاز دارید
- زمانی که قصد انتخاب آژانس را دارید
- وضعیت فعلی کمپین بازاریابی شما
- نقطه تماس شما
بیانیه هدف شما می تواند کوتاه و شیرین باشد – فقط برای اینکه آژانس بداند چرا به پیشنهاد نیاز دارید.
2. اطلاعات شرکت
برای اینکه یک آژانس بازاریابی به درستی از شما نقل قول کند، ارائه هرچه بیشتر اطلاعات شرکت مهم است. شما باید اطلاعات ضروری شرکت، از جمله:
- وقتی تاسیس شدی
- مخاطب هدف شما
- محصولات و خدماتی که می فروشید
- تجربه ای که با آژانس های دیگر داشته اید
- اهداف کوتاه مدت و بلند مدتی که در ذهن دارید
این اطلاعات به آژانسهای بازاریابی نگاهی درونی به شما میدهد که میخواهید چه کسی باشید، که میتواند به آنها کمک کند تا پیشنهاد دقیقتری به شما بدهند.
3. کاری که از یک شرکت بازاریابی به دنبال آن هستید
اکنون زمانی است که برای خدمات بازاریابی وارد گوشت و سیب زمینی RFP خود می شوید. در این بخش، یک نمای کلی از کارهایی که از آنها به دنبال آن هستید را به آژانس ها ارائه دهید. می تواند شامل مواردی مانند:
- خدمات اصلی بازاریابی که به آنها علاقه دارید
- آنچه می خواهید یک آژانس به صورت هفتگی، ماهانه و سالانه انجام دهد
وقتی در مورد انتظارات خود صحبت می کنید تا می توانید صادق باشید. اگر نتایج مورد نظرتان را کم اهمیت جلوه دهید، مطمئناً ناامید خواهید شد.
4. گزارش انتظارات
هر چند وقت یک بار انتظار دارید که یک آژانس به شما گزارش دهد؟ آیا به دنبال گزارش های هفتگی، گزارش های دو هفته ای یا گزارش های ماهانه هستید؟ در اینجا مواردی وجود دارد که می توانید در این بخش در مورد آنها صحبت کنید:
- چگونه آژانس ها باید با شما و تیم شما تماس بگیرند
- چه روش های ارتباطی را ترجیح می دهید
- برای هر استراتژی بازاریابی به چه نوع گزارشی نیاز دارید
- هر چند وقت یکبار انتظار دریافت گزارش دارید
وقتی در مورد انتظارات گزارش دهی خود صادق باشید، احتمال بیشتری وجود دارد که با آژانسی مطابقت داشته باشید که بتواند نیازهای شما را برآورده کند.
5. بودجه
بودجه شما نقش بسیار مهمی در قالب RFP بازاریابی شما ایفا می کند، زیرا می تواند چیزی باشد که علاقه شما را به یک آژانس ایجاد یا از بین ببرد.
اگر هزینه خدمات آنها بیش از بودجه شما باشد، احتمالاً با آنها کار نخواهید کرد. اگر بودجه شما برای آنچه یک آژانس ارائه می دهد بسیار کم است، آنها شما را به عنوان مشتری قبول نمی کنند. شامل اطلاعاتی مانند:
- کل بودجه بازاریابی شما
- بودجه برای کانال های خاص
- شرایط پرداخت شما
- نحوه برخورد شما با تمدید و توسعه قرارداد
وقتی نوبت به بودجهتان میرسد صادق باشید تا در وقت و تلاش خود و آژانس صرفهجویی کنید.
6. شرایط قرارداد
تشریح اینکه دقیقاً میخواهید قراردادتان چگونه پیش برود، اطلاعات مهمی برای آژانسها است و به آنها اطلاع میدهد که دقیقاً میدانید چه میخواهید. شامل اطلاعاتی مانند:
- تاریخ شروع آزمایشی شما
- تاریخ پایان خدمت آزمایشی شما (اگر قصد دارید)
- اگر به توافق نامه عدم افشا نیاز دارید
- شرایط برای پایان خدمت
7. سوالات برای آژانس
آیا سؤال خاصی دارید که احساس شما را در مورد یک آژانس ایجاد یا خراب کند؟ اکنون وقت شماست که از آنها بپرسید! به پرسیدن سوالاتی مانند:
- تجربه شما چیست؟
- آیا با شرکتی در صنعت من کار کرده اید؟
- یک کمپین چقدر طول می کشد تا نتایج را به دست آورد؟
قبل از شروع کمپین خود با یک آژانس تلفنی صحبت خواهید کرد، اما این یک فرصت عالی برای دریافت پاسخ سوالات از قبل است.
8. چگونه تصمیم می گیرید
نحوه انتخاب آژانس را روشن کنید. این اطلاعات به آژانس ها اجازه می دهد بدانند که شما تعیین کننده هستید و برای انتخاب خود برنامه ای دارید. شما می توانید به آژانس اجازه دهید اطلاعاتی مانند:
- عواملی که بیشترین تأثیر را بر تصمیم شما دارند
- عواملی که هنگام انتخاب آژانس غیرقابل مذاکره هستند
- عواملی که به شانس آژانس آسیب می زند
9. بازه زمانی بررسی پیشنهادات
به آژانسها اطلاع دهید که چه زمانی میتوانند برای دریافت پاسخ از شما برنامهریزی کنند، همراه با یک جدول زمانی کلی برای فرآیند بررسی شما. شما باید اطلاعاتی مانند:
- مهلت شما برای پیشنهادات
- چقدر طول می کشد تا پیشنهادات را بررسی کنید
- وقتی قصد تصمیم گیری دارید
10. نقاط تماس
شما باید آژانس ها را در مورد نقاط تماس (POC) در کسب و کار خود مطلع کنید و از آنها درخواست POC کنید. این اطلاعات تمام خطوط ارتباطی را در طول فرآیند باز و موثر نگه می دارد.
شما می توانید اطلاعاتی مانند:
- POC در کسب و کار شما
- بخش هر POC
- اطلاعات تماس POC
و می توانید اطلاعاتی مانند:
- برای سؤالات باید با چه کسی تماس بگیرید
- چه کسی کمپین شما را مدیریت خواهد کرد
- چند نقطه تماس در طول کمپین خود خواهید داشت
11. الزامات پاسخ
سپس می خواهید به آژانس ها بگویید که چگونه باید به شما پاسخ دهند. شما باید اطلاعاتی مانند:
- چه قالبی پاسخ خود را ترجیح می دهید (PDF، ایمیل و غیره)
- چگونه یک آژانس باید پاسخ خود را قالب بندی کند
این اطلاعات حدس و گمان را برای آژانس ها حذف می کند و به طور بالقوه می تواند روند پاسخگویی را سرعت بخشد.
قالب RFP بازاریابی رایگان ما را دانلود کنید
در WebFX، ما می دانیم که انتخاب آژانس بازاریابی دیجیتال مناسب برای نیازهای خاص شما چقدر مهم است. به همین دلیل است که ما الگوها و نمونه های رایگان RFP بازاریابی خود را برای کمک به شما ارائه کرده ایم! امیدواریم الگوی RFP بازاریابی ما به شما کمک کند آژانس دیجیتالی رویاهای خود را پیدا کنید.
به کمک بیشتری نیاز دارید؟ با ما به صورت آنلاین تماس بگیرید یا با ما تماس بگیرید 888-601-5359 برای صحبت با یک استراتژیست!