بازار رقابتیتر میشود، چشمانداز با شرکتهای مشابه بیش از حد اشباع شده است، و شما شروع به احساس فشار میکنید – چه کاری میتوانید انجام دهید تا مطمئن شوید که بالاتر از جمعیت قرار میگیرید؟ پاسخ چند وجهی است، اما یک راه واضح برای بهبود میزان موفقیت و رضایت کاربران، افزایش نرخ تعامل کلی سایت شماست.
ضمیمه کردن نرخ تعامل به بالا بردن سایت شما بالاتر از جمعیت ممکن است در ابتدا دشوار به نظر برسد. با این حال، پرداختن به مسائلی که معمولاً میتواند منجر به نرخ تعامل پایین شود، میتواند بسیار بیشتر از درصد بهبود یابد، زیرا شبیه به استفاده از یک قلم موی گسترده برای ترسیم یک تصویر بزرگ است، بلکه جزئیات را از گوشهای به گوشه دیگر ارائه میکند.
اما قبل از اینکه عمیق تر شویم، نرخ تعامل دقیقاً چیست؟
نرخ تعامل چیست؟
نرخ تعامل تعداد جلساتی است که Google Analytics 4 به عنوان “جلسات درگیر” تعریف می کند. این را می توان به عنوان معکوس نرخ پرش در نظر گرفت، که اکنون به عنوان درصد کاربرانی که یک وب سایت را بدون بازدید از صفحه دیگری ترک کرده اند یا قبل از گذشت 10 ثانیه آن را ترک کرده اند، تعریف می شود.
با این حال، GA4 دیگر درصدهای نرخ پرش ردیابی را در اولویت قرار نخواهد داد و در عوض بر معیار نرخ تعامل تکیه می کند. برای اینکه جلسه کاربر به عنوان یک جلسه درگیر طبقه بندی شود، چند شرایط وجود دارد که باید رعایت شود. حداقل یکی از موارد زیر باید رعایت شود:
- جلسه کاربر بیش از 10 ثانیه است
- کاربر از بیش از یک صفحه وب بازدید می کند
- جلسه شامل یک تبدیل است
اگر هر یک از این معیارها برآورده شود، GA4 داده ها را به درصد نرخ مشارکت کلی اضافه می کند.
برای در نظر گرفتن این موضوع، میگوییم که کاربر در جستجوی کمربند مخصوص شلوار لباس است، اما در صفحهای قرار میگیرد که کمربندهای WWE را میفروشد. به احتمال زیاد زمانی که فرد متوجه نشد هدفش محقق نشده است، به سرعت از سایت خارج می شود.
سناریوی دیگر ممکن است کاربری باشد که به دنبال یک دستور العمل سریع در یک سایت اطلاعاتی است، اما وقتی در پست وبلاگ قرار می گیرد، متوجه می شود که سایت چند ثانیه طول می کشد تا بارگذاری شود. سپس از صفحه خارج می شوند تا سایت دیگری را پیدا کنند که عملکرد بهتری داشته باشد. در هر دو مورد، کاربر قبل از سپری شدن 10 ثانیه و قبل از حرکت از صفحه فرود اصلی خود را ترک کرد. در نتیجه، هیچ یک از جلسات یک جلسه درگیر نبود.
چگونه نرخ تعامل را اندازه گیری می کنید؟
قبل از اصلاح زمانهای تعامل کم یا متوسط، ابتدا باید میزان نرخ کلی شما و صفحاتی که بیشترین تأثیر را دارند را مشخص کنید. موثرترین راه برای یافتن این اطلاعات استفاده از آن است گوگل آنالیتیکس 4. برای انجام این کار باید به گزارش ها بخش GA4 واقع در سمت چپ صفحه نمایش.
یکبار کلیک کنید گزارش ها، به منوی کشویی زیر بروید نامزدی و پیدا کنید صفحات و صفحه نمایش برگه اگر گزارشهای شما از قبل تنظیم شدهاند، این برگه باید دادههای بازدیدها، کاربران، میانگین زمان تعامل و چندین گزینه دیگر را نمایش دهد.
اگر نرخ تعامل از قبل در دادههای فهرست شده گنجانده نشده است، میتوانید این گزینه را از طریق نماد سفارشیسازی گزارش واقع در سمت راست بالای صفحه اضافه کنید.
پس از کلیک بر روی آن، یک منوی کشویی با گزینه ای برای کلیک بر روی برگه ای به نام ظاهر می شود معیارهای. برگه معیارها به شما این امکان را می دهد که نرخ تعامل را به عنوان یکی از موارد ردیابی شده خود برای صفحات جداگانه اضافه کنید.
پس از انجام این مراحل، باید بتوانید صفحات سایت خود را از بالاترین نرخ تعامل تا کمترین میانگین زمان تعامل فیلتر کنید.
درصد نرخ تعامل خوب چیست؟
درصد نرخ تعامل خوب می تواند از سایتی به سایت دیگر تغییر کند و داده های کلی تا حدودی پراکنده است. در حال حاضر، اجماع عمومی این است که میانگین نرخ تعامل برای همه ترافیک حدود 50 درصد است. اگرچه، ترافیک ارگانیک معمولاً نرخ تعامل بالاتری نسبت به ترافیک پولی دارد – حدود 60 درصد در مقایسه با 55 درصد.
اما این معیارها نسبت به سایت هستند، چه B2B یا B2C. برخی از رقبا ممکن است میانگین نرخ مشارکت 40 درصدی داشته باشند، اما همچنان می توانند اهداف سه ماهه خود را انجام دهند. در حالی که دیگران ممکن است با این درصد پایین دست و پنجه نرم کنند. برای کمک به ایجاد درک بیشتر از پیشرفتهای بالقوه سایت خود، پیگیری تکمیل اهداف و همچنین نرخ تعامل بسیار مهم است.
هنگام تجزیه و تحلیل نرخ تعامل برای صفحات خاص، چند مورد وجود دارد که باید در نظر داشته باشید. اولین مورد، میزان دعوت به اقدام (CTA) است که صفحه فرود خاص دارد. معمولاً صفحاتی با یک CTA واحد نرخ خروج بالاتری نسبت به صفحاتی دارند که دارای چندین CTA هستند. عامل مهم دیگری که ممکن است نادیده گرفته شود این است که سایت دارای بنر کوکی باشد.
اگر کاربر از اشتراک گذاری داده های خود با صفحه امتناع کند، ممکن است به عنوان خروجی صفحه در GA4 ردیابی شود. این می تواند یک مشکل دشوار برای دور زدن باشد، اما آگاهی از آن به رفع برخی از مشکلات احتمالی هنگام تجزیه و تحلیل صفحات یا وب سایت هایی با نرخ تعامل پایین کمک می کند.
6 نکته برای بهبود نرخ تعامل
اکنون که اصول اولیه نرخ تعامل را میدانیم، زمان آن رسیده است که چگونگی بهبود آنها را بیابیم. از تحقیقات کاربر گرفته تا بهینه سازی برای کلمات کلیدی مرتبط، در زیر 6 استراتژی حیاتی برای بهبود تعامل کاربر آورده شده است.
1. برای کلمات کلیدی مرتبط بهینه سازی کنید
اولین قدم برای تضمین نرخ تعامل شما تا آنجا که می تواند بالا باشد، بهینه سازی صفحات برای کلمات کلیدی مرتبط است. اگر صفحه سایت شما با هدف کاربر یا پرس و جوی که برای مکان یابی وب سایت شما استفاده کرده است مطابقت نداشته باشد، میزان ترافیک دریافتی شما اضافی خواهد بود.
برای این کار می توانید از ابزارهایی مانند اهرفس یا سمروش برای انجام تحقیقات گسترده کلمات کلیدی برای صفحات فرود خود. سعی کنید کلمات کلیدی تراکنشی – مانند کلمات کلیدی “برای فروش” – را برای صفحات محصول یا دسته خود هدف قرار دهید. برای پستهای وبلاگ یا پستهای احتمالی که اخبار را پوشش میدهند، کلمات کلیدی اطلاعاتی مانند «چیست…» یا «چگونه…» را هدف قرار دهید تا مطمئن شوید که مخاطب مناسب را جذب میکنید.
اگر سایت شما رتبه دامنه پایین تری دارد، مهم است که روی کلمات کلیدی طولانی تمرکز کنید که ممکن است دشواری کلمات کلیدی کمتری داشته باشند. این به شما شانس بیشتری برای رتبه بندی بالاتر در SERP ها می دهد، در حالی که همچنان با مخاطبان مناسب درگیر هستید.
2. تحقیقات کاربر را انجام دهید
مورد بعدی که باید به آن پرداخته شود، کسب دانش پایگاه کاربر شما است. درک اینکه سایت شما چه مخاطبانی را جذب می کند، شما را یک قدم به یافتن دلیل ترک آن ها نزدیک تر می کند. پس از بهینه سازی کلمات کلیدی سایت خود، می توانید با بررسی آن اطلاعات کلی از کاربران خود کسب کنید جمعیت شناسی تب در GA4.
این میتواند اطلاعاتی را در مورد مکانهای کاربر، میانگین سن و دستگاههایی که استفاده میکنند نمایش دهد. اگر یک کسب و کار محلی هستید، اما متوجه شده اید که یکی از صفحات خدمات شما کاربران را از مکان دیگری جذب می کند، ممکن است لازم باشد استراتژی بهینه سازی محلی خود را مجدداً تنظیم کنید.
یکی از مهمترین اطلاعات در اینجا، دادههای دستگاه فهرست شده است. دانستن اینکه آیا مخاطبان اصلی شما از تلفن همراه، دسکتاپ یا رایانه لوحی می آیند یا نه، می تواند به محدود کردن استراتژی شما کمک کند تا مطمئن شوید که روی نسخه مناسب سایت خود تمرکز می کنید.
اگر 80 درصد از بازدیدکنندگان شما از دستگاههای IOS میآیند، بهینهسازی CTA موبایل، ناوبری و ساختار کلی سایت شما بسیار مهم خواهد بود.
3. عادات کاربر را شناسایی کنید
شناسایی عادات کاربر هنگام تلاش برای تشخیص مشکلات نرخ تعامل شما حیاتی است. تعامل کاربر با صفحات شما چگونه است؟ عادات ناوبری آنها چیست؟ چه صفحاتی باعث خروج بیشتر کاربران می شوند؟
یک ابزار عالی برای استفاده در هنگام شناسایی رفتار کاربر است هاتجار. Hotjar به شما این امکان را می دهد که نقشه های حرارتی یا ضبط را برای صفحات جداگانه تنظیم کنید. نقشه های حرارتی مناطقی را که کاربران مکررا روی آنها کلیک می کنند برجسته می کند، در حالی که ضبط ها عادت های ماوس کاربر را ردیابی می کنند.
در حالی که ضبطها برای تجزیه و تحلیل طول تعامل کاربر مفیدتر هستند، نقشههای حرارتی میتوانند تشخیص دهند که آیا CTA شما به اندازه کافی مورد توجه یا کلیک قرار گرفتهاند یا خیر.
Hotjar همچنین میتواند به شناسایی فرصتهای بالقوه پیوند داخلی کمک کند، زیرا کلمات رایجی را که کاربران روی آن کلیک میکنند نمایش میدهد. این می تواند برای انتقال کاربران از صفحه وبلاگ به صفحه وبلاگ یا صفحات تبدیل کلیدی استفاده شود. به طور کلی، استفاده از Hotjar می تواند بسیار مفید باشد افزایش تجربه کاربری از سایت شما، که به نوبه خود می تواند ناامیدی و نرخ خروج را کاهش دهد.
4. ساختار CTA را مرور کنید
یکی دیگر از موارد کلیدی برای بررسی، عبارت و قرار دادن CTA در برجسته ترین صفحات فرود شما است. یک استراتژی خوب این است که اطمینان حاصل کنید که CTA شما یک اقدام، ترجیحاً با مقدار کمی متن، از سوی کاربر مانند «اکنون بخرید» یا «زمانبندی تماس» را درخواست میکند.
بعدی این است که به محل قرارگیری هر CTA نگاه کنید. یکی بالای تاشو هست؟ یا با حرکت معمولی چشم کاربر هماهنگ است؟
مهم است که به یاد داشته باشید که چشم کاربران معمولاً سایت را با الگوی Z هدایت می کند. این بدان معنی است که آنها از بالا سمت چپ شروع می شوند، به سمت راست حرکت می کنند و سپس تکرار می کنند. داشتن یک CTA در سمت راست بالای ناوبری ما، و همچنین سمت چپ تصویر قهرمان اصلی شما، هر دو استراتژی مکرری هستند که هنگام ایجاد دکمههای CTA استفاده میشوند.
برای مثال، میتوانیم ببینیم که سایت ما دکمه «درخواست پیشنهاد» را در بالا سمت راست و دکمه «خدمات ما» را در سمت چپ تصویر قهرمان ما دارد.
5. محتوای تعاملی ایجاد کنید
محتوای تعاملی دقیقاً همان چیزی است که به نظر می رسد – مواردی که در صورت درخواست با کاربر تعامل دارند. خواه یک دکمه باشد یا یک تصویر متحرک، آیتم های پویا اغلب می توانند توجه کاربر را جلب کنند و لایه دیگری از ارتباط بین آنها و صفحه وب ایجاد کنند.
هنگام بهینه سازی CTA، افزودن یک عنصر تعاملی از طریق جاوا اسکریپت، CSS یا یک افزونه می تواند ارزشمند باشد. به طور معمول، یک عنصر شناور ساده می تواند به تقویت تعامل بین دکمه ها و کاربران کمک کند.
با این حال، انجام این کار همیشه ضروری نیست. بسته به مخاطبان سایت شما و چشم انداز رقابتی، یک وب سایت ثابت ممکن است به همان خوبی عمل کند. هنگام تصمیم گیری برای اضافه کردن CTA های تعاملی، انجام تجزیه و تحلیل رقبا برای اینکه بدانید آیا کاربران هدف شما از سایت های مشابهی بازدید می کنند که این ویژگی ها را ارائه می دهند یا خیر.
6. بهینه سازی عملکرد سایت
گام مهم دیگری که باید انجام دهید بررسی سلامت عملکرد کلی سایتتان است. شما می توانید این کار را از طریق انجام دهید PageSpeed Insights، که عیب یابی را روی عملکرد موبایل و دسکتاپ سایت شما اجرا می کند.
این ابزار فرصتهای بالقوهای را نشان میدهد که با دستهای که موضوع در آن قرار میگیرد برچسبگذاری میشود. به عنوان مثال، ممکن است کاهش جاوا اسکریپت استفاده نشده را برای کمک به بهینه سازی LCP یا بزرگترین رنگ محتوا توصیه کند. LCP سرعت بارگیری محتوای کلی صفحه وب است و یکی از سه معیار اصلی ردیابی شده در ابزار است.
اگر سایت شما از جاوا اسکریپت زیادی برای افزایش تعامل آن استفاده می کند، ما به شدت توصیه می کنیم موارد حیاتی سایت خود را بررسی کنید. به عنوان مرجع، زمان بارگذاری معمول صفحات وب بین 0.0 و 0.4 ثانیه است. با این حال، هدف واقعی تر تلاش برای 1-2 ثانیه است.
مروری بر بهبود نرخ تعامل
همانطور که می بینیم، بهبود نرخ تعامل اغلب نیاز به تجزیه و تحلیل چندین بخش از وب سایت شما دارد. ممکن است کار سختی به نظر برسد، اما مراحل و نتایج نهایی ارزشش را دارند. داشتن یک وب سایت سالم و بهینه که به طور خاص برای مخاطبان هدف شما طراحی شده باشد، برای کاهش نرخ خروج و تشویق بیشتر تعامل و تبدیل کل ضروری است.
اکنون که ابزار مناسبی در اختیار دارید، باید در مسیر انجام تحقیقات مشارکت خود باشید. برای اطلاعات بیشتر، تسویه حساب کنید وبلاگ Go Fish Digital برای آخرین اطلاعات و استراتژی های سئو.
اخبار را مستقیماً در صندوق ورودی خود جستجو کنید
*ضروری