نحوه ممیزی سرفصل های صفحه

به روز شده: 3 مارس 2023.

یاد بگیرید که چگونه عناوین یک صفحه و کل وب سایت را مانند یک حرفه ای حسابرسی SEO واقعی ممیزی کنید.

ساختار سرفصل ها در یک وب سایت یکی از مهم ترین عناصر درون صفحه است که هر ممیزی SEO باید آن را بررسی کند.

در این مقاله، من شما را از طریق مراحل بررسی ساختار سرفصل ها در یک وب سایت راهنمایی می کنم.

یاد خواهید گرفت:

  • اصول استفاده از سرفصل ها،
  • مسائل مشترک سرفصل،
  • نحوه ممیزی دستی سرفصل ها،
  • نحوه ممیزی عناوین به صورت عمده،
  • چگونه بررسی کنیم که آیا جاوا اسکریپت عناوین را تغییر می دهد یا خیر و آیا گوگل در نمایه سازی محتوای آنها مشکل دارد یا خیر.

من همچنین نکات و ابزارهای کاربردی را در اختیار شما قرار خواهم داد که می توانید از آنها برای تجزیه و تحلیل ساختار سرفصل ها در وب سایت خود یا وب سایت های مشتریان خود استفاده کنید.

بیایید شیرجه بزنیم!

نحوه ممیزی عناوین در یک صفحه یا وب سایت

مرحله 1: اصول اولیه عنوان صفحه

اگر شما یک ممیز مبتدی سئو هستید، در اینجا همه چیزهایی که باید در مورد سرفصل ها بدانید آمده است:

  • سرفصل ها عنصر ضروری یک وب سایت با ساختار مناسب هستند. آن‌ها عناصر متنی هستند که برای تقسیم محتوا به بخش‌ها یا زیربخش‌ها استفاده می‌شوند و به کاربران این امکان را می‌دهند تا به سرعت و به راحتی محتوای وب‌سایت را مرور کنند. سرفصل‌ها به دلایل دسترسی نیز مهم هستند زیرا افرادی که از صفحه‌خوان‌ها استفاده می‌کنند برای پیمایش محتوا به آن‌ها تکیه می‌کنند.
  • شش نوع مختلف عنوان وجود دارد که از H1 تا H6 را شامل می شود که H1 مهم ترین و H6 کمترین اهمیت است. هر عنوان هدف خاص خود را دارد و نشان دهنده سطح متفاوتی از اهمیت در سلسله مراتب محتوا است.
  • مهم است که از سرفصل ها به طور مداوم و منطقی در سراسر وب سایت استفاده کنید. به عنوان مثال، عنوان H1 باید برای عنوان یا عنوان اصلی صفحه رزرو شود، در حالی که عنوان H2 باید برای عنوان های فرعی استفاده شود. از سرفصل های H3 و H4 می توان برای تقسیم بیشتر محتوا به بخش های فرعی استفاده کرد. زمانی که سرفصل ها به طور مداوم مورد استفاده قرار می گیرند، ساختار و وضوح محتوا را ارائه می دهند و باعث می شود که کاربران بتوانند مسیریابی و درک کنند.

در اینجا اطلاعات و بهترین روش‌ها برای سرفصل‌ها از اسناد Google Search Central آمده است.

اسناد گوگل در سرفصل ها
این تنها چیزی است که باید در مورد نحوه استفاده و عدم استفاده از عنوان در صفحه بدانید.

مرحله 2: نحوه ممیزی دستی عناوین صفحه

شما همیشه باید اطلاعات دقیقی در مورد ساختار عنوان در ممیزی سئو خود بگنجانید.

برای بررسی دستی سرفصل ها در یک وب سایت، باید هر صفحه را مرور کنید و عناوین و زیرعنوان های مختلف را شناسایی کنید.

این به شما کمک می‌کند تا مشکلات مربوط به ساختار سرفصل و سلسله مراتب را که ممکن است مختص انواع خاصی از صفحات باشد، شناسایی کنید.

در اینجا نحوه انجام آن آمده است:

1) می توانید این کار را با استفاده از ویژگی “Inspect Element” در مرورگر وب خود یا با مشاهده کد منبع صفحه انجام دهید.

تجزیه و تحلیل عناوین با استفاده از "عنصر را بازرسی کنید" ویژگی در کروم

2) از افزونه Web Developer Chrome استفاده کنید. به سادگی روی افزونه کلیک کنید، به “اطلاعات” و “مشاهده طرح کلی سند” بروید.

تجزیه و تحلیل ساختار سرفصل ها با استفاده از ابزار توسعه دهنده وب کروم
ساختار سرفصل ها در یک وب سایت نمونه ایجاد شده توسط ابزار توسعه دهنده وب Chrome

3) از افزونه Detailed SEO Extension استفاده کنید. به سادگی بر روی پسوند کلیک کنید و “عنوان” را انتخاب کنید.

تجزیه و تحلیل ساختار سرفصل ها با افزونه های SEO تفصیلی کروم

موضوعات رایج سرفصل برای جستجو

  1. ثبات: اطمینان حاصل کنید که سرفصل ها در سرتاسر وب سایت با استفاده از قالب بندی و سلسله مراتب یکسان در هر صفحه سازگار هستند.
  2. سلسله مراتب: بررسی کنید که سرفصل ها به ترتیب درست استفاده شده باشند، از یک تگ H1 شروع شده و به سمت H2، H3 و غیره حرکت کنید. سلسله مراتب سرفصل ها باید سازماندهی محتوا را در صفحه نشان دهد.
  3. تعیین سطح: اطمینان حاصل کنید که سرفصل ها در مکان صحیح قرار گرفته اند، یعنی باید قبل از محتوایی که معرفی می کنند قرار گیرند.
  4. تکثیر. مضاعف شدن: بررسی کنید که هر عنوان منحصر به فرد باشد و بیش از یک بار در همان صفحه استفاده نشده باشد.
  5. استفاده از کلمه کلیدی: از عناوین برای بهبود تمرکز کلمات کلیدی صفحه با ترکیب کلمات کلیدی مرتبط استفاده کنید.
  6. دسترسی: دقت کنید که سرفصل ها نیز تشریحی و مختصر باشند. افرادی که از صفحه‌خوان‌ها استفاده می‌کنند به سرفصل‌ها تکیه می‌کنند، بنابراین مهم است که عنوان‌ها به‌طور دقیق محتوایی را که قبل از آن هستند، توصیف کنند.

هنگامی که مشکلات مربوط به ساختار عنوان را شناسایی کردید، می توانید برای اصلاح آنها اقداماتی انجام دهید. در اینجا برخی از اشتباهات رایج و نحوه اصلاح آنها آورده شده است:

  • تگ های H1 مفقود یا تکراری: اطمینان حاصل کنید که هر صفحه دارای یک تگ H1 منحصر به فرد است و موضوع اصلی صفحه را به طور دقیق منعکس می کند.
  • سلسله مراتب نادرست: اگر سرفصل‌ها به ترتیب درستی نیستند، می‌توانید به سادگی آنها را بازسازی کنید تا سلسله مراتب محتوا را منعکس کنند.
نمونه سلسله مراتب نادرست سرفصل ها
  • قالب بندی موجود نیست یا ناسازگار است: اطمینان حاصل کنید که سرفصل ها در سرتاسر وب سایت به طور پیوسته قالب بندی شده اند و از همان اندازه فونت، رنگ و سبک استفاده می کنند.
  • عناوین خیلی زیاد یا خیلی کم: بررسی کنید که تعداد سرفصل های هر صفحه با حجم محتوا مناسب باشد. عناوین کافی برای تقسیم کردن مطالب به تکه های قابل خواندن باید وجود داشته باشد، اما نه آنقدر زیاد که طاقت فرسا شود.
  • استفاده از عناوین برای اهداف سبک به جای انتقال معنی (اهمیت). این یک مورد بزرگ است! من اغلب آن را در وب سایت های وکیل می بینم.
استفاده نادرست از سرفصل ها

در ممیزی SEO خود، باید ساختار سرفصل ها را در هر نوع صفحه مورد بحث قرار دهید و نمونه ای از ساختار صحیح سرفصل ها را برای هر قالب صفحه ارائه دهید.

این کافی نیست که بگوییم «ساختار سرفصل ها نادرست است. ساختار را درست کنید.» ?

مرحله 3: ابزارهایی برای خودکارسازی ممیزی سرفصل ها

عملاً هر خزنده وب سایت محبوبی می تواند به خودکارسازی فرآیند ممیزی سرفصل ها کمک کند. برخی از گزینه های محبوب عبارتند از:

گزارش سرفصل های JetOctopus
گزارش سرفصل های قورباغه فریاد
گزارش سرفصل‌های سایت
گزارش Ahrefs برای سرفصل ها

استفاده از ابزارهایی برای ممیزی سرفصل ها می تواند مفید باشد زیرا می تواند به شناسایی سریع مسائل در تعداد زیادی از صفحات کمک کند. شما هزاران صفحه را به صورت دستی بررسی نمی کنید، درست است؟ ?

با این حال، این ابزارها همه مسائل مربوط به سرفصل را بررسی نمی کنند و حسابرسی دستی همیشه ضروری است.

  • این ابزارها معمولاً کل ساختار عنوان هر صفحه را تجزیه و تحلیل نمی کنند. به طور کلی، این خزنده‌ها فقط تگ‌های H1 و H2 و تکراری بودن آن‌ها، وجود چندین سرصفحه H1 در یک صفحه، یا اینکه هدرها خیلی طولانی یا خیلی کوتاه هستند را بررسی می‌کنند.
  • علاوه بر این، ابزارهای خزیدن ممکن است نتوانند توصیه هایی را برای نحوه رفع مشکلات مربوط به عنوان ارائه دهند، بنابراین باید درک کاملی از بهترین شیوه های عنوان برای پیشنهاد تغییرات لازم داشته باشید.

نکته ای در مورد سرفصل ها و جاوا اسکریپت

به خاطر داشته باشید که ساختار سرفصل ها در یک وب سایت ممکن است تغییر دادن پس از اجرای جاوا اسکریپت

ابزارهای خزنده فوق برای بررسی اینکه آیا ساختار سرفصل ها پس از اجرای جاوا اسکریپت تغییر می کند و اینکه آیا گوگل می تواند به درستی عناوین اضافه شده با جاوا اسکریپت را ببیند بسیار عالی هستند.

در اینجا گزارش جاوا اسکریپت در Screaming Frog است.

عناوین با جاوا اسکریپت قورباغه جیغ اضافه شده است

همانطور که می بینید، در مورد این وب سایت، تگ های H1 فقط در HTML رندر شده قابل مشاهده هستند.

این به خودی خود مشکلی نیست، اما باید مطمئن شوید که گوگل واقعاً آن محتوا را می بیند و ایندکس می کند.

برای بررسی اینکه آیا محتوای عنوان نمایه شده است یا خیر، کافی است محتوای عنوان را در گیومه در گوگل جستجو کنید. site: اپراتور مانند این:

"The exact content of the header added with JavaScript" site:domain.com

اگر بتوانید جمله دقیق را در نتایج جستجو پیدا کنید، به این معنی است که گوگل مشکلی در فهرست کردن محتوا ندارد. اگر چیزی شبیه به زیر می بینید، پس باید عمیق تر به مسائل جاوا اسکریپت و نمایه سازی بپردازید.

عنوان جستجوی گوگل

از طرف دیگر، می‌توانید Test-Friendly Test را اجرا کنید و در کد رندر شده به دنبال عنوان بگردید.

سرفصل ها تست موبایل فرندلی رندر شده html
گوگل می تواند محتوای H1 اضافه شده با جاوا اسکریپت را ببیند تا مشکلی وجود نداشته باشد.

آخرین سخنان حکمت در مورد ممیزی سرفصل ها

ساختار سرفصل یک جزء حیاتی از سئو، دسترسی و تجربه کاربری یک وب سایت است. با دنبال کردن مراحل ذکر شده در این مقاله، می توانید ساختار سرفصل هر وب سایت را بررسی کرده و بهبود بخشید، و این کار را برای کاربران و موتورهای جستجو برای پیمایش و درک محتوا آسان تر می کند. به یاد داشته باشید که هر نوع صفحه را بررسی کنید، از ابزارهایی برای خودکارسازی فرآیند استفاده کنید و اشتباهات رایج را به صورت دستی بررسی کنید.

و اگر می خواهید در مورد ممیزی SEO اطلاعات بیشتری کسب کنید، مقالات دیگر من در مورد SEOSLY را بررسی کنید:

سئو PBN | خبر های جدید سئو و هک و سرور