دو هفته گذشته شاهد انبوهی از تعاملات در منطقه آسیا و اقیانوسیه بودیم – با اجلاس سران آسه آن در پنوم پن، اجلاس G20 در بالی و هفته رهبران اقتصادی APEC در بانکوک. با وضعیت کنونی بادهای معکوس اقتصادی و بهبود بیماری همه گیر، در هر سه اجلاس سران تمرکز مجددی بر این موضوع صورت گرفته است که چگونه فناوری و تجارت می توانند فرصت های اقتصادی و رشد پایدار و فراگیر را ایجاد کنند. دولت ها و کسب و کارها چه کاری می توانند انجام دهند تا این امکان را فراهم کنند؟
کسبوکارهای کوچک و متوسط (SMBs) نمونهای عالی از این هستند که چگونه فناوری میتواند تجارت فراگیر را تسهیل کند و همچنین به انعطافپذیری کسبوکار کمک کند.
با استفاده از اینترنت، SMB ها می توانند مشتریان جدیدی را در بازارهای جهانی به روش هایی که قبلا هرگز نمی توانستند به دست آورند. خیلی ها مشتاقند از این فرصت استفاده کنند. در گزارش اخیر در مورد صادرات دیجیتال، که توسط اتاق بازرگانی بینالمللی (ICC) و گوگل منتشر شده است، اکثریت 1500+ SMB مورد بررسی در جنوب شرقی آسیا علاقه شدیدی به صادرات در منطقه و بینالمللی دارند. 70 درصد از این شرکت ها نیز به ابزارهای دیجیتال به عنوان ابزاری برای شناسایی و دسترسی به بازارهای جدید اشاره کردند.
در مورد انعطافپذیری کسبوکار، تحقیقات اخیر همچنین به ما نشان میدهد که بهطور متوسط، 97 درصد از SMBهای فعال دیجیتالی صادر میکنند، و از هر 3 SMB در آسیای جنوب شرقی، 1 مورد اعتبار دیجیتالیسازی را با کمک به آنها در مقابله با بادهای معکوس اقتصادی در طول اوج همهگیری اعلام میکند.
آموزش مهارت بیشتر، اتصال بهتر.
وقتی در نظر بگیریم که مشارکت شرکتهای کوچک و متوسط در صادرات و بازارهای جهانی نسبتاً کم باقی میماند، هم یک چالش و هم فرصت است. گزارش ICC-Google دسترسی به زیرساخت دیجیتال باکیفیت را به عنوان یک مانع مهم برای SMB ها شناسایی کرده و به اتصال اینترنت کند یا خدمات غیرقابل اعتماد اشاره می کند. یکی دیگر از چالشهای اصلی، چشمانداز خطمشی دیجیتالی بهطور فزاینده تکهتکهشده است، که رعایت و مقیاس جهانی آن را برای SMBها پرهزینه و دشوار میکند. از ژانویه 2020، بیش از 1300 مقررات و قانون دیجیتال جدید در سراسر اقتصادهای APEC ثبت شده است.
علاوه بر این، فقدان مهارتهای دیجیتال مرتبط، پتانسیل را مهار میکند. 75 درصد از SMB ها به توسعه مهارت های مورد نیاز برای استفاده حداکثری از فرصت های دیجیتال ابراز علاقه کردند.
گوگل در تلاش است تا این شکاف ها را ببندد. در سال 2018، ما متعهد شدیم که 3 میلیون کارگر SMB را در سراسر آسیای جنوب شرقی آموزش دهیم تا مهارت های دیجیتالی خود را ارتقا دهند و اخیراً از طریق همکاری با شرکای دولتی، انجمن های محلی و سازمان های غیردولتی به این هدف دست یافتیم. ما همچنین در زیرساختهای فنی مانند کابلهای زیر دریا و مناطق ابری در چندین کشور آسیای جنوب شرقی سرمایهگذاری میکنیم که به ایجاد ارتباط بهتر برای مردم منطقه کمک میکند.
بدون شک، SMB ها قلب اقتصاد جنوب شرقی آسیا هستند. آنها تقریباً 99٪ از کل مشاغل را تشکیل می دهند و 85٪ از مشاغل در سراسر منطقه را تشکیل می دهند – ناگفته نماند که تقریباً نیمی از تولید ناخالص داخلی منطقه است. دیجیتالی شدن آنها نویدبخش مزایای بزرگی برای اقتصاد منطقه و رشد عادلانه است. در واقع، انتظار می رود که اقتصاد دیجیتال منطقه در سال جاری به ارزش ناخالص تجاری (GMV) به 200 میلیارد دلار برسد.
به همین دلیل است که با مشارکت ICC و مرکز تجارت بینالمللی، برنامه درسی را برای آموزش 1000 SMB آسیای جنوب شرقی در مهارتهای مربوط به صادرات دیجیتال ایجاد خواهیم کرد. این برنامه به SMB ها در مورد چگونگی شروع یا گسترش تلاش های صادراتی، استفاده از ابزارهایی مانند Market Finder (که به کسب و کارها در ایجاد برنامه های صادراتی کمک می کند)، شناسایی فرصت های بین المللی و ترویج محصولات خود آموزش می دهد.
با این تلاشها و همکاری مستمر ما با دولتها و شرکا، امیدواریم شرکتهای کوچک و متوسط در سراسر آسیای جنوب شرقی بتوانند فرصتهای تجاری بینالمللی جدیدی را باز کنند و با پتانسیل کامل خود رشد کنند.