هزینه های مربوط به پرداخت داده های تلفن همراه در بسیاری از کشورهای آفریقایی اغلب به طرز باورنکردنی بالاست و دسترسی به اخبار را برای خوانندگان کم درآمد غیرممکن می کند. از آنجایی که ماموریت ما ارائه اخبار با کیفیت بالا در مورد تلفن های همراه به جوامعی است که از آنها استفاده نمی شود، ما تصمیم گرفتیم یک محصول جدید برای Scrolla.Africa ایجاد کنیم که در استفاده از داده ها بسیار ساده است. پلتفرم جدید Scrolla Data Lite نام دارد.
خوانندگان اصلی ما کاربران تلفن همراه پرداختی هستند که حدود 75 درصد از بازار آفریقای جنوبی را تشکیل می دهند. ما متوجه شدیم که افرادی که در این سرویسهای داده گران قیمت پرداخت میشوند در مورد دانلود هر چیزی یا گشت و گذار آنلاین بسیار محتاط هستند. بنابراین، فراتر از استفاده از داده ها برای سرویس های پیام رسانی، ایده جستجو در موبایل برای اخبار به عنوان یک امتیاز محسوب می شود.
بهعنوان یک رسانه تحقیقاتی و گزارشهای سیاسی فقط برای موبایل، زمانی که راهاندازی کردیم با بودجه محدودی کار میکردیم، بنابراین مشکل استفاده از دادهها چیزی نبود که ما ظرفیت فنی برای رسیدگی به آن را داشتیم. ما به این نتیجه رسیدیم که باید منتظر بمانیم تا نمونه اولیه را تکامل دهیم و همکاران تحریریه ما “اورسون لوهانگا و فیلیپ ون نیکرک” اخلاق ویراستاری Scrolla را ایجاد کنند.
موفقیت بزرگ ما زمانی رخ داد که برای چالش نوآوری ابتکار Google News برای خاورمیانه، ترکیه و آفریقا در سال 2021 انتخاب شدیم. ما یک طرح کلی از نحوه طراحی سایت جداگانه «Data Lite» داشتیم که از آن به عنوان مبنای درخواست ما سایت Data Lite حاوی ویدیو یا صدا نیست و ویژگیهایی را حذف کرده است که امکان پیمایش سریعتر را فراهم میکند. هدف فشرده سازی داستان ها و تصاویر تا حد امکان و خودکارسازی فرآیند بود تا تیم کوچک ما مجبور به یادگیری یک سیستم مدیریت محتوای جدید (CMS) نباشد. بهعنوان دریافتکننده بودجه، میتوانیم یک سایت Data Lite را بسیار سریعتر و بهتر از آنچه در غیر این صورت ممکن بود بسازیم، و تخصص مهندسی خارجی را برای طراحی پلتفرم جدید به ارمغان بیاوریم.
زمانی که ما 100 کیلوبایت دانلود در صفحه در Data Lite را با 1 مگابایت معمول خود مقایسه می کنیم، این سایت در نهایت 90٪ در هزینه های داده سایت “کامل چربی” ما صرفه جویی کرد. و این به این معنی است که سایت Data Lite در مقایسه با سایت دیتای کامل، حدود شش برابر ترافیک را به ما افزایش داده است. ما نمیتوانیم از ویدیو یا صدا در سایت جدید Data Lite استفاده کنیم، که تنها نقطه ضعف آن باقی مانده است. وقتی نوبت به تصاویر میرسد، دستورالعملهای سختگیری را به تیم تحریریه ارائه کردیم تا استفاده از دادهها را بدون به خطر انداختن تجربه کاربر به حداقل برسانند. این باعث شد تا جایی برای خطا باقی بماند، بنابراین ما محافظهای خودکار اضافی را ایجاد کردیم که تضمین میکرد تصاویر آپلود شده خطری برای خوانندگان با افزایش هزینههای داده نداشته باشند.
در کنار هزینه های داده، زبان یک مانع اضافی در آفریقای جنوبی است، بنابراین ما به زبان زولو و همچنین انگلیسی منتشر می کنیم. مهمتر از همه، بودجه GNI به ما اجازه داد تا سیستمی طراحی کنیم که در آن بتوانیم محتوای زولو خود را همراه با انگلیسی (زبان دوم در آفریقای جنوبی) در یک پلتفرم قرار دهیم. ناوبری سایت باید بسیار آسان باشد و به کاربران اجازه می داد بین انگلیسی و زولو جابجا شوند.