سال 2022 است و مد Y2K پس از 20 سال غیبت از باند فرودگاه های جهان، با انتقام دوباره بازگشته است. مهم نیست که در مورد بازگشت شلوارهای قد کوتاه چه احساسی دارید، این روند باقی می ماند (حداقل برای مدتی). با این حال، فقط لباسها نیستند که در معرض «در» یا «بیرون» بودن قرار دارند. تجزیه و تحلیل صنعت مد می تواند به ما در درک چرخه های روند در نگاه اول کمک کند. با این حال، این الگوها در وجود دارند همه رشته های خلاقانه، از جمله طراحی گرافیک.
به هر حال یک چرخه روند چیست؟
اگر قبلاً اصطلاح “چرخه روند” را نشنیده اید، نگران نباشید – تقریباً دقیقاً همان چیزی است که می گوید. چرخه های ترند معمولاً در صنعت مد برای ترسیم افزایش و سقوط روندهای خاص لباس استفاده می شود. این چرخهها میتوانند کوتاهمدت و خاص باشند و فقط یک یا دو فصل را شامل شوند، در حالی که سایر چرخهها میتوانند دههها یا بیشتر طول بکشند و تبدیل به کلاسیکهای محبوبی شوند که هرگز واقعاً از مد نمیافتند.
چه چیزی باعث چرخه های روند می شود؟
به طور کلی، روندها توسط مبارزه پیچیده بین نیروهای نوستالژی و انتظار هدایت می شوند. متداولترین طول چرخههای روند تقریباً 20 سال است که به طور تصادفی به مدت زمان طول میکشد تا یک کودک متولد شود، رشد کند و وارد نیروی کار شود. این متخصصان جوان در موقعیتی منحصر به فرد هستند که می توانند با الهام از محیط رسانه ای دوران کودکی خود، با تشویق نیروی کشش نوستالژی، کار بسازند. با این حال، آنها همچنین در موقعیتی قرار دارند که گرایش هایی را که در سال های پایانی نوجوانی محبوب بودند، رد کنند و به سمت آینده ای که هنوز طراحی نشده است، حرکت کنند.
در اینجا یک مثال سریع است. در اوایل دهه 2000، بسیاری از کودکان آمریکایی تجربه فرهنگی مشترکی از بیدار ماندن تا دیروقت برای تماشای تکرار سریال کمدی دهه 90 داشتند. پرستار بچه در Nick at Nite. 20 سال بهسرعت به جلو میرود و این کودکان به بزرگسالانی تبدیل شدهاند که تعیین میکنند چه چیزی مد است، چه آنها خودشان لباسهایی طراحی کنند یا این محصولات را بخرند و درباره آنها در TikTok پست کنند. به همین دلیل است که اقلامی مانند کیف های دستی به شکل قلب در حال حاضر لحظه به لحظه دارند – در حال حاضر، ظاهری الهام گرفته از کمد لباس فرن فاین پرستار بچه لحظه بزرگتری را سپری می کنند
چگونه چرخه های روند در خارج از دنیای مد آشکار می شوند؟
حالا ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که همه اینها چه ربطی به طراحی گرافیک دارد. چرا باید به ما اهمیت بدهیم که چه نوع کیفهای دستی محبوب هستند، اگر ما آنها را بازاریابی نمیکنیم؟ بهعنوان طراح گرافیک، من معتقدم که ما میتوانیم از توجه به آنچه که مد روز است، چه در خط کار خودمان باشد و چه در دیگران، سود ببریم.
اگر از دنیای مد دور شویم تا محیط رسانهای امروزی را بررسی کنیم، میتوانیم ببینیم که ماهیت اوایل دهه 2000 بر فرهنگ بصری حاکم است. مثلا، شاهزاده تازه بل ایر اکنون مانند کارتون محبوب دهه 2000، راه اندازی مجدد دراماتیزه شده ای دارد باشگاه Winx. سامسونگ، گوگل و اپل همگی رنگهای پاستلی را برای گوشیهای پرچمدار خود باز میگردانند. رنگ سال پنتون برای سال 2022، خیلی پری، رنگ پاستلی دیگری است که به صراحت از شرایط فعلی ما الهام گرفته شده است:
«…زندگی فیزیکی و دیجیتالی ما به روشهای جدیدی ادغام شدهاند. طراحی دیجیتال به ما کمک می کند تا محدودیت های واقعیت را گسترش دهیم و دری را به روی دنیای مجازی پویا باز کنیم که در آن بتوانیم امکانات رنگی جدیدی را کشف و ایجاد کنیم. PANTONE 17-3938 Very Peri با روند بازی، محبوبیت روزافزون متاورس و جامعه هنری رو به رشد در فضای دیجیتال، آمیختگی زندگی مدرن و چگونگی تجلی گرایش های رنگی در دنیای دیجیتال در دنیای فیزیکی و بالعکس را نشان می دهد. “
برای کسانی از شما که از اوایل دهه 2000 در زمینه طراحی گرافیک کار می کنید، تصور می کنم این تاکید بر امکانات طراحی دیجیتال بسیار آشنا به نظر می رسد. چه به عنوان یک حرفه ای با استفاده از اولین نسخه Adobe Suite با نرم افزار طراحی آشنا شده باشید، چه به عنوان کودکی که در Microsoft Paint بازی می کند، نمی توان انکار کرد که این مضامین دوباره در خط مقدم آگاهی جمعی صنعت ما ظاهر شده اند. در واقع، ارتقاء نرم افزار به جعبه ابزار طراحان گرافیک مدرن ما به ما این امکان را می دهد که زیبایی شناسی گرافیک های معتبر Y2K را که اغلب محصول جانبی نرم افزارهای اوایل دهه 2000 بودند، بازسازی کنیم. محدودیت ها. تمیز، درست است؟
چگونه از لحظه کنونی خود در چرخه روند 20 ساله برای الهام گرفتن از طراحی گرافیک استفاده کنیم
همه زمینه های خلاق از چرخه روند 20 ساله پیروی می کنند و طراحی گرافیک نیز تفاوتی ندارد. طراحان گرافیک می دانند که ما هرگز در خلاء خلق نمی کنیم. هر چیزی که تولید می کنیم در زمینه ای وجود دارد که منحصر به دوره زمانی و محیط رسانه ای است که در آن زندگی می کنیم. با در نظر گرفتن این موضوع، مهم است که به یاد داشته باشیم که زیبایی شناسی اصلی Y2K نیز در خلاء وجود نداشته است. علاوه بر لباس، مجلات، وبسایتها، کمپینهای تبلیغاتی و سایر مصنوعات بیشماری در اواخر دهه 90 و اوایل دهه 2000 ساخته شد که امروزه میتواند الهامبخش طراحی گرافیکی برای ما باشد.
وارسی webdesignmuseum.org برای مشاهده برخی از صفحات وب معتبر Y2K، همراه با جدول زمانی مفید برای سایت های شرکت های مختلف و روند کلی طراحی وب. برای الهام گرفتن از تایپوگرافی، برچسب دهه 2000 را مرور کنید fontsinuse.com. اگر ایدههای مدرنتری میخواهید، Y2K را جستجو کنید behance.com ببینید که چگونه چرخه روند 20 ساله در زمان واقعی اعمال می شود.
یک توصیه برای طراحان مشتاق و باهوش روند: به یاد داشته باشید که تفسیرهای مدرن از روندهای گذشته هرگز 100٪ در دوره زمانی که از آن الهام گرفته اند معتبر نخواهد بود. بنابراین، هنگام جستجوی ایدهها، بررسی اینکه چرا برخی از مصنوعات خلق شدهاند و چگونه توسط عموم مردم علاوه بر ارزش زیباییشناختی آنها مورد استقبال قرار گرفتهاند، مفید است. اگر معنای یک مصنوع در طول زمان تغییر کرده باشد، من معتقدم که می تواند به اندازه خود مصنوع در مورد آن چیزهای زیادی به شما بگوید. با در نظر گرفتن این موضوع، هر قطعه از رسانه های تاریخی یک بازی منصفانه است – اجازه دهید تخیل خود را اجرا کند!
غذای آماده
ما در حال حاضر بیش از دو دهه از سال 2000 فاصله داریم، بنابراین جای تعجب نیست که زیبایی شناسی آن دوره زمانی احیا شده و متناسب با سلیقه های فعلی و همچنین شکل دادن به آن سلیقه ها باشد. دفعه بعد که به پروژه ای برای یک مشتری به خصوص پیشرفته نزدیک می شوید، هر چیزی را که در مورد ظاهر و احساس طراحی دهه 2010 دوست داشتید دور نریزید، اما انجام دادن چرخه روند 20 ساله را در نظر بگیرید. اگر واقعا هستند، واقعا پیشرو، برای الهام گرفتن به اواسط دهه 2000 نیز فکر کنید. و اگر برندی دارید که نیاز به تجدید مد دارد، به دنبال آن نباشید تیم بازاریابی محتوا در Go Fish Digital.
اخبار را مستقیماً در صندوق ورودی خود جستجو کنید
*ضروری