هنگامی که کاربران برای یک محصول خاص جستجو می کنند، گوگل ویجتی را نشان می دهد که محصولات مرتبط از خرده فروشان مختلف را نشان می دهد که طبق مدل CPC مبتنی بر حراج صورتحساب دریافت می کنند. مهم ترین تبلیغات، تبلیغات فهرست محصولات (PLA) هستند. در این مدخل واژه نامه درباره Google Shopping بیشتر بدانید.
Google Shopping: گسترش و سهم بازار
بر اساس دادههای Searchmetrics SERP Features Monitor، حدود 17 درصد از درخواستهای جستجوی دسکتاپ در آلمان ویجتی را با تبلیغات فهرست محصولات نمایش میدهند. برای پرس و جوهای جستجوی تلفن همراه، این رقم کمی کمتر است و 13 درصد است. در بریتانیا، حدود 15 درصد از جستجوهای دسکتاپ و تلفن همراه، جعبه آگهی خرید را نمایش می دهند.
داستان پشت Google Shopping
به منظور پاسخگویی بهتر به علاقه کاربران به پرسشهای جستجوی تراکنشی و ارائه وزنهای برای موتور جستجوی محصولات برجسته آمازون، گوگل خدمات خرید خود را در سالهای اخیر بازسازی و گسترش داده است. در ابتدا، این سرویس Google Froogle نام داشت و توسط خرده فروشان پرداخت می شد، تا اینکه در سال 2013 به Google Shopping تغییر نام داد. سپس به یک مدل تبلیغاتی مبتنی بر حراج تغییر نام داد، جایی که خرده فروشان می توانند محصولات خود را از طریق فید در Google Merchant Center پست کنند و انواع دادهها از جمله حداکثر قیمتی را که میخواهند برای کلیک کاربر به Google بپردازند ذخیره کنند. بالاترین قیمت پیشنهادی محصول خود را در آگهی خرید نمایش می دهد.
خرید گوگل عمدتاً در سال 2020 رایگان خواهد بود
در آوریل 2020، گوگل اعلام کرد که خرید گوگل تا حد زیادی رایگان خواهد بود. از پایان آوریل 2020، فهرستهای خرید ارگانیک و بدون پرداخت برای شروع در نتایج جستجوی ایالات متحده ظاهر میشوند و عرضه جهانی آن برای پایان سال 2020 برنامهریزی شده است. با این حال، Google اعلام کرده است که این به معنای پایان آگهیهای فهرست محصولات پولی نیست. پسزمینه این تغییر عقیده توسط گوگل احتمالاً اختلاف بر سر Google Shopping با کمیسیون اروپا، پورتالهای مقایسه محصول و رقابت آمازون است که معمولاً به عنوان موتور جستجوی محصول استفاده میشود.
انتقاد از Google Shopping: نقض قوانین ضد انحصار اتحادیه اروپا و باز کردن CSS خارجی
با توجه به اینکه گوگل مسئول مدیریت تبلیغات و دریافت حدود 20 درصد کمیسیون است، تعدادی از سایت های مقایسه محصولات از آنها به دلیل سوء استفاده از تسلط بر بازار شکایت کردند. کمیسیون اروپا در سال 2017 این شکایت را تایید کرد و 2.4 میلیارد یورو جریمه کرد و از گوگل خواست رقابت بیشتری را تضمین کند.
در پاسخ، گوگل به خدمات مقایسه ای خارجی (CSS) اجازه داد برای تبلیغات خرید پیشنهاد دهد و به عنوان یک شرکت کننده در بازار، اکنون برای فضاهای تبلیغاتی در کنار CSS خارجی پیشنهاد قیمت می دهد. در ضمن، خرده فروشان نمی توانند خودشان تبلیغاتی را در Google Shopping قرار دهند. یک CSS خارجی – یا خود گوگل – باید به عنوان یک واسطه عمل کند. برای تایید، CSS های خارجی باید مناقصه را برای حداقل 50 فروشگاه آنلاین مدیریت کنند. آنها از CPCهای ارزانتر برای جذب خردهفروشان آنلاین استفاده میکنند، به این معنی که حاشیه سود آنها اغلب بهطور قابلتوجهی کمتر از کمیسیون ۲۰ درصدی است که گوگل برای قرار دادن تبلیغات دریافت میکند.