Google PageSpeed ​​Insights در مقابل Lighthouse: کدام بهتر است؟

سرعت صفحه یک عامل مهم رتبه‌بندی گوگل است – اما همچنین یکی از ضعیف‌ترین عواملی است که توسط بازاریابان دیجیتال درک نشده است. در این مقاله، به شما در درک بهتر سرعت صفحه و مقایسه ابزارهای رسمی ردیابی گوگل: PageSpeed ​​Insights و Lighthouse کمک خواهم کرد.

سرعت صفحه چیست؟

سرعت صفحه مدت زمانی است که بین زمانی که یک مرورگر درخواستی برای دسترسی به یک صفحه ارسال می کند و زمانی که صفحه محتوا را ارائه می دهد، می باشد. صفحات از بسیاری از اجزای قابل مشاهده و نامرئی (تصاویر، متن، ردیاب ها، پلاگین ها و غیره) با زمان بارگذاری و اهداف کاربر متفاوت تشکیل شده اند. گوگل سرعت صفحه را به معیارهای خاصی تقسیم می کند که نقاط عطف بارگذاری را اندازه گیری می کند، مانند اولین رنگ محتوا و زمان تعامل.

سرعت صفحه با رشد سایت شما، تغییر تکنولوژی و تکامل استانداردهای وب در نوسان است. این می تواند بر نحوه استفاده بازدیدکنندگان از سایت شما و حتی تبدیل آنها تأثیر بگذارد. بنابراین، ردیابی سرعت صفحه باید بخشی اساسی از روند منظم نظارت بر سلامت سایت شما باشد.

اما بهترین ابزار ردیابی سرعت صفحه چیست؟

گوگل دو گزینه رسمی ارائه می دهد: Google PageSpeed ​​Insights و Lighthouse. هر دو ابزار رایگان و قدرتمندی هستند که برای کمک به بازاریابان و توسعه دهندگان دیجیتال طراحی شده اند تا سرعت صفحه وب سایت خود را بهینه کنند – با چند تفاوت کلیدی بین آنها. بیایید PageSpeed ​​Insights را با Lighthouse مقایسه کنیم و درباره آنچه باید در مورد ردیابی و بهبود سرعت صفحه بدانید صحبت کنیم.

Google PageSpeed ​​Insights چیست؟

Google PageSpeed ​​Insights (PSI) ابزاری رایگان است که معیارهای سرعت صفحه را در دستگاه‌های دسکتاپ و تلفن همراه با استفاده از داده‌های دنیای واقعی و آزمایشگاهی اندازه‌گیری می‌کند. داده‌های دنیای واقعی (که «داده‌های میدانی» نیز نامیده می‌شود) یک مجموع ۲۸ روزه است که از گزارش تجربه کاربر Chrome استخراج شده است، در حالی که داده‌های آزمایشگاهی با استفاده از Lighthouse API محاسبه می‌شوند.

استفاده از PSI برای هر کسی ساده است: کافی است به https://pagespeed.web.dev/ بروید، یک URL را وصل کنید و چند لحظه صبر کنید تا API گزارشی را ایجاد کند. می‌توانید ببینید که URL چگونه در مقابل Core Web Vitals Google قرار می‌گیرد، معیارهای دقیق سرعت را ارزیابی کنید و یک رتبه کلی عملکرد وب‌سایت دریافت کنید.

رتبه بندی عملکرد یک است میانگین وزنی هر امتیاز متریک سرعت. این مانند یک نمره کلی است، اما یک اندازه گیری نهایی نیست. درصدهای داخل پرانتز زیر نشان دهنده وزنی است که هر معیار هنگام محاسبه رتبه عملکرد داده می شود.

  • اولین رنگ محتوایی: (10%) چقدر طول می کشد تا اولین تصویر یا بلوک متن به طور کامل بارگیری شود.
  • شاخص سرعت: (10%) میانگین زمانی که طول می کشد تا محتوای قابل مشاهده بارگیری شود تا صفحه کامل شود.
  • بزرگترین رنگ محتوایی: (25%) چقدر طول می کشد تا بزرگترین بلوک تصویر یا متن به طور کامل بارگیری شود.
  • زمان تعامل: (10%) چقدر طول می کشد تا یک صفحه کاملا تعاملی شود.
  • کل زمان مسدود شدن: (30%) تفاوت زمانی بین First Contentful Paint و Time to Interactive که طی آن صفحه از ورودی کاربر مسدود می شود. (به عبارت دیگر، تفاوت زمانی بین زمانی که چیزی برای اولین بار روی صفحه ظاهر می شود و زمانی که کاربر واقعاً می تواند روی آن کلیک کند.)
  • تغییر چیدمان تجمعی: (15%) معیاری از تغییرات طرح‌بندی غیرمنتظره، به‌عنوان مثال، بارگیری نامتعادل محتوا که باعث سازماندهی مجدد یا تغییر محتوای دیگر در صفحه به بالا یا پایین می‌شود.

اگر رتبه عملکرد وب سایت شما بی نقص نیست یا برخی از معیارهای شما پایین به نظر می رسند زیاد نگران نباشید. معیارهای سرعت بسته به چند عامل خارج از کنترل شما می توانند نوسان داشته باشند. به یاد داشته باشید که این معیارها مجموعه ای از داده ها هستند و تجربیات واقعی از کاربری به کاربر دیگر متفاوت است.

با این حال، می‌توانید با تمرکز بر بخش‌های «فرصت‌ها و تشخیص‌ها» در انتهای گزارش، رتبه‌بندی عملکرد خود را به حداکثر برسانید و سرعت صفحه را بهبود بخشید. این بخش‌ها حاوی توصیه‌هایی برای اقدامات خاصی است که می‌تواند معیارهای سرعت را بهبود بخشد، اگرچه ممکن است برای پیاده‌سازی آنها به کمک یک توسعه‌دهنده وب SEO نیاز داشته باشد.

Google Lighthouse چیست؟

Google Lighthouse یک ابزار رایگان و منبع باز است که می تواند ممیزی سایت را برای اندازه گیری معیارهای مختلف انجام دهد. علاوه بر ارزیابی سرعت صفحه، لایت‌هاوس می‌تواند ارزیابی کند که یک سایت چقدر با استانداردهای توسعه وب مدرن، سطح دسترسی، خزیدن و موارد دیگر مطابقت دارد.

Lighthouse به طور انحصاری از داده های آزمایشگاهی استفاده می کند، به این معنی که ممیزی ها در یک محیط کنترل شده و از پیش تعریف شده اجرا می شوند – نه از داده های واقعی کاربر جمع آوری شده اند.

چند راه مختلف برای دسترسی به تست سرعت Google Lighthouse وجود دارد. ساده ترین راه برای غیر توسعه دهندگان برای استفاده از Lighthouse از طریق افزونه مرورگر کروم است، اگرچه برنامه افزودنی به تنهایی نمی تواند صفحات با احراز هویت کوکی را بررسی کند. توسعه دهندگان می توانند برای دسترسی کامل از Chrome DevTools استفاده کنند.

گزارش فانوس دریایی شما شامل اطلاعاتی در مورد:

  • کارایی: ممیزی عملکرد همه معیارهای سرعت مشابه PSI را اندازه گیری می کند، به علاوه داده های توسعه دقیق تری را ارائه می دهد.
  • بهترین شیوه ها: ممیزی بهترین روش ها به کلی «سلامت کد» یک سایت در مقایسه با استانداردهای توسعه مدرن، از جمله استانداردهای امنیتی، نگاه می کند.
  • دسترسی: غیرممکن است که دسترسی به وب را به یک امتیاز تقسیم کنید، بنابراین ممیزی دسترسی به فرصت های مختلفی برای بهبود در طراحی، رابط های کاربری، زبان، توسعه و سایر زمینه ها می گردد.
  • سئو: ممیزی های بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO) یک آزمایش اساسی برای بررسی اینکه آیا موتورهای جستجو می توانند به راحتی صفحه شما را بخزند یا خیر، ارائه می دهد.
  • برنامه وب پیشرو: اگر سایت شما یک برنامه وب پیشرفته است، این ممیزی سرعت، قابلیت اطمینان و قابلیت نصب کلی آن را اندازه گیری می کند.

بسته های پشته لایت هاوس چیست؟

Stack Packs یکی از جدیدترین ویژگی های Lighthouse است. با بسته‌های پشته، توسعه‌دهندگان می‌توانند بسته به پشته‌هایی که صفحه استفاده می‌کند، توصیه‌های مبتنی بر پشته را مشاهده کنند. این توصیه‌ها نسبت به توصیه‌های عمومی استاندارد ارائه‌شده توسط Lighthouse که با هر ابزار و پلتفرمی سازگار نیستند، مرتبط‌تر هستند. بسته های پشته جدید اغلب منتشر می شوند، بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر به مخزن رسمی Github مراجعه کنید.

Google PageSpeed ​​Insights در مقابل Lighthouse

Google PageSpeed ​​Insights داده‌های کاربر و آزمایشگاه در دنیای واقعی را ترکیب می‌کند تا یک نمای کلی کامل و قابل درک از سرعت صفحه ارائه دهد. فانوس دریایی بر توسعه‌دهنده متمرکز است و داده‌های آزمایشگاهی را از ممیزی‌هایی که همه چیز را از سرعت بارگذاری صفحه تا امنیت وب را پوشش می‌دهد، جمع‌آوری می‌کند. هر دو توصیه های بهبود ارائه می دهند.

Google PageSpeed ​​Insights در مقابل Lighthouse: نمای کلی

ویژگی Google PageSpeed ​​Insights فانوس دریایی گوگل
نحوه دسترسی https://pagespeed.web.dev/ (دسترسی به مرورگر؛ بدون نیاز به ورود) افزونه مرورگر Google Chrome (توصیه شده برای غیر توسعه دهندگان)
Chrome DevTools
ابزار Node CLI
Lighthouse CI (لینک Github)
منبع یابی داده ها گزارش تجربه کاربر Chrome (داده‌های دنیای واقعی)
Lighthouse API (داده های آزمایشگاهی شبیه سازی شده)
Lighthouse API
ارزیابی یک صفحه در یک زمان یک صفحه در یک زمان یا چندین صفحه در یک زمان
معیارهای Core Web Vitals، معیارهای عملکرد سرعت صفحه (نخستین رنگ محتوایی، شاخص سرعت، بزرگترین رنگ محتوایی، زمان تعامل، زمان مسدود کردن کل، تغییر چیدمان تجمعی) عملکرد (شامل معیارهای سرعت صفحه)، قابلیت دسترسی، بهترین روش‌ها، SEO، برنامه وب پیشرو (در صورت وجود)
توصیه ها بخش با عنوان “فرصت ها و تشخیص” که توصیه های خاصی برای افزایش سرعت صفحه ارائه می دهد. بخش با عنوان “فرصت ها و تشخیص” توصیه های خاصی برای افزایش سرعت صفحه ارائه می دهد. بسته های پشته را می توان برای تنظیم توصیه های بهبود استفاده کرد.
بهترین برای هر کس توسعه دهندگان

زمان استفاده از Google PageSpeed ​​Insights

اگر می‌خواهید درک واضحی از سرعت URL و توصیه‌های بهبود خاص برای پیاده‌سازی خودتان یا انتقال به توسعه‌دهنده داشته باشید، از PSI استفاده کنید.

چه زمانی از Google Lighthouse استفاده کنیم

اگر یک توسعه‌دهنده هستید (یا غیرتوسعه‌دهنده با دانش برنامه‌نویس) و می‌خواهید به معیارهای مختلف سایت فراتر از سرعت صفحه نگاهی عمیق داشته باشید، از Lighthouse استفاده کنید. بسته‌های پشته می‌توانند به ارائه توصیه‌های متناسب‌تر از توصیه‌های استاندارد ارائه‌شده توسط Lighthouse کمک کنند.

بهترین داده ها را می خواهید؟ از هر دو PageSpeed ​​Insights و Lighthouse استفاده کنید

PSI و Lighthouse هر کدام نقاط قوت و محدودیت های خود را دارند – اما زمانی که با هم برای ساختن تصویر کاملی از سایت شما استفاده می شوند مؤثرتر هستند.

در حالی که Lighthouse دید وسیع تری از داده ها ارائه می دهد، PageSpeed ​​Insights به شما نگاه واقعی تری به نحوه عملکرد صفحات وب برای کاربران واقعی می دهد. از هر دو برای دریافت توصیه هایی برای بهبود بخش های جلویی و پشتی سایت خود استفاده کنید. هر چه داده های بیشتری در اختیار داشته باشید، تنظیمات سایت شما موثرتر خواهد بود.

از کتاب الکترونیکی رایگان ما برای استفاده بیشتر از ابزار گوگل استفاده کنید

اگر یک چیز را از این مقاله حذف کنید، باید این باشد که سرعت صفحه مهم است – و بسیار پیچیده تر از آنچه در ظاهر به نظر می رسد. همانطور که نه تنها یک راه برای افزایش سرعت سایت وجود دارد، تنها یک راه برای افزایش عملکرد موتور جستجوی سایت شما وجود ندارد – یا حتی یک بهترین ابزار گوگل برای ردیابی داده ها.

بهینه‌سازی سایت شما مستلزم استفاده از داده‌های زیاد و پیمایش ابزارهای پیچیده است. برای اینکه کارها کمتر پیچیده شود، کتاب الکترونیکی رایگان ما را دانلود کنید، ابزار گوگل برای سئو.

راهنمای ابزارهای گوگل برای سئو

این راهنما را دانلود کنید تا یاد بگیرید چگونه از ابزارهای رایگان و قدرتمندی که Google برای بهبود فرآیندها و عملکرد سئو ارائه می دهد بهترین استفاده را ببرید.