بنابراین، این موضوع چگونه میتواند بر مصرفکنندگان گوگل به معنای وسیع آن تأثیر بگذارد؟ در این مقیاس، ما سابقه چندانی نداریم. من آنقدر بزرگ هستم که هر دو احکام ضد انحصار مایکروسافت (2000) و AT&T (1982) را به یاد بیاورم و واقعیت دراز مدت بسیار متفاوت از حکم اولیه به نظر می رسید. بدیهی است که هر دو شرکت هنوز زنده و سالم هستند. در حالی که حکم مایکروسافت بارها در تصمیم گوگل مورد اشاره قرار گرفت، بازار در 24 سال به طرز چشمگیری تغییر کرده است.
من فکر می کنم بسیار بعید است (باز هم، من یک وکیل نیستم) که جستجوی اصلی Google به هر طریقی قابل توجهی شکسته یا واگذار شود. حتی در این حکم، دادگاه تشخیص می دهد که جستجوی گوگل یک محصول با کیفیت است که توسط یک پایگاه عظیم مشتری استفاده می شود. آنها تا آنجا پیش می روند که می گویند “(گوگل) مدت طولانی بهترین موتور جستجو بوده است، به ویژه در دستگاه های تلفن همراه.” (ص 199).
در عمل، هیچ راه خوبی برای جریمه کردن استفاده از جستجوی گوگل وجود ندارد. شما نمی توانید به مصرف کنندگان بگویید که استفاده از جستجوی Google را متوقف کنند – فقط می توانید آن را کمتر راحت کنید. دادگاه به طور خاص «قدرت پیشفرض» (ص 228) و تغییر عادات عمیق مصرفکننده را تشخیص میدهد. ایجاد اختلال در دسترسی به محصول نیز می تواند باعث آسیب غیرقابل پیش بینی شود.
توجه داشته باشید که گوگل بهطور گسترده استدلال میکند که رقبای جستجو دارد و تلاش میکند تا این تعریف را گسترش دهد تا سایتهای رسانههای اجتماعی (فیسبوک، تیک تاک و غیره) و موتورهای جستجوی محصولات اصلی مانند آمازون را در بر بگیرد. در نهایت دادگاه این استدلال را رد کرد.
ممکن است شاهد تلاشهایی برای جدا کردن اندروید از گوگل یا حذف انحصاری باشیم، اما تصور اینکه چگونه به نظر میرسد دشوار است. آیا همه گوشی های اندرویدی به طور پیش فرض نیاز به نصب مایکروسافت اج و بینگ دارند؟ این غیرقابل قبول به نظر می رسد و دوباره به مصرف کنندگان ضربه می زند.
بخش اعظم این حکم بر قراردادهای انحصاری گوگل متمرکز است، به ویژه آنهایی که آشکارا به نفع محصولات جستجوی گوگل و گوگل کروم هستند. این احتمال وجود دارد که این نقطه کانونی هر راه حل پیشنهادی باشد، که ممکن است به معنای محدود کردن یا حتی بی اعتبار کردن این توافقات باشد.
هرگونه تغییر اجباری به انحصار به ویژه بر اپل تأثیر می گذارد و می تواند محاسبات آنها را در مورد توسعه موتور جستجوی خود تغییر دهد. اگرچه این کار برای کاهش موانع ورود بسیار اندک است و رقابت معنادار همچنان نیازمند میلیاردها دلار سرمایه گذاری است. فقط مایکروسافت در این مرحله شروع واقعی دارد.