گوگل رسماً در 14 مه 2024 AI Overviews را در ایالات متحده راه اندازی کرد. سه ماه بعد، آنها اعلام کردند که AI Overviews در شش کشور دیگر منتشر شد: انگلستان، هند، ژاپن، اندونزی، مکزیک و برزیل.
آیا سئو مرده است و باید وحشت کنید؟ یا اینکه همه چیز یک هوی بزرگ است و جای نگرانی نیست؟
در اینجا همه چیزهایی است که تا به امروز درباره مرورهای هوش مصنوعی گوگل می دانیم:
مرورهای هوش مصنوعی گوگل خلاصههایی هستند که توسط هوش مصنوعی برای جستوجوی جستجو میشوند.
هدف گوگل پاسخگویی مستقیم به پرس و جو در SERP ها با پیوندهایی به صفحات وب برای تحقیقات بیشتر است. ساده ترین راه برای فکر کردن در مورد آنها این است که آنها بر روی استروئیدها تکه هایی را نشان می دهند.
در ابتدا با نام Search Generative Experience (SGE)، مرورهای هوش مصنوعی بخشی از پاسخ گوگل به افزایش شتابان هوش مصنوعی مولد است.
- 10 مه 2023 — گوگل آزمایش جستجوی مولد (SGE) را اعلام کرد
- 25 مه 2023 — گوگل دسترسی به SGE را برای کاربرانی که در لیست انتظار ثبت نام کرده اند باز می کند.
- 22 مارس 2024 — گوگل شروع به آزمایش مرورهای هوش مصنوعی در نتایج اصلی جستجوی گوگل می کند، حتی اگر شما SGE را انتخاب نکرده باشید.
- 14 مه 2024 — گوگل رسما AI Overviews را برای ایالات متحده راه اندازی کرد گوگل همچنین فیلتر جدید «وب» را برای کاربرانی که فقط صفحات وب مبتنی بر متن را در نتایج جستجو می خواهند راه اندازی کرد.
- 24 مه 2024 – مرورهای هوش مصنوعی به دلیل دادن پاسخ های خطرناک و اشتباه مورد انتقاد قرار می گیرند. به عنوان مثال، استفاده از چسب غیر سمی برای چسبندگی بیشتر سس پیتزا، خوردن حداقل یک سنگ کوچک در روز و نوشیدن ادرار برای دفع سریع سنگ کلیه توصیه می شود.
- 30 مه 2024 — گوگل به brouhaha پاسخ می دهد و توضیح می دهد که چگونه می خواهد مرورهای هوش مصنوعی را بهبود بخشد.
- 15 اوت 2024 — گوگل AI Overviews را برای بریتانیا، هند، ژاپن، اندونزی، مکزیک و برزیل راه اندازی کرد. همچنین نمای کلی هوش مصنوعی را برای حالت ناشناس و کاربرانی که وارد سیستم نشدهاند نشان میدهد. علاوه بر این، قابلیت «ذخیره» یک نمای کلی هوش مصنوعی را راهاندازی میکند و افزودن پیوند به صفحات وب مرتبط را مستقیماً در متن مرورهای هوش مصنوعی آزمایش میکند.
- 23 اوت 2024 – جان مولر گوگل تأیید می کند که مرورهای هوش مصنوعی تحت تأثیر به روز رسانی های اصلی قرار می گیرند.
در سپتامبر 2023، گوگل حق امتیازی را برای نمای کلی هوش مصنوعی خود به نام «خلاصه های تولیدی برای نتایج جستجو» ثبت کرد.
با تشکر از ریچ سانگر، که به پتنت نگاه کرد، ما ایده ای از نحوه عملکرد مرورهای هوش مصنوعی گوگل داریم:
- ارسال پرس و جو: یک عبارت جستجو را وارد می کنید.
- درک پرس و جو: Google از انواع LLM برای درک زمینه و هدف درخواست شما استفاده می کند.
- جمع آوری مطالب: سیستم اسناد مربوطه، از جمله صفحات وب، مقالات، تصاویر و ویدئوهای مربوط به درخواست شما را بازیابی می کند.
- پردازش محتوای اضافی: علاوه بر نتایج جستجوی فوری، Google محتوای جستجوهای مرتبط و اطلاعاتی را که دیگران در شرایط جستجوی مشابه مفید میدانند در نظر میگیرد.
- ایجاد خلاصه: یک LLM تمام این اطلاعات را برای ایجاد یک پاسخ مفید به درخواست شما ترکیب می کند.
- پاسخ های پویا و آگاه از متن: هوش مصنوعی پاسخ های خود را بر اساس زمینه خاص هر درخواست ارسالی تطبیق می دهد. اگر کوئریها در زمینههای مختلف تکرار یا مشابه باشند، هوش مصنوعی خلاصههایی را که ارائه میکند تنظیم میکند.
- تعامل و یادگیری کاربر: گوگل از نحوه تعامل کاربران با نتایج جستجو یاد می گیرد. اگر برخی از پاسخها به طور مداوم به نفع دیگران نادیده گرفته میشوند، یا اگر کلیکهای کاربر ترجیحی را نشان دهد، هوش مصنوعی پاسخهای آینده را تغییر میدهد تا با رفتار کاربر هماهنگتر شود.
- افزایش دقت و ارتباط: هوش مصنوعی به طور مداوم درک خود را بر اساس اطلاعات و تعاملات جدید به روز می کند، که به آن کمک می کند تا در طول زمان پاسخ های دقیق و مرتبط تری ارائه دهد.
مهمترین سوال، حداقل برای سئوکاران، نحوه سیستم است منابع را انتخاب می کند. سه معیار اصلی وجود دارد:
- اقدامات وابسته به پرس و جو: سیستم ارزیابی می کند که هر سند منبع بالقوه تا چه حد به پرس و جوی خاص مرتبط است. این شامل رتبهبندی موقعیتی و ارتباط با مکان و زبان درخواست است.
- اقدامات مستقل از پرس و جو: سپس اسناد نتایج جستجو را برای مواردی مانند نرخ انتخاب در چندین جستار، قابل اعتماد بودن، محبوبیت کلی و تازگی ارزیابی می کند.
- اقدامات وابسته به کاربر: این سیستم همچنین نمایه کاربر و تعاملات گذشته از جمله جستجوهای اخیر و تعاملات اخیر بدون پرس و جو را در نظر می گیرد.
خواندن مقاله ریچ سانگر در مورد نحوه عملکرد اجمالی هوش مصنوعی را به شدت توصیه میکنم، زیرا به جزئیات این پتنت میپردازد.
اگر میخواهید ترافیک جستجو را از Google دریافت کنید، باید به مرورهای هوش مصنوعی اهمیت دهید.
AI Overviews مسیری است که گوگل به سمت آن حرکت میکند و بعید است که تلاشهای خود را کنار بگذارند یا به Google pre-SGE بازگردند.
به گفته ساندار پیچای، مدیر عامل گوگل، هوش مصنوعی سال هاست که جستجوی گوگل را متحول کرده است.
وقتی تلفن همراه آمد، میدانستیم که جستجوی Google باید پیشرفت زیادی کند. ما آن را قطعههای برجسته مینامیم، اما تقریباً 10 سال است که شما برای بسیاری از سؤالات به Google مراجعه میکنید، ما به نوعی از هوش مصنوعی برای پاسخ به آنها استفاده میکنیم. ما آن را پاسخ های وب داخلی می نامیم. … ما همیشه در جایی که بتوانیم به سوالات پاسخ داده ایم. اما همیشه احساس می کردیم وقتی مردم می آیند و دنبال اطلاعات می گردند. مردم، در مواردی خاص، خواهان پاسخ هستند، اما غنا و تنوع آنچه در جهان وجود دارد را نیز میخواهند و این تعادل خوبی است و ما همیشه فکر میکنم این تعادل را به خوبی رعایت کردهایم.»
در حال حاضر گوگل همچنان بیشترین سهم بازار را در جهان دارد. و ظهور سایر موتورهای جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی (تاکنون) در گوگل نیز تاثیری نداشته است.
آیا از اینکه گوگل محتوای شما را برای آموزش مدل های هوش مصنوعی خود “دزدیده” ناراحت هستید؟
خبر بد: نمیتوانید از مرورهای هوش مصنوعی انصراف دهید، زیرا گوگل آن را یک ویژگی جستجو میداند.
خبر خوب: میتوانید Google را با استفاده از روشهای استاندارد بدون فهرست کردن صفحات خود یا استفاده از robots.txt مسدود کنید. به خاطر داشته باشید که این یک اقدام شدید است، زیرا مانع از نمایش محتوای شما در AI و SERP می شود.
با این حال، گوگل یک روش جایگزین ارائه میکند: «کنترلهای پیشنمایش»، که راهی است برای اینکه به Google بگوید قطعهای در SERP ها ارائه نکند یا میزان محتوای قابل استفاده را محدود نکند.
گلن گیب آزمایشی انجام داد تا بررسی کند که آیا گوگل به این موضوع احترام می گذارد یا خیر.
نتیجه؟ این کار انجام شد، اما مدتی طول کشید (و حتی یک پینگ به جان مولر گوگل) تا سرانجام کار کند. صرف نظر از این، اگر می خواهید از مرورهای هوش مصنوعی انصراف دهید، گزینه ای است.
اگرچه «پیامدهایی» وجود دارد (یعنی هیچ قطعه جستجویی وجود ندارد)، همانطور که گلن گیب کشف کرد:
از زمانی که گوگل SGE را اعلام کرد، مطالعات بیشماری برای مشاهده تأثیر مرورهای هوش مصنوعی بر SERPها انجام شده است.
این چیزی است که ما تاکنون می دانیم:
- بررسی های AI همچنان بی ثبات است – مطالعه ای از BrightEdge نشان داد که دید AI Overviews در ماه جولای به 12٪ افزایش یافته است، فقط تا پایان ماه به 7٪ کاهش می یابد.
- کلمات کلیدی اطلاعاتی به احتمال زیاد دارای مروری بر هوش مصنوعی بودند – یک مطالعه از آژانس Flow نشان داد که برای کلیدواژههای مدیریت منابع انسانی و نیروی کار، کلمات کلیدی برتر (TOFU) بیشترین احتمال را داشتند که مرورهای هوش مصنوعی ظاهر شوند (24٪). در مقایسه، کلمات کلیدی تراکنشی تنها در 5 درصد مواقع دارای AIO بودند. این توسط تحقیقات انجام شده توسط SEOClarity تایید شده است.
- اگر برای پرس و جو رتبه بالایی داشته باشید، احتمال اینکه در یک نمای کلی هوش مصنوعی لینک شوید، بیشتر است – یک مطالعه توسط Rich Sanger و Authoritas نشان داد که 46.3٪ از اسناد پیوند داده شده در خلاصه ها از نتایج جستجوی ارگانیک برتر برای جستجوی دقیق مطابقت بودند. هنگامی که پرس و جوهای مرتبط به جستارهای تطبیق مستقیم اضافه شد، درصد پیوندها هم از تطابق مستقیم و هم از جستارهای مرتبط در نتایج جستجوی برتر به 60.4 درصد افزایش یافت. همچنین نشان داد که لینکی که در رتبه اول قرار دارد 53 درصد شانس برجسته شدن دارد، در حالی که محتوای رتبه دهم 36.9 درصد شانس دارد. این برخلاف چیزی است که در ژانویه 2024 دیدیم، جایی که گوگل اغلب منابعی خارج از 10 نتیجه جستجوی برتر را نشان می داد.
متأسفانه برای همه ما، گوگل بین مرورهای هوش مصنوعی و جستجوی ارگانیک در کنسول جستجوی گوگل تمایز قائل نمی شود. آنها همه نمایش ها و کلیک ها را با هم جمع می کنند.
بنابراین، اگر میخواهید نمایان بودن مرورهای هوش مصنوعی را برای سؤالات مهم ردیابی کنید، باید از ابزارهای شخص ثالث مانند ZipTie استفاده کنید.
به خاطر داشته باشید که مرورهای هوش مصنوعی همچنان بی ثبات هستند و برای کلمات کلیدی مختلف ظاهر و ناپدید می شوند. ابزارهای شخص ثالث نیز ممکن است برای ادامه دادن مشکل داشته باشند، با توجه به اینکه پرس و جوهای جستجو محاوره ای تر و طولانی تر می شوند.
در نهایت، هدف AI Overviews ارائه خلاصه های شخصی شده است. وقتی صحبت از ردیابی به میان میآید، این عنصر وجود ندارد، بهویژه در مورد منابع مرتبط.
Sidenote.
ما در حال ردیابی مرورهای AI در Ahrefs هستیم. منتظر به روز رسانی ها باشید!
با توجه به اینکه به نظر میرسد گوگل مرورهای هوش مصنوعی را با نتایج ارگانیک همسو میکند، بهترین شرط شما این است که بهترین شیوههای سئو را دنبال کنید و هدف خود را در رتبه بالا در خود گوگل قرار دهید.
در واقع، اگر به توصیههای ریچ سانگر از آخرین مطالعهاش در مورد AIO نگاه کنیم، متوجه میشویم که اساساً اصول SEO است:
به طور خلاصه، اگرچه گوگل اکنون مرورهای هوش مصنوعی را معرفی کرده است، اصول اولیه سئو همچنان یکسان است. شما باید:
- تحقیق در مورد کلمات کلیدی انجام دهید
- با تطبیق هدف جستجو، کاربران را وادار به دیدن محتوا کنید
- اطمینان حاصل کنید که محتوا جامع است و EEAT را برآورده می کند
- ساخت لینک
با این حال، با توجه به اینکه همپوشانی هنوز 100٪ نیست، می تواند یک راه بالقوه برای “به دست آوردن اطلاعات” برای پاداش پیشنهاد کند. به بیان ساده، گوگل می خواهد به اطلاعات جدید پاداش دهد، نه محتوای کپی.
در واقع، وقتی ریچ سانگر پتنت را تجزیه و تحلیل کرد، نشان داد که گوگل واقعاً به دنبال تنوع است:
اما بدانید که نمای کلی هوش مصنوعی تنها اسنادی را از منابع برتر برای آن درخواست ارائه نمیکند. به دنبال تنوع است. اگر محتوای دارای رتبه برتر برای آن پرسوجو همگن باشد، به جستارهای مرتبط نزدیک میرود. کسب رتبهبندی صفحههای برتر همراه با دیده شدن در نمای کلی هوش مصنوعی برای پرس و جوهای هدفمند بهترین حالت است.
چگونه می توانید «به دست آوردن اطلاعات» را به محتوای خود اضافه کنید؟ سه راه وجود دارد:
- آزمایش – به دنیای واقعی بروید، ایده ها را آزمایش کنید و داده هایی را که هیچ کس دیگری ندارد جمع آوری کنید.
- تجربه کنید – در واقع چیزی را که در مورد آن محتوا تولید می کنید، تجربه کنید.
- تلاش – فراتر از دیگران بروید و چیزهای بهتر یا چیزهایی که بیشتر از کلمات در یک صفحه هستند بسازید.
مدیر بازاریابی محتوای ما رایان لاو در مقاله خود در مورد متمایز شدن از محتوای هوش مصنوعی هر یک از مفاهیم را بسط می دهد. خواندن آن را به شدت توصیه می کنم.
افکار نهایی
این همه آن چیزی است که تاکنون در مورد مرورهای هوش مصنوعی گوگل می دانیم. این هنوز یک ویژگی فرار است، بنابراین انتظار دارید با ادامه آزمایش گوگل، چیزهای زیادی تغییر کند.
با این حال، چه نتایج جستجوی ارگانیک باشد و چه مروری بر هوش مصنوعی، سئوی خوب تغییر نمی کند. بنابراین، به اجرای اصول سئو تا حد کمال ادامه دهید.
آیا چیزی را از دست دادم؟ در X یا LinkedIn به من اطلاع دهید.