هنگام برخورد با محتوای قدیمی وب سایت، گوگل نسبت به استفاده از تغییر مسیرهای خاص که ممکن است برای کاربران گمراه کننده تلقی شود، هشدار داده است.
این توصیه در قسمت اخیر پادکست Search Off The Record گوگل مطرح شد.
در این قسمت، اعضای تیم Search Relations، جان مولر و لیزی ساسمن، در مورد استراتژیهایی برای مدیریت “فروپاشی محتوا” بحث کردند – روند تدریجی منسوخ شدن محتوای وب سایت در طول زمان.
در طول مکالمه، این دو کارمند گوگل به استفاده از تغییر مسیرها هنگام جایگزینی یا به روز رسانی محتوای قدیمی پرداختند.
با این حال، آنها نسبت به روشهای تغییر مسیر خاصی که میتوان آنها را «دوزکآمیز» دانست، هشدار دادند.
هنگامی که Rel=canonical “دوزک” می شود
روش تغییر مسیر که پرچمهای قرمز را بالا میبرد، استفاده نادرست از برچسبهای rel=canonical است.
این موضوع طی بحثی در مورد پیوند دادن محتوای مشابه، اما نه معادل، مطرح شد.
ساسمن بیان کرد:
«… برای آن مورد، ای کاش چیزی وجود داشت که می توانستم آن چیزها را به هم گره بزنم، زیرا تقریباً به نظر می رسد که بهتر است فقط آن را تغییر مسیر دهم.
به عنوان مثال، دانیل وایزبرگ در تیم ما در مورد رفع اشکال کاهش ترافیک با کنسول جستجو در یک پست وبلاگ وبلاگ نویسی کرد. و سپس روی آن کار کردیم تا آن را به سند تبدیل کنیم و محتوا را به آن اضافه کردیم. ما میخواهیم مردم به چیزهای جدید نگاه کنند، و من میخواهم مردم آن چیز جدید را در نتایج جستجو نیز بیابند.
بنابراین، برای من، مانند آن نسخه، نمیدانم چرا مردم باید نسخه قدیمیتر را پیدا کنند، زیرا مانند یک اعلامیه نیست. این بهترین نوع اطلاعات عملی بود.
بنابراین، برای آن، آیا بهتر است مانند یک وضعیت rel=canonical عمل کنیم؟
مولر بلافاصله در مورد استفاده پیشنهادی ساسمن از برچسب rel=canonical نگرانی هایی را مطرح کرد.
مولر پاسخ داد:
rel=canonical در آنجا به نوعی ابلهانه خواهد بود زیرا واقعاً یک چیز نیست… معادل نیست.
من همیشه rel=canonical را چیزی می بینم که در آن به موتورهای جستجو می گویید اینها در واقع معادل هستند و شما می توانید هر کدام را که می خواهید انتخاب کنید.
ما به نوعی می بینیم که “خب، اینها معادل هستند، اما این را به عنوان یک تغییر مسیر در نظر بگیرید”، که مشکل است زیرا آنها مانند، “آه، آنها می گویند rel=canonical، اما در واقع معنای متفاوتی دارند.” “”
به جای آن چه باید کرد
اگر متوجه شدید که مجبور هستید تصمیمی مشابه ساسمن بگیرید، مولر می گوید این رویکرد صحیح است:
“من فکر می کنم یا تغییر مسیر یا عدم تغییر مسیر. درست مثل این است که بگوییم هر دو جایگزین شده یا حفظ شده است.»
بهترین راه برای پیوند دادن یک صفحه به یک صفحه جدیدتر و جامع تر، تغییر مسیر است، نه rel=canonical.
یا اگر احساس میکنید هنوز ارزشی در صفحه قدیمی وجود دارد، میتوانید هر دو را حفظ کنید.
چرا SEJ اهمیت می دهد
استفاده نادرست از تغییر مسیرها یا تگهای متعارف میتواند به عنوان تلاشی برای دستکاری رتبهبندی جستجو در نظر گرفته شود، که دستورالعملهای Google را نقض میکند و میتواند منجر به جریمه یا کاهش دید شود.
پیروی از توصیه های Google می تواند اطمینان حاصل کند که سایت شما در وضعیت خوبی باقی می ماند و بازدیدکنندگان به مرتبط ترین محتوا دسترسی دارند.
قسمت کامل پادکست را در زیر بشنوید:
سوالات متداول
مشکلات استفاده از برچسب های rel=canonical برای محتوای به روز چیست؟
اگر صفحات قدیمی و جدید معادل نباشند، استفاده از تگهای rel=canonical میتواند گمراهکننده باشد.
جان مولر از گوگل پیشنهاد می کند که rel=canonical به این معنی است که صفحات یکسان هستند و یک موتور جستجو می تواند یکی را انتخاب کند. استفاده از آن برای علامت دادن به تغییر مسیر زمانی که محتوا یکسان نیست، به عنوان “دزدیک” و بالقوه دستکاری تلقی می شود.
Rel=canonical فقط زمانی باید استفاده شود که محتوا واقعاً معادل باشد. در غیر این صورت، تغییر مسیر 301 یا حفظ هر دو صفحه توصیه می شود.
آیا قابل قبول است که محتوای قدیمی در دسترس کاربران باشد؟
بله، قابل قبول است که محتوای قدیمی را در دسترس نگه دارید اگر همچنان ارزش داشته باشد. جان مولر گوگل پیشنهاد می کند که می توانید محتوای قدیمی را به صفحه به روز شده هدایت کنید یا هر دو نسخه محتوا را زنده نگه دارید.
اگر محتوای قدیمیتر اطلاعات ارزشمند یا زمینه تاریخی ارائه میدهد، ارزش آن را دارد که همراه با نسخه بهروز شده، آن را در دسترس نگه دارید.
هنگام به روز رسانی محتوای وب سایت، تغییر مسیرها چگونه باید انجام شود؟
اگر محتوای قدیمی جایگزین شده باشد یا منسوخ شده باشد، رویکرد صحیح برای مدیریت ریدایرکت ها استفاده از ریدایرکت 301 است.
تغییر مسیر 301 به موتورهای جستجو و بازدیدکنندگان می گوید که صفحه قدیمی به طور دائم به مکان جدید منتقل شده است. علاوه بر این، امکان انتقال ارزش لینک را فراهم می کند و تاثیر منفی بر رتبه بندی جستجو را به حداقل می رساند.
تصویر ویژه: خسرو/شاتراستوک