گوگل اعلام کرد که ابزارهایی را در موتور جستجوی خود گسترش می دهد تا به کاربران کمک کند تصاویر و اعتبار منبع را بهتر ارزیابی کنند.
این شرکت در حال ارائه سه به روز رسانی متمرکز بر بررسی واقعیت تصویر، ارائه اطلاعات متنی در مورد وب سایت های کمتر شناخته شده و ادغام تأیید تصویر در محصولات برای خبرنگاران است.
گوگل در اعلامیه خود می گوید: «داشتن ابزارهای به راحتی در دسترس برای کمک به افراد برای تأیید آنچه که آنلاین می بینند، هرگز مهم نبوده است.
درباره این تصویر جهانی می شود
اولین تغییر ویژگی «درباره این تصویر» گوگل را به کاربران انگلیسی زبان در سراسر جهان گسترش میدهد.
این ابزار زمینه تاریخی یک تصویر را فراهم میکند، از جمله زمانی که برای اولین بار به صورت آنلاین ظاهر شد، نحوه توصیف آن در سایتهای دیگر و هر ابردادهای که نشان میدهد آن توسط هوش مصنوعی ایجاد شده است.
به گفته گوگل، این می تواند به تعیین اینکه آیا یک تصویر قدیمی از متن خارج شده یا برای انتشار اطلاعات نادرست تغییر داده شده است، کمک کند. این ویژگی با کلیک بر روی منوی سه نقطه در کنار تصاویر در نتایج جستجوی گوگل قابل دسترسی است.
یکپارچه سازی بررسی واقعیت تصویر برای اتاق های خبر
گوگل قابلیت های جدید جستجوی تصویر را در Fact Check Explorer، پایگاه داده خود از بررسی واقعیت از سازمان های مستقل در سراسر جهان اعلام کرد.
روزنامهنگاران و بررسیکنندگان حقایق تأیید شده هماکنون میتوانند این پایگاهداده تصویر را از طریق API جستجو کنند تا به تحقیقات در رد کردن تصاویر و ویدیوهای جعلی ویروسی کمک کنند.
آزمایشکنندگان اولیه گزارش دادند که جستجوی تصویر زمان بررسی واقعیت را بیش از 70 درصد کاهش داده و به آنها امکان میدهد تا ادعاهای تأیید شده تصویر را سریعتر منتشر کنند.
نمایان شدن زمینه در مورد وب سایت های کمتر شناخته شده
گوگل در حال آزمایش روش هایی است که مدل های جدید هوش مصنوعی مولد آن می توانند اطلاعات مفیدی در مورد وب سایت های ناآشنا ارائه دهند.
برای کاربرانی که انتخاب کردهاند، نتایج جستجو ممکن است توضیحات خلاصه شده با هوش مصنوعی از منابعی را نشان دهد که توسط سایتهای معتبری که درباره وبسایت بحث میکنند پشتیبانی میشوند.
هدف این کار کمک به کاربران در ارزیابی اطلاعات تجار جدید یا منابع فاقد صفحات ویکیپدیا است. گوگل اعلام کرد که این یک آزمایش اولیه و در مقیاس کوچک است که پانلها و خلاصههای دانش موجود را تکمیل میکند.
با نگاه به آینده
بهروزرسانیها زمانی ارائه میشوند که اطلاعات غلط آنلاین به سرعت از طریق تصاویر دستکاری شده یا خارج از زمینه پخش میشوند.
در یک مطالعه موسسه Poynter در سال 2023، 70٪ از پاسخ دهندگان در تأیید تصاویر آنلاین اعتماد نداشتند.
گوگل اعلام کرد که این جدیدترین ابزارها با هدف رسیدگی به این مشکل و کمک به جستجوگران در جهت یابی اطلاعات آنلاین با اطمینان بیشتری انجام می شود.
تصویر ویژه: JHVEPhoto/Shutterstock