شروع کار با پایتون – پایتون برای مبتدیان

در این آموزش پایتون برای مبتدیان ما یاد خواهیم گرفت که چگونه با پایتون شروع کنیم.

من فرض می کنم که پایتون را به درستی نصب کرده اید.

بیایید اولین چیزهای اساسی را که باید هنگام یادگیری پایتون بدانید را بیاموزیم.

بررسی کنید که آیا پایتون نصب شده است یا خیر

برای بررسی اینکه آیا پایتون نصب شده است، ترمینال (یا خط فرمان) را باز کنید.

نوع:

$ python3 --version

اگر نه، آموزش نصب پایتون را بررسی کنید.

محل نصب پایتون را بررسی کنید

اگر می خواهید بدانید پایتون در کجا نصب شده است، از دستور what python استفاده می کنید.

$ which python3

را which دستور به شما مکانی را نشان می دهد که فایل اجرایی python3 در آن نصب شده است.

پایتون را در ترمینال اجرا کنید

می توانید پایتون را در ترمینال با مترجم پایتون اجرا کنید.

حالت تعاملی را باز کنید

برای باز کردن حالت تعاملی مفسر پایتون، در ترمینال، تایپ کنید:

$ python3

این حالت تعاملی را باز می کند که در آن می توانید شروع به اجرای کد پایتون کنید.

حالت تعاملی پایتون در ترمینال

کد پایتون را اجرا کنید

در مفسر پایتون می توانید شروع به نوشتن کد پایتون کنید.

به عنوان مثال، می توانید از تابع () print داخلی پایتون استفاده کنید.

$ print('hello world')

مترجم پایتون را ببندید

برای بستن مفسر پایتون می توانید:

  • مطبوعات CTRL + D (در MacOS)
  • نوشتن exit() و فشار دهید Enter (در ویندوز)

استفاده از محیط توسعه یکپارچه

به جای نوشتن کد پایتون در ترمینال، ممکن است بخواهید از یک IDE مانند Visual Studio Code یا Google Colab استفاده کنید.

IDE ها اجازه می دهند تا وظایف توسعه را سرعت بخشند.

دو IDE مورد علاقه من VSCode و Google Colab هستند.

در حالی که VSCode کار محلی و انجام کنترل نسخه (git) را آسان‌تر می‌کند، Google Colab با پایتون از پیش نصب شده ارائه می‌شود و تعدادی GPU رایگان ارائه می‌دهد که می‌توانند در پروژه‌های یادگیری ماشین مفید باشند.

وارسی:

عملیات پایه پایتون

وارد کردن ماژول ها

یکی از کارهای قدرتمندی که پایتون یا هر زبان برنامه نویسی دیگری می تواند انجام دهد این است که باشد
می توانید از کدهایی که دیگران نوشته اند در کد خود استفاده کنید.

در پایتون، راه وارد کردن این کد استفاده از کد است import کلمه کلیدی همراه با نام کتابخانه ای که باید وارد شود.

import library_name

در این صورت وارد می کنم this.

import this

را this ماژول به سادگی Zen of Python است، کدی که هیچ کاری جدا از قوانین چاپی که برنامه نویسان پایتون باید هنگام نوشتن کد در نظر داشته باشند، انجام نمی دهد.

نظرات در پایتون با کاراکتر هشتگ (#) شروع می شود. به این ترتیب، پایتون هیچ چیزی را که از یک هشتگ در یک خط پیروی می کند، اجرا نمی کند.

# this is a single line comment
print('hello') # This is a comment

هشتگ ها به شما این امکان را می دهند که کد خود را حاشیه نویسی کنید تا انسان ها بتوانند آن را بفهمند، اما رایانه شما از آن عبور می کند.

رشته ها در پایتون

رشته‌ها با کامنت‌ها متفاوت هستند، زیرا رشته‌ها نوع داده‌ای هستند که هنگام فراخوانی به کنسول بازگردانده می‌شوند، در حالی که یک نظر رد می‌شود.

رشته های تک خطی

"this is a single line string"

رشته های Mutliline

'''
This is a 
multiline 
string
'''

خروجی:

در اینجا نظر چند خطی نماد خط جدید را نشان می دهد (\n) نشان می دهد که اگر رشته را چاپ کنید، خطوط جدیدی برای جایگزینی کاراکتر escape اضافه می کند.

تورفتگی پایتون

یکی از مواردی که در پایتون بسیار مهم است، تورفتگی است.

بدون تورفتگی مناسب در کد شما، کد شکسته می شود.

هر زمان که یک بلوک جدید از کد ایجاد می کنید، باید تورفتگی اضافه کنید (با استفاده از if، def یا for برای مثال کلمات کلیدی).

نمونه تورفتگی

if 2 > 1:
    print('yes!')

IndentationError

اگر در کد خود تورفتگی نداشته باشید، مثالی در اینجا آمده است.

Spaces vs Tabs

در حالی که اسناد Python.org فاصله ها را به برگه ها ترجیح می دهد زیرا tab در واقع یک کاراکتر است (\t) که برابر با 4 فاصله است.

با این حال، هیچ کس در واقع 4 فاصله را تایپ نمی کند، بنابراین با توجه به عامل تنبلی انسان، من همیشه توصیه می کنم از تب ها به جای فضاهای جداگانه استفاده کنید، زیرا این کار باعث می شود که سازگاری بیشتری داشته باشید و از مواردی مانند IndentationError جلوگیری می کند.

متغیرهای پایتون

در پایتون، متغیرها محفظه هایی هستند که مقادیر داده را ذخیره می کنند.

یک مقدار به یک متغیر اختصاص دهید

شما می توانید یک متغیر را با استفاده از مساوی (=) نمادی که سمت چپ نام متغیر و سمت راست علامت مقدار اختصاص داده شده به متغیر است.

x = 10

انواع داده های مختلف را اختصاص دهید

می توانید انواع داده های مختلفی را به یک متغیر اختصاص دهید:

x = 10 # int 
y = 'string' # str
z = [1,2,3] # list

پوشش پایتون

پایتون استانداردهایی دارد که می توانید برای درک آسان کد خود از آنها پیروی کنید.

  • Snake case (snake_case) فرمت ترجیحی برای متغیرها، توابع و ماژول ها است.
  • حروف پاسکال (PascalCase) فرمت ترجیحی برای کلاس ها است
  • قالب مار با حروف بزرگ (CAP_SN_CASE) قالب ترجیحی برای ثابت است.

اگر.. Elif.. Else Blocks

اگر می خواهید در پایتون عبارات شرطی بسازید، از کلمات کلیدی if، elif، else استفاده کنید.

اگر از دستوراتی استفاده می‌شود که به رایانه می‌گویند در صورت برآورده شدن یک شرط (اگر) کاری را انجام دهد، اگر شرط دیگری برآورده شد چیز دیگری (elif) و در غیر این صورت چیز دیگری (دیگر).

if condition:
    # do something
elif condition2:
    # do something else
else:
    # Do something else

برای حلقه ها

آ for حلقه برای تکرار روی یک دنباله استفاده می شود.

دنباله باید یا یک لیست، یک رشته، یک فرهنگ لغت، یک تاپل یا یک مجموعه باشد.

با استفاده از این ساختار، با شروع به اجرا می‌شود for کلمه کلیدی.

for element in sequence:
    # do something

به عنوان مثال، می‌توانیم فهرستی از عناصر را حلقه بزنیم و آن را چاپ کنیم.

توابع پایتون

در پایتون، یک تابع بخشی از کد قابل استفاده مجدد است.

یک تابع با استفاده از نام آن با پرانتز و آرگومان های داخل آن فراخوانی می شود.

function_name(arguments)

استدلال ها اختیاری هستند.

ایجاد یک تابع با استفاده از def کلمه کلیدی.

def my_func():
    print('hello')

برای فراخوانی تابع، از نام آن استفاده کنید.

بیانیه های چند خطی

اگر کد شما در یک خط فضای زیادی اشغال می کند، می توانید آن را با استفاده از بک اسلش (\) سمبل.

بجای:

از عبارات چند خطی استفاده کنید.

برخورد با خطاها

خطاها بخشی از زندگی روزمره یک برنامه نویس پایتون است.

برای مثال، اگر سعی کنید بر 0 تقسیم کنید.

10 / 0

پایتون با پرتاب a ZeroDivisionError.

مهم است که یاد بگیرید چگونه خطاهای پایتون را بخوانید تا کد خود را اشکال زدایی کنید.

هر زمان که در پایتون با خطایی مواجه شدید، پایتون ردیابی خطای شما را ارائه می دهد.

شما باید ردیابی را از پایین به بالا بخوانید.

ابتدا نام خطا چاپ می شود (ZeroDivisionError). گاهی همین برای شما کافی است تا بفهمید چه خبر است.

اگر نه، به خط بعدی بروید. خط اول بلوک ردیابی مسیر فایلی است که دارای خطا است. در زیر، محل خط (نشان داده شده با فلش —–>) در فایلی که دارای خطا است را خواهید دانست.

با بالا رفتن از این راه، می توانید هر استثنا پایتون را بررسی کنید.

پس از یادگیری اصول پایتون

اکنون که اصول اولیه پایتون را یاد گرفتیم، بیایید کمی عمیق‌تر به هر یک از مفاهیمی که اخیراً دیده‌ایم بپردازیم.