اتخاذ یک پلت فرم جدید تجزیه و تحلیل می تواند هیجان انگیز باشد و ناامید کننده – مخصوصاً زمانی که چاره ای ندارید. با غروب گوگل یونیورسال آنالیتیکس (UA یا Google Analytics 3) در 1 ژوئیه 2023، بسیاری از کاربران در حال آزمایش Google Analytics 4 هستند، بنابراین می توانند تا حد امکان یکپارچه انتقال را انجام دهند.
من شکایات زیادی در مورد رابط کاربری جدید، مدل های مختلف اندازه گیری و گزارش های خارج از جعبه شنیده ام. صرف نظر از این، مقاومت بیهوده است. اگر میخواهید به استفاده از تجزیه و تحلیل رایگان Google ادامه دهید، باید تغییر را انجام دهید.
اگر هنوز GA4 را نصب نکرده اید، توصیه می کنم آن را نصب کنید تا فوراً شروع به جمع آوری داده ها کنید. به این ترتیب، شما و تیمتان میتوانید با Google Analytics 4 آشنا شوید، رویدادها و تبدیلهای خود را تنظیم کنید و گزارشهایی را که بیشترین اهمیت را دارند سفارشی کنید.
برای کمک به شما در شروع کار با GA4، دستورالعملهایی را برای دسترسی به محبوبترین گزارشهای GA برای SEO گردآوری کردهام.
توجه: اگر گزارشهای زیر را در UA و GA4 تهیه کنید، معیارهای متفاوتی را مشاهده خواهید کرد زیرا نحوه دریافت دادهها در دو پلتفرم متفاوت است. در سؤالات متداول GA4 ما درباره این موضوع بیشتر بیاموزید.
گزارش GA 4 1: ترافیک ارگانیک در مقابل همه ترافیک
مشاهده کنید که کمپین سئو شما چقدر خوب عمل می کند – میزان ترافیک شما را در نتیجه جستجوی ارگانیک بررسی کنید و آن را با سایر کانال های ترافیک مقایسه کنید.
میانبر
گزارش ها > جذب > جذب کاربر یا جذب ترافیک
1. روی ‘ کلیک کنیدگزارش ها‘ در نوار ناوبری سمت چپ.
2. انتخاب کنیدتحصیلبرای مشاهده گزارش های موجود در کسب. اگر می خواهید کاربران جدید را بر اساس کانال ببینید، روی ‘ کلیک کنیدجذب کاربر. برای دیدن همه کاربران، روی ‘ کلیک کنیدکسب ترافیک.
3. اکنون باید داده های نمایش داده شده را به صورت نمودار خطی و در جدول مشاهده کنید.
ماوس را روی افسانه زیر نمودار نگه دارید تا خط هر کانال را برجستهتر ببینید. روی ‘ کلیک کنیدترافیک ارگانیکبرای کم کردن داده های کانال های دیگر تا بتوانید ترافیک ارگانیک خود را بهتر تجزیه و تحلیل کنید.
میتوانید محدوده دادههای گزارش را با کلیک بر روی فلش رو به پایین در کنار محدوده تاریخ نمایش داده شده ویرایش کنید یا با کلیک بر روی نماد مداد، گزارش را سفارشی کنید.
گزارش GA 4 2: نرخ تبدیل صفحات خاص در مقابل کل سایت
نظارت بر نرخ تبدیل مهم ترین صفحات به شما امکان می دهد اثربخشی آن صفحات را اندازه گیری کرده و تغییرات را آزمایش کنید. در اینجا نحوه تبدیل یک صفحه خاص در مقایسه با سایت شما به عنوان یک کل است.
میانبر
گزارش ها > تعامل > تبدیل ها
روی قیف > صفحه فرود > انتخاب صفحه(های) مقصدی که می خواهید درباره آن بیشتر بدانید > اعمال کلیک کنید
برای نرخ تبدیل مبتنی بر کاربر در صفحات فرود خاص، گزارشها را باز کنید و مجموعه گزارش تعامل را گسترش دهید.
1. روی ‘ کلیک کنیدتبدیل ها.
2. روی قیف کلیک کنید تا یک فیلتر در سمت راست باز شود.
3. شروع به تایپ کردن کنیدصفحه فرود‘ در اولین منوی کشویی، و هنگامی که ظاهر شد آن را انتخاب کنید. صفحه فرودی را که می خواهید درباره آن بیشتر بدانید را در منوی کشویی دوم پیدا کنید و آن را انتخاب کنید. اگر می خواهید چندین صفحه را به طور همزمان مشاهده کنید، می توانید چندین صفحه فرود را انتخاب کنید. کلیک ‘درخواست دادن‘ در گوشه پایین سمت راست.
در زیر نمودار، باید یک کادر جستجو و لیست رویدادهایی را که دنبال می کنید ببینید. اگر کمتر از 10 رویداد دارید، باید بتوانید به سرعت تبدیلی را که می خواهید بررسی کنید، تشخیص دهید. اگر نه، از تابع جستجو برای پیدا کردن آن استفاده کنید.
تعداد تبدیل نام رویداد را بر تعداد کل کاربران تقسیم کنید و آن را در 100 ضرب کنید تا نرخ تبدیل خود را بدست آورید.
روی نام رویدادی که میخواهید درباره آن بیشتر بدانید کلیک کنید تا منابع ترافیک آن را ببینید و نرخ تبدیل آن را بر اساس منبع ترافیک محاسبه کنید. برای مثال، میتوانید ببینید که چه تعداد از افرادی که رویداد خاصی را در یکی از صفحات خدمات شما راهاندازی کردهاند، از نتایج جستجوی ارگانیک به وبسایت شما رسیدهاند.
گزارش GA 4 3: ارزش تجارت الکترونیک صفحات خاص در مقابل کل سایت
ردیابی تجارت الکترونیک در GA4 به پیکربندی عمیق تری نسبت به UA نیاز دارد. در حالی که این فرآیند تا حدودی منطقی است، نیاز به زمان زیادی دارد. میتوانید مراحل Google را برای پیادهسازی ردیابی تجارت الکترونیک از طریق برچسبهای Google یا Google Tag Manager در اینجا دنبال کنید.
هنگامی که رویدادهای تجارت الکترونیک خود را تنظیم کردید، از این گزارش برای مقایسه درآمد و اندازه گیری عملکرد سایت و صفحات خاص خود استفاده کنید.
میانبر
گزارش ها > کسب درآمد > خریدهای تجارت الکترونیک
روی «افزودن فیلتر» > شامل > صفحه فرود > انتخاب صفحه(های) مقصدی که علاقه مند به مشاهده آنها هستید > اعمال کلیک کنید
1. ‘ را گسترش دهیدکسب درآمد“گزارش جمع آوری، و انتخاب کنید”خریدهای تجارت الکترونیک.
2. در بالای گزارش، روی ‘ کلیک کنیدافزودن فیلتر.
3. شروع به تایپ کردن کنیدصفحه فرودتا زمانی که ظاهر شود، سپس آن را انتخاب کنید. صفحه فرود (یا صفحات) مورد نظر برای کسب اطلاعات بیشتر را انتخاب کنید و روی ‘ کلیک کنیددرخواست دادن.
4. اکنون باید داده های خاص آن صفحه فرود را مشاهده کنید، از جمله رویدادها، درآمدها و تراکنش ها بر اساس منبع ترافیک.
نکته: شما همچنین می توانید این گزارش را با ‘ فیلتر کنیدگروه بندی کانال پیش فرض کاربر اول‘و انتخاب کنید’جستجوی ارگانیکبرای اینکه ببینید کمپین سئوی شما چقدر به شما کمک می کند تا در وب سایت خود درآمد داشته باشید.
گزارش GA4 4: صفحات فرود برتر و ترافیک فعلی آنها
آیا می خواهید اطلاعات بیشتری در مورد صفحات فرود برتر خود کسب کنید؟ در اینجا نحوه سفارشیسازی آسان گزارش از پیش تعریفشده «صفحات و صفحهها» آمده است تا بتوانید عملکرد صفحات فرود برتر خود را ببینید. این گزارش را ذخیره کنید و اغلب به آن مراجعه کنید تا ارزیابی کنید که استراتژی SEO شما چقدر خوب کار می کند.
میانبر
تعامل > صفحات و صفحه نمایش
برای سفارشی کردن گزارش روی مداد کلیک کنید > ابعاد > افزودن بعد > صفحه فرود > روی سه نقطه عمودی > تنظیم به عنوان پیش فرض > اعمال > روی دکمه آبی ذخیره > ذخیره به عنوان گزارش جدید > نام گزارش: صفحات فرود > ذخیره کلیک کنید
1. روی P کلیک کنیدسن و صفحه نمایش“زیر”نامزدی‘ مجموعه.
2. برای سفارشی کردن گزارش، روی مداد در بالا سمت راست کلیک کنید. مداد را نمی بینید؟ احتمالاً دسترسی مدیریت GA ندارید. این دستورالعمل ها را به سرپرست خود بدهید یا از آنها برای دسترسی سرپرست بخواهید.
3. روی ‘ کلیک کنیدابعاد.
4. روی ‘ کلیک کنیدبعد اضافه کنید‘و انتخاب کن’صفحات فرود‘ از لیست.
5. روی سه نقطه کنار ” کلیک کنیدصفحه فرود، و انتخاب کنیدتنظیم به عنوان پیشفرض.
6. انتخاب کنیدصرفه جویی“و سپس”ذخیره به عنوان گزارش جدید.
7. توصیه می کنم این گزارش را نام گذاری کنید.صفحات فرودبنابراین شما دقیقاً می دانید چه چیزی در آن وجود دارد. هنگامی که نام خود را انتخاب کردید، روی ‘ کلیک کنیدصرفه جویی.
اکنون باید دو نمودار را ببینید، یکی نشان دهنده بازدیدها برای محبوب ترین صفحات فرود شما و دیگری نشان دهنده تمام بازدیدها برای سایت شما. در زیر، معیارهایی را برای هر یک از صفحات فرود خود پیدا خواهید کرد.
برای مشاهده ترافیک ارگانیک فیلتری اضافه کنید یا برای مشاهده یک صفحه فرود خاص جستجو کنید.
برای بهینه سازی GA4 به کمک نیاز دارید؟
برای استفاده بیشتر از گوگل آنالیتیکس، باید بتوانید به گزارش هایی دسترسی داشته باشید که به شما در درک عملکرد سایتتان کمک می کند. با این حال، اگر GA4 را به درستی نصب نکنید، ممکن است بینش های مهم را از دست بدهید.
ویکتوریوس به عنوان یک آژانس SEO مبتنی بر داده، ارزش گزارش تحلیلی دقیق و قابل اعتماد را درک می کند. استراتژیست های سئو ما یک حسابرسی برای حمایت از کسب و کارها در حین انتقال به Google Analytics 4 ابداع کرده اند. قدرت گزارش دهی خود را به حداکثر برسانید — به ما کمک کنید GA4 خود را بهینه کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر، یک مشاوره رایگان سئو را برنامه ریزی کنید.