GA4 برای سئوکاران: 4 کاوش GA4 که همه سئوکاران به آن نیاز دارند

عادت کردن به GA4 برای همه زمان می برد. با داشبورد جدید، معیارهای جدید و ابعاد جدید، نگاه کردن به تازگی و تمرکز بر برخی از ویژگی های اضافی GA4 می تواند دشوار باشد.

یکی از این ویژگی های جدید است اکتشافات. پیش از این یک ویژگی فقط 360 بود، کاوش ها به یک ویژگی برای همه کاربران GA4 تبدیل شد. پس از انجام یک لیفت صورت اخیر، کاوش‌ها تمیزتر، استفاده آسان‌تر و کاربرپسندتر هستند.

در پست وبلاگ امروز، ما قصد داریم در مورد چهار اکتشاف صحبت کنیم که همه سئوکاران برای حساب های GA4 خود به آن نیاز دارند.

اکتشافات چیست؟

واقعاً استفاده از یک یا دو کلمه برای توصیف اکتشافات سخت است، اما در اینجا نحوه انجام آن آورده شده است گوگل توضیح می دهد آنها:

«کاوش‌ها مجموعه‌ای از تکنیک‌های پیشرفته است که فراتر از گزارش‌های استاندارد است تا به شما کمک کند بینش‌های عمیق‌تری درباره رفتار مشتریان خود کشف کنید.»

این تقریباً تا جایی که می توانید دریافت کنید کلی است، اما به طور خلاصه، آنها گزارش های سفارشی برای ردیابی، خوب، هر چیزی هستند.

گوگل چند کاوش استاندارد دارد که می توانید بررسی کنید، اما هدف آن ها این است که برای شما و هر ذینفعی انعطاف پذیر و سفارشی باشد. کسانی که با Looker Studio آشنا هستند ممکن است این را به عنوان Diet Looker Studio ببینند.

یکی از بزرگترین مزیت ها در اینجا امکان صادرات مستقیم داده ها به Google Sheets است. در حال حاضر، نمی‌توانید داده‌های گزارش‌های GA4 را فقط به یک فایل CSV به Google Sheets صادر کنید.

دسترسی به اکتشافات

قبل از شروع به ایجاد اکتشافات، اجازه دهید در مورد نحوه دسترسی به آنها صحبت کنیم.

از داشبورد اصلی GA4 خود، به سمت چپ، جایی که پیکان خمیده را می‌بینید، نگاه کنید.

منوی اکتشافات

روی آن کلیک کنید و با منوی جدید با گزینه های مختلف برای کاوش مواجه خواهید شد.

گزینه های اکتشاف

در اینجا تعدادی گزینه وجود دارد:

  • فرم رایگان: “بوم خالی” کاوش ها. بیشتر برای ایجاد جدول استفاده می شود.
  • کاوش قیف: به کاربران امکان می دهد پیشرفت قیف را ردیابی کنند.
  • کاوش مسیر: مشابه جریان رفتار UA، پیشرفت کاربران را از طریق صفحات و رویدادها ردیابی می کند.
  • همپوشانی بخش: محل همپوشانی بخش های سفارشی از نظر رفتار سایت را مقایسه کنید.
  • کاوش گروهی: کاربرانی را که با ویژگی های مشابه با هم گروه بندی شده اند مقایسه کنید.
  • طول عمر کاربر: یک کاربر را در طول عمر خاص خود آنالیز کنید.

هر یک از اینها ویژگی ها و مزایای منحصر به فردی را ارائه می دهند. به عنوان یک بازاریاب سئو و دیجیتال، احتمالاً به سه مورد اول پایبند خواهید بود.

1. صفحات برتر بر اساس کانال

GA4 این مورد را در گزارش‌های معمولی گنجانده است، اما گزارش اولیه سخت است و معیارهایی دارد که احتمالاً به آنها اهمیت نمی‌دهید. ایجاد کاوش صفحات برتر به شما این امکان را می دهد که گزارش خود را به دلخواه شخصی سازی کنید.

برای این کار وارد Explorations شده و روی Blank کلیک کنید. شما می توانید نام این کاوش را “صفحات ارگانیک برتر” بگذارید.

از آنجا، شما باید یک بخش ایجاد کنید تا کاربران ارگانیک خود را تقسیم بندی کنید. روی علامت «+» در کنار بخش‌ها کلیک کنید سپس Session Segment را بزنید.

بخش جلسه

بیایید فرض کنیم می‌خواهید عملکرد کلی ارگانیک خود را بررسی کنید، بنابراین با نامگذاری بخش خود به ترافیک ارگانیک شروع کنید.

سپس، شما می خواهید شرایط را برای بخش خود تنظیم کنید. روی «افزودن شرط جدید» کلیک کنید و «گروه کانال پیش‌فرض جلسه» را انتخاب کنید. از اینجا، شرط را روی «دقیقا مطابق با (=)» جستجوی ارگانیک تنظیم کنید. شبیه این خواهد شد:

گروه بندی کانال پیش فرض

“اعمال” را بزنید و کارتان تمام شد.

از اینجا، می‌خواهیم وارد کردن ابعاد و معیارهای خود را آغاز کنیم. ابعاد، ویژگی‌ها یا ویژگی‌های مرتبط با تعاملات یا رویدادهای کاربر هستند که زمینه را برای داده‌هایی که جمع‌آوری می‌کنید فراهم می‌کنند.

نمونه هایی از ابعاد عبارتند از سن، کشور، رسانه جلسه، منبع جلسه، منبع کاربر اول یا عنوان صفحه.

از سوی دیگر، معیارها، اعداد و آماری هستند که مشاهده خواهید کرد. اینها بازدیدها، مدت جلسه، تبدیل، درآمد یا تعداد رویداد هستند.

روی علامت “+” با ابعاد کلیک کنید. وقتی پنجره باز شد، صفحه فرود را جستجو کنید. مشاهده خواهید کرد که “صفحه مقصد + رشته پرس و جو” ظاهر می شود. کادر را علامت بزنید و سپس import را بزنید.

بعد صفحه فرود

در مرحله بعد، ما می خواهیم معیارهای خود را وارد کنیم. اینجا جایی است که می توانید چیزها را سفارشی کنید. روی علامت «+» در کنار معیارها کلیک کنید و یک پنجره مشابه ظاهر می شود. همان مرحله بالا را دنبال کنید، قبل از زدن وارد کردن، همه کادرها را جستجو و علامت بزنید.

برای این گزارش، من معمولاً دوست دارم برخی از معیارهای کلیدی اساسی مانند:

  • جلسات
  • نرخ تبدیل جلسه
  • تبدیل ها
  • میانگین مدت زمان جلسه
  • بازدید در هر جلسه

همچنین می توانید معیارهای اضافی مانند:

  • کاربران جدید
  • مجموع کاربران
  • کاربران فعال

کاوش‌ها می‌توانند با معیارهای بیش از حد بسیار زیاد شوند و اگر تعداد زیادی را همزمان اضافه کنید، صفحه نمایش خراشیده به نظر می‌رسد. هر چیزی فراتر از حدود 6 (بسته به اندازه صفحه نمایش شما) می تواند شروع به کاوش شما کند. اگر می‌خواهید فوراً یکی را صادر کنید، می‌توانید تا 10 عدد اضافه کنید!

اکنون، ما باید ساخت آن را شروع کنیم.

کلیک کنید و بعد صفحه فرود را در ردیف ها بکشید.

نمونه ابعاد

هیچ چیزی در خود کاوش ظاهر نمی شود، اما نگران نباشید، به این دلیل است که ما هیچ مقداری اضافه نکرده ایم.

معیارهای خود را در نظر بگیرید و آنها را در ناحیه مقادیر رها کنید.

کاوش ارزش ها

در اینجا، ما شروع به دیدن داده ها خواهیم کرد که کاوش شما را پر می کنند.

نمونه اکتشاف

داشتن این کاوش دیدن صفحات برتر و معیارهایی که به آنها اهمیت می دهید را آسان تر می کند، این امر برای هر سئو ضروری است.

2. کاوش با 3+ ابعاد

فرض کنید می خواهید صفحات برتر خود را بر اساس کانال و دستگاه بررسی کنید. در گزارش های استاندارد GA4، شما فقط به دو بعد محدود شده اید.

در کاوش‌ها، می‌توانید ابعاد متعددی داشته باشید تا کمی بیشتر در داده‌ها فرو بروید.

با استفاده از کاوش بالا، بیایید بررسی کنیم که چگونه این کار را انجام می دهیم.

به عقب برگردید و روی علامت «+» در کنار ابعاد کلیک کنید. از آنجا، بیایید «گروه کانال پیش‌فرض جلسه» و «دسته دستگاه» را بیاوریم. یک بار دیگر، import را در گوشه سمت راست بالا فشار دهید تا این دو بعد وارد شوند.

شبیه چیه؟

ابعاد متعدد

حتی می‌توانید با فیلترها بازی کنید تا مقادیر ابعاد خاصی را حذف کنید، مانند حذف «تبلت» از بعد دسته دستگاه یا ترافیک ارجاعی از بعد گروه کانال پیش‌فرض جلسه.

وقتی نوبت به افزودن ابعاد اضافی می‌رسد، می‌توانید موارد زیر را جایگزین کنید:

اگر می خواهید یک تقسیم جغرافیایی داشته باشید:

فعالیت تجارت الکترونیک:

  • نام آیتم
  • شناسه مورد
  • برند کالا
  • دسته بندی
  • تاریخ

جمعیت شناسی:

اینها تنها تعدادی از کاوش‌های احتمالی هستند که می‌توانید برای کمک به ارائه یک تفکیک دقیق از فعالیت وب‌سایت انجام دهید.

3. کاوش مسیر

برای کسانی که از Goal Flow در Universal Analytics استفاده می کنند، این مشابه است اما انعطاف پذیری بسیار بیشتری را ارائه می دهد.

برای شروع، لازم نیست نقطه پایان یا شروع خود را روی هر تبدیل خاصی تنظیم کنید، این می تواند هر صفحه یا رویدادی باشد که می خواهید (که ترافیک معنی داری دریافت می کند).

به داشبورد اکتشافات خود برگردید و روی Path Exploration کلیک کنید. این یک کاوش پیش فرض ایجاد شده توسط GA4 را نشان می دهد. این یک نقطه شروع محکم است، اما می توانید به راحتی آن را پاک کنید و از نو شروع کنید.

برای انجام این کار، روی دکمه «شروع دوباره» در گوشه سمت راست بالا کلیک کنید. سپس با صفحه ای روبرو می شوید که از شما می خواهد نقطه شروع یا پایان خود را انتخاب کنید.

نقطه شروع اکتشاف مسیر

برای این تمرین، نقطه شروع را انتخاب می کنیم.

فرض کنید شما علاقه مند به دیدن فعالیت کاربران پس از ورود به صفحه وبلاگ در سایت شما هستید. روی Starting Point کلیک کنید و سپس “Page path and screen class” را انتخاب کنید.

وقتی روی آن کلیک می کنید، تعدادی مسیر صفحه برای انتخاب به شما نشان داده می شود. می‌توانید موردی را که می‌خواهید با آن شروع کنید پیدا کنید یا به سادگی در گوشه سمت راست بالا جستجو کنید.

از آنجا، می‌توانید روی گره‌های آبی کلیک کنید تا ببینید کاربران چگونه در سایت شما حرکت می‌کنند.

مثال کاوش مسیر

اما اگر بخواهید کل وبلاگ یا صفحات دسته بندی خاصی را در یک مسیر کاوش داشته باشید چه؟

برای این کار، Start Over را در گوشه بالا سمت راست فشار دهید. نام رویداد را انتخاب کنید و سپس session_start را انتخاب کنید.

در گره دوم با عنوان ‘Step +1’، نماد مداد را بزنید. در اینجا، می‌توانید مسیرهای صفحه یا عنوان صفحه‌ای را که می‌خواهید در کاوش گنجانده شود، انتخاب کنید. در این مثال، من 3 مورد برتر را انتخاب کردم که دارای “Google+Redesign” هستند.

صفحات برتر

پس از انجام این کار، روی App کلیک کنید. متوجه خواهید شد که مواردی که روی آنها کلیک کرده اید در مرحله +1 ظاهر می شوند.

یک “X+ More” نیز وجود دارد. روی آن کلیک نکنید مگر اینکه بخواهید تنظیمات فیلتر شده خود را بازنشانی کنید. می توانید آن را در اسکرین شات زیر مشاهده کنید که در آن عبارت «+17 More» نوشته شده است.

بدون کلیک بر روی آن، می توانید صفحات سه، چهار، پنج و غیره خود را تنظیم و آماده کاوش کنید.

نقطه پایان

در مورد رفتن به سمت دیگر و انتخاب یک نقطه پایان چطور؟

برای این، من می خواهم ببینم مردم چگونه به یک صفحه محصول خاص رسیده اند. پس از انتخاب نقطه پایان، صفحه ای را که می خواهم مشاهده کنم انتخاب می کنم.

مثال نقطه پایان

اگر به دنبال ردیابی رویدادهای خاص یا نحوه ورود کاربران به صفحات خاصی در سایت خود هستید، این فوق العاده مفید است. صاحبان سایت های تجارت الکترونیک ممکن است از آن برای ردیابی نحوه ورود کاربران به خرید استفاده کنند، در حالی که صاحبان سایت های تولید کننده سرنخ ممکن است علاقه مند باشند که ببینند کدام محتوای محتوا باعث شده است که کاربران به تبدیل تبدیل شوند.

4. کاوش قیف

شاید یکی از مهم‌ترین کاوش‌ها، کاوش‌های قیف باشد که می‌تواند نگاهی به نحوه رفتار کاربران در قیف مورد نظر شما ارائه دهد.

برای ساختن یکی، بیایید به داشبورد کاوش‌ها برگردیم و روی کاوش قیف کلیک کنیم.

یک بار دیگر، GA4 یک قیف پیش‌فرض ایجاد می‌کند، اما برای درک نحوه عملکرد قیف‌ها مفید است.

قیف استاندارد مراحل زیر را دارد:

  • نخستین دیدار
  • شروع جلسه
  • نمایش صفحه/نمایش صفحه
  • خرید

این ردیابی مسیر کاربرانی است که برای اولین بار اقدام به خرید می کنند.

تا آنجایی که قیف‌ها پیش می‌روند، این وانیل تقریباً تا آنجایی است که می‌توانید تهیه کنید.

بیایید یک قیف مثال بسازیم که نشان می دهد کاربران چگونه از طریق فرم تماس با ما پیمایش می کنند.

برای انجام این کار، روی نماد مداد در کنار Steps کلیک کنید. هنگامی که وارد شوید، می توانید مراحل استاندارد را حذف کنید یا اگر از ابتدا شروع می کنید، مراحل را اضافه کنید.

در این مثال، من از صفحه تماس با ما شروع می کنم و در صفحه تشکر می کنم.

تماس با ما شروع قیف

اولین قدم خود را نامگذاری کردم تماس با ما.

برای پارامترها، رویداد page_view را ساختم. سپس، مجبور شدم به GA4 بگویم که کدام صفحه قیف را شروع کند. من یک شرط page_location اضافه کردم و گفتم “contains contact-us-start”.

راه‌های مختلفی برای انجام این کار وجود دارد، مانند درج URL کامل یا رفتن بر اساس عنوان صفحه، اما این برای ساده کردن آن برای این مثال است.

از آنجا، مراحل بعدی را به قیف اضافه کردم تا به شکل زیر درآید:

نمونه قیف نهایی

پس از اتمام کار، ادامه دهید و اعمال را بزنید.

گزینه های قیف

ممکن است متوجه شده باشید که چند گزینه اضافی در داشبورد قیف وجود دارد. بیایید آن گزینه ها را بررسی کنیم.

به طور غیر مستقیم/مستقیم دنبال می شود

به طور غیر مستقیم/مستقیم به دنبال آن

این دقیقاً همان چیزی است که به نظر می رسد. شما انتخاب می کنید که مراحل موجود در قیف شما به طور مستقیم یا غیرمستقیم توسط مرحله بعدی دنبال شود. بنابراین اگر نیاز دارید که مرحله 3 از قیف خود را فوراً و مرحله 4 را دنبال کنید، “مستقیماً دنبال می شود” را انتخاب کنید.

تایمر

در کنار آن گزینه، متوجه تایمر خواهید شد. این به شما اجازه می دهد تا یک محدودیت زمانی بین مراحل تعیین کنید. اگر کاربر مرحله بعدی را در مدت زمان تعیین شده انجام ندهد، در آمار قیف محاسبه نخواهد شد.

قیف باز/بسته

این گزینه را در داشبورد اصلی قیف خود خواهید یافت.

باز کردن قیف

این به شما این امکان را می دهد که قیف خود را باز کنید، زیرا قیف های شما به طور پیش فرض بسته هستند.

قیف باز به این معنی است که کاربر می تواند در هر مرحله وارد قیف شود، لازم نیست در مرحله 1 قیف شما وارد شود.

این می‌تواند برای ردیابی برخی از محبوب‌ترین نقاط لمسی در قیف شما و دیدن مکان‌هایی که کاربران در طول فرآیند وارد و خارج می‌شوند مفید باشد.

کلمات پایانی

کاوش ها یک ویژگی عالی برای GA4 هستند و ممکن است در نگاه اول دلهره آور باشند. با گزینه های بسیار زیاد، دیدن تعداد گزینه های موجود تقریباً طاقت فرسا است.

اما با شروع کوچک با کاوش‌های بالا که نیازهای شما را برآورده می‌کنند، می‌توانید گزارش‌های موفقی تهیه کنید، بینش‌هایی در مورد رفتار کاربر به دست آورید و فعالیت و عملکرد کلی وب را پیگیری کنید.

اخبار را مستقیماً در صندوق ورودی خود جستجو کنید

*ضروری

سئو PBN | خبر های جدید سئو و هک و سرور
مطالب پیشنهادی  رنگ های موثر برای سایت تجارت الکترونیک برای تأثیرگذاری بر روانشناسی مصرف کننده