معیارهای سئوی سازمانی: چه چیزی را دنبال کنیم

چه چیزی را می خواهید اندازه گیری کنید؟

از اهداف شرکت خود برای سال آینده برای هدایت تجزیه و تحلیل سئوی سازمانی خود استفاده کنید. برای مثال، اگر می‌خواهید آگاهی از برند ایجاد کنید، موقعیت‌های جستجو و برداشت‌ها را برای نظارت بر دیده شدن جستجو دنبال کنید. اگر هدف شما کشاندن کاربران به قیف بازاریابی است، به تعداد کلیک یا مدت زمان جلسه نگاه کنید. برای اینکه ببینید چقدر سرنخ ایجاد می کنید، بر تبدیل صفحه فرود نظارت کنید. پیگیری خرید برای تجارت الکترونیک احتمالاً این ایده را دریافت کرده اید.

داده‌هایی که جمع‌آوری می‌کنید باید معنادار باشند و تصویری بزرگ از عملکرد سئو ارائه دهند. آنها همچنین باید بینش عملی را در مورد اینکه تا چه حد به اهداف بازاریابی خاص دست پیدا می کنید، ارائه دهند.

معیارهای سازمانی برای ردیابی

با گذشت زمان، یک برنامه مدیریت سئوی سازمانی و تجزیه و تحلیل، گنجینه ای از داده های مفید را ارائه می دهد. در اینجا ده مورد از ضروری ترین معیارهای سئوی سازمانی که می توانید برای نظارت بر استراتژی سئوی خود پیگیری کنید، آورده شده است.

1. ترافیک ارگانیک

ترافیک ارگانیک بخش مهمی از پازل SEO است – برای حفظ یا افزایش تبدیل به یک جریان ثابت از کاربران نیاز دارید. ترافیک ارگانیک به شما نشان می دهد که چه تعداد بازدید کننده سایت شما را از طریق نتایج موتور جستجوی ارگانیک پیدا می کنند. می توانید ترافیک را از کمپین های خاص جدا کنید تا اثربخشی آنها را تعیین کنید یا تغییرات ترافیک ماهانه، سه ماهه و سالانه را مقایسه کنید.

برای اینکه ببینید صفحات شما در جستجو چقدر خوب عمل می کنند، ترافیک ارگانیک به سایت خود را به عنوان یک کل و به هر یک از صفحات مهم تجاری خود نظارت کنید. اگر هر یک از صفحات اصلی عملکرد پایینی دارند، به سایر معیارهای کلیدی برای آن صفحه نگاه کنید تا در مورد مواردی که کار نمی‌کنند به صفر برسند.

2. تبدیل از ترافیک ارگانیک

نرخ تبدیل به شما می گوید که در مقایسه با تعداد کل بازدیدکنندگان، چند نفر در حال انجام یک عمل دلخواه در سایت شما هستند. برای محاسبه نرخ تبدیل خود، کل تبدیل ها یا اقدامات را بر تعداد بازدیدکنندگان در یک بازه زمانی تقسیم کنید و در 100 ضرب کنید. می توانید نرخ تبدیل را برای صفحات فرود خاص و کل سایت خود ردیابی کنید.

  • نرخ تبدیل = (تبدیل کل / کل بازدیدکنندگان) x 100

با این حال، احتمالاً هرگز نیازی به محاسبه دستی آن نخواهید داشت. اکثر ابزارهای تحلیلی (مانند Google Analytics 4) این معیار را برای شما در گزارش های تعیین شده پیگیری می کنند.

نحوه اندازه گیری تبدیل به اهداف شما بستگی دارد. برای یک کمپین خاص، تبدیل ها می تواند تعداد افرادی باشد که یک کتاب الکترونیکی را دانلود می کنند. برای یک سایت تجارت الکترونیک، تبدیل ها ممکن است تعداد افرادی باشد که خریدی انجام می دهند، به لیست پستی برای تخفیف می پیوندند یا محصولی را به لیست آرزو اضافه می کنند.

تبدیل کم نیاز به کارآگاهی دارد. شاید شما مخاطب هدف خود را جذب نمی کنید، یا محتوای شما با جایی که کاربران در سفر خریدار خود هستند مطابقت ندارد. یا شاید مقصر تجربه کاربری ضعیفی باشد که مانع از اقدام مشتریان می شود. شاید برخی از انواع صفحات بیشتر از سایرین منجر به تبدیل شوند. تست A/B می تواند به شما در محدود کردن مقصر و بهبود نرخ تبدیل کمک کند.

3. درآمد ارگانیک

از درآمد ارگانیک برای پیگیری میزان پولی که بازدیدکنندگان جستجوی ارگانیک در سایت شما خرج می کنند استفاده کنید. وقتی درآمد را بر اساس منبع ترافیک پیگیری می‌کنید، می‌توانید ببینید کدام کمپین‌ها بیشترین تأثیر را دارند و کدام کانال‌ها بهترین نتایج را ایجاد می‌کنند.

رسیدن به اهداف درآمد ارگانیک شما ممکن است زمان ببرد، بنابراین به نظارت بر سایر عناصر استراتژی سئو خود برای سنجش پیشرفت ادامه دهید. همانطور که دید جستجو، ترافیک، تعامل و تبدیل ها افزایش می یابد، باید شاهد روند صعودی درآمد ارگانیک نیز باشید.

4. بازگشت سرمایه SEO

بازگشت سرمایه سئو (ROI) سرمایه گذاری شما در فعالیت های سئو را با درآمد حاصل از آن مقایسه می کند. از این معیار برای تعیین میزان موثر هزینه کردن در تلاش های سئو استفاده کنید. بردهای بزرگ می توانند به شما کمک کنند تا در مورد افزایش یا تخصیص مجدد هزینه های بازاریابی خود اقدام کنید.

برای محاسبه ROI SEO، تفاوت بین درآمد ارگانیک و هزینه های سئو را برای یک دوره تعیین شده در نظر بگیرید. این عدد را بر هزینه های سئو تقسیم کنید.

  • SEO ROI = (درآمد ارگانیک – هزینه های سئو) / هزینه های سئو

به عنوان مثال، اگر 50000 دلار در ماه برای بهینه سازی موتورهای جستجو خرج می کنید و 200000 دلار درآمد ارگانیک در ماه ایجاد می کنید، 150000 دلار را بر 50000 دلار تقسیم کنید. بازگشت سرمایه سئو شما 3 است، به این معنی که هر دلاری که برای سئو خرج می کنید در ازای آن 3 دلار تولید می کند.

بازگشت سرمایه پایین سئو ممکن است به این معنی باشد که بودجه به روش صحیح تخصیص نمی‌یابد یا اینکه برای یافتن زمینه‌های بهبود باید دوباره به کمپین مراجعه کنید. از سوی دیگر، اگر بازگشت سرمایه سئوی شما بالاتر از سایر کانال های بازاریابی باشد، می توانید از موفقیت سرمایه گذاری کنید و تلاش های بهینه سازی خود را برای بازدهی بیشتر افزایش دهید.

5. قابلیت مشاهده جستجو

نمایان بودن جستجو به معنای برجسته بودن وب سایت شما در نتایج جستجو است. در زیر سه معیار مهم برای اندازه گیری نمایان بودن جستجو آورده شده است.

تعداد رتبه بندی کلمات کلیدی

تعداد کلمات کلیدی رتبه‌بندی سایت شما را دنبال کنید – هرچه SERP‌های بیشتری سایت شما را نمایش دهند، اطلاعات کسب‌وکار شما برای کاربران آسان‌تر می‌شود. اگر در طول زمان رتبه‌بندی نمی‌کنید، تحقیقات کلمات کلیدی را دو چندان کنید تا عبارات جستجوی مرتبط بیشتری را برای هدف پیدا کنید. اجرای یک استراتژی ستونی برای ایجاد محتوا و سازماندهی یک تقویم سرمقاله برای افزایش عرضه محتوا.

موقعیت کلمه کلیدی

برای هر کلمه کلیدی، محل نمایش لینک صفحه شما در صفحه نتایج موتور جستجو (SERP) را دنبال کنید. اگر تلاش‌های بهینه‌سازی روی صفحه شما مؤثر باشد، میانگین موقعیت‌های جستجو باید افزایش یابد. کاهش چشمگیر موقعیت می تواند به مشکلات فنی یا تغییر در الگوریتم گوگل اشاره کند که ممکن است شما را ملزم به ویرایش مجدد محتوای خود کند. تغییرات کوچک برای کلمات کلیدی منفرد می‌تواند در یک سایت واقعاً بزرگ حواس‌تان را پرت کند، اما همچنان ارزش دارد که ماهانه بزرگ‌ترین حرکت‌ها را در موقعیت کلمات کلیدی بررسی کنید تا ببینید در چه مواردی کاهش برای کلمات کلیدی مهم وجود دارد یا افزایش موقعیت کلمات کلیدی که می‌توانید روی آن سرمایه‌گذاری کنید.

برداشت ها

نمایش‌ها نشان می‌دهند که پیوند شما چند بار در نتایج جستجو ظاهر می‌شود. در بیشتر موارد، یک نمایش به شما می گوید که چند بار کاربران می توانند به طور بالقوه لینک خود را ببینید به عنوان مثال، اگر صفحه شما آخرین نتیجه جستجو در صفحه یک از SERP باشد، اما کاربر فقط به نتیجه دوم پیمایش کند، این همچنان به عنوان یک نمایش به حساب می آید. تعداد کم نمایش‌ها ممکن است نشان دهد محتوای شما هدف جستجو یا دستورالعمل‌های Google EEAT را برآورده نمی‌کند و در نتایج SERP اولویت‌بندی نشده است.

6. نرخ کلیک

نرخ کلیک (CTR) درصد افرادی است که روی پیوند شما در SERP در مقایسه با تعداد نمایش کلیک می کنند. اگر CTR پایینی برای یک صفحه مهم دارید، عنوان صفحه و توضیحات متا قانع کننده ای بنویسید که به طور دقیق محتوای صفحه را منعکس کند و توجه اسکرولرهای معمولی را جلب کند. با افزودن داده های ساختاریافته برای ایجاد یک نتیجه غنی با تصویر، رتبه بندی ستاره و سایر اطلاعات چشم نواز، قطعه خود را از نظر بصری جذاب تر کنید.

7. رشد پروفایل بک لینک

بک لینک ها لینک های ورودی از سایت های خارجی هستند و یک فاکتور رتبه بندی موتور جستجو هستند. گوگل لینک های سایت های قابل اعتماد و با کیفیت را به عنوان تاییدی بر ارزش محتوای شما در نظر می گیرد. هر چه یک صفحه دارای بک لینک های با کیفیت بیشتری باشد، احتمال اینکه رتبه بالایی داشته باشد بیشتر می شود.

یک استراتژی موثر سئو باید شامل ایجاد لینک برای ایجاد اعتبار سایت شما و ایجاد ترافیک ارجاع باشد. شما نیازی به بک لینک برای همه صفحات خود ندارید – در عوض، پیوندهایی به صفحات مهم تبدیل و تعامل را هدف قرار دهید. بک لینک های خود را برای رشد در طول زمان نظارت کنید. اگر افزایش ارگانیک کمی در تعداد بک لینک های با کیفیت وجود دارد، تلاش خود را بر ایجاد لینک های ورودی با یک سرویس لینک بیلدینگ متمرکز کنید.

دامنه های ارجاع دهنده

به عنوان بخشی از تجزیه و تحلیل بک لینک خود، بررسی کنید که چند وب سایت جداگانه به صفحات شما لینک می دهند. هدف افزایش تعداد دامنه های ارجاع دهنده پیوند ورودی از یک دامنه جدید و معتبر نسبت به پیوندی از دامنه ای که قبلاً به شما پیوند داده شده است وزن بیشتری دارد.

8. سرعت صفحه و هسته اصلی وب

کاربران اینترنت ممکن است بی حوصله باشند – همه ما زمانی که به نظر می رسد بارگذاری یک صفحه برای همیشه طول می کشد، احتمال بیشتری وجود دارد که پرش کنیم. برای اطمینان از تجربه مثبت کاربران هنگام کلیک کردن بر نتایج برتر، گوگل سرعت سایت را به عنوان یک فاکتور رتبه بندی برای جستجوهای دسکتاپ و موبایل در نظر می گیرد.

عملکرد فنی سایت خود را با گزارش Core Web Vitals در Google Search Console پیگیری کنید. گوگل برای بهینه سازی تعامل کاربر، آستانه هایی را برای موارد حیاتی وب توصیه کرده است – و بازدیدکنندگان با رعایت این آستانه ها، ۲۴ درصد کمتر احتمال دارد که یک صفحه را رها کنند.

این موارد حیاتی وب را در معیارهای سئوی سازمانی خود بگنجانید:

  • بزرگترین رنگ پر محتوا (LCP): LCP زمان بارگذاری برای بزرگترین عنصر بصری در صفحه است که می تواند تصویر، ویدیو یا متن باشد. هدف این است که LCP را برای 75 درصد بارگذاری صفحه کمتر از 2.5 ثانیه نگه دارید.
  • تغییر چیدمان تجمعی (CLS): CLS مدت زمانی است که طول می کشد تا یک صفحه از نظر بصری پایدار شود. برای اکثر صفحات، CLS کمتر از 0.1 می خواهید.
  • تاخیر ورودی اول (FID): FID زمانی است که کاربر برای دیدن نتایج یک عمل در صفحه طول می کشد. گوگل توصیه می کند FID را کمتر از 100 میلی ثانیه نگه دارید.

با این حال، چند وب سایت این توصیه ها را برآورده می کنند؟ بر اساس آمار SEO که جمع آوری کرده ایم، تنها 33 درصد از وب سایت ها از آستانه Core Web Vitals عبور می کنند (Ahrefs، 2022). به همین دلیل، ایده خوبی است که برخی از این معیارها را برای رقبای برتر خود انتخاب کنید (می توانید این کار را با استفاده از Lighthouse در ابزار توسعه کروم یا PageSpeed ​​Insights انجام دهید). سپس می‌توانید ببینید که سایت شما چگونه مقایسه می‌کند و تعیین می‌کند که چقدر باید امتیاز کسب کنید تا نسبت به رقبای خود بهتر عمل کنید.

آمار سئوی حیاتی وب اصلی

9. تعامل کاربر

هنگامی که کاربران وارد یک صفحه وب شدند، آنها را در طول سفر خریدار با محتوای هیجان انگیز راهنمایی کنید. در اینجا چند تجزیه و تحلیل سئوی سازمانی برای ارزیابی میزان جذب بازدیدکنندگان توسط سایت شما آورده شده است.

نرخ پرش

نرخ پرش درصد کاربرانی است که فقط از یک صفحه بازدید می کنند و بدون کاوش بیشتر آن را ترک می کنند. نرخ پرش بالا می تواند نشان دهنده تجربه ضعیف کاربر به دلیل خواندن متن سخت، زمان بارگذاری کند یا تبلیغات و پنجره های بازشو حواس پرتی باشد. همچنین ممکن است لازم باشد دعوت به اقدام (CTA) خود را تقویت کنید یا به محتوای خود ارزش بیافزایید تا توجه خوانندگان را به خود جلب کنید. از طرف دیگر، نرخ پرش بالا می تواند به این معنی باشد که بازدیدکنندگان اطلاعات مورد نیاز خود را پیدا کرده و سپس سایت شما را ترک می کنند. پیوندهایی را به محتوای مرتبط اضافه کنید تا آنها را تشویق کنید تا بیشتر وب سایت شما را بررسی کنند.

صفحات در هر بازدید

صفحات در هر بازدید میانگین تعداد صفحاتی است که بازدیدکنندگان در یک جلسه در سایت شما کاوش می کنند. این معیار را با تقسیم کل بازدیدهای صفحه بر تعداد کل جلسات محاسبه کنید.

  • صفحات در هر بازدید = کل بازدید از صفحه / تعداد کل جلسات

هرچه تعداد صفحات در هر بازدید بیشتر باشد، بازدیدکنندگان بیشتری از قسمت های مختلف سایت شما استفاده می کنند. متریک صفحات کم در هر بازدید ممکن است به این معنی باشد که محتوای شما جالب یا مرتبط با کاربر نیست، یا اینکه برای راهنمایی کاربران به پیوندهای داخلی بیشتری نیاز دارید.

زمان صرف شده در سایت

زمان صرف شده در سایت میانگین مدت یک جلسه کاربر را اندازه گیری می کند. این معیار زمانی که با صفحات در هر بازدید مقایسه می شود بسیار روشنگر است. اگر تعداد صفحات شما در هر بازدید زیاد است اما زمان صرف شده در سایت کم است، کاربران ممکن است پس از کلیک کردن روی چند صفحه از این کار منصرف شوند زیرا نمی توانند آنچه را که نیاز دارند پیدا کنند. سازمان سایت خود را مجدداً بررسی کنید و مطمئن شوید که مسیریابی شما بصری است.

خروج از صفحه و نرخ خروج

صفحه خروج آخرین صفحه ای است که کاربران قبل از ترک یک سایت از آن بازدید می کنند. گاهی اوقات، این می‌تواند مکانی طبیعی برای خروج باشد، مانند صفحه‌ای با اطلاعات تماس یا ساعات کاری. کاربران آنچه را که نیاز دارند پیدا می کنند و آماده رفتن هستند. با این حال، اگر یک صفحه اصلی نرخ خروج بالایی دارد، بررسی کنید که آیا چیزی تجربه کاربری ضعیفی ایجاد می‌کند و باعث از دست دادن مشتریان بالقوه شما می‌شود. به عنوان مثال، آیا فرصتی برای بهبود اطلاعات در صفحه وجود دارد؟ آیا پیمایش آسان است؟ آیا بارگذاری آن خیلی طول می کشد؟ مشکلات را مشخص کنید و آنها را عیب یابی کنید تا نرخ خروج خود را کاهش دهید.

10. صفحات برتر

متریک صفحات برتر به شما می گوید که کدام صفحات سایت شما محبوب ترین هستند. این صفحات را ارزیابی کنید تا ببینید بازدیدکنندگان به چه چیزهایی علاقه دارند و از این بینش ها برای افزایش تبدیل و تعامل استفاده کنید.

به عنوان مثال، اگر بازدیدکنندگان به موضوع خاصی جذب می شوند، محتوای مرتبط دیگری را منتشر کنید تا آنها را برای مدت طولانی تری در سایت خود نگه دارید. اگر یک صفحه محبوب اطلاعات کلی را برای کاربران در بالای قیف ارائه می دهد، محتوای مرتبط ایجاد کنید تا آنها را بیشتر به داخل قیف بکشید. یا اگر کاربران در مرحله تصمیم گیری هستند، تخفیف یا انگیزه ای برای تلاش برای تبدیل آنها ارائه دهید.

سئو PBN | خبر های جدید سئو و هک و سرور