تجزیه و تحلیل بازاریابی دیجیتال به شما کمک می کند تا درک کنید که کدام یک از تاکتیک های بازاریابی شما کار می کند و کدام ها نیست. هرچه بیشتر در مورد تأثیرات تلاش خود بدانید ، می توانید وقت و بودجه خود را اختصاص دهید.
تجزیه و تحلیل اصلی بازاریابی دیجیتال آسانتر از آن است که به نظر می رسد و اطلاعات کافی برای ارزیابی عملکرد شما ، ایجاد گزارش ها و برنامه ریزی استراتژی شما فراهم می کند. علاوه بر این ، شما می توانید این کار را با ابزارهای رایگان انجام دهید ، و در هنگام استفاده از AI Chatbot من به نام DataDecode ، این روند ساده تر می شود.

این ربات برای بازاریابان مبتدی و صاحبان مشاغل که به تنهایی بازاریابی می کنند ایده آل است. راستش ، این چیزی است که من آرزو می کنم وقتی که بیش از یک دهه قبل بازاریابی را شروع کردم. بیایید شیرجه بزنیم!
ربات DataDecode به شما کمک می کند:
- روندها و ناهنجاری ها را در معیارهای خود مشخص کنید.
- پیش بینی عملکرد آینده بر اساس داده های گذشته.
- ارزیابی کلی از استراتژی خود را به شما ارائه دهید و پیشنهاد کنید که چه چیزی را اصلاح کنید.
به هر حال ، داده های شما بی خطر است. OpenAI داده های مکالمه را به طور دائم ذخیره نمی کند یا از آن برای آموزش مدل های آینده استفاده می کند ، و من به هیچ یک از مکالمات دسترسی نخواهم داشت.
این ربات از یک الگوی Google Docs با مجموعه ای از KPI های ضروری آسان برای دنبال کردن استفاده می کند که می توانید با استفاده از ابزارهای رایگان پر کنید (من این ابزارها و معیارها را کمی پوشش می دهم).
برای کپی کردن الگوی یا دریافت فایل XLSX برای ابزارهایی مانند اکسل و شماره اینجا را کلیک کنید.


برای اینکه ایده ای در مورد نحوه عملکرد BOT به شما ارائه دهید ، در اینجا یک مثال تجزیه و تحلیل آورده شده است.
برای شروع ، من این الگوی را با داده هایی که بیشتر از وب سایت Analytics ، بخشی از ابزارهای رایگان Ahrefs Webmaster گرفته ام ، پر کردم. می توانید از Google Analytics یا هر ابزار Analytics که دوست دارید استفاده کنید.


به عنوان مثال ، برای به دست آوردن اطلاعات مربوط به رفتار بازدید کنندگان از YouTube ، من اجتماعی را در لیست کانال ها انتخاب کردم و روی برگه منابع کلیک کردم (روی X در فیلترهای بالا کلیک کنید تا به نمای قبلی برگردم).


در مرحله بعد ، من الگوی را از Google Sheets در قالب XLSX بارگیری کردم (فقط از این قالب استفاده کنید) و آن را در ربات DataDecode بارگذاری کردم. برای یک فرآیند یکپارچه تر ، می توانید ربات را به Google Drive یا OneDrive وصل کنید.


این ربات تجزیه و تحلیل کاملی از معیارهای من در ترافیک وب سایت ، تعامل در رسانه های اجتماعی ، عملکرد تبلیغاتی پولی ، نتایج بازاریابی ایمیل و ارقام درآمد ارائه داد.


و خلاصه ای را ارائه داد.


DataDecode ذکر کرد که بهینه سازی تعامل محصول را به خود اختصاص داد ، که توجه من را به خود جلب کرد. من یک سؤال پیگیری پرسیدم ، و ربات یک برنامه مفصل از جمله تاکتیک ها و حتی یک بازه زمانی را برگرداند.


فقط به یاد داشته باشید ، در حالی که ربات می تواند شماره های شما را مانند یک حرفه ای خرد کند ، روح محصول شما یا تاکتیک های بازاریابی را که امتحان کرده اید نمی داند. به عنوان یک مشاور هوشمند فکر کنید که یک نقطه شروع محکم به شما کمک می کند و به شما در کشف گزینه ها کمک می کند ، اما برای تماس نهایی به روده خود اعتماد کنید.
یک مورد آخر – راز ایجاد همه این شماره های بازاریابی با گذشت زمان به آن چسبیده است. داده های شما داستانی را در مورد تجارت شما بافته می کند ، و اگر در طول فصل به فصل دنبال کنید ، پیچ و تاب های طرح را بسیار ساده تر خواهید کرد. هر ماه کمی وقت بگذارید تا با معیارهای خود بنشینید.
آن را امتحان کنید و به من اطلاع دهید که چه فکر می کنید!
Google Analytics (AKA GA4): بینش در مورد ترافیک وب سایت ، رفتار کاربر و تبدیل را ارائه می دهد.


کنسول جستجوی Google: به نظارت بر عملکرد جستجو و نمایه سازی سایت کمک می کند.


Ahrefs Webmaster Tools: این محصول عملکرد اساسی GA4 را در یک نسخه دوستانه حریم خصوصی با یک راه حل سئو قوی تر از GSC ترکیب می کند.


بینش رسانه های اجتماعی: همه سیستم عامل های رسانه های اجتماعی داشبوردهای تجزیه و تحلیل رایگان را ارائه می دهند. همچنین می توانید از مصالح مانند بافر (برنامه رایگان در دسترس) استفاده کنید.


سیستم عامل های بازاریابی ایمیل: تا زمانی که بتوانید یک حساب رایگان دریافت کنید ، تجزیه و تحلیل ضروری گنجانده خواهد شد (به عنوان مثال Brevo ، MailChimp ، Mailer Lite).


Google Ads & Meta Ads Insights: عملکرد تبلیغات را با ابزارهای گزارش رایگان دنبال می کند.


تجزیه و تحلیل درآمد. درآمد را به همراه کمپین های بازاریابی خود پیگیری کنید تا همبستگی ها را مشخص کنید. این امر به ویژه برای مشاغل SaaS توصیه می شود و می توان با ابزارهای رایگان مانند Profitwell انجام داد.


ترافیک و تجزیه و تحلیل وب سایت
این معیارها نحوه یافتن و تعامل افراد با وب سایت شما را دنبال می کنند.
- کل بازدید: تعداد کل دفعات بازدید از وب سایت شما.
- بازدید کنندگان منحصر به فرد: تعداد افراد فردی که از سایت شما بازدید کرده اند (هر بازدید کننده یک بار شمارش می شود).
- ترافیک مستقیم: به طور معمول ، بازدید کننده هایی که URL وب سایت شما را مستقیماً در مرورگر خود تایپ می کنند.
- ترافیک جستجوی ارگانیک: بازدید کننده هایی که سایت شما را از طریق Google یا سایر موتورهای جستجو پیدا کردند.
- ترافیک جستجو پرداخت شده: بازدیدکنندگانی که روی تبلیغات Google پرداخت شده اند.
- ترافیک رسانه های اجتماعی: بازدید کننده هایی که روی پیوندهای سیستم عامل های رسانه های اجتماعی کلیک می کردند.
- ترافیک ارجاع: بازدیدکنندگانی که از وب سایتهای دیگر به شما پیوند می خورند.
- نرخ گزاف گویی: درصد بازدیدکنندگانی که پس از مشاهده فقط یک صفحه را ترک می کنند (پایین تر بهتر است).
- بازدید از مدت زمان: میانگین زمانی که بازدید کنندگان در وب سایت شما باقی می مانند.
عملکرد رسانه های اجتماعی
نحوه عملکرد محتوای شما بر روی سیستم عامل هایی مانند LinkedIn و YouTube را اندازه گیری می کند.
- ترافیک از رسانه های اجتماعی: تعداد بازدیدهای وب سایت از LinkedIn ، YouTube و غیره
- نرخ گزاف گویی: نشان می دهد که آیا بازدید کنندگان از رسانه های اجتماعی به سرعت در حال ماندن یا ترک هستند.
- پیروان/مشترکان: تعداد کل افرادی که از مارک شما در سیستم عامل های اجتماعی پیروی می کنند.
- ارسال های منتشر شده: تعداد پست ها/فیلم هایی که ایجاد کرده اید.
- ساعت ساعت (YouTube): کل زمانی که مردم در تماشای فیلم های YouTube شما صرف کردند. ساعت ساعت ساعت نشان می دهد که بینندگان فیلم های شما را به اندازه کافی ارزشمند می دانند که بتوانند به آن بچسبند ، که الگوریتم YouTube با دید بهتر پاداش می دهد.
عملکرد بازاریابی ایمیل
آهنگ های ایمیل شما را به خوبی انجام می دهد.
- کمپین های ارسال شده: تعداد کمپین های ارسال شده برای مخاطبان شما.
- نرخ باز: درصد گیرندگان که ایمیل شما را باز کرده اند.
- روی نرخ (٪) کلیک کنید: درصد گیرندگان که روی یک پیوند در ایمیل کلیک کرده اند.
- مشترکین (کل): تعداد کل افراد در لیست ایمیل شما.
- عدم اشتراک: تعداد افرادی که از ایمیل های شما خارج شده اند.
عملکرد تبلیغاتی پرداخت شده
نتایج کمپین های بازاریابی پرداخت شده شما را ردیابی می کند.
- Google Ads Traffic: تعداد بازدید از وب سایت از تبلیغات Google.
- نرخ گزاف گویی Google Ads: درصد بازدید کنندگان آگهی که پس از یک صفحه از آنجا خارج شده اند.
- Google Ads Vision مدت زمان: میانگین زمانی که بازدید کنندگان از تبلیغات در سایت شما ماندند.
- تبلیغات Google: کل پول صرف شده در تبلیغات Google.
- ترافیک وابسته: بازدید کنندگان از شرکا یا تأثیرگذار که محصول شما را تبلیغ می کنند.
- هزینه های وابسته: پولی که برای شرکای وابسته صرف می شود تا ترافیک به سایت شما را هدایت کند.
درآمد و ROI (بازده سرمایه گذاری)
اندازه گیری هزینه های بازاریابی شما را اندازه گیری می کند.
- MRR (درآمد مکرر ماهانه): کل درآمد حاصل از اشتراک هر ماه.
- MRR Active: درآمد حاصل از مشتریان فعال.
- MRR INACTIVE: درآمد کاربران غیرفعال که هنوز خفه نشده اند (یعنی درآمد در معرض خطر).
- Churn: تعداد مشتریانی که اشتراک خود را لغو کردند.
- مشتریان: تعداد کل مشتریان پرداخت کننده.
- مشتریان فعال: مشتریانی که در حال حاضر از محصول شما استفاده می کنند.
- محاکمات: افرادی که برای آزمایش رایگان محصول شما ثبت نام کرده اند.
انواع تجزیه و تحلیل داده ها در بازاریابی چیست؟
چهار نوع اصلی تجزیه و تحلیل داده ها در بازاریابی وجود دارد:
- تجزیه و تحلیل توصیفی: آنچه را که اتفاق افتاده است نشان می دهد (به عنوان مثال ، ترافیک وب سایت ، نرخ نامزدی).
- تجزیه و تحلیل تشخیصی: توضیح می دهد که چرا این اتفاق افتاده است (به عنوان مثال ، تجزیه و تحلیل انتساب).
- تجزیه و تحلیل پیش بینی: پیش بینی آنچه ممکن است اتفاق بیفتد (به عنوان مثال ، پیش بینی ارزش مشتری مشتری).
- تجزیه و تحلیل تجویز: آنچه را که باید انجام شود توصیه می کند (به عنوان مثال ، سیستم های مناقصه خودکار).
همانطور که از توصیفی به تجزیه و تحلیل تجویز می کنید ، داده های خام را به مزیت استراتژیک تبدیل می کنید. عقب نشینی به دوراندیشی.
تفاوت بین معیارها و KPI ها چیست؟
معیارها اندازه گیری هایی هستند که فعالیت ها یا فرآیندهای خاص را ردیابی می کنند (به عنوان مثال ، صفحه نمایش ، نرخ کلیک ، زمان در سایت). از آنها برای تشخیص مسائل تاکتیکی ، درک الگوهای رفتاری کاربر و شناسایی فرصت های بهینه سازی در سطح گرانول استفاده کنید.
KPI ها (شاخص های کلیدی عملکرد) معیارهایی هستند که به طور خاص برای سنجش پیشرفت به سمت اهداف استراتژیک تجاری (به عنوان مثال ، هزینه جمع آوری مشتری ، نرخ تبدیل ، نرخ نگهداری) انتخاب شده اند. از آنها برای هدایت تصمیمات استراتژیک ، هماهنگی تلاش های تیم با اولویت های تجاری و ارزیابی تأثیر سرمایه گذاری های بازاریابی خود استفاده کنید.
چند بار باید تجزیه و تحلیل بازاریابی خود را بررسی کنم؟
- روزانه/هفتگی: نظارت بر عملکرد کمپین در طول مبارزات فعال.
- ماهانه: تجزیه و تحلیل عمیق تر انجام دهید و در صورت لزوم استراتژی را تنظیم کنید.
- فصلنامه: بررسی های جامع تصویر بزرگ را انجام دهید.
برچسب های UTM و پیگیری پیکسل ها چیست؟
برچسب های UTM پارامترهایی هستند که برای ردیابی منابع ترافیکی ، نام کمپین ها و سایر داده های انتساب به URL اضافه شده اند (به عنوان مثال ، UTM_Source = خبرنامه).
پیگیری پیکسل ها تصاویر کوچک و نامرئی هستند که در ایمیل ها یا صفحات وب تعبیه شده اند که هنگام مشاهده محتوا بارگیری می شوند و به بازاریابان این امکان را می دهد تا باز می شوند ، نمایش صفحه و رفتار کاربر.
چگونه GDPR/CCPA بر ردیابی تحلیلی من تأثیر می گذارد؟
مقررات مربوط به حمایت از داده های عمومی (قانون اتحادیه اروپا) و مقررات مربوط به قانون حفظ حریم خصوصی مصرف کننده کالیفرنیا نیاز دارند:
- رضایت صریح قبل از جمع آوری داده های شخصی.
- افشای شفاف در مورد جمع آوری داده ها و نحوه استفاده از آن.
- گزینه هایی برای دسترسی ، حذف یا انصراف از جمع آوری داده ها.
- دوره های محدود نگه داشتن داده ها.
- اقدامات امنیتی مناسب برای داده های ذخیره شده.
با این حال ، تجزیه و تحلیل وب سایت دوستانه در مورد حریم خصوصی مانند Ahrefs Web Analytics کوکی ها یا داده های شخصی را ذخیره نمی کند ، بنابراین آنها به میزان قابل توجهی بار انطباق شما را تحت GDPR و CCPA کاهش می دهند. از آنجا که این راه حل های تحلیلی با محوریت حریم خصوصی از جمع آوری اطلاعات شناسایی شخصی خودداری می کنند ، ممکن است در بسیاری موارد نیاز به آگهی های رضایت را از بین ببرد و افشای سیاست حفظ حریم خصوصی شما را ساده کند.