ROAS (تعریف و محاسبه) | نپلیم

راه اندازی کمپین های تبلیغاتی خوب است. راه اندازی کمپین های سودآور بهتر است. اما چگونه متوجه می شوید که کمپین های شما سودآور هستند؟ شما می توانید بازگشت سرمایه (ROI) خود را محاسبه کنید. با این حال، برای یک کمپین تبلیغاتی، یکی دیگر از شاخص های بازاریابی امکان اندازه گیری این سودآوری را با ظرافت بیشتری فراهم می کند: ROAS. ما نحوه استفاده از آن و مدیریت کمپین های خود را با مهارت توضیح می دهیم.

ROAS چیست؟

این گل سرخ (مخفف Return On Ad خرج کردن)، یا بازگشت سرمایه‌گذاری در تبلیغات به زبان فرانسوی، معیاری برای اندازه‌گیری سودآوری یک کمپین تبلیغاتی است. ROAS نشان می دهد که یک یورو هزینه شده در یک کانال تبلیغاتی مشخص (مثلاً تبلیغات گوگل، تبلیغات بینگ، تبلیغات فیس بوک، تبلیغات توییتر) چقدر ایجاد می کند.

ROAS نشان می دهد که یک یورو هزینه شده در یک کانال تبلیغاتی معین چقدر به ارمغان می آورد.

چرا ROAS را محاسبه کنیم؟

قبل از ظهور بازاریابی دیجیتال، اندازه گیری اثربخشی یک کمپین تبلیغاتی بسیار پیچیده بود. گروه های بزرگ از شرکت های تحقیقاتی خواستند تا یک مطالعه کمی انجام دهند. در مورد بازیکنان کوچکتر، آنها اغلب مجبور بودند به شهود، احساسات خود، به طور خلاصه، به نوعی مطالعه کیفی اعتماد کنند.

اما این قبلا بود.

ROAS معیاری است که به شما امکان می دهد کمپین های تبلیغاتی خود را به بهترین شکل مدیریت کنید. به شما امکان می دهد اثربخشی کمپین های تبلیغاتی مختلف خود را با هم مقایسه کنید. بنابراین یک شاخص ضروری برای استراتژی بازاریابی شما است. شما می توانید سودآوری یک یورو سرمایه گذاری شده در یوتیوب یا فیس بوک را در SEA در گوگل مقایسه کنید.

اگر منطق بازاریابی رشد، آزمون و ذهنیت یادگیری را با تکرارهای کوتاه برای هر کانال اتخاذ کنید، این شاخص به ویژه برای شما مفید خواهد بود.

چگونه ROAS را محاسبه کنیم؟

ROAS بازده را محاسبه می کند، یعنی نسبت بین بودجه سرمایه گذاری شده در یک کمپین تبلیغاتی و درآمد حاصل از آن. برای محاسبه ROAS، به سادگی درآمد حاصل را بر هزینه کمپین تقسیم کنید.

ROAS = کل درآمد کمپین / کل هزینه کمپین.

سپس رقمی را بدست می آوریم که با نسبت سرمایه گذاری/هزینه مطابقت دارد. به عنوان مثال، اگر ROAS 1 دارید، به این معنی است که به ازای هر یورو سرمایه گذاری شده، 1 یورو درآمد ایجاد می کنید. واقعا جالب نیست از طرف دیگر، اگر ROAS را 5 یورو محاسبه کنید، به این معنی است که به ازای هر یورو سرمایه گذاری در کمپین شما، 5 یورو درآمد ایجاد می کند. خیلی خوشحال کننده تره

آنچه در درآمد لحاظ می کنیم

گردش مالی به لطف کمپین ایجاد شده است. بنابراین مجموع سبدهای خرید مشتری پس از کمپین تبدیل شده است.

آنچه در هزینه ها لحاظ می کنیم

هزینه های رسانه و هزینه های مدیریت (آژانس های بازاریابی اینترنتی، فریلنسری)

نمونه های محاسبه ROAS

تصمیم می گیرید یک کمپین در یوتیوب راه اندازی کنید و 5000 یورو در رسانه سرمایه گذاری کنید. این سرمایه گذاری امکان جذب 100 مشتری و گردش مالی 50000 یورو را فراهم می کند.

ROAS شما 50000/5000 = 10 است

به عبارت دیگر، هر یورو که در این کمپین خرج شده است، 10 برای شما به ارمغان آورده است.

این به ما گردش مالی ایجاد شده برای یک یورو سرمایه گذاری را می دهد، اما نه سودآوری.

برای دانستن آن، باید ROI (درآمد – پول سرمایه گذاری شده / پول سرمایه گذاری شده) را محاسبه کنید.

تفاوت بین ROAS و ROI

بازگشت سرمایه، بازگشت سرمایه، شاخص کلی سودآوری.

، سودآوری اعمال شده برای کمپین های تبلیغاتی.

بنابراین ROI اقلام بودجه بیشتری را در محاسبه خود در نظر می گیرد.

به عنوان مثال، شما یک کمپین راه اندازی می کنید:

  • 5000 یورو هزینه رسانه (به عنوان مثال سرمایه گذاری رسانه Google Ads در نمایش)
  • 1000 یورو هزینه نمایندگی

بنابراین شما 6000 یورو هزینه تبلیغات دارید. شما این مبلغ (6000 یورو) را هنگام محاسبه ROAS خود در نظر می گیرید.

از طرف دیگر، اگر می خواهید بازگشت سرمایه خود را محاسبه کنید، هزینه های دیگری را اضافه می کنید، مانند:

  • دستمزد فروشنده ای که تلفنی با مشتری سلام می کند
  • حقوق تیم اداری که مشتری را فاکتور می کند

ROAS خوب چیست؟

ROAS نشان می‌دهد که یک کمپین هر بار که یک یورو (1 یورو) در آن سرمایه‌گذاری می‌شود، چقدر تولید می‌کند. اما حاشیه خالص تولید شده توسط کمپین را به شما نمی گوید. این ROI است که به آن اجازه می دهد. بنابراین پیچیده است که بگوییم یک ROAS خوب است و دیگری بد.

اما، اگر هنوز مجبور بودید یکی بدهید (اگر در ابتدا ایده ای ندارید)، می توانیم تخمین بزنیم که 4 یک ROAS خوب برای هدف گذاری است. بنابراین برای 1 یورو سرمایه گذاری شده، 4 یورو توسط کمپین ایجاد می شود. اما در این 4 یورو، باید هزینه های ناشی از کمپین را بپردازید (و بنابراین ROI را محاسبه کنید).

Source link