علوم کامپیوتر در کنار خواندن، نوشتن و ریاضیات برای همه جوانان یک مهارت اساسی محسوب می شود. اما این تنها در 12 کشور از 37 کشوری که بخشی از Eurydice هستند، به عنوان یک درس ابتدایی مورد نیاز تدریس می شود، شبکه ای که نحوه سازماندهی سیستم های آموزشی در اروپا و نحوه عملکرد آنها را توضیح می دهد.
هر دانش آموزی سزاوار این شانس است که به آموزش علوم کامپیوتر برای کمک به شکل دادن به آینده خود دسترسی داشته باشد. اما عدم حضور گروه های اقلیت، از جمله زنان، یک چالش فراگیر است و نشان دهنده از دست دادن قابل توجه استعداد، تنوع و فرصت های اقتصادی – برای بخش فناوری و فراتر از آن است.
در سال 2014، گزارشی درباره عواملی منتشر کردیم که بر تصمیمات زنان جوان برای ادامه تحصیل در علوم کامپیوتر در ایالات متحده تأثیر میگذارند و تشویق و قرار گرفتن در معرض را به عنوان عوامل اصلی مؤثر در انتخاب آنها شناسایی کردیم. اکنون، ما یک مطالعه جدید را سفارش داده ایم تا درک به روز شده و فرهنگی دقیقی از اینکه چرا شکاف جنسیتی در علوم کامپیوتر در اروپا همچنان ادامه دارد، ایجاد کنیم. بر اساس مصاحبه ها و نظرسنجی ها با بیش از 3000 دانش آموز و رهبران آموزشی در سراسر اروپا، گزارش ما شش مانع کلیدی را که بر مشارکت دختران در مطالعات علوم کامپیوتر تأثیر می گذارد، شناسایی می کند:
- علم کامپیوتر اغلب به عنوان یک موضوع منزوی تلقی می شود تا یک مهارت برای توسعه. با این حال، زمانی که با موضوعات دیگر ادغام می شود، 41 درصد از دختران به تحصیل در علوم کامپیوتر علاقه مند هستند.
- الگوها مهم هستند، اما فقط داشتن تعداد بیشتری از آنها نیست. دختران و زنان جوان باید در سراسر مسیر آموزش در معرض نمایش منصفانه و متنوعی از هویتهای مرتبط (مانند سن، جنسیت، گرایش جنسی، نژاد، پیشرفت و توانایی) قرار گیرند.
- معلمان حمایت لازم را برای جذب دانش آموزان دریافت نمی کنند. مربیان اغلب به عمق دانش، منابع یا زمان مورد نیاز برای آموزش موثر علوم کامپیوتر مجهز نیستند. تقریباً دو سوم سیستمهای آموزشی اروپا در سطح متوسطه پایین معلمانی را با تخصصهای خارج از علوم رایانه برای تدریس این موضوع استخدام میکنند.
- بین آنچه دانش آموزان در مدرسه می آموزند و آنچه علم کامپیوتر در زندگی روزمره به نظر می رسد، یک گسست وجود دارد. دانشآموزان نمیدانند که چگونه علوم کامپیوتر میتواند در سایر موضوعات و علایق آنها مفید باشد.
- والدینی که به شدت در موفقیت فرزندانشان تأثیرگذار هستند، اغلب برای حمایت از آنها تلاش می کنند. بسیاری از والدین نمی دانند علم کامپیوتر چیست و به اندازه کافی برای صحبت با فرزندان خود در مورد آن احساس اعتماد به نفس ندارند.
- شبکه های همتا در علوم کامپیوتر محدود هستند. مخصوصاً برای دختران، حمایت همسالان در ایجاد اعتماد به نفسی که در یادگیری خود نیاز دارند، بسیار مهم است. 20 درصد از دانشآموزانی که در فرانسه و رومانی مورد بررسی قرار گرفتیم، اظهار داشتند که اگر تعداد بیشتری از دوستانشان این کار را انجام دهند، نسبت به توانایی خود در یادگیری علوم کامپیوتر اطمینان بیشتری خواهند داشت.
در اینفوگرافیک های بازار ما درباره چگونگی تأثیر این موانع بر دختران و زنان جوان در کشورهای مختلف بیشتر بدانید.
ما مفتخریم که با شرکای خود در سراسر اروپا در طرح هایی برای رفع برخی از این موانع کار می کنیم. برای مثال، Code Plus کارگاههای کدنویسی عملی، بازدید از محل کار صنعتی و بحثهای پانل شغلی را برای بیش از 10000 دختر نوجوان در سراسر ایرلند فراهم کرده است تا آنها را تشویق کند که در علوم کامپیوتر به شغل خود بپردازند. در سال 2022، Fondazione Mondo Digitale (در ایتالیا) و Parent Zone (در بریتانیا) طرحهایی را برای کمک به والدین اجرا کردند تا به والدین آموزش دهند تا اهمیت مهارتهای علوم رایانه برای آینده فرزندانشان را بهتر درک کنند.
علیرغم این تلاش ها، برای رفع سیستماتیک موانع شناسایی شده در گزارش ما، باید کارهای بیشتری انجام شود. ما متعهد به این مأموریت مشترک هستیم که به همه دانشآموزان این فرصت را میدهیم تا علوم کامپیوتر را دنبال کنند و از زنان جوان برای تبدیل شدن به خالقان فناوری و رهبران آینده حمایت کنیم. همانطور که برای ما هم همینطور است، امیدواریم این گزارش جدید بینش هایی ارائه دهد که از معلمان، والدین و مراقبان، رهبران غیرانتفاعی، سیاست گذاران و همه افراد دیگری که در این فضا کار حیاتی انجام می دهند، آگاه و الهام بخش باشد.