لینک بیلدینگ بخش مهمی از بهینه سازی موتور جستجو (SEO) است که بر اعتبار برند شما و رتبه بندی موتورهای جستجو تاثیر می گذارد. شما می توانید با انجام تجزیه و تحلیل بک لینک رقیب راه هایی برای تقویت پروفایل بک لینک خود و پیشی گرفتن از رقبای خود کشف کنید.
تنها چیزی که برای شروع نیاز دارید یک ابزار سئو قوی مانند Ahrefs یا Semrush است. شما می توانید از این پلتفرم ها برای جمع آوری داده ها در وب سایت های رقیب و کشف فرصت های پیوند جدید استفاده کنید. همانطور که کیفیت، کمیت و تنوع پیوندهای ورودی خود را افزایش می دهید، شروع به صعود در رتبه بندی جستجو خواهید کرد و سهم بیشتری از بازار برای کلمات کلیدی مهم را به دست خواهید آورد.
تجزیه و تحلیل بک لینک رقیب چیست؟
تجزیه و تحلیل بک لینک رقابتی، بررسی رقبای شماست. بک لینک ها برای کشف تاکتیک های جدید و لینک های جدید برای وب سایت خود و ایجاد یک سرعت لینک. شما یاد خواهید گرفت که چگونه رقبای شما به این تکنیک سئوی خارج از صفحه نزدیک می شوند تا بتوانید مطابق با آن پاسخ دهید.
از تجزیه و تحلیل پیوند رقابتی برای موارد زیر استفاده کنید:
- تعداد و کیفیت بک لینک هایی را که رقبای شما تضمین کرده اند و تعداد بک لینک هایی که ممکن است برای رسیدن به برابری رقابتی نیاز داشته باشید را تعیین کنید.
- دامنههایی را پیدا کنید که به سایتهای رقیب پیوند دارند و نه متعلق به شما.
- در مورد تکنیک های لینک سازی رقبای خود بینشی به دست آورید.
- پروفایل بک لینک خود را تقویت کنید و رتبه جستجوی خود را بهبود بخشید.
مزایای تجزیه و تحلیل بک لینک رقیب
هدف از تجزیه و تحلیل رقبای بک لینک افزایش سئوی شما و به دست آوردن دید بهتر جستجو است، اما مجموعه ای از مزایای دیگر همراه با این فرآیند وجود دارد. این موارد عبارتند از:
- بهبود بهره وری. یافتن سایت های مرتبط و معتبر برای لینک سازی زمان بر است. یک تجزیه و تحلیل رقابتی شما را به سمت فرصت های پیوند با کیفیت سریعتر هدایت می کند.
- تعیین اهداف. شما ایده بهتری از جایگاه سایت خود نسبت به سایت های رقیب خواهید داشت تا بتوانید اهدافی را برای استراتژی خود تعیین کنید.
- اطلاع رسانی رویکرد شما وقتی بینشی در مورد نحوه مدیریت بک لینک های رقبای خود داشته باشید، می توانید روش های جدیدی را برای گنجاندن در استراتژی خود کشف کنید.
- رقابتی ماندن موفقیت شما در سئو به عملکرد سایت های دیگر بستگی دارد. رقبای خود را زیر نظر داشته باشید تا حتی اگر تلاشهای خود را برای بکلینک کردن انجام دهند، با آنها همگام بمانید.
بهترین ابزارهای تحلیل بک لینک رقبا
برای انجام یک تحلیل بک لینک رقیب موثر، به یک ابزار قدرتمند برای جمع آوری داده های مرتبط و یافتن شکاف ها در استراتژی خود نیاز دارید. موثرترین پلتفرم ها با مقایسه بک لینک های بیش از یک وب سایت در یک زمان، روند تجزیه و تحلیل را سرعت می بخشند. ابزارهایی با پایگاه داده بزرگی از بک لینک های نمایه شده، مجموعه بیشتری از دامنه های ارجاع را برای انتخاب فراهم می کنند.
در اینجا چند ابزار برای در نظر گرفتن وجود دارد:
- سمروش: Semrush ابزار Backlink Analytics خود را هر 15 دقیقه به روز می کند تا داده های فعلی را ارائه دهد. ابزار Backlink Gap آن پیوندهای ورودی را در مجموع پنج دامنه مقایسه می کند. این گزارش به شما می گوید که هر دامنه ارجاع دهنده به چه تعداد از سایت های تحلیل شده اشاره می کند.
- اهرف: گزارش Link Intersect در Ahrefs از پایگاه داده ای از 35 تریلیون بک لینک استفاده می کند که هر 15 تا 30 دقیقه به روز می شود. هنگامی که دامنه و دامنه های رقیب خود را وارد کردید، می توانید جدولی از وب سایت های ارجاع دهنده، رتبه بندی دامنه آنها و تعداد سایت های رقیب را مشاهده کنید.
- Moz: ابزار تحلیل رقابتی بک لینک Moz، Link Explorer، دارای پایگاه داده ای از 45.5 تریلیون لینک است. گزارش Link Intersect آن نشان می دهد که سایت شما چه بک لینک هایی را در مقایسه با پنج دامنه رقیب از دست داده است.
- رتبه بندی SE: تحلیلگر شکاف بک لینک SE Ranking با 2.9 تریلیون بک لینک ایندکس شده، لینک های ورودی شما را با پنج سایت دیگر مقایسه می کند. برای ارزیابی کیفیت فرصت های مختلف بک لینک، می توانید معیارهای Domain Trust و Page Trust را مشاهده کنید.
نحوه انجام تجزیه و تحلیل بک لینک رقبا
در این بخش، من شما را از طریق تجزیه و تحلیل بک لینک های رقبا با استفاده از Ahrefs و Semrush، دو پلتفرم دارای ویژگی های بیشتر، راهنمایی می کنم. اگر از ابزارهای دیگری استفاده می کنید، همچنان می توانید مراحل کلی را به عنوان راهنما دنبال کنید.
1. رقابت خود را شناسایی کنید
برای تجزیه و تحلیل مقطعی خوب از بک لینک ها، سه تا پنج وب سایت رقیب در صنعت خود را انتخاب کنید. به دنبال رقبای باشید که کلمات کلیدی مشابه شما را هدف قرار می دهند.
از آنجایی که میخواهید امیدوارکنندهترین فرصتهای بک لینک را برای نام تجاری خود کشف کنید، سایتهایی که انتخاب میکنید باید در جستجوی ارگانیک نیز رتبه خوبی داشته باشند و نشان دهند که معتبر هستند و استراتژیهای لینکسازی موفقی دارند.
اگر میخواهید یک سرعت پیوند بالقوه برای یک کلمه کلیدی خاص ایجاد کنید، باید به طور خاص به صفحاتی که از صفحه شما بالاتر هستند نگاه کنید.
شناسایی رقبا با Ahrefs
- به Ahrefs Site Explorer وارد شوید.
- دامنه خود را وارد کرده و روی «جستجو» کلیک کنید.
- در زیر منوی جستجوی ارگانیک، روی «رقبای ارگانیک» کلیک کنید.
گزارش رقبای ارگانیک، بهترین سایتهای رقیب را برای کلمات کلیدی شما نشان میدهد که بر اساس درصد کلمات کلیدی مشترک با وبسایت شما مرتب شدهاند. برای تعداد مشخصی از کلمات کلیدی مشترک، به ستون Common Keywords نگاه کنید.
Ahrefs رتبهبندی دامنه و دادههای ترافیک تخمینی ماهانه را برای کمک به سنجش قدرت هر رقیب ارائه میکند.
برای محدود کردن انتخاب رقبا، از وبسایتهای آنها دیدن کنید تا مشخص کنید که آیا پیشنهادات، جایگاه و مخاطب هدف آنها مشابه شماست یا خیر.
شناسایی رقبا با Semrush
- به ابزار Semrush Backlink Analytics بروید.
- دامنه خود را وارد کرده و روی “Analyze” کلیک کنید.
- در نوار پیمایش بالا، روی سه نقطه کلیک کنید و سپس «رقبا» را انتخاب کنید.
گزارش Competitors فهرستی از دامنهها با نمایههای بک لینک مشابه با پروفایل شما همراه با امتیازات اعتباری (AS) ارائه میکند. سایت ها بر اساس سطح رقابت، یک معیار Semrush بر اساس بک لینک های مشترک مرتب شده اند. این داده ها را برای وب سایت هایی در صنعت و جایگاه خود و با مخاطبان هدف مشابه بررسی کنید.
سپس، به ابزار Backlink Analytics بازگردید و نمایههایی را روی رقبای مورد نظر برای تجزیه و تحلیل اجرا کنید. تصویر شبکه گراف برای تعیین اینکه آیا یک سایت منبع لینک های با کیفیت است مفید است – به این نکته اشاره می کند که آیا بک لینک های یک سایت مرتبط، معتبر، متوسط یا سمی هستند یا خیر.
2. رقبا را به یک ابزار تحلیل بک لینک متصل کنید
هنگامی که رقبای خود را انتخاب کردید، تجزیه و تحلیل بک لینک کلی را روی هر کدام اجرا کنید تا نقاط قوت و ضعف آنها را بسنجید و از داده های عمیق بهره ببرید. از این بینش ها برای تعیین اهداف برای کمک به حفظ مزیت استراتژیک استفاده کنید.
به عنوان مثال، اگر رقبای شما در حال ایجاد لینک با سرعت بیشتری هستند، تلاش خود را در آن زمینه افزایش دهید. اگر آنها تعداد زیادی لینک ورودی را از وبلاگ نویسی مهمان ایمن می کنند، در نظر بگیرید که آیا این تاکتیک برای برند شما نیز مناسب است یا خیر.
Ahrefs و Semrush اطلاعات فراوانی از جمله:
- دامنه ها و بک لینک های ارجاع دهنده هر سایت.
- تغییرات در نمایه بک لینک سایت در طول زمان.
- بک لینک های جدید، گم شده و خراب.
- توزیع جغرافیایی بک لینک ها
- امتیاز مرجع و دسته/ صنعت دامنه های ارجاع دهنده.
- انواع بک لینک (یعنی محتوا، تصویر).
داده های بک لینک با استفاده از Ahrefs
- به Ahrefs Site Explorer وارد شوید.
- دامنه رقیب خود را وارد کرده و روی «جستجو» کلیک کنید.
اکسپلورر سایت Ahref یک صفحه مروری را ارائه می دهد که داده های کلیدی SEO را برای یک سایت هدف خلاصه می کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ارجاع دامنه ها، بک لینک ها، لینک های شکسته، و متن لنگر، به گزینه های زیر “نمایه لینک بازگشت” در منوی سمت چپ بروید. به عنوان مثال، با کلیک بر روی “بک لینک ها” لیستی از لینک های ورودی سایت، رتبه بندی دامنه صفحه ارجاع دهنده، ترافیک و متن لنگر ایجاد می کند.
داده های بک لینک با استفاده از Semrush
- به ابزار Semrush’s Backlinks Analytics بروید.
- دامنه رقیب خود را وارد کنید و روی “Analyze” کلیک کنید.
تجزیه و تحلیل بک لینک های Semrush یک نمای کلی از معیارهای کلیدی مانند تغییرات در امتیاز اعتبار سایت و تعداد دامنه های ارجاع دهنده و بک لینک ها در طول زمان ارائه می دهد. می توانید انواع بک لینک برتر، دسته بندی دامنه های ارجاع دهنده، متن لنگر برتر و صفحاتی که بیشترین دامنه ارجاع را دارند را مشاهده کنید. برای اطلاعات بیشتر روی هر یک از خلاصه ها کلیک کنید.
3. پیوندها و شکاف های رایج را شناسایی کنید
در حالی که تجزیه و تحلیل پیوندهای ورودی یک رقیب می تواند هوش رقابتی زیادی را ارائه دهد، زمانی که سایت خود و سایت های رقیب را به طور همزمان با هم مقایسه کنید، بینش قوی تر است. رقبای شما چه می کنند که شما انجام نمی دهید؟ هر دو Ahrefs و Semrush ابزارهایی برای شناسایی بک لینک هایی دارند که رقبای شما به اشتراک می گذارند اما شما از دست داده اید.
شناسایی شکاف های بک لینک با استفاده از Semrush
- به Semrush’s Backlink Gap بروید.
- دامنه خود و حداکثر چهار دامنه رقیب را وارد کنید.
- روی «یافتن مشتریان احتمالی» کلیک کنید.
گزارش بک لینک گپ با چند نمودار شروع می شود که به صورت بصری نشان دهنده تغییرات در امتیازات اعتبار رقبا و تعداد دامنه های ارجاع دهنده در 12 ماه گذشته است.
در زیر جدولی است که “بهترین” بالقوه بک لینک شما را نشان می دهد. اینها دامنه هایی هستند که به همه رقبای شما پیوند دارند اما به سایت شما پیوند نمی دهند. میتوانید فیلتر «همه» را برای دیدن سایتهایی که به هر یک از رقبای شما پیوند دارند و فیلتر «Unique» را برای دیدن سایتهایی که فقط به یک دامنه پیوند دارند اعمال کنید. روی عدد زیر هر رقیب کلیک کنید تا صفحه ارجاع دهنده، متن لنگر و URL هدف را ببینید.
4. استراتژی های رقبا را تجزیه و تحلیل کنید
اکنون که تجزیه و تحلیل بک لینک رقیب شما دامنه های ارجاع امیدوارکننده ای را شناسایی کرده است، داده ها را بررسی کنید و ببینید رقبای شما چگونه به ساخت لینک نزدیک می شوند. پروفایل های بک لینک آنها را بررسی کنید تا ببینید آیا آنها بر وبلاگ های مهمان، پادکست ها یا دایرکتوری ها تمرکز می کنند یا خیر. اگر مقالاتی از آنها نقل قول می کنند، ممکن است روابط عمومی انجام دهند یا به درخواست های نقل قول پاسخ دهند.
با توجه به نوع محتوایی که دامنه های ارجاع دهنده به آن اشاره می کنند، می توانید اطلاعات مفیدی را بیابید. رقبای شما ممکن است تحقیقات اصلی یا ابزارهایی مانند ماشین حساب را منتشر کنند که پیوندهای زیادی را جذب می کند، که نشان دهنده علاقه آشکار به این نوع محتوا در صنعت شما است.
از این بینش برای یافتن بک لینک های جدید و اطلاع رسانی برنامه بازی خود استفاده کنید. یک الگوی تحلیل بک لینک می تواند به ردیابی فرصت ها کمک کند.
5. سایت هایی را برای دسترسی به آنها انتخاب کنید
اکنون باید ایده هایی برای گسترش و تنوع بخشیدن به پروفایل بک لینک خود داشته باشید. تعیین کنید که به کدام سایت ها نزدیک شوید و برنامه ای برای گسترش لینک سازی خود ایجاد کنید.
پیوندهای سایت های معتبر وزن بیشتری دارند و ارزش لینک را به صفحات وب شما منتقل می کنند. میتوانید از رتبهبندی دامنه Ahrefs و امتیاز اعتباری Semrush برای جستجوی سایتهای معتبر استفاده کنید، اما توجه داشته باشید که گوگل از این معیارهای اختصاصی استفاده نمیکند. از آنجایی که ایجاد بک لینک از دامنه های معتبر می تواند چالش برانگیز باشد، سایت های معتبری را در نظر بگیرید که ممکن است رتبه اعتبار پایین تری داشته باشند اما می توانند ترافیک و مخاطبان هدف مشابهی را به صفحات شما ارسال کنند.
پیوندهایی از منابع مختلف را هدف بگیرید و آنها را بر اساس نوع فرصت گروه بندی کنید تا ارتباط خود را کارآمدتر کنید.
- ارسالی دایرکتوری ساده ترین هستند، بنابراین در نظر بگیرید که با اینها شروع کنید و همه آنها را به یکباره انجام دهید.
- شما می توانید برنامه ریزی و طرح ریزی کنید پست های مهمان به عنوان بخشی از استراتژی های بازاریابی محتوای شما برای ساده کردن تلاش ها.
- کشف کنید لینک های شکسته به وب سایت های رقیب و پیشنهاد صفحات وب خود را به عنوان جایگزین.
- جستجو کنید جمع بندی و “بهترین” پست های وبلاگی که به رقبای شما پیوند داده شده و شما را برای گنجاندن احتمالی در آینده معرفی می کند.
اصلاح استراتژی بک لینک: بعد چه باید کرد؟
لینک بیلدینگ تنها به عنوان بخشی از یک استراتژی سئو گسترده تر عمل می کند. من چند نکته نهایی را برای کمک به شما در به حداکثر رساندن تجزیه و تحلیل پیوند رقابتی به اشتراک خواهم گذاشت.
- محتوای ارزشمند و مفید ایجاد کنید. دامنههایی که شناسایی کردهاید با پیوند دادن به رقبا به صنعت یا جایگاه شما علاقه نشان دادهاند، اما باید محتوای استثنایی منتشر کنید که ارزش پیوند دادن را داشته باشد.
- استراتژی کلمات کلیدی خود را به روز نگه دارید. با انجام منظم تجزیه و تحلیل کلمات کلیدی رقابتی، مطمئن شوید که سایت شما مرتبط است. این به شما کمک می کند تا بهترین کلمات کلیدی را برای صنعت خود هدف قرار دهید.
- بر تجزیه و تحلیل بک لینک نظارت کنید. به طور منظم نمایه بک لینک خود و رقبای خود را برای تغییرات در تعداد دامنه های ارجاع دهنده و لینک های ورودی بررسی کنید. استراتژی خود را در صورت نیاز تنظیم کنید و مراقب رقبای جدیدی باشید که ممکن است در SERP ها تأثیر بگذارند.
ایجاد بک لینک با کیفیت بالا برای پیشی گرفتن از رقبا
از شناسایی دامنه های امیدوارکننده گرفته تا ایمن سازی بک لینک های معتبر، لینک بیلدینگ یک کار پر منابع است. کارشناسان ما در ویکتوریوس میتوانند استراتژی ایجاد لینک شما را سفارشی کنند و آن را عملی کنند و به شما کمک کنند تا قدرت و دیده شدن خود را در رتبهبندی جستجو افزایش دهید. برای مشاوره رایگان با تیم ما تماس بگیرید و درباره ایجاد رشد پایدار کسب و کار با خدمات پیوند بیلدینگ ما بیشتر بدانید.