ChatGPT و ابزارهای هوش مصنوعی در بازار جستجو به دست می آورند

یک مطالعه جدید توسط Previsible تغییرات قابل توجهی را در رفتار جستجو نشان می‌دهد و مدل‌های زبان هوش مصنوعی (LLM) به عنوان منابع ترافیک ارجاعی مورد توجه قرار گرفته‌اند.

تجزیه و تحلیل بیش از 30 وب سایت نشان می دهد که Perplexity و ChatGPT به عنوان جایگزینی برای موتورهای جستجوی سنتی در حال ظهور هستند.

دیوید بل، یکی از بنیانگذاران Previsible، معتقد است که این نشان می دهد که رشد گوگل متوقف شده است:

«گوگل اساساً فلج شده است و سلطه جستجوی خود را کاهش داده است. دلیل آن این است که مردم شروع به استفاده از ChatGPT، Claude، Co-Pilot، Bing، همه این تجربیات مختلف برای حل بهتر هدف جستجوی خود کرده‌اند.

در اینجا چند نکته کلیدی از این مطالعه وجود دارد. در حالی که تصویر کاملی ارائه نمی دهد، اما بهترین اطلاعات موجود در حال حاضر را ارائه می دهد.

یافته های کلیدی

ترافیک ارجاعی

این مطالعه نشان داد که Perplexity و ChatGPT تقریباً دستور می دهند 37% از ترافیک ارجاع LLM، در حالی که CoPilot و Gemini به دنبال آن هستند 12-14٪ هر کدام

قابل ذکر است، بخش مالی بر ترافیک مبتنی بر LLM مسلط است و حسابداری را به خود اختصاص می دهد 84% از تمام ارجاعات تجزیه و تحلیل شده

بل در ویدئویی از این مطالعه توضیح می دهد:

«به‌ویژه امور مالی افزایش چشمگیری در ترافیک از مدل‌های زبانی دارد. این می‌تواند به دلیل ادغام یا روابط دیگر مدل‌های زبانی با پلتفرم‌های مختلف باشد که امکان دسترسی مستقیم بیشتری به کاربران را فراهم می‌کند.»

توزیع محتوا

این مطالعه نشان می دهد که پست های وبلاگ دریافت می کنند 77.35٪ ترافیک ارجاع LLM، به دنبال آن:

  • بازدید از صفحه اصلی (9.04٪)
  • مطالب خبری (8.23٪)
  • راهنماها (2.35٪)

بل خاطرنشان کرد: «محتوای اطلاعاتی هنوز در عصر جستجوی هوش مصنوعی اهمیت دارد. با این حال، او توصیه می‌کند که روی بهینه‌سازی نرخ تبدیل (CRO) و سفر کاربر تمرکز کنید، زیرا صفحات محصول در مدل‌های زبان به‌طور برجسته ظاهر نمی‌شوند.

طبق این مطالعه، صفحات محصول کمتر از 0.5٪ ترافیک ارجاع LLM، چالش هایی را برای استراتژی های تجارت الکترونیک پیشنهاد می کند.

نگاه کردن به جلو

ترافیک ارجاعی LLM در حال حاضر 0.25٪ از کل ترافیک را برای بخش های تحت تأثیر بیشتر نشان می دهد، اگرچه این مطالعه به نرخ های رشد قابل توجهی اشاره می کند.

در 90 روز آخر مطالعه، Previsible دریافت:

  • 900% رشد ارجاعات ChatGPT برای صنعت رویدادها
  • 400% + رشد ترافیک ChatGPT برای بخش های تجارت الکترونیک و مالی
  • رشد مداوم در همه مدل ها به جز CoPilot

بل توضیح می دهد که این می تواند چه معنایی برای وب سایت ها داشته باشد:

اگر همه اینها را به طور میانگین محاسبه کنید، فرض کنید رشد تقریباً 200 درصدی در ترافیک ارگانیک یا هوش مصنوعی هر 90 روز برای 12 ماه آینده، می تواند تا 20 درصد از ترافیک کلی یک وب سایت باشد.

🚨 هشدار ابزار رایگان 🚨

Previsible یک داشبورد Looker Studio رایگان ایجاد کرده است تا به مشاغل کمک کند ترافیک وب سایت را از مدل های یادگیری زبان (LLM) مانند ChatGPT، Perplexity، Co-pilot، Gemini و Claude ردیابی کنند.

می‌توانید حساب Google Analytics 4 (GA4) و یک محدوده تاریخ را برای مشاهده داده‌ها انتخاب کنید.

داشبورد نشان می دهد:

  • جلسات ارگانیک: مجموع جلسات ارگانیک در طول زمان انتخاب شده.
  • مجموع جلسات LLM: تعداد جلسات از LLM، با درصد تفکیک.
  • ترافیک LLM در طول زمان: یک نمودار خطی که روند ترافیک LLM را نشان می دهد، با خطوط جداگانه برای هر LLM.
  • ترافیک LLM بر اساس صفحه فرود: جدولی از صفحات فرود برتر از ترافیک LLM، شامل جلسات، درصدها، میانگین زمان در صفحه و مقایسه با میانگین سایت.

چگونه این کمک می کند

با تجزیه و تحلیل این داده ها می توانید:

  • تأثیر LLM ها را در ترافیک خود در مقایسه با ترافیک ارگانیک ارزیابی کنید.
  • شناسایی کنید که کدام LLM بیشترین ترافیک را دارد و محتوای خود را تنظیم کنید.
  • رشد ترافیک LLM را در طول زمان پیگیری کنید و استراتژی های خود را تطبیق دهید.
  • صفحات فرود محبوب را در میان کاربران LLM کشف کنید و آنها را برای تعامل بهبود بخشید.
  • زمان صرف شده توسط کاربران LLM در هر صفحه را با میانگین سایت مقایسه کنید تا زمینه های بهبود را شناسایی کنید.

به طور خلاصه

در اینجا سه ​​نکته کلیدی از این مطالعه وجود دارد:

  • وب سایت های مالی قوی ترین فعالیت ارجاع LLM را مشاهده می کنند، با محتوای وبلاگ که اکثر بازدیدها را دریافت می کند
  • صفحات محصول به ندرت در نتایج LLM ظاهر می شوند، که نشان دهنده نیاز به استراتژی های تجارت الکترونیک تنظیم شده است.
  • نرخ رشد قابل توجه است و در صورت ادامه روند فعلی، به طور بالقوه به 20٪ از کل ترافیک در یک سال می رسد

هنگامی که به این روندها نگاه می کنید، مهم است که یک رویکرد متعادل برای دریافت ترافیک و بهینه سازی استراتژی های خود داشته باشید.

اگر به فروش شما آسیب می رساند، به دنبال ترافیک هوش مصنوعی نباشید.

مدل های زبان هوش مصنوعی در حال تبدیل شدن به منابع جدید ترافیک وب سایت هستند. با این حال، آنها در حال حاضر تنها حدود 0.25٪ از ترافیک کلی در بخش هایی را تشکیل می دهند که بیشتر تحت تأثیر قرار می گیرند.

جالب است که ببینیم این عدد تا سال آینده چگونه تغییر می کند.


تصویر ویژه: کوشیرو کی/Shutterstock

Source link