تا کنون در سال 2024، هیچ کاهشی برای سه غول بزرگ رایانش ابری وجود نداشته است، زیرا آمازون، مایکروسافت و گوگل همگی بیش از هر زمان دیگری پول در فضای ابری تولید می کنند.
این سه فروشنده ابر اخیراً نتایج درآمدی را گزارش کردهاند که همگی رگههای چند ساله رشد مداوم درآمد را گسترش دادهاند. در 25 آوریل، گوگل و مایکروسافت نتایج را گزارش کردند. درآمد Google Cloud در سه ماهه اول مالی 2024 آلفابت به 9.57 میلیارد دلار رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل 28 درصد افزایش داشت. درآمد ابری مایکروسافت 35.1 میلیارد دلار بود که نسبت به سال گذشته 23 درصد افزایش داشت.
در 30 آوریل، خدمات وب آمازون (AWS) درآمدی معادل 25 میلیارد دلار گزارش کرد که 17 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشت.
جان دینسدیل، تحلیلگر ارشد در گروه تحقیقاتی سینرژی، اظهار داشت: «خوشحال بودن ارائه دهندگان ابری چیزهای زیادی وجود دارد، زیرا هر سه رهبر بازار شاهد افزایش چشمگیر نرخ رشد در دو سه ماهه گذشته بودند. در ادامه، ما پیشبینی میکنیم که رشد سالانه قوی ادامه خواهد داشت و اندازه بازار در چهار سال آینده دو برابر خواهد شد.»
Microsoft Azure به لطف معاملات بزرگ در حال رشد است
هوش مصنوعی (AI) یک محرک کلیدی رشد برای هر سه ارائهدهنده بزرگ ابر است، همانطور که در طول سال گذشته بود.
در حالی که هوش مصنوعی منجر به تقاضای جدید در فضای ابری می شود، همچنین منجر به معاملات بزرگتری از سوی مشتریان برای مایکروسافت می شود.
به طور کلی، ما شاهد شتاب در تعداد معاملات بزرگ Azure از سوی رهبران صنایع مختلف هستیم، از جمله تعهدات چند ساله اعلام شده به ارزش میلیارد دلار. [in April] ساتیا نادلا، مدیر عامل مایکروسافت در جریان تماس درآمدی شرکت گفت: از گروه نرمافزار ابری و شرکت کوکاکولا، تعداد بیش از 100 میلیون دلار معاملات Azure نسبت به سال گذشته بیش از 80 درصد افزایش یافته است، در حالی که تعداد معاملات بیش از 10 میلیون دلار افزایش یافته است. بیش از دو برابر شده است.”
Google روی What's Next در Cloud به جلو فشار می دهد
ساندار پیچای، مدیر عامل شرکت آلفابت نیز در طول تماس با درآمد آلفابت، درباره قدرت هوش مصنوعی در پیشبرد فضای ابری صحبت کرد.
علاوه بر این، او به لیست طولانی ویژگی ها و خدمات جدیدی که Google Cloud اخیراً ارائه کرده است اشاره کرد.
پیچای گفت: «در فضای ابری، ما بیش از 1000 محصول و ویژگی جدید را طی هشت ماه گذشته اعلام کردهایم. “در Google Cloud Nextبیش از 300 مشتری و شریک در مورد موفقیت های مولد هوش مصنوعی خود با Google Cloud، از جمله مارک های جهانی مانند Bayer، Cintas، Mercedes Benz، Walmart و بسیاری دیگر صحبت کردند.
بهینه سازی هزینه دیگر محرک اصلی Cloud نیست
در AWS، مدیران در چندین سال گذشته گفتهاند که بهینهسازی هزینه باعث حرکت به سمت فضای ابری شده است. این دیگر در سال 2024 وجود ندارد.
اندی جاسی، مدیر عامل آمازون، در طول تماس با شرکتش گفت که شرکت ها تا حد زیادی سهم اصلی بهینه سازی هزینه خود را تکمیل کرده اند و توجه خود را به ابتکارات جدیدتر معطوف کرده اند.
او گفت: «قبل از همهگیری، شرکتها برای مدرنسازی زیرساختهای خود راهپیمایی میکردند و از زیرساختهای داخلی به سمت فضای ابری برای صرفهجویی در هزینهها حرکت میکردند. «همهگیری و اقتصاد نامطمئن که به دنبال آن اتفاق افتاد، حواسش را از آن شتاب منحرف کرد، اما دوباره در حال افزایش است – شرکتها به دنبال این میوه نسبتا پایین در مدرنسازی زیرساختهای خود هستند».
تقاضای مستمر همچنین نیاز به AWS را برای صرف پول بیشتر برای ایجاد مراکز داده و قابلیتهای اضافی ایجاد میکند.
جاسی گفت: “ما انتظار داریم که ترکیب رشد سریع AWS و تقاضای بالا برای genAI به طور معناداری هزینه های سرمایه ای سال به سال را در سال 2024 افزایش دهد، که با توجه به نحوه عملکرد مدل تجاری AWS نشانه مثبتی از رشد آینده است.” “هر چه تقاضای AWS بیشتر باشد، ما باید مراکز داده، نیرو و سخت افزار جدید را تهیه کنیم.”
درباره نویسنده
شان مایکل کرنر یک مشاور فناوری اطلاعات، علاقهمند به فناوری و قلابزن است. او با صنعت و سازمان های رسانه ای در مورد مسائل فناوری مشورت می کند.