در حال حاضر فعالیتهای زیادی در حال حرکت به سمت LLM و ابزارهای هوش مصنوعی مولد است و برای بازاریابان، بنیانگذاران و سازندگان، سؤالات تقریباً همیشه یکسان است:
- آیا مشتریان من از روش های سنتی کشف به این پلتفرم ها می روند؟
- اگر چنین است، چقدر؟
از امروز SparkToro پاسخ ها را دارد.
با استفاده از پانلهای پخش جریانی از شرکای ما در Datos، میتوانیم ببینیم چه زمانی، کجا و چه تعداد افرادی که از یک سایت خاص بازدید میکنند یا رفتارهای جستجو/ویژگیهای نمایه خاصی دارند از این پلتفرمهای اکتشافی استفاده میکنند. و ما این اطلاعات را به یک گزارش خاص به نام «ابزارهای جستجو و هوش مصنوعی» تقسیم کردهایم.
مانند برگه “شبکه های اجتماعی” بسیار محبوب ما، “ابزارهای جستجو و هوش مصنوعی” دارای سه ستون داده است:
- تمایل مخاطب – در مقیاس 0-100، این پلت فرم اکتشاف چقدر در بین مخاطبانی که جستجو کرده اید محبوب است
- وابستگی ایالات متحده/بریتانیا/کالیفرنیا – بسته به کشوری که برای جستجو انتخاب کردهاید، این ستون به شما میگوید که پلتفرم اکتشاف چقدر در سطح جهانی در بین همه مخاطبان در آن جغرافیا محبوب است.
- تغییر وابستگی – ستون مورد علاقه من، این ستون دلتای بین مخاطبان شما و جمعیت کلی کشور را نشان می دهد. مرتبسازی بر اساس آن میتواند به شما دید سریعی از ابزارهای کشفی بدهد که مخاطبان شما بیشتر یا کمتر از بسیاری از آنها استفاده میکنند.
اکنون، چند نکته بسیار مهم در مورد این داده ها:
هشدار شماره 1: قرابت یک مقیاس خطی نیست. Reddit.com را که یک پلتفرم اکتشافی بسیار محبوب با وابستگی 75/100 با کاربران وب ایالات متحده است، اشتباه تفسیر نکنید که 75 درصد بازدیدکنندگان Google.com با 99/100 دارند. این بسیار کمتر از آن است (SEMRush ترافیک گوگل را حدود 132 میلیارد بازدید در ماه و Reddit را 5.7 میلیارد تخمین می زند، اگرچه من گمان می کنم هر دوی اینها بالا هستند).
هشدار شماره 2: Affinity Change، در حالی که یک راه عالی برای دیدن آنچه در بین مخاطبان شما بیشتر از حد متوسط محبوب است، نسبی است، نه مطلق! به عنوان مثال، اگر به پلتفرمهای اکتشافی که در بین حقوقدانان محبوب هستند نگاه کنید، متوجه خواهید شد که Consensus (5/100) و Startpage (3/100) بسیار بالا هستند. تغییر وابستگی نمرات، که جالب و بالقوه مفید است، اما… به طور نسبی، آنها هنوز هم به اندازه ChatGPT (در 32/100) از کسری استفاده می کنند.
مرتبسازی بر اساس تغییر وابستگی روشی قدرتمند برای تشخیص سریع مواردی است که به طور منحصر به فرد در بین مخاطبان شما محبوب است، اما مطمئن شوید که آن را با کلیت مقایسه میکنید. تمایل مخاطب امتیاز بگیرید تا با تغییرات بزرگ در میان اعداد کوچک مغرضانه نشوید.
هشدار شماره 3: نمرات Affinity نسبت به بخش مربوطه خود در SparkToro است. اگر وبسایتی را در برگه «سایتهای محبوب» با امتیاز 75 میبینید، این نسبت به سایتهای دیگر است. در آن بخش، نه به اعداد وابستگی در برگه Search & AI Tools (اگر آن را در سراسر SparkToro، Google، YouTube، Faceboook و Instagram یکسان کنیم، بین 80-100 قرار می گیرد و اکثر موارد دیگر بین 1-5 خواهد بود. از آن سایت های بزرگ بسیار دیدن کنید).
هشدار شماره 4: OpenAI و ChatGPT هر دو در این لیست ظاهر می شوند و حداقل تا چند ماه آینده ظاهر خواهند شد. این به این دلیل است که دادههای جریان کلیک ما شامل الگوهای ترافیک از دوره انتقالی است که OpenAI راهاندازی کرد و بیشتر ترافیک ChatGPT را از OpenAI.com به ChatGPT.com منتقل کرد. در طی دو سه ماهه آینده، انتظار میرود که ChatGPT.com بسیار برجستهتر شود و OpenAI.com کوچکتر شود. در حال حاضر، من توصیه می کنم آنها را به عنوان یک موجودیت واحد در نظر بگیریم (متاسفانه، ما نمی توانیم این دو دامنه را در مدل های داده ای خود بدون مشکلات بزرگ و خسته کننده ترکیب کنیم).
نحوه استفاده از این داده ها:
توصیه من این است که ابتدا یک تحلیل برای سایت خود (یا مشتری خود، اگر کار مشاوره ای انجام می دهید) و چندین رقیب انجام دهید. سپس می توانید نمودارهای سفارشی را مانند آنچه در زیر انجام دادم برای ابزارهای مختلف CRM محبوب بسازید:
نباید تعجب آور باشد که نمرات وابستگی ابزار جستجو و هوش مصنوعی برای این سایتها با توجه به اینکه مخاطبان کاملاً مشابهی را جذب میکنند مشابه است، اما هنوز هم اعتبارسنجی خوبی برای دادههای ما بود!
نموداری مانند این ممکن است به شما کمک کند سرمایهگذاری بازاریابی در LLM را برای رهبری (حداقل در یک شرکت CRM) در معرض دید قرار دهید. نکته جانبی: ما در اینجا توصیه هایی در مورد نحوه وارد کردن نام تجاری خود به ابزارهای LLM و هوش مصنوعی داریم.
سپس، به گروههایی که میخواهید به آنها خدمت کنید نگاه میکنم (عناوین شغلی خوب هستند، کلمات کلیدی جستجو چیز دیگری است). به عنوان مثال، من مخاطبانی را که «پزشکی جامع» در نمایه خود دارند، تجزیه و تحلیل کردم و به موتورهای جستجوی قدیمی و قدیمی (بینگ و یاهو)، و همچنین ابزارهای جستجوی حریم خصوصی مانند Brave و DuckDuckGo، علاقه شگفتآوری پیدا کردم.
از آنجایی که LLM ها نسبتاً جدید هستند، به سرعت در حال رشد هستند و موارد استفاده غیر کشفی زیادی دارند (تخمین ما این است که تنها 10٪ از درخواست های ChatGPT جایگزین انواع سنتی فعالیت های جستجو هستند)، تمایل به بازدید همیشه نشانه آن نیست. مخاطبان شما از Google دور می شوند. ما دقیقاً نمی دانیم که هر کاربر مشخصی وقتی در این وب سایت قرار می گیرد چه کاری انجام می دهد، اما داده هایی را برای اثبات اینکه چه زمانی از یک مخاطب خاص بیشتر/کمتر از حد معمول بازدید می کنند، داریم.
مثل همیشه، ما از کمک شما برای قرار دادن این ویژگی جدید از طریق زنگ استفاده می کنیم. با ما تماس بگیرید (ایمیل محافظت شده) با هر گونه بازخورد یا پیشنهاد.