هوش مصنوعی (AI) در اطراف ما وجود دارد – از دستیار مجازی تلفن شما گرفته تا الگوریتم تبلیغات نمایشی که در وب سایت ها می بینید.
از آنجایی که 42 درصد از کسب و کارها گزارش داده اند که قصد دارند در آینده از هوش مصنوعی استفاده کنند، به زودی شرایط هوش مصنوعی بیشتری را خواهید شنید – و خواهید دید. اگر به یک برگه تقلب اصطلاحات هوش مصنوعی نیاز دارید، این پست وبلاگ برای شما مناسب است.
این واژهنامه هوش مصنوعی به بررسی کلمات رایج هوش مصنوعی که امروزه استفاده میشود، میپردازد. بیایید شروع کنیم و واژگان هوش مصنوعی خود را از A تا Z افزایش دهیم:
تا زمانی که اینجا هستید، در خبرنامه رایگان ما مشترک شوید تا آخرین اطلاعات مربوط به هوش مصنوعی و بازاریابی دیجیتال را مستقیماً در صندوق ورودی خود دریافت کنید!
ایمیل های خودی مدیر بازاریابی ما را از دست ندهید!
پیوستن 200000 بازاریابان هوشمند و داغترین اخبار و اطلاعات بازاریابی ماه را مستقیماً در صندوق ورودی خود دریافت کنید!
ایمیل خود را در زیر وارد کنید:
فرم اشتراک درون خطی – CTA 72
“*” فیلدهای الزامی را نشان می دهد
(نگران نباشید، ما هرگز اطلاعات شما را به اشتراک نخواهیم گذاشت!)

کلمات کلیدی هوش مصنوعی: AG
آ
هوش مصنوعی
هوش مصنوعی یا هوش مصنوعی سیستمی است که از یادگیری ماشینی و الگوریتم ها برای شبیه سازی هوش انسانی استفاده می کند.
تراز هوش مصنوعی
همسویی هوش مصنوعی زمینه ای است که هدف آن هدایت سیستم های هوش مصنوعی برای همسویی با اهداف مورد نظر انسان و اصول اخلاقی است.
تعصب هوش مصنوعی
تعصب هوش مصنوعی زمانی اتفاق میافتد که الگوریتمهای یادگیری ماشین نتایج تعصبآمیزی تولید کنند. عوامل متعددی می تواند منجر به سوگیری شود، مانند:
- زمانی که سیستمهای هوش مصنوعی یا سهوا یا عمداً با دادههای مغرضانه آموزش داده میشوند
- زمانی که الگوریتم در طول فرآیند یادگیری استنتاج های نادرستی می کند
سوگیری هوش مصنوعی به عنوان سوگیری یادگیری ماشین یا به سادگی سوگیری نیز شناخته می شود.
اخلاق هوش مصنوعی
اخلاق هوش مصنوعی دستورالعملهای اخلاقی برای استفاده مسئولانه، طراحی و توسعه هوش مصنوعی است. اخلاق هوش مصنوعی به منظور راهنمایی کسب و کارها و سازمان ها برای کاهش خطرات مرتبط با استفاده و توسعه هوش مصنوعی است.
الگوریتم
یک الگوریتم مجموعهای از دستورالعملها برای یک ماشین هوش مصنوعی است که نحوه حل یک مشکل یا انجام یک کار را شرح میدهد.
آنتروپومرفیسم
آنتروپومورفیسم تمایل انسان ها به نسبت دادن ویژگی های انسانی به غیرانسان ها مانند حیوانات و چت بات ها است. از آنجایی که رباتهای چت و سایر مدلهای هوش مصنوعی بهگونهای ساخته میشوند که به نظر انسان به نظر برسند، مردم تمایل دارند آنها را انسانسازی کنند و ضمیر «او» یا «او» را نسبت دهند.
هوش عمومی مصنوعی (AGI)
هوش عمومی مصنوعی (AGI) نوعی از هوش مصنوعی است که می تواند فکر کند، بیاموزد، وظایف فکری را که انسان انجام می دهد، انجام دهد و کارهایی را که برای انجام آنها آموزش ندیده است، اجرا کند. AGI که به عنوان هوش مصنوعی عمیق نیز شناخته می شود، تا زمان نگارش این مقاله همچنان یک نوع تئوری هوش مصنوعی است.
شبکه عصبی مصنوعی (ANN)
شبکه عصبی را ببینید.
یادگیری قوانین انجمنی
یادگیری قانون انجمن یک تکنیک یادگیری ماشینی بدون نظارت است که هدف آن کشف روابط جالب بین متغیرها در مجموعه داده های بزرگ است. در بازاریابی، این تکنیک یادگیری می تواند الگوهای پنهانی را بیابد که بینش هایی را در مورد استراتژی های کسب و کار شما و تقسیم بندی مشتری ارائه می دهد.
هوش افزوده
هوش افزوده استفاده از هوش مصنوعی برای تقویت هوش انسانی و اطلاع رسانی در تصمیم گیری است به جای اینکه هوش مصنوعی وظایف را انجام دهد و داده ها را به طور مستقل پردازش کند تا جایگزین انسان شود.
تشخیص خودکار گفتار
همچنین به عنوان تشخیص گفتار شناخته می شود، تشخیص خودکار گفتار قابلیتی است که به یک برنامه امکان می دهد زبان گفتاری را تشخیص داده و به فرمت نوشتاری تبدیل کند. همچنین به عنوان تشخیص گفتار کامپیوتری و گفتار به متن نیز شناخته می شود. نمونه ای از چنین سیستمی Whisper است.
ب
جعبه سیاه هوش مصنوعی
هوش مصنوعی جعبه سیاه یک سیستم هوش مصنوعی است که نحوه عملکرد و پردازش ورودی کاربر را نشان نمی دهد. پس از اینکه یک ورودی هوش مصنوعی جعبه سیاه را ارائه کردید، یک خروجی تولید می کند. با این حال، شما نمی توانید کد آن را مشاهده کنید و منطق آن را برای تولید چنین نتایجی تجزیه و تحلیل کنید.
سی
چت بات
چت بات نرم افزاری است که برای تعامل با انسان از طریق مکالمه طراحی شده است. چت ربات های مجهز به هوش مصنوعی از پردازش زبان طبیعی (NLP) برای تفسیر پرس و جو و هدف کاربر استفاده می کنند تا بتوانند بازاریابی، فروش یا پشتیبانی پس از فروش را ارائه دهند.
ChatGPT
ChatGPT – یا Chat Generative Pre-trained Transformer – یک ربات گفتگوی بزرگ مبتنی بر مدل زبان (LLM) است که توسط OpenAI توسعه یافته است. کاربران را قادر می سازد تا با استفاده از مکالمه شبیه انسان با آن ارتباط برقرار کنند.
کلیپ
CLIP یا Contrastive Language-Image Pre-training، یک شبکه عصبی توسط OpenAI است که مفاهیم بصری را از نظارت زبان طبیعی یاد می گیرد. CLIP با قابلیت یادگیری از تصاویر و متن، بر روی تصاویر با زیرنویس متنی از اینترنت آموزش داده شد.
کمک خلبان
Copilot ویژگی دستیار هوش مصنوعی مایکروسافت 365 است که بر روی مدل های زبان بزرگ GPT-4 (LLM) OpenAI ساخته شده است.
D
به او بدهید
DALL-E یک سیستم هوش مصنوعی است که از یادگیری ماشینی برای ایجاد تصاویر و آثار هنری از توضیحات کاربر استفاده می کند. جدیدترین نسخه آن، DALL-E 2، تصاویری با وضوح بالاتر دارد.
داده کاوی
دادهکاوی فرآیند مرتبسازی مجموعههای داده بزرگ و شناسایی الگوهایی است که برای کسبوکارها برای تجزیه و تحلیل بیشتر و اطلاعرسانی تصمیمهایشان ارزشمند است.
آبی تیره
Deep Blue کامپیوتری است که توسط IBM در سال 1997 ساخته شد. این سیستم به عنوان اولین سیستم بازی شطرنج شناخته می شود که در مسابقه ای در برابر یک قهرمان جهان شطرنج پیروز شد.
یادگیری عمیق
یادگیری عمیق شکل پیشرفته ای از هوش مصنوعی است که نحوه عملکرد مغز انسان را تقلید می کند. یادگیری عمیق به جای تکیه بر یک الگوریتم برای انجام یک کار، از شبکه های عصبی مانند مغز ما استفاده می کند و به آن اجازه می دهد بر اساس الگوهایی که قبلاً یاد گرفته است، پیش بینی کند.
دیپ فیک
دیپفیک که مجموعهای از «یادگیری عمیق» و «جعلی» است، تصویر، صدا یا ویدیوی تولید شده توسط هوش مصنوعی است که رویدادهای جعلی را به تصویر میکشد. از یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی قدرتمند برای دستکاری یا ایجاد محتوای فریبنده استفاده می کند.
تبعیض کننده
تمایزگر در یک شبکه متخاصم مولد (GAN) یک طبقه بندی است که سعی می کند داده های واقعی را از داده های جعلی ایجاد شده توسط مولد شناسایی کند. هدف این است که تمایزکننده توانایی خود را در تشخیص واقعی از تقلبی بهبود بخشد، زیرا تولیدکننده سعی میکند در ایجاد تقلبی پیشرفت کند.
جی
زباله داخل، زباله بیرون (GIGO)
GIGO یک مفهوم علم کامپیوتر است که ورودی داده با کیفیت پایین نیز منجر به خروجی با کیفیت پایین می شود. این مفهوم در حوزه هوش مصنوعی نیز به کار میرود: اگر هوش مصنوعی با دادههای مغرضانه و با کیفیت پایین آموزش داده شود، خروجی بایاس و متوسط خواهد بود.
شبکه متخاصم مولد (GAN)
GAN نوعی یادگیری ماشینی است که شامل دو شبکه عصبی (یک مولد و یک متمایز کننده) است که با یکدیگر رقابت می کنند. مولد یک خروجی را بر اساس یک ورودی ایجاد می کند، در حالی که تشخیص دهنده تشخیص می دهد که آیا خروجی واقعی است یا خیر.
هوش مصنوعی مولد
هوش مصنوعی مولد، هوش مصنوعی است که بر اساس دادههای موجود که روی آنها آموزش دیده است، محتوا ایجاد میکند.
ترانسفورماتور مولد از پیش آموزش دیده (GPT)
ترانسفورماتور از پیش آموزش دیده مولد یا GPT نوعی مدل زبان بزرگ (LLM) است که برای تولید محتوا آموزش داده شده است. GPT برای اولین بار توسط OpenAI در سال 2018 راه اندازی شد، GPT اکنون GPT-4 را به عنوان آخرین مدل خود در زمان نگارش این مقاله دارد.
اصطلاحات هوش مصنوعی: H تا R
اچ
توهم
توهم هوش مصنوعی زمانی است که هوش مصنوعی مولد یک درخواست را تجزیه و تحلیل می کند و اطلاعات ساخته شده به اشتباه را تولید می کند. این با دیپ فیک که عمداً محتوای نادرست ایجاد می کند متفاوت است.
L
مدل زبان بزرگ (LLM)
یک مدل زبان بزرگ، هوش مصنوعی است که بر روی داده های متنی زیادی آموزش دیده است. می تواند محتوای جدید را درک، تولید و پیش بینی کند.
مدل متا AI زبان بزرگ (LLaMA)
LLaMA خانواده ای از مدل های زبان بزرگ منبع باز (LLM) است که توسط هوش مصنوعی متا در سال 2023 راه اندازی شد.
م
فراگیری ماشین
یادگیری ماشینی یک هوش مصنوعی است که ماشینها را قادر میسازد تا به طور خودکار از دادههای بزرگ یاد بگیرند تا الگوها را شناسایی کرده و پیشبینیهای خود را با دخالت کمی انسان بهبود بخشند.
مدل
مدل یک الگوریتم یادگیری ماشینی است که برای تشخیص الگوها و ارائه پیشبینی آموزش داده شده است.
ن
تولید زبان طبیعی (NLG)
تولید زبان طبیعی یا NLG فرآیند استفاده از هوش مصنوعی برای تبدیل داده ها به زبان طبیعی قابل درک برای انسان است. داده ها می توانند به زبان نوشتاری یا گفتاری باشند.
پردازش زبان طبیعی (NLP)
پردازش زبان طبیعی یا NLP شاخهای از هوش مصنوعی است که به مطالعه نحوه درک، تفسیر و تولید دادهها توسط رایانهها به زبان انسان میپردازد.
شبکه عصبی
شبکه عصبی مصنوعی (ANN) یا شبکه عصبی شبیه سازی شده (SNN) نیز نامیده می شود، یک شبکه عصبی زیرمجموعه ای از یادگیری ماشین است. این روشی را تقلید می کند که نورون های مغز انسان برای حل یک مشکل یا ارائه پاسخ به یکدیگر سیگنال می دهند.
O
OpenAI
Open AI یک آزمایشگاه خصوصی تحقیقاتی هوش مصنوعی آمریکایی است که در سال 2015 تأسیس شد. چندین مدل هوش مصنوعی از جمله GPT-4، ChatGPT، CLIP و DALL-E را توسعه و راه اندازی کرده است.
پ
حالت زبان مسیرها (PaLM)
PalM مدل زبان بزرگ مبتنی بر ترانسفورماتور گوگل است. می تواند وظایف مختلفی را انجام دهد، از جمله:
- عقل سلیم و استدلال حسابی
- توضیح جوک
- تولید کدها
هوش مصنوعی پیش بینی کننده
هوش مصنوعی پیش بینی کننده روشی برای تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از الگوریتم های آماری برای پیش بینی نتایج آتی است.
سریع
یک اعلان ورودی یک کاربر انسانی به یک سیستم هوش مصنوعی است که یک خروجی یا نتیجه ایجاد می کند.
مهندسی سریع
مهندسی سریع فرآیند ساخت و اصلاح دستورات برای یک مدل هوش مصنوعی مولد است. کاربران هوش مصنوعی از مهندسی سریع برای بهبود خروجی مدل هوش مصنوعی استفاده می کنند.
آر
یادگیری تقویتی
یادگیری تقویتی یک روش آموزش یادگیری ماشینی بر اساس بازخورد است. یک عامل هوش مصنوعی از طریق بازخوردهایی که دریافت می کند یاد می گیرد که چگونه در یک محیط رفتار کند: برای هر رفتار دلخواه بازخورد مثبت و برای هر رفتار ناخواسته جریمه می گیرد.
یادگیری تقویتی از بازخورد انسانی (RLHF)
یادگیری تقویتی از بازخورد انسانی (RLHF) تاکتیکی است که مدل های هوش مصنوعی را با بازخورد مستقیم انسانی آموزش می دهد. مدلهای هوش مصنوعی بهجای دریافت پاداش یا تنبیه، از انسانها بازخورد دریافت میکنند، معمولاً به صورت رتبهبندی رفتارهای مدلها.
واژه نامه هوش مصنوعی: SZ
اس
تشخیص گفتار
به تشخیص خودکار گفتار مراجعه کنید.
یادگیری تحت نظارت
یادگیری نظارت شده زیرمجموعه ای از یادگیری ماشینی است. از یک جفت داده ورودی-خروجی با برچسب ها برای آموزش الگوریتم ها استفاده می کند. به عنوان مثال، الگوریتمهای یادگیری تحت نظارت میتوانند با جفت کردن تصویر یک سگ و برچسب زدن آن به عنوان سگ، یک مدل تشخیص تصویر را آموزش دهند تا بتواند سگ را از روی عکس شناسایی کند.
داده های مصنوعی
دادههای مصنوعی دادههایی هستند که توسط رایانه برای جایگزینی دادههای دنیای واقعی تولید میشوند. چرا باید این کار انجام شود؟ برای محافظت از داده های حساس، کاهش تعصب و بهبود مدل های هوش مصنوعی.
تی
تبدیل کننده
ترانسفورماتور یک نوع مدل یادگیری عمیق برای پردازش زبان طبیعی است. این می تواند زمینه کلمات را در یک جمله پردازش کند و بر اساس دنباله ای از داده ها در طول مکالمه یک خروجی تولید کند.
آزمون تورینگ
آزمون تورینگ یک روش ارزیابی است که تعیین می کند آیا کامپیوتر می تواند مانند یک انسان فکر کند یا خیر. این آزمون که توسط آلن تورینگ در سال 1950 ابداع شد، شامل یک ارزیاب انسانی است که مکالمه بین انسان و ماشین را تجزیه و تحلیل می کند. اگر ارزیاب نتواند بین کامپیوتر و انسان تمایز قائل شود، دستگاه تست را با موفقیت پشت سر می گذارد.
U
یادگیری بدون نظارت
یادگیری بدون نظارت نوعی از یادگیری ماشینی است که مجموعه داده های بدون برچسب را تجزیه و تحلیل می کند. الگوها، شباهت ها و تفاوت ها را در مجموعه داده ها بدون دخالت انسان کشف می کند.
V
اعتبار سنجی
از نظر هوش مصنوعی، اعتبارسنجی عبارت است از بررسی نحوه عملکرد یک مدل هوش مصنوعی در طول یا بعد از یک فرآیند آموزشی. مدل هوش مصنوعی روی زیرمجموعه دادهای آزمایش میشود که در آموزش ندیده است تا بررسی شود که آیا در حال یادگیری است یا خیر.
دبلیو
نجوا
در صحبت با هوش مصنوعی، Whisper یک ابزار تشخیص خودکار چندزبانه است که توسط OpenAI در سال 2022 توسعه یافته و راه اندازی شده است. این ابزار می تواند گفتار را به زبان های مختلف تشخیص دهد، یک زبان را شناسایی کند و گفتار را به زبان دیگری ترجمه کند.
ز
یادگیری شات صفر
یادگیری شات صفر یک روش یادگیری ماشینی است که به مدلهای هوش مصنوعی آموزش میدهد تا اشیایی را که قبلاً ندیدهاند شناسایی و دستهبندی کنند.
امروز از مزایای هوش مصنوعی برای تجارت خود استفاده کنید
اکنون که اصطلاحات کلیدی هوش مصنوعی را می دانید، آیا آماده استفاده از هوش مصنوعی برای تجارت خود هستید؟ اگر میخواهید برای بازاریابی از هوش مصنوعی کمک بگیرید، با WebFX همکاری کنید.
ما یک آژانس بازاریابی دیجیتال با خدمات کامل با بیش از 25 سال تجربه هستیم. تیم ما متشکل از 500+ متخصص بازاریابی دیجیتال با هوش مصنوعی غریبه نیست.
پلتفرم رشد اختصاصی ما، MarketingCloudFX، توسط IBM Watson پشتیبانی میشود تا مشتریان ما را قادر سازد تا پیگیری کنند که کدام تلاشها به افزایش درآمدشان کمک میکند، ROI خود را اندازهگیری میکنند و سود نهایی خود را بهبود میبخشند. ما علاوه بر راه حل هوش مصنوعی برنده جوایز، راه حل های شخصی سازی شده را برای مشتریان خود ارائه می دهیم و استراتژی هایی را متناسب با نیازها، بودجه و اهداف شما ایجاد می کنیم.
با ما به صورت آنلاین تماس بگیرید یا با ما تماس بگیرید 888-601-5359 برای صحبت با یک استراتژیست در مورد خدمات هوش مصنوعی ما!