گوگل اعلام کرد که نحوه پرداخت به ناشران AdSense را تغییر میدهد و دیگر به ازای هر کلیک پرداخت نمیکند و به پرداخت منحصراً بر اساس یک مدل نمایش روی میدهد.
این اطلاعیه به ناشران اطمینان می دهد که مبالغ دریافتی ناشران باید برای اکثر ناشران ثابت بماند.
گوگل توضیح داد که این تغییرات در اوایل سال 2024 اعمال خواهند شد.
یک پست وبلاگ در وبلاگ AdSense به ناشران توصیه کرد که در حال ایجاد دو تغییر هستند:
- ساختار سهم درآمد به روز خواهد شد
- به ناشران به صورت چاپی پرداخت می شود
طبق AdSense، ناشران 68٪ از درآمد تبلیغات را به جیب زده اند.
طبق گفته AdSense، پرداختها تحت ساختار پرداخت جدید باید منجر به دریافت «حدود 68 درصد از درآمد» توسط ناشران شود.
این اطلاعیه دلایل این تغییر را به اشتراک گذاشته است:
«پیش از این، شبکه Google AdSense هزینهها را در یک تراکنش پردازش میکرد.
ما اکنون سهم درآمد AdSense را به نرخ های جداگانه برای سمت خرید و فروش تقسیم می کنیم.
برای نمایش تبلیغات با AdSense برای محتوا، ناشران ۸۰٪ از درآمد را پس از دریافت هزینه توسط پلتفرم تبلیغکننده دریافت میکنند، خواه پلتفرمهای طرف خرید گوگل یا شخص ثالث باشد.
به عنوان مثال، هنگامی که Google Ads تبلیغات نمایشی را در AdSense خریداری می کند، Google Ads به طور متوسط 15٪ از هزینه تبلیغات را حفظ می کند.
در مثال بالا، گوگل حدود 15 درصد از هزینه پرداختی توسط تبلیغ کننده را کاهش می دهد.
در صورت خرج یک دلار توسط تبلیغکننده، Google Ads حدود 15 سنت را نگه میدارد و 85 سنت باقیمانده به سمت AdSense میرود.
از 85 سنت باقیمانده، Google AdSense از 85 سنت، 20٪ (معادل 17 سنت) را کاهش می دهد (مبلغی که پس از تبلیغات گوگل 15 سنت به عنوان کارمزد آنها باقی می ماند).
در مثال بالا، Google AdSense 17 سنت می گیرد و ناشر باید 80٪ دیگر (از 85 سنت) را که برابر با 68 سنت است، نگه دارد.
Google تصویری را به اشتراک گذاشت که نشان می دهد این کار چگونه کار می کند:
ساختار پرداخت جدید AdSense Pay Per Impression Pay
Google AdSense به ناشران اطمینان می دهد که ساختار پرداخت جدید بر نوع تبلیغات نمایش داده شده در وب سایت های ناشر و یا میزان تبلیغات نمایش داده شده تأثیری نخواهد داشت.
پست وبلاگ توضیح داد:
«علاوه بر بهروزرسانی ساختار سهم درآمد، AdSense به زودی از ناشرانی که به ازای هر کلیک پول پرداخت میکنند به استاندارد صنعت نمایش پرداخت به ازای هر نمایش تغییر خواهد کرد.
این بهروزرسانی روش یکسانتری را برای پرداخت هزینه فضای تبلیغاتی ناشران در محصولات Google و پلتفرمهای شخص ثالث ارائه میکند و به آنها کمک میکند با سایر ارائهدهندگان فناوری که استفاده میکنند مقایسه شوند.»
واکنش ناشر
ناشران AdSense که در WebmasterWorld پست می کنند، نسبت به تغییرات ایجاد شده در برنامه AdSense احتیاط می کنند.
بحثی در انجمن WebmasterWorld AdSense ترکیبی از شک و امید را نشان داد.
صبر کن و ببین
در WebmasterWorld برخی از ناشران هشدار دادند که قبل از ایجاد فرضیات در مورد نتیجه برای ناشران، منتظر بمانید و ببینید.
ناشران دیگری که در انجمن AdSense در WebmasterWorld پست می کردند، به انگیزه های گوگل شک داشتند و نوشتند:
“من فکر می کنم نتیجه نهایی این است که این کار باعث درآمد بیشتر برای گوگل می شود، در غیر این صورت آنها تغییر را ایجاد نمی کنند.”
سهم درآمد ممکن است برای کاربران و تبلیغکنندگان مضر باشد؟
شخص دیگری به اشتراک گذاشت که ساختار پرداخت به ازای نمایش ممکن است ناشران را تشویق کند تا تبلیغات بیشتری را در یک صفحه برای نشان دادن تعداد بازدیدهای بیشتر قرار دهند.
آنها همچنین این عقیده را ابراز کردند که ممکن است برخی از ناشران اهمیتی ندهند که آیا محتوا برای تبلیغکنندگان خوب است یا خیر.
به طور کلی، یک تبلیغکننده به این بستگی دارد که مخاطبان روی تبلیغ کلیک کنند و سفر مشتری خود را شروع یا ادامه دهند و خرید کنند.
اما اگر یک ناشر دیگر نیازی به ایجاد محتوایی نداشته باشد که منجر به کلیک شود، ممکن است باعث ضرر برای تبلیغکنندگان شود.
Andem عضو WebmasterWorld نظر خود را به اشتراک گذاشت:
“من واقعاً احساس بدی در این مورد دارم.
نگرانی اصلی من این است که در طول سالها زمان زیادی را صرف تلاش برای یافتن یک تجربه کاربری بهینه با قرار دادن تبلیغات کردهایم و با چنین تعداد محدودی از تبلیغات، اما تعامل/CTR بسیار خوبی که با محتوای با کیفیت بالا احاطه شده است، واقعاً خوب عمل کردهایم. هدفگیری نیز معمولاً بسیار دقیق است.
آیا ما مجبوریم از یک تجربه کاربری عالی به پر کردن صفحه با تبلیغات بدون نیاز به فکر کردن به جایی که ممکن است ارزش تبلیغ کننده را ارائه کنیم تغییر دهیم؟”
پرداخت به ازای نمایش ممکن است برای ناشران خوب باشد
ناشر دیگری به نام Skips مشاهده کرد که این تغییر احتمالاً برای Google خوب است:
«…این به معنای کسب درآمد بیشتر برای گوگل است.
فقط به این دلیل که شرکت ها برای این کار هستند – در پایان روز برای سهامداران پول ایجاد کنید.
با این وجود، Skips این عقیده را داشت که حرکت به سمت مدل پرداخت به ازای نمایش ممکن است برای ناشران بهتر باشد.
دلیل آن این است که برخی از تبلیغات به سادگی کلیک ایجاد نمی کنند، به این معنی که ناشران برای نمایش آن تبلیغات پولی دریافت نمی کنند.
اما تحت سیستم جدید، ناشران برای نمایش آن تبلیغات، حتی اگر کسی روی آنها کلیک نکند، مبلغی را دریافت خواهند کرد.
اسکیپس نوشت که تغییر پرداخت به ازای هر نمایش ممکن است به نتیجه مثبتی برای ناشران منجر شود:
«مبتنی بر CPM می تواند چیز خوبی باشد.
بهویژه، برای مواردی که تبلیغات ارزانقیمتی به شما داده میشود که تمایل به CTR بسیار پایین دارند – زیرا تبلیغکنندگان با بودجه کم معمولاً تیمهای حرفهای را برای ایجاد تبلیغات خوب استخدام نمیکنند.
بنابراین، اگر یک CPM قابل پیشبینی به ما داده شود که عالی خواهد بود، درآمد قابل پیشبینی و متناسب با کاری است که از طریق ایجاد محتوا و جذب ترافیک انجام میدهیم.»
Skips در مورد اینکه چگونه پرداخت به ازای نمایش ممکن است بهتر از پرداخت به ازای کلیک برای برخی ناشران باشد، نکته بسیار خوبی است.
بدون شک ناشران به محض اجرایی شدن سیستم جدید، درآمدها را زیر نظر خواهند داشت.
اطلاعیه گوگل را بخوانید:
بهروزرسانیهایی درباره نحوه کسب درآمد ناشران با AdSense
تصویر ویژه توسط Shutterstock/LADYMAYPIX