7 نکته که باید درباره قانون خدمات دیجیتال (DSA) بدانید

کمیسیون اتحادیه اروپا اخیراً اعلام کرد که پارلمان و کشورهای عضو به “توافق سیاسی سریع” در مورد قانون پیشنهادی خدمات دیجیتال (DSA) رسیده اند.

هدف DSA محافظت از کاربران اینترنت با ایجاد یک “استاندارد جدید بی سابقه” برای پلتفرم های آنلاین است که شرکت هایی مانند گوگل، متا (فیس بوک) و توییتر را در قبال محتوای غیرقانونی و مضر مسئول می داند.

علاوه بر این، DSA پلتفرم‌های آنلاین را مجبور می‌کند تا نحوه عملکرد الگوریتم‌های خود را به اشتراک بگذارند، فرآیندهایی را برای حذف سریع کالاها و محتوای غیرقانونی و سرکوب کاربرانی که اطلاعات نادرست منتشر می‌کنند، اجرا کنند.

قانون خدمات دیجیتال چیست، چه زمانی اجرایی می‌شود و چه معنایی برای پلتفرم‌ها و افرادی که از آنها استفاده می‌کنند – از جمله بازاریاب‌های دیجیتال؟

در اینجا چیزی است که شما باید در حال حاضر در مورد DSA بدانید.

1. قانون خدمات دیجیتال چیست؟

در حال حاضر، DSA یک قانون پیشنهادی است که کمیسیون اتحادیه اروپا برای اولین بار در 15 دسامبر 2020 ارائه کرد.

آن پیشنهاد با دو پیشنهاد همراه بود. در اولین اطلاعیه، کمیسیون اعلام کرد:

کمیسیون امروز یک اصلاح بلندپروازانه در فضای دیجیتال، مجموعه ای جامع از قوانین جدید برای همه خدمات دیجیتال، از جمله رسانه های اجتماعی، مکان های بازار آنلاین، و دیگر پلت فرم های آنلاین که در اتحادیه اروپا فعالیت می کنند، پیشنهاد کرده است: قانون خدمات دیجیتال و قانون بازارهای دیجیتال

قانون بازارهای دیجیتال برای اطمینان از شرایط بازی برابر بین مشاغل طراحی شده است و در ماه مارس اجرایی شد.

به گفته کمیسیون اروپا، از سوی دیگر، اهداف کلی DSA عبارتند از:

  • بهتر از مصرف کنندگان و حقوق اساسی آنها به صورت آنلاین محافظت کنید.
  • شفافیت قوی و یک چارچوب پاسخگویی روشن برای پلتفرم های آنلاین ایجاد کنید.
  • تقویت نوآوری، رشد و رقابت در بازار واحد.

به طور خلاصه، این قانون جدید موتورهای جستجو، شبکه های رسانه های اجتماعی و بازارها را مسئول نظارت بر محتوای سایت هایشان می کند.

2. چه زمانی DSA اعمال می شود؟

از زمان انتشار، پارلمان اروپا و کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای پیشبرد این پیشنهاد موافقت کرده اند.

اکنون در معرض بررسی دو قانونگذار مشترک است.

بر اساس بیانیه رسانه ای 23 آوریل،

پس از تصویب، DSA مستقیماً در سراسر اتحادیه اروپا قابل اجرا خواهد بود و پانزده ماه یا از اول ژانویه 2024، هر کدام که دیرتر باشد، پس از لازم‌الاجرا شدن اعمال خواهد شد.»

پلتفرم‌های آنلاین و موتورهای جستجو که به‌عنوان «بسیار بزرگ» طبقه‌بندی می‌شوند (آنهایی که به 45 میلیون کاربر یا بیشتر در اتحادیه اروپا می‌رسند) حتی زودتر، چهار ماه پس از تعیین، مشمول شرایط DSA خواهند شد.

3. کدام پلتفرم‌های آنلاین نیاز به پیروی دارند؟

این قانون خدمات دیجیتال را به عنوان «دسته بزرگی از خدمات آنلاین، از وب سایت های ساده گرفته تا خدمات زیرساخت اینترنتی و پلت فرم های آنلاین» تعریف می کند.

همه خدمات دیجیتالی که در اتحادیه اروپا تجارت می کنند، صرف نظر از اینکه کسب و کار در کجا تاسیس شده است، مشمول DSA هستند – حتی شرکت های کوچک و خرد (اگرچه مقررات متناسب با اندازه تنظیم شده است).

خدمات دیجیتال کوچک تا متوسط ​​90٪ از مشاغل تحت تأثیر اتحادیه اروپا را تشکیل می دهند و از پرهزینه ترین مقررات مستثنی خواهند بود.

انواع خدمات دیجیتال مشمول این قانون عبارتند از:

  • بازارهای آنلاین
  • شبکه های اجتماعی
  • پلتفرم های اشتراک محتوا
  • فروشگاه های اپلیکیشن
  • پلتفرم های آنلاین سفر
  • سکوهای اقامتی
  • خدمات واسطه مانند ارائه دهندگان اینترنت و ثبت دامنه
  • خدمات میزبانی وب و ابری
  • پلتفرم های اقتصاد مشارکتی

DSA همچنین برای پلتفرم‌های «دروازه‌بان» اعمال می‌شود که به‌عنوان پلتفرم‌هایی با «نقش سیستمی در بازار داخلی که به‌عنوان گلوگاه بین مشاغل و مصرف‌کنندگان برای خدمات دیجیتال مهم عمل می‌کنند» تعریف می‌شود.

پلتفرم هایی که به 45 میلیون کاربر یا بیشتر در اتحادیه اروپا می رسند – آنهایی که به عنوان “بسیار بزرگ” طبقه بندی می شوند – همچنین باید خطراتی را که سیستم آنها برای منافع عمومی، حقوق اساسی، سلامت عمومی و امنیت ایجاد می کند، ارزیابی کنند.

این پلتفرم ها باید نشان دهند که از ابزارهای مدیریت ریسک مناسب استفاده می کنند و اقداماتی را برای محافظت از یکپارچگی خدمات خود و جلوگیری از دستکاری بازیگران بد انجام می دهند.

گوگل در حال حاضر از 92.04 درصد از سهم بازار موتور جستجوی اتحادیه اروپا برخوردار است و مشمول بالاترین سطح مقررات خواهد بود.

فیسبوک با 309 میلیون کاربر فعال روزانه خود در اروپا، برای اهداف DSA نیز واجد شرایط “بسیار بزرگ” است.

دیگر پلتفرم‌ها و شبکه‌های اجتماعی که از معیار کاربر اتحادیه اروپا 45 میلیون نفر فراتر می‌روند عبارتند از:

  • توییتر
  • اینستاگرام
  • TikTok
  • سیب
  • Spotify
  • مایکروسافت
  • آمازون

اسناد منتشر شده به رصدخانه Corporate Europe (CEO) و Global Witness به دلیل درخواست‌های آزادی اطلاعات به کمیسیون اروپا و دولت سوئد نشان می‌دهد که در هر مرحله از سفر DSA از کمیسیون تا شورا و پارلمان، لابی‌های سنگینی توسط Big Tech صورت گرفته است.

مدیر عامل شرکت گزارش می دهد: «داده های جدید لابی خود اعلام شده نشان می دهد که در این دوره گوگل، فیس بوک، اپل، آمازون و مایکروسافت همه هزینه های خود را برای لابی گری اتحادیه اروپا افزایش داده اند.

در مجموع، شرکت های بزرگ فناوری بیش از 27 میلیون یورو تنها در یک سال هزینه کردند. هر پنج شرکت بودجه خود را افزایش دادند، اما بزرگترین افزایش تا حد زیادی اپل بود که هزینه های لابی خود را تقریباً دو برابر کرد.

طبق گزارشات، تبلیغات نظارتی، ردیابی کاربران و هدف‌گیری رفتاری از جمله موضوعات بحث برانگیز بودند.

4. خوب، اما DSA در واقع چه می کند انجام دادن?

کمیسیون بیان می کند که قانون خدمات دیجیتال:

برای اطمینان از مسئولیت پذیری، شفافیت و نظارت عمومی در مورد نحوه شکل دهی پلت فرم های آنلاین به فضای اطلاعاتی که در آن جوامع ما شکوفا می شوند، قوانین افقی ایجاد کنید.

در هسته خود، DSA یک چارچوب نظارتی است که قوانینی را در مورد نحوه پلتفرم ها اعمال می کند:

  • محتوای متوسط،
  • تبلیغات،
  • و از فرآیندهای الگوریتمی استفاده کنید.

این نکته آخر می‌تواند برای موتورهای جستجوی اصلی مانند گوگل و پلتفرم‌های اجتماعی/تبلیغاتی مانند متا بسیار ناخوشایند باشد، زیرا آنها باید به کاربران توضیح دهند که الگوریتم‌هایشان چگونه کار می‌کنند.

تحت DSA، خدمات دیجیتال به دلیل عدم رعایت با جریمه های سنگین – تا 6٪ از گردش مالی سالانه آنها روبرو هستند.

5. شرکت های خدمات دیجیتال باید چه کاری انجام دهند؟

تعهدات خدمات واسطه مانند IP و ثبت دامنه عبارتند از:

  • گزارش شفافیت
  • الزامات مربوط به شرایط خدمات با توجه به حقوق اساسی
  • همکاری با مقامات ملی
  • نقاط تماس و در صورت لزوم نماینده قانونی

سرویس های هاست موظف به رعایت موارد فوق و همچنین «اخطار و اقدام و الزام به ارائه اطلاعات به کاربران» و گزارش جرائم مجرمانه به مراجع هستند.

مقررات برای پلتفرم‌های آنلاین سخت‌تر می‌شود، که ملزم به پیروی از تعهدات فوق هستند و همچنین شامل موارد زیر می‌شوند:

  • مکانیزم شکایت و رسیدگی و حل و فصل اختلافات خارج از دادگاه
  • پرچم داران مورد اعتماد
  • اقداماتی در برابر اخطارهای توهین آمیز و در برابر اخطارها
  • شفافیت سیستم های توصیه گر
  • شفافیت تبلیغات آنلاین توسط کاربر

علاوه بر این، مقررات، پلتفرم‌های آنلاین را از هدف قرار دادن تبلیغات برای کودکان ممنوع می‌کند و هدف‌گیری را بر اساس ویژگی‌های خاص کاربران ممنوع می‌کند.

تعهدات ویژه ای برای بازارها وجود دارد، از جمله بررسی اعتبار تامین کنندگان شخص ثالث و انطباق با طراحی. آنها تحت بررسی های تصادفی قرار می گیرند.

پلتفرم های آنلاین بسیار بزرگ – متا، گوگل و دیگران. – باید تمام موارد فوق را رعایت کند و همچنین مسئول:

  • تعهدات مدیریت ریسک و واکنش به بحران
  • حسابرسی خارجی و مستقل، عملکرد انطباق داخلی، و پاسخگویی عمومی
  • انتخاب کاربر برای نداشتن توصیه هایی بر اساس پروفایل
  • به اشتراک گذاری داده ها با مقامات و محققان
  • کدهای رفتار
  • همکاری در واکنش به بحران

6. پس این در مورد الگوریتم ها چیست؟

یکی از تأثیرات نظارت عمومی قوی تر بر پلتفرم های آنلاین که بیش از 10 درصد از جمعیت اتحادیه اروپا (تقریباً 45 میلیون نفر) را تحت تأثیر قرار می دهد، این است:

اقدامات شفافیت برای پلتفرم های آنلاین در مورد موضوعات مختلف، از جمله در الگوریتم های مورد استفاده برای توصیه‌ها.»

بخش دیگری اشاره می‌کند که DSA تضمین می‌کند که محققان به داده‌های کلیدی از بزرگترین موتورهای جستجو دسترسی دارند تا درک خود را از چگونگی تکامل خطرات آنلاین آگاه کنند.

طبق اسناد رسمی، کشورها اولین خط دفاعی در DSA هستند که اجرای آن بر عهده کمیسیون است.

7. این برای تبلیغات آنلاین به چه معناست؟

کمیسیون گزارش می‌دهد که دروازه‌بانی پلت‌فرم‌های آنلاین بزرگ از این جهت مشکل‌ساز شده است که رقابت را با مشکل مواجه می‌کند و شرکت‌های کوچک و متوسط ​​و استارت‌آپ‌ها را در مضیقه قرار می‌دهد.

کسب و کارهای کوچک و سازمان ها برای تعدیل ارتباطات و رتبه بندی محتوا به پلتفرم های بزرگ وابسته هستند.

از آنجایی که پلتفرم‌های دروازه‌بان مانند گوگل و فیس‌بوک کلید دسترسی به داده‌های مصرف‌کننده تولید شده توسط این فعالیت‌ها را در اختیار دارند، شرکت‌های کوچک و متوسط ​​و استارت‌آپ‌ها در نهایت در رقابت مستقیم با دروازه‌بان‌هایی قرار می‌گیرند که از داده‌هایشان برای تامین منافع خود استفاده می‌کنند (مانند فروش هدف‌گذاری به همان SMEها). ).

DSA با شفاف‌تر کردن عملکرد داخلی تبلیغات و الگوریتم‌های رتبه‌بندی، تا حدی زمین بازی را یکسان می‌کند.

در همین حال، قانون مشابه آن، قانون بازارهای دیجیتال، پلتفرم‌های دروازه‌بان را وادار می‌کند تا کسب‌وکارهای کوچک را به داده‌های خاصی دسترسی داشته باشند.

کمیسیون قول می‌دهد که این دو اقدام، محیط آنلاین امن‌تر و پاسخگوتر را برای همه تضمین می‌کند.


تصویر ویژه: Shutterstock/Vector Image Plus

منابع:
اروپا مناسب عصر دیجیتال: قوانین آنلاین جدید برای سیستم عامل ها، کمیسیون اروپایی
تلاش لحظه آخری Big Tech برای رام کردن قوانین فنی اتحادیه اروپا، CorporateEurope.org
قانون خدمات دیجیتال: تضمین یک محیط آنلاین امن و پاسخگو، کمیسیون اروپایی