هوش مصنوعی نحوه رویکرد کسبوکارها به فرآیندهای بودجهبندی و پیشبینی بازاریابی دیجیتال خود را تغییر میدهد.
شرکتها میتوانند مدلهای پیشبینی و بودجهبندی قوی ایجاد کنند که بر تصمیمهای مبتنی بر داده تمرکز دارد.
این رویکرد، استراتژیهای سفارشیسازیشده را قادر میسازد که با اهداف خاص کسبوکار همسو هستند و میتوانند بر اساس نیازها و کانالهای سازمانی تنظیم شوند.
هوش مصنوعی یک محرک کلیدی برای تحول است.
- طبق گزارش Google Cloud، تا 86 درصد از سازمانهایی که هوش مصنوعی مولد را اجرا میکنند، شاهد رشد درآمد 6 درصد یا بیشتر در کل درآمد سالانه شرکت خود هستند.
این مقاله نحوه استفاده از هوش مصنوعی با دادههای مناسب را برای دستیابی به اولویتبندی پیشبینی و بودجه، بهویژه برای تلاشهای بازاریابی دیجیتال پوشش میدهد.
در زیر شش مرحله برای ایجاد مدلی وجود دارد که با نیازهای منحصر به فرد کسب و کار شما مطابقت دارد.
مرحله 1: اهداف، اهداف و شاخص های کلیدی کسب و کار را تعریف کنید
این مرحله به دو بخش تقسیم می شود: تعیین اهداف و شناسایی شاخص های کلیدی عملکرد (KPI).
اهداف تجاری را به وضوح بیان کنید
اهداف کلی کسب و کار، مانند افزایش درآمد، افزایش آگاهی از برند، ایجاد سرنخ یا افزایش نرخ تعامل را مشخص کنید.
KPI های خاص را شناسایی کنید
KPIهای مربوطه را برای هر کانال هدف، مانند بازدیدها، نرخ تبدیل یا هزینه هر خرید (CPA) تعیین کنید.
پس از همسویی بر روی اهداف و KPI، روندهای تاریخی را برای شناسایی کانال ها و استراتژی هایی که می توانند در دستیابی به اهداف کمک کنند، تجزیه و تحلیل کنید.
مرحله 2: روندها، سفر مشتری و کانال ها
تجزیه و تحلیل توزیع کانال
- جمع آوری داده های تاریخی: جمع آوری داده ها در مورد هزینه های بازاریابی، درآمد و شاخص های کلیدی عملکرد برای هر کانال.
- سطوح عملکرد را شناسایی کنید: داده ها را تجزیه و تحلیل کنید تا مشخص کنید کدام کانال ها با عملکرد بالا و کدام کانال ها عملکرد پایینی دارند.
- ROI را محاسبه کنید: بازگشت سرمایه (ROI) و سایر معیارهای مربوطه برای هر کانال را بدانید.
تحلیل بازار و روندها
- روندهای صنعت و بازار را شناسایی کنید: روندهای صنعت، از جمله الگوهای تقاضا و عرضه بازار برای سال آینده و سال قبل را بررسی کنید.
- ارزیابی رفتار مصرف کننده و فناوری های نوظهور: شناسایی تغییرات در رفتار مصرف کننده و فناوری های نوظهور، مانند هوش مصنوعی، عوامل مجازی و تغییر به سیستم عامل های تلفن همراه.
- فعالیت رقبا را تجزیه و تحلیل کنید: ارزیابی عملکرد رقبا در کانال های مختلف.
روندهای جستجو و سفر مشتری
- کانال های کشف مشتری را تجزیه و تحلیل کنید: تعیین کنید مشتریان شما چگونه کسب و کار شما را پیدا می کنند. اگرچه ممکن است استراتژیهای بازاریابی جدید امیدوارکننده به نظر برسند، اطمینان حاصل کنید که این کانالها با سفر مشتری شما هماهنگ هستند.
- استفاده کنید کنسول جستجوی گوگل و گوگل آنالیتیکس: از ابزارهایی مانند کنسول جستجو و تجزیه و تحلیل برای درک روند جستجوی مشتری و مقایسه آنها با تغییرات جستجوی سراسر صنعت استفاده کنید.
- فرمت های محتوا را ارزیابی کنید: ارزیابی کنید که آیا کسب و کار شما از طریق ویدیوها، مرورهای کلی تولید شده توسط هوش مصنوعی یا تصاویر مورد توجه قرار گرفته است یا خیر و این نتایج را با معیارهای صنعت و رقبا مقایسه کنید.
مرحله 3: داده ها و زیرساخت ها
پشته فناوری موجود را ارزیابی کنید
- زیرساخت فناوری را برای توانایی آن در متمرکز کردن داده ها، حفظ کیفیت داده ها و اطمینان از امنیت داده ها ارزیابی کنید.
داده ها را متمرکز کنید
- همه داده ها را از کانال ها و نقاط تماس مختلف در یک مکان واحد، مانند دریاچه داده، ادغام کنید. تست کنید آیا می توان از داده ها برای اجرای تجزیه و تحلیل و گزارش استفاده کرد.
پاکسازی و پیش پردازش داده ها
- با تمام داده های جمع آوری شده، مرحله بعدی آماده سازی آن برای مدل های پیش بینی و بودجه است.
- با تمیز کردن و سازماندهی دادهها، تمرکز بر مرتبطترین نقاط دادهای که با اهداف تجاری و شاخصهای کلیدی عملکرد هماهنگ هستند، شروع کنید.
- با حذف موارد پرت و رفع هرگونه ناسازگاری از دقت و سازگاری داده ها اطمینان حاصل کنید.
- تجزیه و تحلیل داده های اکتشافی را برای شناسایی الگوها و همبستگی ها انجام دهید.
مرحله 4: پیش بینی
پیشبینی برای بودجهبندی کلیدی است زیرا به مدیریت ریسکها، استفاده از فرصتها، بهینهسازی منابع و تصمیمگیری هوشمندانه برای سرمایهگذاری کمک میکند.
برای ایجاد این پیشبینیها میتوان از یادگیری ماشینی و مدلهای مبتنی بر زبان زیر استفاده کرد:
ARIMA (Auto Regressive Integrated Moving Average)
- خودرگرسیون و میانگین متحرک را ترکیب می کند.
- انعطاف پذیر برای الگوهای سری زمانی مختلف.
- SARIMA یا ARIMA فصلی، نوسانات فصلی را به حساب می آورد.
پیامبر
- توسعه یافته توسط فیس بوک.
- داده های سری زمانی را به روند، فصلی و اثرات تعطیلات تجزیه می کند.
- با سریهای زمانی با جلوههای فصلی قوی و چندین فصل از دادههای تاریخی بهترین کار را انجام میدهد.
Chronos (مدل مبتنی بر زبان)
- توسعه یافته توسط آمازون.
- خانوادهای از مدلهای پیشبینی سریهای زمانی از پیش آموزشدیده بر اساس معماریهای مدل زبان.
- یک سری زمانی از طریق مقیاس بندی و کمی سازی به دنباله ای از نشانه ها تبدیل می شود و یک مدل زبانی بر روی این نشانه ها با استفاده از از دست دادن آنتروپی متقابل آموزش داده می شود.
- پس از آموزش، پیشبینیهای احتمالی با نمونهبرداری از مسیرهای چندگانه آینده با توجه به بافت تاریخی به دست میآیند.
استفاده از Claude 3.5 Sonnet by Anthropic را در نظر بگیرید تا به راحتی کد پایتون را برای پیاده سازی مدل های پیش بینی تولید کنید.
مرحله 5: بودجه بندی
تعیین تخصیص کانال بهینه
- مناسب ترین روش تخصیص بودجه را بر اساس اهداف تجاری مانند درصد درآمد یا مبلغ ثابت در هر کانال تعیین کنید.
- عواملی مانند بلوغ کانال، ROI بالقوه و روندهای مشتری و بازار را در نظر بگیرید.
- از تکنیک های آماری مانند رگرسیون خطی برای ایجاد یک مدل ترکیبی بازار استفاده کنید که تخصیص بودجه را در کانال ها برای رسیدن به هدف کسب و کار شما بهینه می کند.
نظارت و بهینه سازی منظم
- به طور مداوم عملکرد کانال را در برابر بودجه و KPI ردیابی کنید.
- کانال های ضعیف را شناسایی کنید و بودجه را بر اساس آن تخصیص مجدد دهید.
- کمپین ها را بر اساس داده ها و بینش های زمان واقعی بهینه کنید.
مرحله 6: از موارد استفاده کنید
در نهایت، موارد استفاده خاصی را برای هر مرحله از برنامه بازاریابی خود ایجاد کنید. به عنوان مثال:
- من به عنوان مدیر بازاریابی یک هتل مجلل، میخواهم درآمد آنلاین را سال به سال 20 درصد افزایش دهم. برای کمک به دستیابی به این هدف، بهترین تخصیص بودجه را در کانال های دیجیتال توصیه کنید.
مراحل حل
اهداف تجاری و KPI را تعریف کنید
- هدف – افزایش درآمد به طور کلی 20٪
- KPI – درآمد
توزیع کانال، ROI، درآمد و تبدیل
- دادههای درآمد و تبدیل تاریخی را از Google Analytics در همه کانالها جمعآوری کنید.
- داده های هزینه را برای همه کانال ها جمع آوری کنید.
- ROI برای هر کانال را محاسبه کنید.
داده ها و زیرساخت ها
- تمام داده ها باید در یک ذخیره سازی متمرکز مانند دریاچه داده در دسترس باشند.
- دسترسی به داده های تمیز و متمرکز برای آموزش مدل آسان تر است.
- کتابخانههای مورد نیاز پایتون مانند پانداها، ناپهها یا اسکیپی را نصب کنید.
- انجام تجزیه و تحلیل داده های اکتشافی برای شناسایی روندها و الگوهای فصلی با اجرای کتابخانه های پایتون و تجزیه و تحلیل آماری
پیش بینی و بودجه بندی
- از مدل های پیش بینی مانند SARIMA برای پیش بینی درآمد هر کانال بر اساس هزینه استفاده کنید. این مدل روندهای فصلی در داده ها را محاسبه می کند
- از تکنیک های بهینه سازی آماری برای یافتن بهترین تخصیص بودجه در کانال ها استفاده کنید.
خروجی مدل کار
میانگین هزینه فعلی در کانال های برتر:
پس از اجرای تمام مراحل ذکر شده در بالا، در اینجا تخصیص توصیه شده توسط مدل بودجه بندی آمده است:
تخصیص کانال فردی
پس از تخصیص بودجه برای هر کانال، گام بعدی تجزیه بیشتر آن و شناسایی منابع یا پلتفرم های خاص در هر کانال است.
به عنوان مثال:
- در کانال جستجوی ارگانیک، ممکن است منابعی مانند Google Business را در نظر بگیرید.
- برای جستجوی پولی، پلتفرم هایی مانند Google Ads و Facebook.
این به تعیین بودجه دقیق مورد نیاز برای هر منبع کمک می کند.
برای مورد استفاده ما، روی کانال جستجوی ارگانیک تمرکز کنید. برای تعیین تخصیص هر منبع، مدل بودجه بندی را برای همه منابع در این کانال اجرا کنید.
پس از اجرای تمام مراحل، در اینجا تخصیص بودجه توصیه شده برای منابع جستجوی ارگانیک آمده است:
استراتژیها و راهحلهایی برای به حداکثر رساندن تجربه دیجیتالی کامل
اکنون بر اساس تخصیص توصیه شده، استراتژیهایی را برای بهینهسازی فهرستهای GBP و جستجوی Google به کار بگیرید.
هوش مصنوعی در بازاریابی دیجیتال: بودجه ریزی و پیش بینی هوشمندتر
در عصر هوش مصنوعی، بودجه و پیشبینی را میتوان در زمان واقعی انجام داد، اگر دادهها از نقاط و کانالهای مختلف مشتری متمرکز و به آسانی در طول سفر مشتری در دسترس باشند.
با استفاده از هوش مصنوعی، می توانید با تخصیص بودجه مناسب به هر کانال بر اساس سهم آن در دستیابی به اهداف تجاری خود، عملکرد بازاریابی را بهینه کنید.
نویسندگان مشارکت کننده برای ایجاد محتوا برای سرزمین موتورهای جستجو دعوت می شوند و به دلیل تخصص و کمک به جامعه جستجو انتخاب می شوند. همکاران ما تحت نظارت کادر تحریریه کار می کنند و مشارکت ها از نظر کیفیت و ارتباط با خوانندگان ما بررسی می شوند. نظراتی که بیان می کنند، نظر خودشان است.