4 گام برای تنوع عمدی در مرکز داده | دانش مرکز داده

توییتر در طول نمایش نیمه‌تیم سوپربول ریانا دچار قطعی شد.

مایکروسافت سه ساعته دچار قطعی می شود و محصولات اصلی مانند Teams، Outlook و M365 را خاموش می کند.

“گیمرها گزارش می دهند که Xbox Live آفلاین است.”

این عناوین اخیر سوخت کابوس برای مدیران مراکز داده است. اگر این قطع‌ها در بزرگترین شرکت‌های فناوری رخ دهد، استارت‌آپ‌های مبتنی بر ابر، SMB‌ها و سایر شرکت‌های بزرگ مقیاس چگونه در برابر سناریوهای مشابه محافظت می‌کنند؟

در حالی که چندین خطا وجود دارد که می تواند از قطع شدن مرکز داده جلوگیری کند، کلید اطمینان از انعطاف پذیری شبکه، تنوع عمدی است. سازمان‌هایی که در مورد پروتکل‌های تنوع خود هم در مراکز داده‌شان و هم در داخل آن‌ها عمدی دارند، بیشترین محافظت را در برابر خرابی‌های پرهزینه ارائه می‌کنند – مشتریان را راضی نگه می‌دارند و عملیات را به خوبی اجرا می‌کنند.

تنوع عمدی چیست؟

برای هر اپراتور داده، بالاترین اولویت، آپتایم است. مشتریان انتظار دارند «پنج و نه» خدمات در دسترس باشد — قابلیت اطمینان عملیاتی در 99.999 درصد مواقع.

تنوع عمدی برای فعال نگه داشتن سازمان ها در طول وقفه های خدمات ضروری است. این شامل یک طرح جامع است که برای اطمینان از زمان کار در کل شبکه یک سازمان، از جمله طراحی خود مرکز داده طراحی شده است. تنوع عمدی به سیستم شبکه یک سازمان از دیدگاهی کل نگر می نگرد که بر تاب آوری متمرکز است.

از لحاظ تاریخی، ارائه دهندگان بر تامین ثانویه در مرکز داده تمرکز نمی کردند. «تنوع» معمولاً به یک اتاق ملاقات منفرد و یک اتصال متقابل واحد به مشتری اشاره دارد. بنابراین ممکن است سازمان‌ها کارهای سنگینی را برای تهیه نسخه پشتیبان به تأسیسات انجام داده باشند، اما توپ را در مرکز داده رها کرده باشند.

امروزه، ارائه دهندگان مرکز داده در مورد نحوه پیکربندی مسیرها در خود مرکز داده استراتژیک تر هستند. چه داده‌ها از ناحیه فرود فیبر به اتاق ملاقات با من می‌آیند یا پیکربندی دیگری، آنها برای مسیرها و راه‌های جایگزین برای اتصال متقابل به قفس یا کابینت مشتری برنامه‌ریزی خواهند کرد.

برنامه‌های عمدی سؤالاتی مانند «چگونه می‌توانم به آن روترها، سرورها و سوئیچ‌ها به شیوه‌ای متنوع برسم؟» را در نظر می‌گیرد. طراحی با در نظر گرفتن برنامه های شکست به طوری که هیچ گونه همپوشانی یا تلاقی با قفسه نردبان خود نداشته باشید، انعطاف پذیری را می افزاید و در دسترس بودن داده ها را تضمین می کند.

چرا قابلیت اطمینان عملیاتی مهم است؟ همه چیز به نتیجه نهایی می رسد.

افزایش هزینه از کار افتادگی و راه حل های جدید

مطابق با نظرسنجی مرکز داده جهانی موسسه Uptime 2022 تعداد قطعی مرکز داده در حال کاهش است. با این حال، هزینه قطع شدن مرکز داده به شدت در حال افزایش است.

در میان پاسخ دهندگان این نظرسنجی، 25 درصد گزارش کردند که قطع شدن مراکز داده بیش از 1 میلیون دلار در هزینه های مستقیم و غیرمستقیم برای سازمان آنها هزینه دارد، که نسبت به سال 2021، زمانی که 15 درصد موارد قطعی مشابه را گزارش کردند، جهش قابل توجهی داشت. Uptime این افزایش هزینه ها را به عوامل مختلفی مرتبط می کند – از جمله تورم، جریمه ها، هزینه های نیروی کار، تماس ها و قطعات تعویضی. مهمتر از آن، قطع خدمات به طور مستقیم از طریق نارضایتی مشتری و از دست دادن درآمد، بر مشاغل تأثیر می گذارد.

علل خرابی دامنه وسیعی دارد، از خرابی سخت افزار و تعمیر و نگهداری معمول تا بلایای طبیعی و خطای انسانی. صرف نظر از اینکه چه چیزی باعث از بین رفتن اتصالات می شود، نتایج یکسان است: برنامه های کاربردی مهم شما در دسترس نیستند و باعث اختلال در کسب و کار و مشکلات احتمالی خدمات مشتری می شود. استخراج کابل نمونه‌ای از این است که چگونه خطای انسانی می‌تواند باعث اختلال در سرویس شود. مراکز داده از کابل کاوی برای حذف کابل های ناخواسته و استفاده نشده استفاده می کنند و گاهی اوقات کابل های فعال به طور ناخواسته در طول این فرآیند قطع می شوند. بدون خرابی های کافی، این برش های گیاهی فیبر می تواند باعث قطع شدن 8 تا 12 ساعت شود. و بدون تمهیدات ثانویه، این نوع قطعی به معنای یک روز کامل از دست دادن تجارت و به طور بالقوه بسیاری از مشتریان ناراضی است.

به طور انعکاسی، هنگامی که قطعی رخ می دهد، تمرکز بر پاسخ به این سوال است که چگونه حفاظت ها شکست خورده اند. حتی سازمان‌هایی که فکر می‌کردند پیکربندی مرکز داده متنوعی دارند، در صورت قطع شدن سرویس، یک عنصر گمشده را کشف می‌کنند.

شبکه های مش به عنوان یک راه حل برای محافظت از اتصالات شبکه محبوبیت پیدا می کنند. معماری دارای مسیرهای متعدد، سطح حفاظتی بیشتری را برای اطمینان از زمان کار اضافه می‌کند.

مراکز داده که دارای چندین ارائه دهنده خدمات هستند، ارزش بیشتری را ارائه می دهند زیرا مشتریان آنها از مسیرهای جایگزین و یک لایه پشتیبان اضافی لذت می برند. به عنوان مثال، FiberLight یک ردپای فیبر متنوع بین مراکز داده در سراسر تگزاس فراهم می کند. این به مشتریان ما در شبکه ما افزونگی می دهد و عملکرد بهتری را ممکن می کند.

چهار مرحله برای اطمینان از تنوع عمدی

1. معماری خود را درک کنید.

درک ورودی های ارائه دهنده خدمات اساسی بسیار مهم است: نحوه ورود آنها و نحوه فرود فیزیکی آنها. به اتصال لایه صفر خود نگاه کنید (لایه صفر به مسیر/مسیر فیزیکی روی فیبر اشاره دارد که داده های مشتری در حال عبور از آن هستند).

2. یک طرح تنوع داخلی ایجاد کنید.

یک برنامه دقیق بگنجانید که تضمین می‌کند مسیرهای متقابل شما به مشتری اصلی شما می‌رسد و برای محافظت در برابر خطای انسانی کاملاً متنوع باقی می‌ماند. در حالی که این مرحله اساسی است، اغلب هنگام راه اندازی یک مرکز داده کاملاً جدید نادیده گرفته می شود.

3. اهداف خود را به اشتراک بگذارید.

یکی دیگر از بخش‌های حیاتی این فرآیند شامل یکپارچه‌سازی ورودی‌های همه شرکا در هنگام طراحی طرح شکست شما است. در FiberLight، ما حمل و نقل را ارائه می دهیم – چه فیبر یا خدمات روشن از نقطه ای به نقطه دیگر. اما ما فقط مدارها و اتصالات را ارائه نمی دهیم، ما همکاری با مشتریان خود را برای درک عمیق معماری آنها در اولویت قرار می دهیم. ما به خدمات خود به عنوان بخشی از یک فرآیند طراحی مشاوره ای نزدیک می شویم که در آن تلاش می کنیم یک مرکز داده واقعاً متنوع را فعال کنیم، بنابراین مشتریان ما در نهایت با قطعی مواجه نشوند و تعجب کنند که چه چیزی شکست خورده است.

4. دارایی های فیزیکی خود را سازماندهی کنید.

در حالی که این امر بدیهی به نظر می‌رسد، بسیاری از افراد در صنعت ما زمانی که معتقد بودند که تدارکات ثانویه دارند، فقط دو اتصال متقابل در یک سینی نردبان وجود دارد، دچار قطعی شده‌اند. مراقب بودن در مورد سفارش، مدیریت و سازماندهی دارایی های فیزیکی – حتی با چیزی ساده مانند کدگذاری رنگی برای اتصالات متقابل – می تواند در ایجاد یک برنامه پشتیبان کامل تفاوت ایجاد کند. علاوه بر این، بررسی نحوه ترسیم خطوط بر روی یک سند Visio با اپراتور مرکز داده واجد شرایط و بررسی دقیق نقشه ها، استراتژی های بسیار خوبی برای آپتایم استثنایی هستند. در مورد سازماندهی و مدیریت دارایی های فیزیکی به منظور صرفه جویی در زمان در صورت نیاز به تعمیرات و اطمینان از عملکرد خرابی ها در صورت نیاز دقت کنید.

هنگامی که مرکز داده خود را طراحی کردید، گام بعدی یافتن شرکای است که تنوع را فراهم کرده و انعطاف پذیری و زمان مورد انتظار سازمان شما را امکان پذیر می کند.

مشاوره برای مشتریانی که به دنبال شرکای مرکز داده هستند

هنگام تحقیق در مورد شرکای مرکز داده، به سؤالاتی که می پرسند توجه داشته باشید. آیا از معماری شما می پرسند؟ آیا آنها می توانند راه حل هایی ارائه دهند که نیازهای تنوع و تأخیر شما را برآورده کند؟ آماده باشید که تا حد امکان جزئیات بیشتری در مورد معیارهای عملکرد خود ارائه دهید تا بتوانید تعیین کنید که آیا مشارکت شما نیازهای تجاری شما را برآورده می کند یا خیر. هرچه برنامه متنوع‌سازی خود را عمدی‌تر انجام دهید، تیم مرکز داده‌تان بهتر می‌تواند شب‌ها بخوابد و بداند که در برابر قطعی‌ها محافظت می‌شوید.


درباره نویسنده

جی اندرسون مدیر ارشد فناوری است در FiberLight. FiberLight شبکه های فیبر منحصر به فردی را ایجاد می کند که تحول دیجیتال را شعله ور می کند و دارای چندین دهه تجربه در طراحی، مهندسی، ساخت و بهینه سازی شبکه های فیبر نوری است. جی مسئول توسعه زیرساخت‌ها و قابلیت‌های فنی FiberLight است تا اطمینان حاصل کند که این شرکت می‌تواند به سرعت به نیازهای در حال تغییر اکوسیستم دیجیتال مشتریان خود پاسخ دهد.

سئو PBN | خبر های جدید سئو و هک و سرور