گزارش جدید Google-Ipsos نشان می دهد که استفاده از هوش مصنوعی در سطح جهانی، به ویژه در بازارهای نوظهور در حال افزایش است.
با این حال، این مطالعه چالش هایی مانند شکاف های منطقه ای، نابرابری های جنسیتی، و پذیرش کندتر در کشورهای توسعه یافته را نشان می دهد.
منتقدان، از جمله نیت هیک، بنیانگذار Travel Lemming، به این نکته اشاره می کنند که چگونه گوگل در پوشش گزارش خود از این چالش ها چشم پوشی می کند.
نکات مهم نظرسنجی AI Ipsos گوگل با نگاهی به چرخش روابط عمومی 👓👇
1) 71 درصد از آمریکایی ها حتی در سال 2024 از هوش مصنوعی Generative استفاده نکردند
2) 58 درصد از آمریکایی ها فکر می کنند که هوش مصنوعی بعید است برای آنها سودمند باشد
3) یک شکاف جنسیتی نگران کننده در استفاده از هوش مصنوعی وجود دارد
4) جامعه ایالات متحده عمیقاً نگران است… https://t.co/dSZEtXsDoG– نیت هیک (@natejhake) 16 ژانویه 2025
در حالی که خوشبینی در مورد هوش مصنوعی در حال افزایش است، این خوشبینی در مورد همه افراد طنینانداز نیست.
در اینجا نگاهی دقیق تر به این گزارش و آنچه که اعداد نشان می دهند است.
هوش مصنوعی در حال رشد است، اما به طور ناهموار
در سطح جهانی، 48% سال گذشته افراد از هوش مصنوعی مولد استفاده کردند و کشورهایی مانند نیجریه، مکزیک و آفریقای جنوبی پیشتاز پذیرش شدند. این مناطق همچنین بیشترین هیجان را در مورد پتانسیل هوش مصنوعی برای تقویت اقتصاد و بهبود زندگی نشان می دهند.
فرزندخواندگی تاخیر دارد 29% در کشورهای توسعه یافته مانند ایالات متحده و کانادا، به این معنی است 71% از مردم این مناطق آگاهانه با ابزارهای مولد هوش مصنوعی درگیر نشده اند.

خوش بینی بیشتر از نگرانی هاست
در سطح جهانی، 57% از مردم نسبت به هوش مصنوعی هیجان زده هستند 43% کسانی که نگران هستند – تغییری نسبت به سال قبل، زمانی که هیجان و نگرانی به طور مساوی تقسیم شده بود.
مردم به پتانسیل هوش مصنوعی در علم اشاره می کنند (72%) و پزشکی (71%) به عنوان دلایل خوش بینی آنها. پاسخ دهندگان فرصت هایی را برای پیشرفت در مراقبت های بهداشتی و تحقیقات می بینند.
با این حال، در ایالات متحده، تنها تردید وجود دارد 52% بر این باورند که هوش مصنوعی در مقایسه با میانگین جهانی، مستقیماً به «افرادی مانند آنها» منتفع خواهد شد 59%.
شکاف های جنسیتی ادامه دارد
این گزارش شکاف جنسیتی در استفاده از هوش مصنوعی را برجسته میکند: 55% از کاربران جهانی هوش مصنوعی مردان در مقایسه با 45% زنان
این اختلاف در پذیرش در محل کار حتی بیشتر است 41% کاربران حرفه ای هوش مصنوعی زن هستند.
بازارهای نوظهور در حال پیشروی هستند
بازارهای نوظهور بیشتر از هوش مصنوعی استفاده می کنند و نسبت به پتانسیل آن خوشبین تر هستند.
در مناطقی مانند نیجریه و آفریقای جنوبی، مردم بیشتر بر این باورند که هوش مصنوعی اقتصاد آنها را متحول خواهد کرد.
در همین حال، کشورهای توسعه یافته مانند ایالات متحده و بریتانیا همچنان محتاط هستند.
فقط 53% آمریکایی ها در مقایسه با اشتیاق بسیار بالاتر در بازارهای نوظهور، نوآوری هوش مصنوعی را در اولویت قرار می دهند.
هوش مصنوعی غیر مولد
در حالی که ابزارهای مولد هوش مصنوعی مانند چت ربات ها و تولیدکنندگان محتوا سرفصل ها را به خود اختصاص می دهند، عموم مردم بیشتر از برنامه های کاربردی هوش مصنوعی غیر مولد قدردانی می کنند.
این موارد شامل هوش مصنوعی برای مراقبتهای بهداشتی، تشخیص تقلب، پیشبینی سیل، و سایر موارد استفاده کاربردی و پرتأثیر است.
از سوی دیگر، هوش مصنوعی مولد بررسی های متفاوتی دریافت می کند.
برنامههای کاربردی نوشتن، خلاصهنویسی یا خدمات مشتری به اندازه پتانسیل هوش مصنوعی برای مقابله با مسائل اجتماعی بزرگتر، در بین مردم طنینانداز نمیشوند.
هوش مصنوعی در محل کار: جوان، مرفه و مردانه
هوش مصنوعی راه خود را به محل کار باز می کند. 74% کاربران هوش مصنوعی از آن به صورت حرفه ای برای نوشتن، طوفان فکری و کارهای حل مسئله استفاده می کنند.
با این حال، پذیرش هوش مصنوعی در محل کار به سمت کارگران جوان تر، ثروتمندتر و مرد متمایل است.
کارگران یقه آبی و حرفه ای های مسن تر در حال جبران هستند-67% از کاربران هوش مصنوعی یقه آبی و 68% کارگران 50 تا 74 ساله از هوش مصنوعی در محل کار استفاده می کنند – اما شکاف جنسیتی همچنان آشکار است.
اعتماد به هوش مصنوعی در حال رشد است
اعتماد به حاکمیت هوش مصنوعی در حال بهبود است، با 61% از افرادی که مطمئن هستند دولت هایشان می توانند هوش مصنوعی را مسئولانه تنظیم کنند (از 57% در سال 2023).
72% از همکاری بین دولتها و شرکتها برای مدیریت ریسکهای هوش مصنوعی و به حداکثر رساندن مزایای آن پشتیبانی میکند.
غذای آماده
استفاده از هوش مصنوعی در سراسر جهان در حال رشد است، اگرچه بسیاری از مردم آمریکای شمالی هنوز دلیل کمی برای استفاده از آن می بینند.
برای افزایش پذیرش هوش مصنوعی، شرکت ها باید اعتماد ایجاد کنند و مزایای این فناوری را به وضوح بیان کنند.
برای جزئیات بیشتر، گزارش کامل را در Google Public Policy بررسی کنید.
تصویر ویژه: استوکیت/Shutterstock