17 ایالت درگیر در دعوای DOJ

ائتلافی از 17 ایالت در حال مقابله با گوگل است.

وزارت دادگستری ایالات متحده (DOJ) اعلام کرد که دادستان های کل آریزونا، ایلینوی، میشیگان، مینه سوتا، نبراسکا، نیوهمپشایر، کارولینای شمالی، واشنگتن و ویرجینیای غربی به کالیفرنیا، کلرادو، کانکتیکات، نیوجرسی، نیویورک، رود پیوستند. جزیره، تنسی و ویرجینیا در دعوای ضد انحصار علیه گوگل.

این ایالت‌ها استدلال می‌کنند که شیوه‌های تبلیغاتی به کار گرفته شده توسط گوگل، زمینه بازی ناهمواری را ایجاد کرده است.

این مقاله دلایل این دعوای ضد انحصار بی سابقه و تأثیر بالقوه آن بر چشم انداز بازاریابی دیجیتال را پوشش می دهد.

وزارت دادگستری در حال بررسی چیست؟

شکایت ضد تراست، که در ژانویه تنظیم شد، ادعا کرد که گوگل قانون ضد تراست شرمن را نقض کرده است، که شرکت ها را از مشارکت در اقداماتی که به رقابت آسیب می زند، باز می دارد.

در این پرونده، وزارت دادگستری و دادستان کل 17 ایالت، گوگل را به اقدامات ضدرقابتی با هدف وادار کردن ناشران و تبلیغ‌کنندگان به استفاده از فناوری پشته تبلیغات گوگل متهم کردند.

چرا شکایت وزارت دادگستری علیه گوگل در حال گسترش به کشورهای دیگر است؟

چندین دادستان کل دلیل پیوستن به دعوای DOJ علیه گوگل را در مجموعه ای از بیانیه های مطبوعاتی بیان کردند.

دانا نسل، دادستان کل میشیگان، اعلام کرد: «قدرتی که گوگل در فضای تبلیغات دیجیتال به کار می‌برد، این تأثیر را داشته است که یا شرکت‌های کوچک‌تر و کمتر فراگیر را از بازار خارج می‌کند یا آنها را وابسته به تبلیغات گوگل برای بازاریابی محصولات مشتریان خود می‌کند.»

جاش استاین، دادستان کل کارولینای شمالی، گفت: رقابت سالم کیفیت را بهبود می بخشد، هزینه ها را کاهش می دهد و نوآوری را تحریک می کند.

دادستان کل واشنگتن تعیین کرد: “پایان دادن به انحصار غیرقانونی گوگل در تبلیغات نمایشی آنلاین یک موضوع دوجانبه است.”

کوامه رائول، دادستان کل ایلینوی، تایید کرد: «گوگل محیطی غیرقانونی در دنیای دیجیتال ایجاد کرده است که با تضعیف اینترنت آزاد و باز به ناشران و تبلیغ‌کنندگان آنلاین آسیب وارد کرده است».

لتیتیا جیمز، دادستان کل نیویورک، اظهار داشت: «زمانی که ناشران وب سایت به دلیل انحصارات گوگل درآمد کمتری از تبلیغات دریافت می کنند، باید یا کیفیت وب سایت خود را کاهش دهند یا هزینه ها را به مصرف کنندگان منتقل کنند.

فیل ویزر، دادستان کل کلرادو توضیح داد: «از آنجایی که گوگل بسیاری از ابزارهای تبلیغات دیجیتال را کنترل می‌کند و نسبت به رقبای احتمالی، هزینه‌های بیشتری را برای تراکنش‌ها دریافت می‌کند، ناشران وب‌سایت درآمد کمتری از تبلیغات کسب می‌کنند، تبلیغ‌کنندگان مجبور می‌شوند برای قرار دادن تبلیغات هزینه بیشتری بپردازند، و به طور کلی. مصرف کنندگان از قیمت های بالاتر و نوآوری کمتر آسیب می بینند.

راب بونتا، دادستان کل کالیفرنیا، اظهار داشت: «روش‌های ضدرقابتی گوگل و نیاز وسواس‌آمیز به کنترل بازارهای فناوری تبلیغات نه تنها قیمت‌گذاری را کنترل کرده، بلکه خلاقیت را در فضایی که نوآوری در آن بسیار مهم است، خفه کرده است».

متیو پلاتکین، دادستان کل نیوجرسی، مدعی شد: «شرکت‌های فناوری بزرگ مانند گوگل با از بین بردن رقابت در صنعت خود برای ایجاد انحصار بر همه چیز از جستجو گرفته تا تبلیغات، بزرگ‌تر شده‌اند.

«گوگل به تنهایی آنچه را که مصرف‌کنندگان می‌بینند – و مهم‌تر از آن – آنچه را که نمی‌بینند، کنترل می‌کند. آن‌ها همچنین کنترل می‌کنند که تبلیغ‌کنندگان چه چیزی می‌توانند بگویند و به چه قیمتی.»

ما برای اظهار نظر با دفاتر دادستان کل دیگر تماس گرفته‌ایم.

دعوای ضد انحصار چگونه می تواند بر آگهی دهندگان و ناشران تأثیر بگذارد؟

دن تیلور، معاون رئیس تبلیغات جهانی، در یک پست وبلاگی در ژانویه پاسخ داد که این دعوا بی اساس است و هدف آن بررسی مجدد خریدهای گوگل از AdMeld در سال 2011 و DoubleClick در سال 2007 است.

تیلور مدعی شد که «دادخواهی وزارت دادگستری سال‌ها نوآوری را معکوس می‌کند و به بخش تبلیغات گسترده‌تر آسیب می‌رساند».

در نهایت، می‌تواند به ناشرانی که از انتشار محتوا درآمدزایی می‌کنند و تبلیغ‌کنندگانی که برای دستیابی به مشتریان به فناوری نوآورانه وابسته هستند، آسیب برساند.

اگر DOJ برنده شود، می تواند منجر به رقابت بیشتر، هزینه تبلیغات ارزان تر و پول بیشتر برای ناشران شود.

با این حال، ممکن است نتایج منفی داشته باشد، مانند حذف شرکت‌های کوچکتر و انتخاب کمتر برای همه افراد درگیر.

در هر صورت، نتیجه این پرونده برای کسانی که در انتشارات و تبلیغات آنلاین هستند، یک معامله بزرگ خواهد بود.


تصویر برجسته: فلیکس لیپوف/ شاتر استوک