دنیای دیجیتال مارکتینگ در سال 2024 چیزی جز تحول آفرین نبوده است و گوگل بار دیگر در مرکز بسیاری از بزرگ ترین تحولات سال قرار گرفته است. از بحثهای جاری درباره کوکیهای شخص ثالث گرفته تا پیشرفتهای Google Analytics و افزایش بیاعتمادی در میان تبلیغکنندگان، سال با تغییراتی همراه بود که سازگاری و انعطافپذیری بازاریابان را در همه جا آزمایش میکرد.
با ورود به هفته های پایانی سال، نگاهی به برترین عناوین خبری با توجه به بازدید از صفحه بیندازیم.
10. Google Ads پرداخت های کارتی را به تدریج حذف می کند
در ژوئن، Google به برخی از تبلیغکنندگانی که هزینه بالایی داشتند اطلاع داد که باید استفاده از کارتهای اعتباری یا نقدی برای پرداختهای Google Ads را تا 31 ژوئیه 2024 متوقف کنند. حسابهای تحت تأثیر نیاز به انتقال به روشهای پرداخت مبتنی بر بانک یا تعلیق خطر دارند.
- تبلیغکنندگان با اشاره به فشار مالی، از دست دادن انعطافپذیری جریان نقدی و فقدان مزایا، ابراز ناامیدی کردند.
- جینی ماروین، رابط Google Ads تأیید کرد که تنها زیر مجموعه کوچکی از تبلیغکنندگان تحت تأثیر قرار خواهند گرفت.
9. کپی تبلیغات گوگل ادز: چه چیزی در سال 2024 کار می کند و چه چیزی کار نمی کند
Optmyzr بیش از 1 میلیون تبلیغات گوگل را تجزیه و تحلیل کرد تا بینش های کلیدی را در مورد استراتژی های کپی تبلیغات، با تمرکز بر معیارهایی مانند CPA، CTR، و ROAS کشف کند. این یافته ها خرد متعارف را به چالش می کشد و فرصت هایی را برای بازاریابان برای بهبود عملکرد برجسته می کند.
در این گزارش آمده است:
- قدرت تبلیغ – گمراه کننده است
- پین کردن دارایی ها – برخلاف توصیه های Google، می تواند ارزش پین کردن همه سرفصل ها را داشته باشد
- مورد حکم در مقابل مورد عنوان – مورد حکم یک برنده واضح به خصوص برای RSA ها است
- طول خلاق – تیترهای کوتاهتر عملکرد بهتری داشتند
8. گوگل وب سایت های ساخته شده با پروفایل های تجاری را تعطیل می کند
وبسایتهای نمایه کسبوکار Google (GBP) در مارس 2024 متوقف شدند. بازدیدکنندگان این وبسایتها به فرم نمایه کسبوکار مرتبط مارس تا 10 ژوئن هدایت شدند و از آن زمان «خطای صفحه یافت نشد» خواهد بود که هر وقت چنین پیوندی مشاهده شود، مشاهده میشود. کلیک کرد.
این امر باعث نیاز به یک سایت جدید برای برندهایی شد که دارای وب سایت های GBP بودند، با استفاده از سیستم عامل هایی مانند Wix، Squarespace، Shopify، WordPress، Google Sites یا GoDaddy.
7. تبلیغ کنندگان به گوگل اعتماد ندارند
در سال 2024، سطح اعتماد تبلیغکنندگان به پایینترین حد خود رسید، زیرا وزارت دادگستری پروندهای را علیه گوگل مطرح کرد و حتی سندی را منتشر کرد و به طور گسترده توضیح داد که چرا باید مشکلات اعتماد علیه Google وجود داشته باشد.
این که چندین تبلیغ کننده به ما اطلاع دهند که چرا اعتماد آنها در همه زمان ها پایین است، کمی اصرار لازم داشت. تبلیغ کنندگان از شیوه های دستکاری، عدم شفافیت، از بین رفتن اعتماد و موارد دیگر شکایت داشتند.
6. افزایش هزینه ها
هزینه تبلیغات در تبلیغات جستجوی Google در ایالات متحده در سه ماهه چهارم 2023 نسبت به سال گذشته 17 درصد افزایش یافته است، با رشد ثابت کلیک 8 درصد و هزینه به ازای هر کلیک (CPC) 9 درصد افزایش یافته است. گزارش معیار
افزایش هزینههای تبلیغات و افزایش اعتماد به رسانههای پولی نشان میدهد که تبلیغکنندگان با چالشهای سال 2023 سازگار شده و از موبایل و پلتفرمهای نوظهوری مانند PMax برای افزایش عملکرد استفاده کنند.
با این حال، در ماه آوریل، علیرغم افزایش CPC، هزینه ها رو به افزایش بود زیرا تبلیغ کنندگان شاهد کاهش کلیک بودند.
5. گوگل داده های رقبا را افشا می کند
تبلیغکنندگان به اشکال عجیب گزارشدهی Google Ads در اینجا و آنجا عادت کردهاند، اما در ماه اوت، یک اتفاق منحصر به فرد رخ داد که در آن دادههای رقبا در معرض دید قرار گرفتند.
تبلیغکنندگان قادر به مدیریت کمپینها یا دسترسی به دادههای عملکرد حیاتی نبودند. علاوه بر این، یک نقض جدی داده، شناسههای اقلام نامرتبط، عناوین محصول، و اطلاعات Merchant Center را فاش کرده است و به طور بالقوه اطلاعات حساس رقبا را فاش میکند.
یک هفته طول کشید تا مشکل به طور کامل حل شود.
4. Google Analytics 4 (GA4) ابعاد جدیدی اضافه می کند
در ماه فوریه، GA4 هشت بعد جدید را برای بهبود ردیابی و تجزیه و تحلیل منابع ترافیک پولی و ارگانیک معرفی کرد. با ابعاد جدیدی مانند منبع دستی، رسانه دستی، کمپین دستی و موارد دیگر، این ابعاد بینش عمیق تری از رفتار و عملکرد کاربر در سراسر کانال ها ارائه می دهند.
3. مغایرت های تبلیغات گوگل
در ماه جولای، تبلیغکننده Brais Calvo Vázquez کشف کرد که Google Analytics 4 (GA4) شامل یک گزارش پنهان است که به کاربران اجازه میدهد دادههای تبدیل صادر شده به Google Ads را مقایسه کنند و به شناسایی و توضیح اختلافات بین دو پلتفرم کمک کند.
این ابزار که با افزودن «/advertising/key-event-fferences» به URL ویژگی GA4 قابل دسترسی است، بینشهایی را برای بهبود دقت و عملکرد کمپین در اختیار تبلیغکنندگان قرار میدهد.
برخی از کاربران بیش از یک سال است که به این گزارش دسترسی داشته اند، که نشان می دهد ممکن است در آزمایش طولانی مدت بوده باشد. گوگل هیچ نظری در مورد این کشف نکرد.
2. به روز رسانی شریک جستجو
فوریه گوگل اعلام کرد که کنترل بیشتری برای تبلیغ کنندگان بر روی مکان های تبلیغاتی در شبکه شریک جستجو (SPN) خود اعمال می کند. از ۴ مارس، تبلیغکنندگانی که از کمپینهای Performance Max (PMax) استفاده میکنند، به گزارشهای سطح نمایش برای سایتهای SPN دسترسی خواهند داشت. علاوه بر این، استثناهای اعمال شده در سطح حساب به مکانهای SPN، YouTube و تبلیغات نمایشی نیز گسترش مییابد.
هدف این تغییرات ارائه شفافیت و کنترل بیشتر به تبلیغکنندگان است که به آنها اجازه میدهد از اعتبار برند خود محافظت کنند. SPN شامل وبسایتها و برنامههایی است که آگهیهای جستجو را نمایش میدهند، که فراتر از ویژگیهای اصلی Google مانند YouTube و Google Discover است.
1. کوکی های شخص ثالث
سالها بود که درباره کوکیهای شخص ثالث و اینکه آیا باید آنها را منسوخ کرد یا نه، بارها و بارها مطرح میشد و در سال 2024، گوگل امیدوار بود که از شر آن خلاص شود. با این حال، تقریباً به محض شروع آزمایشات، امید آنها بر باد رفت.
در ژانویه گزارش شد که گوگل شروع به حذف تدریجی کوکیهای شخص ثالث کرده است. آنها کوکیها را از ۱ درصد از ترافیک مرورگر حذف میکردند، و حدس و گمان در آن مرحله این بود که کوکیهای شخص ثالث را تا نیمه دوم سال ۲۰۲۴ بهعنوان یک حرکت مهم در طرح Privacy Sandbox خود حذف خواهند کرد.
در ماه فوریه به دلیل نگرانیهای مطرحشده توسط سازمان رقابت و بازار بریتانیا، Google در شکل پیگیری خود متوقف شد تا زمانی که نگرانیها در مورد تغییرات پیشنهادی Sandbox Privacy آن به اندازه کافی برطرف نشد. طبق اسناد گوگل:
- هدف ابتکار Privacy Sandbox ایجاد فناوریهایی است که هم از حریم خصوصی افراد به صورت آنلاین محافظت میکند و هم به شرکتها و توسعهدهندگان ابزارهایی برای ایجاد کسبوکارهای دیجیتالی پررونق میدهد.»
با این حال، CMA نگرانی های زیادی (39 و در حال افزایش) داشت که سه مورد کلیدی عبارتند از:
- گوگل همچنان از داده های کاربر سود می برد در حالی که رقبا از این داده ها محدود خواهند بود.
- اینکه آنها نسبت به فناوری تبلیغاتی خود علاقه نشان می دهند،
- ناشران و تبلیغکنندگان نمیتوانند فعالیتهای جعلی را شناسایی کنند.
در آوریل، مهلت لغو کوکی های شخص ثالث از پایان سال 2024 به سال 2025 منتقل شد و نگرانی هایی را که CMA در فوریه مطرح کرد، پذیرفت. آنها شواهدی را جمع آوری کرده بودند که نشان می دهد آنها هنوز در صنعت به درستی عمل می کنند و می خواهند به CMA زمان کافی بدهند تا تمام اسنادی را که ارائه کرده بودند بررسی کند.
در اواخر همان ماه، نگرانیها به 111 افزایش یافت و نگرانی اصلی اکنون این است که اگر راه حل Sandbox حریم خصوصی Google پیش برود، در بازار بیش از حد مسلط خواهد شد.
پس از چند ماه سکوت، تصمیم نهایی گرفته شد – گوگل برنامههای خود را برای از بین بردن کوکیهای شخص ثالث در کروم لغو کرد. وعده جدید ارائه یک تجربه جدید در کروم است در حالی که Privacy Sandbox AMI همچنان برای راه حل های جایگزین توسعه می یابد.
این پایانی در سال 2024 است. چندین نکته مهم در آنجا وجود دارد که جای تعجب نیست که بیشتر حول محور گوگل در آنجا متمرکز شده اند. فکر می کنیم سال 2025 چه چیزی برای ما به ارمغان خواهد آورد؟ به نظر من بهروزرسانیهای هوش مصنوعی بسیار بیشتر است و کارشناسان واقعاً نیاز دارند تا خود را از کسانی که فقط از هوش مصنوعی به عنوان نقطه فروش خود استفاده میکنند متمایز کنند. همچنین جالب است که ببینیم آیا گوگل که اکنون می شناسیم، تا سال آینده تمام برندهای خود را همچنان دست نخورده خواهد داشت یا خیر.