گوگل و حق فراموش شدن

آیا تا به حال خود را در گوگل جستجو کرده اید و اطلاعاتی نادرست یا قدیمی پیدا کرده اید؟

ممکن است تاریخ باستانی باشد، و دیگر منعکس کننده شخصیت امروزی شما نباشد، اما همچنان به طور برجسته در نتایج جستجوی گوگل نمایش داده می شود.

هرکسی اشتباه می کند. آیا باید سال ها یا دهه ها بعد به دلیل وب سایت های فهرست شده در موتورهای جستجو مانند گوگل، شخصی به خاطر آن اشتباه مجازات شود؟

چندین کشور، از جمله کشورهای عضو اتحادیه اروپا، از حمایت از “حق فراموش شدن” حمایت می کنند. (RTBF)

این توانایی برای یک شخص است که صفحاتی را که به نام آنها یا رویدادهای خاص مربوط به آنها اشاره دارد از گوگل درخواست کند.

اطلاعات هنوز در سایت های اصلی هستند، اما در فهرست گوگل ظاهر نمی شوند و بنابراین کمتر دیده می شوند.

گوگل اخیراً ویدیویی را منتشر کرده است که در آن این قانون را به مردم یادآوری می‌کند، همراه با دستورالعمل‌های گام به گام که نشان می‌دهد چگونه درخواست حذف محتوا تحت حق فراموشی را نشان می‌دهد.

در اینجا اطلاعات بیشتری در مورد RTBF به همراه نکات کلیدی ویدیوی Google آورده شده است.

“حق فراموش شدن” چیست؟

قوانین دقیق هر کشوری که از RTBF پشتیبانی می کند متفاوت است، اما مفهوم این است که اطلاعات شخصی یک شخص را می توان تحت شرایط خاصی از نتایج جستجو حذف کرد.

مثلاً شخصی مرتکب جرم شده، محکوم شده و دوران محکومیت خود را سپری کرده است. چند دهه بعد می خواهند برای کار درخواست دهند، اما جستجوی اینترنتی دستگیری را نشان می دهد. کارفرما کارمند بالقوه را با وجود اینکه از آن زمان زندگی قانونی خود را سپری کرده است، می گذراند.

بین حق حریم خصوصی و آزادی بیان تعارض وجود دارد. به گفته دانشگاه ایالتی میدل تنسی، در سال 2014، یک قاضی در اتحادیه اروپا سابقه ای ایجاد کرد که یک وکیل اسپانیایی خواستار حذف وب سایت هایی شد که به بدهی قبلی اشاره می کنند.

دلایل زیادی وجود دارد که باعث می شود یک شخص بخواهد صفحات جستجو حذف شود، از جمله رسوایی، شرمساری، قضاوت های بد و غیره، یا هر چیزی که می تواند مانع از داشتن یک زندگی عادی شود.

بریتانیا قانون بازپروری مجرمان را دارد که بیان می‌کند که محکومیت‌های کیفری نباید پس از یک بازه زمانی خاص برای شرایطی مانند اشتغال و بیمه در نظر گرفته شوند. در ایالات متحده شفافیت و حق آزادی بیان حاکم است، اما در اتحادیه اروپا RTBF یک حق بشر است.

معیارهای زیر برای تعیین اینکه آیا یک درخواست برای RBTF واجد شرایط است یا خیر استفاده می شود:

  • آیا اطلاعات دقیق است؟
  • آیا اطلاعات ناکافی است؟
  • آیا اطلاعات بی ربط است؟
  • آیا اطلاعات بیش از حد است؟
  • آیا منافع عمومی برای در دسترس بودن اطلاعات وجود دارد؟

نحوه دریافت اطلاعات حذف شده

اگر در کشوری هستید که RTBF را مجاز می‌داند، در این صورت شخصی می‌تواند از Google بخواهد تا صفحات خاصی را برای یک عبارت جستجوی خاص، مانند نام، حذف کند. این بدان معنا نیست که صفحات برای جستجوهای دیگر ظاهر نمی شوند.

ایالات متحده «حق فراموش شدن» را به رسمیت نمی شناسد زیرا با حقوق متمم اول و آزادی بیان تداخل دارد.

اگر شخصی محتوا را ایجاد کرده باشد، نمی تواند درخواست حذف کند. اگر شخصی یک وب سایت یا حساب رسانه اجتماعی ایجاد کند، می تواند تغییراتی در تنظیمات امنیتی ایجاد کند یا وب سایت را حذف کند. وب سایت باید از طرف دیگری مانند یک سازمان خبری باشد.

اولین قدم این است که به g.co/legal بروید و جستجوی Google را انتخاب کنید. شما باید مدرکی ارائه دهید که نشان دهد شما فردی هستید که با صفحات مرتبط است.

اطلاعات شخصی و “حق فراموش شدن” را به دلیل حذف بررسی کنید. تمام اطلاعات مورد نیاز از جمله آدرس وب سایت، اطلاعات شخصی و جستجوهای خاص را پر کنید. هر چه اطلاعات بیشتر در دسترس باشد، بهتر است گوگل تصمیم بگیرد.

Google یک ایمیل برای شما ارسال می کند که تأیید می کند آنها درخواست را دریافت کرده اند و سپس فرآیند تصمیم گیری آغاز می شود. این فرآیند خودکار نیست و حداقل یک بازبین درخواست را بررسی می‌کند، اما مدت زمانی که برای تصمیم‌گیری طول می‌کشد به درخواست بستگی دارد.

بزرگترین مسئله این است که چگونه درخواست بر منافع عمومی در مقابل حقوق حریم خصوصی تأثیر می گذارد. به عنوان مثال، اگر یک شخصیت عمومی بزرگ درگیر با یک رسوایی بخواهد وب سایت ها حذف شوند، نتیجه به دلیل علاقه و اطلاعات عمومی منفی خواهد بود.

عوامل دیگر عبارتند از:

  • نقش در زندگی عمومی
  • اطلاعات از کجا می آید
  • چند سالشه؟
  • مسائل خصوصی

در صورت تایید درخواست، URL ها فقط از کشورهای درگیر حذف می شوند. اگر شخصی از اتحادیه اروپا درخواست حذف نشانی‌های اینترنتی کند، Google آنها را از فهرست کشورهای اتحادیه اروپا حذف می‌کند، اما نه ایالات متحده یا سایر کشورها.

اگر درخواست رد شود، آن شخص می تواند به بخش حفظ حریم خصوصی داده کشور تجدید نظر کند.

سوء استفاده از RBTF

مدیریت شهرت یک تجارت بزرگ است و همه آنطور که باید از RTBF استفاده نمی کنند. تلاش هایی از سوی برخی برای ارائه درخواست های متعدد از منظر زوایای مختلف برای افزایش شانس تایید صورت گرفته است.

کسب‌وکارهایی که نظرات منفی دریافت کرده‌اند نیز سعی کرده‌اند نشانی‌های اینترنتی را حذف کنند، اما معمولاً ناموفق هستند.

اگر در ایالات متحده یا کشور دیگری غیر RBTF هستید چه؟

Google به مردم اجازه می دهد در ایالات متحده درخواست ارائه دهند، اما درخواست کننده باید توضیح دهد که چه قانونی به آنها اجازه می دهد URL ها را حذف کنند. در ایالات متحده، برخی از محافظت ها برای قربانیان پورن انتقامی وجود دارد. به طور کلی، در مورد حذف صفحات در شرکت‌های غیر RBTF کار کمی انجام می‌شود.

این هنوز یک موضوع داغ است و قانونگذاران همچنان در مورد قانونی بودن حریم خصوصی اطلاعات بحث می کنند، بنابراین ممکن است در آینده این موضوع تغییر کند.


تصویر ویژه: Ascannio/Shutterstock

سئو PBN | خبر های جدید سئو و هک و سرور