چیست و چه سودی برای شما دارد • Yoast

یکی از مهمترین جنبه های سئو این است که اطمینان حاصل کنید که محتوای شما توسط موتورهای جستجو خزیده شده و ایندکس می شود. در واقع، بدون محتوای شما در فهرست، وب سایت شما به هیچ وجه قادر به ایجاد ترافیک از طریق جستجو نخواهد بود. اما نمایه سازی همیشه یک فرآیند سریع نیست. عوامل زیادی وجود دارد که بر سرعت ایندکس کردن وب سایت شما توسط موتورهای جستجو تأثیر می گذارد. اگر راهی برای ایندکس شدن سریعتر محتوای شما وجود داشته باشد چه؟ خب، اینجاست که IndexNow وارد می شود.

اهمیت ایندکس برای سئو

قبل از اینکه افراد بتوانند محتوای شما را جستجو کنند، موتورهای جستجو باید صفحات وب شما را بخزند و فهرست کنند. پس از اینکه محتوای شما ایندکس شد، فرآیند رتبه بندی آغاز می شود.

موتورهای جستجو با ارسال خزنده‌ها برای دنبال کردن لینک‌ها برای کشف محتوای جدید (و به‌روزرسانی محتوای قدیمی) شروع به کار می‌کنند. پس از اینکه خزنده ها صفحه ای را کشف کردند، آنچه را که پیدا می کنند به موتورهای جستجو گزارش می دهند و آن را فهرست می کنند. در حین نمایه سازی، موتورهای جستجو محتوا، رسانه، برچسب ها و موارد دیگر را در آن صفحه مطالعه و تجزیه و تحلیل می کنند. موتورهای جستجو همه این اطلاعات را در پایگاه داده وسیعی به نام “شاخص” ذخیره می کنند.

چرا به IndexNow نیاز داریم؟

در فضای آنلاین رقابتی امروزی، نمایه سازی محتوای شما برای تضمین رتبه بالا در موتورهای جستجو بسیار مهم است. هرچه محتوای شما سریع‌تر ایندکس شود، سریع‌تر رتبه‌بندی می‌شود و احتمال اینکه به درستی در SERP ظاهر شود بیشتر می‌شود. البته، برای رتبه بندی به محتوای برجسته نیاز دارید، اما این داستان دیگری است.

اما مشکل اینجاست: شما نمی توانید کنترل کنید که موتورهای جستجو با چه سرعتی وب سایت شما را ایندکس می کنند. ممکن است چند روز یا چند هفته طول بکشد تا یک موتور جستجو صفحه جدید شما را بخزد و ایندکس کند. این همه به عوامل زیادی مانند اندازه وب سایت شما، اعتبار آن، پیچیدگی آن و غیره بستگی دارد.

تصور کنید که صاحب یک فروشگاه آنلاین برای فروش لباس هستید و برای فصل آینده تعدادی تازه وارد خواهید داشت. شما فروشگاه خود را با جدیدترین محصولات به روز می کنید، اما تا دو هفته بعد از آن تغییرات را در موتورهای جستجو مشاهده می کنید. در همین حال، ممکن است ترافیک و فروش بالقوه خود را به رقبای خود از دست داده باشید. هیچ کس آن را دوست ندارد زمانی که این اتفاق می افتد.

بنابراین برای ساده‌سازی این فرآیند و افزایش سرعت ایندکس‌سازی، مایکروسافت و یاندکس گرد هم آمدند و پروتکل جدیدی به نام IndexNow ایجاد کردند.

پس IndexNow چیست؟

IndexNow یک پروتکل منبع باز است که به ناشران وب اجازه می دهد تا موتورهای جستجوی شرکت کننده را از آخرین به روز رسانی های وب سایت خود مطلع کنند. به زبان ساده، این یک پینگ ساده است تا به موتورهای جستجو بگویید که URL و محتوای آن اضافه، به روز شده یا حذف شده است. سپس موتورهای جستجو می توانند به سرعت ربات ها را برای خزیدن، فهرست بندی و منعکس کردن تغییرات ارسال کنند.

چه چیزی IndexNow را متفاوت می کند؟

موتورهای جستجو داده‌های فهرست را از دو طریق به دست می‌آورند: کشش و فشار. به طور سنتی، موتورهای جستجو از سایت شما بازدید می کنند تا صفحات وب را خزیده و داده ها را به فهرست نمایه بکشند.

ایندکس سازی فشاری زمانی است که شما یا CMS شما موتورهای جستجو را در مورد تغییرات جدید در URL های خاص مطلع می کنید. پروتکل IndexNow از نمایه سازی فشار پیروی می کند که با مدل سنتی “کشش” متفاوت است. برای جستجوی چیزهای جدید نیازی نیست به موتورهای جستجو که به وب سایت شما می آیند تکیه کنید. در عوض، از آنها می‌خواهید که وقتی تغییراتی در محتوای شما ایجاد شد، به سراغ شما بیایند.

با این حال، در اینجا چیزی است که واقعاً در مورد پروتکل IndexNow تأثیرگذار است. وقتی هر URL را از طریق IndexNow API به یک موتور جستجوی شرکت‌کننده ارسال می‌کنید، آن URL‌ها به‌طور همزمان به تمام موتورهای جستجوی دیگر با استفاده از پروتکل ارسال می‌شوند. و هنگامی که IndexNow API را در مورد به روز رسانی مطلع می کنید، به طور خودکار به موتورهای جستجوی شرکت کننده هشدار می دهد.

کدام موتورهای جستجو در پروتکل IndexNow شرکت می کنند؟

مایکروسافت و یاندکس دو موتور جستجوی اول بودند که به طور کامل در IndexNow شرکت کردند. آنها با هم پروتکل IndexNow را در اکتبر 2021 اعلام کردند. از ژوئن 2022، فهرست موتورهای جستجوی شرکت کننده شامل مایکروسافت بینگ، یاندکس و سزنم است.

گوگل در حال حاضر بخشی از این ابتکار نیست، زیرا مکانیسم خزیدن آن بسیار کارآمد است و این شرکت به بهبود کارایی خزیدن خود ادامه داده است. با این حال، گوگل تایید کرد که این شرکت در حال آزمایش پروتکل IndexNow است. بنابراین ممکن است در آینده شاهد پیوستن گوگل به این پروتکل باشیم.

IndexNow چه سودی برای شما دارد؟

پروتکل IndexNow این پتانسیل را دارد که تکامل نمایه سازی را از کشش به فشار تسهیل کند. لازم نیست منتظر بمانید تا موتورهای جستجو بیایند و دعا کنند که تغییرات درست را انتخاب کنند. در عوض، می‌توانید آن‌ها را به تغییرات واقعی هدایت کنید و به آن‌ها بگویید که بخزند و ایندکس کنند.

اما مزیت اصلی IndexNow همچنان حذف زمان بین به‌روزرسانی‌ها و کشف آنها توسط موتورهای جستجو است. این بدان معناست که محتوای شما می تواند سریعتر در تمام موتورهای جستجوی شرکت کننده ایندکس شود. ناگفته نماند، این به ساده‌سازی فرآیند یافتن محتوای جدید، کارآمدتر کردن وب و در عین حال کاهش مصرف انرژی کمک می‌کند.

موتورهای جستجو برای فعالیت های خزیدن انرژی زیادی مصرف می کنند، اما دقیقا کارآمد نیستند. آنها ممکن است چندین بار در روز یک صفحه را بخزند، حتی زمانی که چیز جدیدی در صفحه وجود ندارد. این اتلاف انرژی است. با استفاده از پروتکل IndexNow، ربات‌های موتور جستجو برای تعیین اینکه آیا صفحه به‌روزرسانی شده است، نیازی به خزیدن اکتشافی ندارند. این امر بار غیر ضروری سایت را کاهش می دهد، مصرف انرژی را کاهش می دهد و سرورها را قادر می سازد کارآمدتر کار کنند.

ادغام IndexNow در Yoast SEO

اگر روند اجرای IndexNow برای شما پیچیده به نظر می رسد، نگران نباشید زیرا راه حل هایی وجود دارد. در Yoast، ما یکپارچه‌سازی با IndexNow را در Yoast SEO Premium راه‌اندازی می‌کنیم. به طور خودکار فعال می شود، بنابراین می توانید بلافاصله از IndexNow در وب سایت خود استفاده کنید. هر زمان که محتوای خود را منتشر یا به‌روزرسانی کنید، IndexNow را پینگ می‌کنیم. لازم نیست کاری انجام دهید – همه اینها در پس زمینه بی صدا کار می کند. ما این ویژگی را در به روز رسانی بعدی Yoast SEO Premium راه اندازی خواهیم کرد، پس با ما همراه باشید!

سئو PBN | خبر های جدید سئو و هک و سرور