چرا «مرکز داده در مقابل ابر» روشی نادرست برای فکر کردن است | دانش مرکز داده

نقطه مقابل مرکز داده چیست؟ اگر همانطور که بسیاری پاسخ می دهند، «ابر» پاسخ دادید، مسلماً به مؤثرترین روش در مورد آنچه مراکز داده انجام می دهند و نقشی که در صنعت فناوری اطلاعات ایفا می کنند فکر نمی کنید.

برای اثبات این موضوع، بیایید به نحوه ارتباط مراکز داده با ابر نگاه کنیم و دلایلی را بررسی کنیم که چرا مقایسه مراکز داده با ابر منطقی نیست.

چرا مردم مراکز داده را با ابر مقایسه می کنند؟

بیایید با بررسی دلایلی که مردم تمایل دارند مراکز داده را با فضای ابری مقایسه کنند، شروع کنیم.

به گمان من، آنها عمدتاً این کار را انجام می دهند، زیرا این حس وجود دارد که قبل از اینکه مشاغل شروع به مهاجرت بار کاری به پلتفرم های ابری عمومی کنند. مانند خدمات وب آمازون و مایکروسافت آژور، بیشتر بارهای کاری در مراکز داده خصوصی میزبانی می شدند.

بنابراین، وقتی مردم از عباراتی مانند “مرکز داده در مقابل ابر” استفاده می کنند، منظور آنها واقعا این است:خصوصی مرکز داده در مقابل عمومی اما شما لزوماً آن را نمی‌دانید، زیرا این معیارهای مهم اغلب در گفتگوها درباره تفاوت‌های بین مراکز داده و ابر وجود ندارند.

مقایسه بین مراکز داده و ابر نیز اغلب این مفهوم را دارد که مراکز داده خصوصی فاقد بسیاری از ویژگی های ابرهای عمومی هستند، مانند:

توانایی مقیاس سازی زیرساخت ها به صورت بی نهایت.

  • دسترسی بر اساس تقاضا به سرورها، ذخیره سازی داده ها و سایر منابع.
  • آزادی از مدیریت زیرساخت های فیزیکی.

بنابراین، این ایده که مراکز داده از فضای ابری متمایز هستند، اغلب به این معناست که مراکز داده – یا حداقل مراکز خصوصی – در مقایسه با فضای ابری پایین‌تر هستند.

مشکلات مقایسه «مرکز داده در مقابل ابر».

اگر به روش‌های دقیق‌تری در مورد ارتباط مراکز داده با ابر فکر کنید، متوجه خواهید شد که عباراتی مانند «مرکز داده در مقابل ابر» منطقی نیستند. دلایل متعددی وجود دارد.

ابرهای عمومی از مراکز داده استفاده می کنند

قبل از هر چیز، مراکز داده بخشی جدایی ناپذیر از ابرهای عمومی هستند. اگر حجم کاری خود را به AWS، Azure یا ابر عمومی دیگری منتقل کنید، در یک مرکز داده میزبانی می شود. تفاوت بین ابر و مراکز داده خصوصی این است که در فضای ابری، شخص دیگری مالک و مدیریت مرکز داده است.

این تفاوت پیامدهای مهمی برای نحوه اجرای حجم کار، نحوه قیمت گذاری آنها و غیره دارد. با این حال، به نظر می رسد تقلیل دهنده – به بیان خفیف – به این معنا باشد که مراکز داده به نوعی برعکس ابر هستند. اگر مراکز داده وجود نداشتند، ابر به معنای واقعی کلمه وجود نداشت.

Colocation جایگزینی برای مراکز داده خصوصی است

دلیل دومی که چرا مقایسه مراکز داده با فضای ابری دشوار است این است که همه بارهای کاری که خارج از ابر عمومی وجود دارد در مراکز داده خصوصی که برای مدیریت برنامه‌ها و داده‌های یک کسب‌وکار اختصاص داده شده‌اند میزبانی نمی‌شوند.


در عوض، بسیاری از آنها میزبانی می شوند مراکز کولوکیشن، جایی که چندین شرکت می توانند فضایی را برای میزبانی حجم کاری اجاره کنند. مراکز کولوکیشن مراکز داده خصوصی هستند به این معنا که متعلق به ارائه دهندگان ابر عمومی نیستند. اما آنها مشابه مراکز داده خصوصی نیستند که تنها متعلق به یک شرکت هستند.

Colocation برخی از مزایای ابرهای عمومی را فراهم می کند، مانند آزاد کردن سازمان ها از ایجاد و نگهداری امکانات مرکز داده خود. از این نظر، کولوکیشن خطوط بین مراکز داده سنتی و ابر را محو می کند.

برخی از مراکز داده خصوصی خدمات IaaS را ارائه می دهند

یکی دیگر از دلایل تار شدن خطوط بین مراکز داده و ابر این است که در موارد خاص، می‌توانید خدماتی را در مراکز داده خصوصی دریافت کنید که شبیه به آنهایی هستند که بیشترین ارتباط را با ابر عمومی دارند.

من در اینجا به پیشنهادهایی مانند Equinix Metal، که اساساً یک راه حل زیرساخت به عنوان یک سرویس (IaaS) است که به شرکت ها اجازه می دهد تا سرورهای درخواستی را در مراکز هم محل قرار دهند. این بسیار شبیه خدمات IaaS مبتنی بر ابر مانند AWS EC2 است، با این تفاوت که نیازی به ابر عمومی ندارد.

به علاوه، ارائه دهندگان مرکز داده مختلفی ارائه می دهند خدمات “دستکش سفید”. کمک به نگهداری و مدیریت زیرساخت، ویژگی دیگری است که آنها را از برخی جهات شبیه ارائه دهندگان ابر عمومی می کند.

ابر عمومی نیز مشکلاتی دارد

آخرین اما نه کم‌اهمیت، شایان توجه است که ابر عمومی از همه لحاظ نسبت به مراکز داده سنتی برتری ندارد.

مانند مراکز داده خصوصی و امکانات هم‌محلی، ابرهای عمومی می تواند و می تواند پایین بیاید، به این معنی که مهاجرت به ابر به سختی تضمینی برای کل آپتایم نیست. ابر نیز می تواند به پایان برسد هزینه مالی زیادی در پی دارد و همیشه راهی برای به حداقل رساندن TCO حجم کاری میزبانی نیست. عدم کنترل زیرساخت‌هایی که کسب‌وکارها در فضای ابری تجربه می‌کنند، یکی دیگر از نقاط ضعف آشکار است.

من نمی گویم که ابر از مراکز داده خصوصی پایین تر است. اما من می گویم که مهم است که در مورد این که ابر از همه جهات متفاوت یا برتر از مراکز داده سنتی است، مراقب باشیم.

نتیجه

به طور خلاصه، به جای مقایسه «مراکز داده» با «ابر» به صورت دودویی، صنعت فناوری اطلاعات باید بیشتر بر درک تفاوت های ظریف پیرامون مراکز داده خصوصی و ابرهای عمومی تمرکز کند. راه‌های زیادی برای استفاده از هر دو نوع راه‌حل وجود دارد، و از بسیاری جهات آنقدر که در ابتدا به نظر می‌رسد با هم متفاوت نیستند.

سئو PBN | خبر های جدید سئو و هک و سرور