پاسخ آمازون به ChatGPT ناقص دیده می شود | دانش مرکز داده

(بلومبرگ) — مشتریان ابری Amazon.com Inc. در حال غوغا هستند تا فناوری ChatGPT را که این شرکت شش هفته پیش رونمایی کرد، به دست آورند. اما به‌جای اینکه اجازه آزمایش آن را داشته باشند، به بسیاری گفته می‌شود که محکم بنشینند و این نگرانی‌هایی را ایجاد می‌کند که ابزار هوش مصنوعی به طور کامل آماده نشده است.

به گفته کارمندان و مشتریان قدیمی، اعلام آمازون مبنی بر ورود به مسابقه هوش مصنوعی مولد به طرز عجیبی مبهم بود. این افراد گفتند که راه اندازی محصولات خدمات وب آمازون معمولاً شامل توصیفات درخشان از سه تا پنج مشتری است. این بار شرکت تنها به یکی اشاره کرد: Coda، یک استارتاپ ویرایش اسناد.

شیشیر مهروترا، مدیر اجرایی Coda گفت که پس از آزمایش این فناوری به آمازون نمره “ناقص” اعطا کرده است. او در مصاحبه ای گفت که ابزارهای مولد هوش مصنوعی این شرکت “همه نسبتاً زود هستند”. آنها در حال ساخت و بسته بندی مجدد خدماتی هستند که قبلا ارائه کرده بودند. مهروترا افزود که انتظار دارد ابزارهای هوش مصنوعی AWS در درازمدت رقابتی باشند.

افرادی که با راه اندازی محصول AWS آشنا هستند تعجب کردند که آیا آمازون ابزارهای هوش مصنوعی را برای مقابله با این تصور که از رقبای ابری مایکروسافت و شرکت آلفابت گوگل عقب افتاده است، منتشر کرد. هر دو شرکت از هوش مصنوعی مولد استفاده می کنند – که مقادیر زیادی داده را برای تولید متن یا تصاویر استخراج می کند – برای بهبود جستجوی وب و افزودن قابلیت های هوش مصنوعی به مجموعه ای از محصولات. این فناوری تصفیه نشده و مستعد خطا است، اما هیچ کس پتانسیل آن را برای ایجاد تحول در محاسبات انکار نمی کند.

کوری کویین، اقتصاددان ارشد ابر در Duckbill Group، یک شرکت مشاوره که به مشتریان AWS مشاوره می دهد، نظرات برخی را در مورد پیشنهاد آمازون بیان کرد. او در ایمیلی با استفاده از اصطلاح صنعتی برای محصولی که قبل از اتمام برای مشتریان تبلیغ می شود – و ممکن است اصلاً محقق نشود، گفت: “احساس بخار افزار است.”

مت وود، معاون محصول AWS، در مصاحبه ای گفت که نرم افزار مولد هوش مصنوعی آمازون جدید است، نه ابزار جدید. وود گفت: «ما محصول را به حدی رسانده‌ایم که می‌خواستیم به مشتریان اطلاع دهیم که روی چه چیزی کار می‌کنیم و می‌خواستیم برخی از مشتریان را دعوت کنیم تا آن را برای چرخش انتخاب کنند و در حین حرکت به ما بازخورد بدهند.» «این ایده که این عجله یا ناقص است به نحوی که بی دقت است، من به شدت از آن عقب نشینی می کنم. این اصلاً سبک ما نیست.»

سهام آمازون در نیویورک حدود 1 درصد افزایش یافت.

رهبر هوش مصنوعی

AWS در حال حاضر از مایکروسافت و گوگل در رایانش ابری برتری دارد. اما با وجود هوش مصنوعی مولد در زرادخانه‌های خود، رقبای ابری اصلی آمازون می‌توانند مشتریان خود را با طیف وسیعی از خدمات جدید، از خلاصه‌سازی و تولید اسناد گرفته تا شناسایی و توصیف روندها در داده‌های شرکت، جذب کنند.

با توجه به تخصص عمیق آمازون و غیرت رقابتی، زودهنگام است که این شرکت را در این مرحله اولیه به حساب آوریم. این غول مستقر در سیاتل مدت هاست که به عنوان یک رهبر در هوش مصنوعی شناخته می شود و از آن برای طیف گسترده ای از وظایف حیاتی استفاده می کند. نرم افزار انتخاب می کند که چه تعداد محصول برای فروش در Amazon.com سفارش دهد، تخمین می زند که انبارهای آمازون به چند کارگر نیاز دارند و مسیرهایی را برای رانندگان تحویل برنامه ریزی می کند. محصولات AWS چهره ها را در تصاویر یا ویدئو شناسایی می کنند، به طور خودکار تجهیزات صنعتی را نظارت می کنند و متن را از سوابق پزشکی استخراج می کنند.

اما چهار کارمند فعلی و سابق آمازون گفتند که تمرکز شدید آمازون بر خدمات رسانی به مشتریانش به این معنی است که این شرکت گاهی اوقات به تحقیقات خالصی که OpenAI، مایکروسافت و گوگل انجام می‌دهند – کاری که می‌تواند به پیشرفت‌هایی مانند ChatGPT منجر شود، کوتاهی کرده است. این شرکت بر روی رویکرد “علم وسواس به مشتری” خود می ایستد، که می گوید به جذب محققانی که می خواهند با چالش های معنی دار مقابله کنند، کمک می کند. در سال های اخیر، آمازون همچنین به دنبال مشارکت بیشتر با محققان دانشگاه بوده و به کارمندان اجازه می دهد مقالات دانشگاهی بیشتری را منتشر کنند.

با این حال، سرمایه‌گذاری‌های این شرکت در مدل‌های زبانی بزرگ، فناوری مورد استفاده برای آموزش ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی، همچنان بر عملی بودن تأکید دارد. یک مدل به محصولاتی در فروشگاه اینترنتی که ممکن است خریدار در جستجوی کلمه کلیدی پیدا نکند کمک می کند. مجموعه دومی از مدل‌ها که در یک مقاله تحقیقاتی در سال گذشته فاش شد، به آموزش دستیار صوتی الکسا برای پاسخگویی بهتر به دستورات به زبان‌های مختلف کمک می‌کند. در اواسط نوامبر، آمازون مدل های الکسا را ​​در دسترس مشتریان AWS قرار داد.

دو هفته بعد، OpenAI ChatGPT را منتشر کرد و یک جنون ویروسی را برانگیخت. مردم عجله کردند تا چت بات را امتحان کنند و تعاملات خود را در رسانه های اجتماعی منتشر کنند. رهبران کسب و کار تعجب می کردند که چقدر سریع این فناوری در محصولات بسته بندی می شود. آنها شروع کردند و از AWS و شرکای آن پرسیدند که با توجه به افرادی که با شرایط آشنا هستند، توانایی های آنها چگونه مقایسه می شود. یکی از افرادی که مانند سایر افرادی که برای این داستان مصاحبه کردند، خواست نامش فاش شود تا آزادانه در مورد یک موضوع خصوصی صحبت کند، گفت: قبل از آن، هیچ مشتری برای یک رابط چت برای یک مدل بزرگ زبان درخواست نمی کرد.

تهدید خدمات وب آمازون در ژانویه زمانی که مایکروسافت که قبلاً شریک OpenAI بود، 10 میلیارد دلار اضافی در این استارت آپ سرمایه گذاری کرد آشکار شد. سرویس محاسبات ابری Azure مایکروسافت در رتبه دوم پس از AWS قرار دارد. اگر کسب و کارها جدیدترین و بهترین ها را از OpenAI می خواستند، Azure جایی برای رفتن بود. جیمز بارلو، بنیانگذار Triumph Technology Solutions LLC، که به شرکت‌ها در استفاده از AWS کمک می‌کند، گفت: «مایکروسافت در حال حاضر مالک آن گوشه است.

آمازون پاسخ خود را در 13 آوریل اعلام کرد، همان روزی که اندی جاسی، مدیر اجرایی، نامه سالانه خود را به سهامداران منتشر کرد. یک سرویس جدید AWS به نام Bedrock به شرکت‌ها اجازه می‌دهد از مدل‌های ساخته شده توسط شرکای آمازون مانند Stability AI، AI21 Labs و Anthropic استفاده کنند. این شرکت همچنین فاش کرد که دو مدل زبان بزرگ خود به نام Titan را ساخته است. یکی رویکرد مشابهی را برای کار توسط تیم جستجوی محصول آمازون در نظر گرفت و دیگری یک تولید کننده متن شبیه به ChatGPT است که برای ایجاد خلاصه‌ای از محتوا و نوشتن ایمیل‌ها یا پست‌های وبلاگ و سایر وظایف ساخته شده است.

جاسی در نامه خود نوشت که آمازون برای مدتی بر روی مدل‌های زبان بزرگ کار می‌کرد و گفت که این شرکت معتقد است «تجربه‌ی هر مشتری را تغییر داده و بهبود می‌بخشد». او متعهد شد که به سرمایه گذاری های قابل توجه در این فناوری ادامه دهد.

وود گفت که او اکثریت قریب به اتفاق وقت خود را در طول شش ماه گذشته با تیم‌ها و مشتریان محصولات هوش مصنوعی مولد کار کرده است. او گفت: “در سراسر AWS ما تیم هایی داریم که در حال پارازیت بر روی قابلیت های جدید و آزمایش و نمونه سازی و ایده پردازی با استفاده از این فناوری هستند.” بسیاری از مشتریانی که من با آنها صحبت کرده‌ام، در مورد هوش مصنوعی مولد، چشم‌انداز ما برای آن و قابلیت‌های Bedrock هیجان‌زده بودند.»

اما اکثر مشتریان فرصتی برای آزمایش این فناوری نداشته اند، زیرا آنها ابتدا باید از آمازون تأییدیه بگیرند – به گفته چهار نفر از آشنایان با عرضه محصولات AWS، یک تقاضای بسیار غیرعادی. این افراد می‌گویند که معمولاً بازوی خدمات ابری دسترسی گسترده‌ای به ابزارهای خود فراهم می‌کند، حتی زمانی که مهندسان هنوز در حال تکمیل آن‌ها هستند، از ترس اینکه به نظر برسند یک مشتری را بر مشتری دیگر ترجیح می‌دهند یا این تصور را که محصول آماده نیست به خطر می‌اندازد.

وود گفت که پیش‌نمایش‌های محدود برای این شرکت «بسیار عادی» است و به سه مورد اشاره کرد که محصولات در ابتدا برای گروهی از مشتریان عرضه شدند.

جیم هار، معاون برجسته و تحلیلگر ارشد آمازون در شرکت گارتنر، گفت که هنوز با مشتری که ابزارهای هوش مصنوعی جدید را امتحان کرده صحبت نکرده است. او در مصاحبه‌ای گفت: «برای من احساس می‌کردم، نمی‌خواهم بگویم عجله‌ای هستند، اما آنها احساس کردند که باید چیزی را به عنوان پاسخی به آنچه که همه با گوگل و مایکروسافت با OpenAI درباره آن صحبت می‌کردند، اعلام کنند. او و دیگران خاطرنشان کردند که اعلامیه Bedrock فاقد اسناد معمولی مانند راهنماهای فنی و دمو است.

یک توضیح احتمالی این است که آمازون، با توجه به این که چت ربات های OpenAI و گوگل اغلب اشتباه می کنند، می خواهد مطمئن شود که فناوری آن به اندازه کافی صیقل داده شده است، قبل از اینکه آن را به مشتریان قدیمی ارائه دهد. مدیران و محققان شرکت همچنین گفته اند که ابزارها باید ایمن باشند و قادر به محافظت از داده های حساس مشتری باشند. آمازون تنها نیست که مدل های هوش مصنوعی مولد خود را محکم نگه می دارد. شرکت‌هایی که می‌خواهند فناوری مشابه Meta Platforms Inc. و International Business Machines Corp. را امتحان کنند نیز باید مجوز دریافت کنند.

مدیران دو مشتری AWS گفتند که به آنها قول داده شده است تا ماه ژوئن به مدل های زبان بزرگ دسترسی داشته باشند. وود از بیان اینکه چه تعداد از مشتریان از Bedrock استفاده می‌کنند، یا اینکه چه زمانی مشتریان جدید ممکن است پذیرفته شوند، خودداری کرد. او گفت: «در حین حرکت، مشتریان جدیدی را جذب خواهیم کرد. در این میان، آمازون به دنبال سرمایه گذاری بر روی انفجار علاقه به هوش مصنوعی مولد است و تالارهایی را با حضور فروشندگان AWS برگزار می کند. بارلو گفت: «مشتریان مرتباً در مورد آن سؤال می کنند.

آمازون همچنین قراردادهایی را با چند شرکت اعلام کرده است که گفته اند از این سرویس ها استفاده خواهند کرد، از جمله Deloitte که گفت در “مراحل اولیه” آزمایش آنها است و همچنین 3M.

دیگری رویال فیلیپس NV، شرکت فن آوری پزشکی هلندی است. شز پرتوی، مدیر ارشد نوآوری و استراتژی این شرکت، گفت که فیلیپس قصد دارد از Bedrock برای آزمایش اینکه آیا ابزارهای تشخیص تصویر Stability AI می‌تواند به رادیولوژیست‌ها کمک کند اسکن‌های مشکل‌ساز بیمار را برای شناسایی سریع‌تر بیماری علامت‌گذاری کنند، استفاده کند.

پرتوی، یکی از مدیران سابق AWS گفت: «تکنولوژی از پرتگاه عبور کرده است. ما معتقدیم که ارزش واقعی تصویربرداری پزشکی وجود دارد، زیرا خدماتی مانند Bedrock منتشر می شوند.

پرتوی گفت که فیلیپس از مدل‌های تایتان آمازون استفاده نکرده است و یکی از سخنگویان اضافه کرد که این شرکت در حال حاضر “بیشتر بر یادگیری متمرکز است تا ارزیابی” عملکرد Bedrock.

پرتوی در یک نشانه بالقوه شوم برای آمازون گفت که فیلیپس در حال آزمایش با ChatGPT است. او گفت: «اگر سرویسی با ارائه‌دهنده ابری دیگر وجود داشته باشد که پیشنهاد ما را پیش ببرد – و توسط ارائه‌دهنده ما ارائه نشود – ما از آن سرویس استفاده خواهیم کرد.

سئو PBN | خبر های جدید سئو و هک و سرور