نقشه سایت XML چیست و چرا باید آن را داشته باشید؟ • Yoast

یک نقشه سایت XML خوب به عنوان نقشه راه وب سایت شما عمل می کند که گوگل را به تمام صفحات مهم شما هدایت می کند. نقشه های سایت XML می توانند برای سئو مفید باشند و به گوگل این امکان را می دهند که صفحات ضروری شما را به سرعت پیدا کند، حتی اگر پیوند داخلی شما کامل نباشد. این پست توضیح می دهد که آنها چه هستند و چگونه به شما کمک می کنند تا رتبه بهتری کسب کنید.

نقشه های سایت XML چیست؟

نقشه سایت XML فایلی است که صفحات ضروری یک وب سایت را فهرست می کند و مطمئن می شود که گوگل می تواند همه آنها را پیدا کرده و بخزد. همچنین به موتورهای جستجو کمک می کند تا ساختار وب سایت شما را درک کنند. شما می خواهید گوگل هر صفحه مهم وب سایت شما را بخزد. اما گاهی اوقات، صفحات بدون پیوندهای داخلی به آنها اشاره می کنند و پیدا کردن آنها را سخت می کند. نقشه سایت می تواند به سرعت بخشیدن به کشف محتوا کمک کند.

به دنبال گسترش دانش خود در زمینه سئو فنی هستید؟ ما به تازگی دوره جدیدی را در آکادمی SEO Yoast راه اندازی کرده ایم که بر خزیدن و نمایه سازی تمرکز دارد. یکی از موضوعاتی که به آن می پردازیم نحوه استفاده صحیح از نقشه سایت XML است.

نقشه سایت XML چگونه به نظر می رسد؟

نقشه سایت XML روشی استاندارد برای فهرست کردن پست ها و صفحات ارائه می دهد که آنها را برای موتورهای جستجو قابل کشف می کند. در اینجا یک مثال بسیار ساده، نقشه سایت با یک URL واحد آورده شده است:




https://www.yoast.com/wordpress-seo/
2022-01-01

از دو بخش تشکیل شده است:

  • اعلان نسخه XML: خزنده های موتور جستجو برای تعیین نوع فایلی که می خوانند از آن استفاده می کنند.
  • مجموعه URL: به موتورهای جستجو درباره پروتکل می گوید.
  • URL: آدرس صفحه را فهرست می کند.
  • Lastmod: فرمت تاریخی که آخرین زمان تغییر صفحه را توصیف می کند.

هر نقشه سایتی باید از این استاندارد پیروی کند تا معتبر باشد. خواص دیگری مانند و اما اینها هیچ تاثیری بر عملکرد یا عملکرد نقشه سایت ندارند.

نمونه ای از نقشه سایت XML

بیایید به یک مثال نگاهی بیندازیم. در زیر، تصویری از نقشه سایت XML پایه yoast.com را مشاهده خواهید کرد. در این نقشه سایت، تمام نقشه های مختلف سایت را در yoast.com مشاهده می کنید. در پایان هر سطر یک تاریخ مشاهده خواهید کرد. این به Google می‌گوید آخرین بار چه زمانی هر پست به‌روزرسانی شده است و به سئو کمک می‌کند زیرا می‌خواهید Google محتوای به‌روز شده شما را در اسرع وقت بخزد. وقتی تاریخ در نقشه سایت تغییر می کند، گوگل می داند که محتوای جدیدی برای خزیدن و فهرست بندی وجود دارد.

نقشه سایت XML Yoast.com

همانطور که می بینید، نقشه سایت XML Yoast.com چندین نقشه سایت “شاخص” را نشان می دهد: post-sitemap.xml، page-sitemap.xml، video-sitemap.xml و غیره. این دسته بندی ساختار یک سایت را تا حد امکان ساده می کند. بنابراین اگر روی یکی از نقشه های سایت شاخص کلیک کنید، تمام URL ها را در آن نقشه سایت خاص مشاهده خواهید کرد. به عنوان مثال، اگر روی post-sitemap.xml شما همه URL های پست Yoast.com را خواهید دید.

نقشه سایت XML پست Yoast.com

اگر وب سایت بزرگی دارید، گاهی اوقات لازم است نقشه سایت فهرستی را تقسیم کنید. یک نقشه سایت XML تنها به 50000 URL محدود می شود و می تواند تا 50 مگابایت حجم فایل داشته باشد، بنابراین اگر وب سایت شما بیش از 50000 پست دارد، به دو مورد جداگانه برای URL های پست نیاز خواهید داشت که در واقع نقشه سایت شاخص دوم را اضافه می کند. افزونه Yoast SEO محدودیت را حتی کمتر – در 1000 URL – تعیین می کند تا نقشه سایت شما را در سریع ترین زمان ممکن بارگذاری کند.

چه وب سایت هایی به نقشه سایت XML نیاز دارند؟

اسناد گوگل می گوید نقشه های سایت برای “مفید هستندوب سایت های واقعا بزرگ،” “وب سایت هایی با آرشیو بزرگ،” “وب سایت های جدید تنها با چند لینک خارجی به آن،” و “وب سایت هایی که از محتوای رسانه ای غنی استفاده می کنند.” به گفته گوگل، پیوند داخلی مناسب باید به آن اجازه دهد تا تمام محتوای شما را به راحتی پیدا کند. متأسفانه، سایت‌های زیادی وجود دارند که به درستی به پیوند منطقی محتوای خود فکر نمی‌کنند.

در حالی که ما موافقیم که این وب سایت ها از داشتن یکی از آنها بیشترین سود را خواهند برد، در Yoast، ما فکر می کنیم نقشه سایت XML برای هر وب سایت مفید است. هر وب سایتی به گوگل نیاز دارد تا بتواند صفحات ضروری را به راحتی پیدا کند و بداند آخرین بار چه زمانی به روز شده است. به همین دلیل این قابلیت در افزونه Yoast SEO گنجانده شده است.

کدام صفحات باید در نقشه سایت XML شما باشند؟

چگونه تصمیم می گیرید که کدام صفحات را در نقشه سایت XML خود قرار دهید؟ همیشه با فکر کردن به ارتباط یک URL شروع کنید: وقتی یک بازدیدکننده روی یک URL خاص قرار می گیرد، آیا نتیجه خوبی است؟ آیا می خواهید بازدیدکنندگان در آن URL قرار بگیرند؟ اگر نه، احتمالاً نباید در آن باشد. با این حال، اگر نمی خواهید آن URL در نتایج جستجو ظاهر شود، باید یک تگ ‘noindex’ اضافه کنید. حذف آن از نقشه سایت به این معنی نیست که گوگل URL را ایندکس نمی کند. اگر گوگل بتواند آن را با دنبال کردن لینک ها پیدا کند، گوگل می تواند URL را فهرست کند.

مثال: یک وبلاگ جدید

مثلاً بگویید در حال راه اندازی یک وبلاگ جدید هستید. البته، شما می خواهید مطمئن شوید که مخاطبان هدف شما می توانند پست های وبلاگ شما را در نتایج جستجو پیدا کنند. بنابراین، ایده خوبی است که بلافاصله پست های خود را در نقشه سایت XML خود قرار دهید. بی خطر است که فرض کنیم که بیشتر شما صفحات همچنین نتایج مرتبط برای بازدیدکنندگان شما خواهد بود. با این حال، الف صفحه تشکر چیزی که افراد پس از مشترک شدن در خبرنامه شما خواهند دید، چیزی نیست که بخواهید در نتایج جستجو ظاهر شود. در این مورد، شما نمی خواهید حذف کنید همه صفحاتی از نقشه سایت شما اما فقط این.

بیایید به مثال وبلاگ جدید بمانیم. علاوه بر پست های وبلاگ خود، تعدادی دسته بندی و برچسب نیز ایجاد می کنید. این دسته‌ها و برچسب‌ها دارای صفحات آرشیو هستند که همه پست‌ها را در آن دسته یا برچسب خاص فهرست می‌کنند. با این حال، در ابتدا ممکن است محتوای کافی برای پر کردن این صفحات بایگانی وجود نداشته باشد، و آنها را به “محتوای نازک” تبدیل کند. به عنوان مثال، آرشیوهای برچسبی که فقط یک پست را نشان می دهند، هنوز برای بازدیدکنندگان ارزشی ندارند. زمانی که وبلاگ خود را تازه شروع کرده اید، می توانید آنها را از نقشه سایت حذف کنید، و بعد از اینکه پست های کافی داشتید، آنها را اضافه کنید. اگر از Yoast SEO استفاده می‌کنید، حتی می‌توانید تمام صفحات برچسب یا صفحات دسته‌بندی خود را به یکباره حذف کنید.

با این حال، این نوع صفحه همچنین می تواند مواد رتبه بندی عالی باشد. بنابراین، اگر فکر می کنید: خوب، بله، این صفحه تگ در حال حاضر کمی “نازک” است، اما می تواند یک صفحه فرود عالی باشد، سپس آن را با اطلاعات و تصاویر اضافی غنی کنید. و در این مورد آن را از نقشه سایت خود حذف نکنید.

چگونه گوگل را مجبور کنیم نقشه سایت شما را پیدا کند

اگر می‌خواهید Google نقشه سایت XML شما را سریع‌تر پیدا کند، باید آن را به حساب کنسول جستجوی Google خود اضافه کنید. شما می توانید نقشه های سایت خود را در بخش “نقشه سایت” پیدا کنید. اگر نه، می توانید نقشه سایت خود را در بالای صفحه اضافه کنید.

افزودن نقشه سایت به بررسی اینکه آیا گوگل تمام صفحات نقشه سایت شما را ایندکس کرده است یا خیر کمک می کند. اگر تفاوت زیادی در تعداد «ارسال شده» و «ایندکس‌شده» در نقشه سایت خاصی وجود دارد، توصیه می‌کنیم بیشتر به این موضوع نگاه کنید. شاید خطایی وجود داشته باشد که مانع از ایندکس شدن برخی از صفحات می شود؟ گزینه دیگر این است که ممکن است به پیوندهای بیشتری نیاز داشته باشید که به محتوایی اشاره می کنند که هنوز ایندکس نشده است.

Google به درستی همه URL ها را در نقشه سایت پست پردازش کرد

چگونه با Yoast SEO نقشه های XML را به سایت خود اضافه کنید

به دلیل ارزش SEO آنها، ما توانایی ایجاد نقشه های سایت XML شما را در افزونه Yoast SEO خود اضافه کرده ایم. آنها در هر دو نسخه رایگان و Premium افزونه موجود هستند. ما آنها را به طور خودکار برای شما می سازیم و آنها را در جای مناسب قرار می دهیم. شما لازم نیست نگران مکان نقشه سایت XML خود و بهینه سازی آن برای موتورهای جستجو باشید.

در حالی که ما با Google کار می کردیم تا نقشه های سایت XML را به صورت بومی در وردپرس بیاوریم، نسخه برتر نقشه های سایت را در Yoast SEO ارائه می دهیم. وردپرس یک پایه است، تقریباً به خوبی تنظیم نشده است، و به طور کامل به عنوان یکی در Yoast SEO برجسته است. اگر Yoast SEO را نصب کنید، نقشه سایت وردپرس را به طور خودکار برای شما غیرفعال می کنیم.

Yoast SEO به طور خودکار نقشه سایت XML را برای وب سایت شما ایجاد می کند. روی “SEO” در نوار کناری نصب وردپرس خود کلیک کنید و سپس تب “ویژگی ها” را انتخاب کنید:

می‌توانید نقشه‌های سایت XML را در تب ویژگی‌های Yoast SEO پیدا کنید
برای دیدن نقشه سایت XML سایت خود روی لینک کلیک کنید

در این صفحه می‌توانید نقشه‌های سایت XML مختلف را برای وب‌سایت خود فعال یا غیرفعال کنید. همچنین، می‌توانید روی علامت سؤال کلیک کنید تا اطلاعات را گسترش دهید و امکانات بیشتری مانند بررسی نقشه سایت خود در مرورگر خود مشاهده کنید.

می‌توانید انواع محتوا را از نقشه سایت XML خود در برگه «جستجوی ظاهر» حذف کنید. اگر «نه» را به عنوان پاسخ «نمایش X در نتایج جستجو؟» انتخاب کنید، این نوع محتوا شامل نمی‌شود. همچنین می توانید این کار را برای پست ها و صفحات جداگانه با رفتن به تنظیمات پیشرفته در متا باکس یا نوار کناری Yoast SEO و انتخاب گزینه ای در “اجازه به موتورهای جستجو برای نمایش این پست/صفحه در نتایج جستجو؟” انجام دهید.

آنچه را که می خواهید در نقشه سایت XML ببینید را مشخص کنید

درباره حذف انواع محتوا در اینجا بیشتر بخوانید.

سوالات متداول در مورد نقشه سایت XML

سوالات زیادی در مورد نقشه سایت XML وجود دارد، ما در پرسش های متداول زیر به چند مورد پاسخ داده ایم.

وقتی کنسول جستجوی گوگل بگوید نقشه سایت XML دارای خطا است چه اتفاقی می افتد؟

اگر نقشه سایت XML معتبر نیست، یا اگر توسط موتورهای جستجو به درستی خوانده نمی شود، باید متوجه شوید که چه نوع خطای فهرست شده است. اگر موتورهای جستجو نقشه سایت XML را نمی‌خوانند، مطمئن شوید که به ابزارهای وب مستر موتور جستجو ارسال شده است. اگر معتبر نیست، خطاها را بررسی کنید و مطمئن شوید که راه حل های خاصی برای مشکل خود پیدا کرده اید.

چگونه بررسی کنیم که آیا یک وب سایت دارای نقشه سایت XML است؟

در بیشتر موارد، می توانید با افزودن sitemap.xml به یک دامنه ریشه، متوجه شوید که آیا سایت ها نقشه سایت XML دارند یا خیر. بنابراین، آن example.com/sitemap.xml خواهد بود. اگر سایتی Yoast SEO را نصب کرده باشد، متوجه خواهید شد که به example.com/sitemap_index.xml هدایت شده است. Sitemap_index.xml نقشه سایت پایه است که تمام نقشه های سایت شما را در یک صفحه جمع آوری می کند.

چگونه می توانم نقشه سایت XML را به روز کنم؟

راه‌هایی برای ایجاد و به‌روزرسانی نقشه‌های سایتتان به صورت دستی وجود دارد، اما ما آن را تأیید نمی‌کنیم. همچنین، ژنراتورهای ثابت وجود دارد که به شما کمک می کند تا در هر لحظه یک نقشه سایت تهیه کنید. اما، دوباره، این فرآیند باید هر بار که محتوا را اضافه یا به‌روزرسانی می‌کنید، تکرار شود. بهترین راه برای انجام این کار استفاده ساده از Yoast SEO است. نقشه سایت XML را در Yoast SEO روشن کنید و سایت را بازگردانید – همه به روز رسانی های شما به طور خودکار انجام می شود.

می توانم استفاده کنم در نقشه سایت XML من؟

در گذشته، مردم مطمئن بودند که اضافه کردن ویژگی نقشه سایت به گوگل نشان می دهد که URL های خاص باید توسط گوگل اولویت بندی شوند. متاسفانه، هیچ کاری انجام نمی دهد، زیرا گوگل اغلب ذکر کرده است که از این ویژگی برای خواندن و اولویت بندی محتوای یافت شده در نقشه های سایت استفاده نمی کند.

نقشه سایت XML خود را بررسی کنید!

اکنون، می دانید که داشتن نقشه سایت XML چقدر مهم است: داشتن یک نقشه سایت می تواند به سئوی سایت شما کمک کند. اگر URL های صحیح را اضافه کنید، گوگل به راحتی می تواند به مهم ترین صفحات و پست های شما دسترسی پیدا کند. گوگل همچنین محتوای به روز شده را به راحتی پیدا می کند، بنابراین آنها می دانند چه زمانی یک URL باید دوباره خزیده شود. در نهایت، افزودن نقشه سایت XML خود به کنسول جستجوی گوگل به گوگل کمک می کند نقشه سایت شما را سریع پیدا کند و به شما امکان می دهد خطاهای نقشه سایت را بررسی کنید.

بنابراین نقشه سایت XML خود را بررسی کنید و متوجه شوید که آیا آن را درست انجام می دهید یا خیر!

تناسب سئو فنی خود را ارزیابی کنید

داشتن یک نقشه سایت XML خوب بخشی از سئوی فنی شما است. کنجکاو هستید که سئوی فنی کلی سایت شما چقدر مناسب است؟ ما یک آزمون فنی تناسب اندام SEO ایجاد کرده ایم که به شما کمک می کند تا بفهمید روی چه چیزی باید کار کنید!

سئو PBN | خبر های جدید سئو و هک و سرور