مراکز داده: نیرویی برای خوب که حتی بهتر می شود

ولادیمیر گالابوف

ولادیمیر گالابوف ریاست آزمایش تحقیقاتی ابر و داده Omdia را بر عهده دارد

هر سال در 22 آوریل ، روز زمین مفهوم جنبش جهانی زیست محیطی در سال 1970 است. از آن زمان ، جهان 2 درجه سانتیگراد گرمتر شده و نیاز به اقدام ضروری تر است. در حالی که دولتها در سراسر جهان بر روی توافق نامه های گسترده و تعهدات گسترده در سراسر کشور و صنعت کار می کنند ، بسیاری از بزرگترین سازمانها در جهان با اقدامات مشخصی برای کاهش تغییرات آب و هوایی امروز پیشگام هستند. ارائه دهنده خدمات ارتباطات و پخش کننده Sky برنامه خنثی سازی کربن خود را در سال 2006 آغاز کرد. فروشندگان تجهیزات IT مانند اپل و مایکروسافت در حال کار بر روی ساخت محصولات محبوب مصرفی مانند آیفون و Xbox بدون کربن هستند. و صنعت مرکز داده عقب نیست.

اپراتورهای مرکز داده های فوق مقیاس مانند فیس بوک و گوگل تعهداتی را برای کاهش میزان انتشار خود متعهد شده اند و گزارش سالانه پیشرفت خود را می دهند. به عنوان مثال ، در آخرین گزارش خود ، فیس بوک تأکید کرد که در طی دو سال انتشار کربن خود را به نصف کاهش داده است ، بیشتر انرژی مورد استفاده در مراکز داده خود از منابع تجدید پذیر است. فروشندگان تجهیزات و ارائه دهنده خدمات كوچكتر و تخصصی مانند فروشنده Atos با محاسبات با كارآیی بالا (HPC) تعهدات خودشان را می پذیرند. Atos از همکاری با HDF Energy برای تأمین برق مراکز داده خود از طریق هیدروژن ، كه بدون انتشار از منابع تجدیدپذیر تولید می شود ، خبر داد. این لیست ادامه دارد.

علی رغم این اقدامات ، س questionsالاتی در مورد پایداری صنعت مرکز داده ها همچنان باقی است. هنگامی که Omdia در حال تدوین برنامه تحقیقاتی خود در سال 2021 بود ، پایداری بیشترین موضوع برجسته تحلیلگران و مشتریان بود. با این گزارش ، ما سعی می کنیم موضوع را قاب کنیم و نگاه اول را به چشم اندازهای تحقیقاتی که Omdia امسال برجسته می کند ، در اختیار خوانندگان قرار دهیم.

مراکز داده نیرویی برای همیشه هستند

Omdia می بیند که یک نقطه داده به طور فزاینده در رسانه ها ، نشریات تحقیقاتی و رویدادهای صنعت نقل می شود: مراکز داده مسئول 1٪ از مصرف برق جهانی هستند ، به اندازه صنعت هواپیمایی تجاری CO2 منتشر می کنند و از همه مهمتر پیش بینی می شود که ادامه یابد در حال رشد. برخی از پیش بینی ها بسیار بدتر هستند. به عنوان مثال مجله Nature تخمین زده است که وقتی شبکه های ارتباط از راه دور به شبکه های مخابراتی اضافه می شوند ، تولید فناوری و دستگاه های مصرفی لازم برای دسترسی به اینترنت ، این رقم به 10٪ از مصرف برق جهانی نزدیک است. بنابراین ، چگونه دیجیتالی شدن و مراکز داده می توانند نیرویی برای همیشه باشند؟

شورای آمریکایی برای اقتصاد با بهره وری انرژی (ACEEE) تخمین زده است که به ازای هر 1 کیلووات انرژی مصرفی بخش IT ، 10 کیلووات در سایر بخشها به دلیل افزایش بهره وری اقتصادی و بهره وری انرژی صرفه جویی می شود. این در صورت در نظر گرفتن میزان زیرساخت های مورد نیاز برای اجرای حضوری همه خدمات عمومی ، اجتماعی و خصوصی و نه عملاً ، این منطقی است. امروزه در انگلیس می توان گواهینامه رانندگی ، گذرنامه و مشخصات بانکی خود را تمدید کرد ، خانه ای خریداری کرد و مالیات آنها را در عرض چند دقیقه پرداخت کرد. این امر باعث کاهش تعداد ساختمانهای عمومی مورد نیاز برای تأمین انرژی و همچنین تولید گازهای گلخانه ای تولید شده در سفر به این ساختمانها می شود. از همه مهمتر ، این کارایی کارآیی در پردازش ایجاد می کند و نحوه عملکرد تجارت و جامعه را تغییر داده است.

تعریف پایداری و انجام اقدامات جدید

روش های زیادی برای تعریف پایداری وجود دارد ، بنابراین برای ایجاد زمینه برای پروژه های تحقیقاتی آینده Omdia ، چهار زمینه اصلی تمرکز را برجسته می کنیم:

  1. انتشار کربن
  2. بازده / مصرف انرژی
  3. مواد با اخلاق
  4. دوباره استفاده و بازیافت کنید

گفتگو با رهبران صنعت ، تحلیلگران Omdia آموختند که طبقه بندی انتشارات کربن Trust در مورد انتشار گازهای گلخانه ای (GHG) اصطلاحات گسترده ای پذیرفته شده است که می تواند طبقه بندی مفیدی برای درک چهار زمینه فوق فراهم کند. پروتکل GHG سه گروه یا محدوده را رسمیت می بخشد که می توانند در هر چهار موضوع استفاده شوند ، همانطور که در شکل 1 برجسته شده است.

شکل 1: استفاده از پروتکل GHG Carbon Trust در تمام مناطق پایداری

اومدیا

انتشار کربن

بسیاری از بحث های صنعت در حوزه 1 و دامنه 2 متمرکز است ، شرکت های بزرگ متعهد به استفاده از انرژی پاک مانند باد یا انرژی خورشیدی هستند. به عنوان مثال ، گوگل از سال 2017 تاکنون از انرژی های تجدیدپذیر برای تأمین انرژی 100٪ از مصرف سالانه برق خود استفاده کرده و این کشور را به بزرگترین خریدار انرژی های تجدیدپذیر در جهان تبدیل کرده است. با این حال ، همه مراکز داده خود را با انرژی پاک در هر ساعت از هر روز تأمین نمی کند. در عوض ، گوگل با خرید انرژی تجدیدپذیر مازاد در زمان های دیگر ، زمان هایی را که باد نمی وزد یا خورشید نمی تابد جبران می کند.

بهره وری انرژی

جدا از شرکتهای بیشتری که از گوگل پیروی می کنند ، مهم است که اپراتورهای مرکز داده و مشتریان آنها بر تلاشهای پایداری حوزه 3 تمرکز کنند. اولین قدم نظارت و نسبت دادن ارزش کسب و کار به مصرف انرژی است تا از نظر تجاری حساب شود. گام بعدی تغییر عملیات مرکز داده برای کاهش مصرف برق در سطح فیزیکی و IT است

  • استقرار سیستم های خنک کننده کارآمدتر مانند خنک کننده غوطه وری. برای جزئیات بیشتر در مورد آخرین پیشرفت در این زمینه ، به گزارش Omdia ، خنک سازی غوطه وری در حال گرم شدن است ، جایی که ما در مورد استقرار محیط تولید مایکروسافت بحث می کنیم.
  • انتخاب تجهیزات فناوری اطلاعات مرکز داده که برای بهبود بهره وری انرژی مانند طراحی OpenRack طراحی شده است ، فیس بوک در پروژه محاسبه باز (OCP) مشارکت داشت. موارد ساده می تواند تفاوت ایجاد کند ، مانند استفاده از شاسی سرور بلندتر برای جریان بهتر هوا و قرار دادن فن های بزرگتر. هرچه فن بزرگتر باشد ، برای جابجایی حجم مساوی هوا ، سرعت کمتری باید بچرخد و در این روند از انرژی کمتری استفاده می شود. فیس بوک اعلام کرده است که تجهیزات جدید IT خود را بیش از یک سوم مصرف برق را کاهش داده است.
  • استقرار پردازنده های کارآمدتر در تجهیزات فناوری اطلاعات مرکز داده ، ایده دیگری است. افزایش استفاده از پردازنده های مبتنی بر باز به جای x86 ، در مرکز داده ممکن است یک راه حل باشد. بهینه سازی پردازنده ها برای بار کاری مورد دیگری است. اومدیا اخیراً در مورد تصمیم ابتکاری NVIDIA در استفاده از حافظه کم مصرف هنگام طراحی CPU مبتنی بر بازوی خود در جاده یخی برای اینتل در میان گزارش بمب Grace بحث کرده است.

مواد با اخلاق

راه اندازی یک زنجیره تأمین بدون درگیری یکی از راه های افزایش تمرکز بر مواد با اخلاقی است. به عنوان مثال می توان از بسیاری از فلزات و سایر مواد استفاده شده در پردازنده ها به عنوان مواد درگیری نام برد. تانتالیم ، قلع ، تنگستن و طلا اغلب در مکانهایی استخدام می شوند که شبه نظامیان و گروه های شورشی میلیون ها نفر را مورد سو abuse استفاده قرار می دهند و می کشند. اینتل ، به ویژه ، اقدامات گسترده ای را برای تغییر زنجیره تامین خود انجام داد ، و با بررسی دقیق در مذاکرات فروشندگان ، اطمینان حاصل کرد که پردازنده های آن بدون درگیری هستند. این نیز باعث پایداری بیشتر صنعت می شود.

دوباره استفاده و بازیافت کنید

مفهوم اقتصاد دایره ای در مورد حذف زباله ها و امکان استفاده مداوم از منابع است. ابتکارات جالب توجهی در زمینه استفاده مجدد و بازیافت چرخ دنده / اجزای مرکز داده وجود دارد ، اما زمینه پیشرفت صنعت نیز وجود دارد. چند نمونه از هر دو در زیر آورده شده است.

خوب

بر اساس توافق نامه های مشارکت تنظیم شده توسط ارائه دهندگان خدمات ابر ابر (CSP) و فروشندگان آنها ، شرکت هایی مانند گوگل ، مایکروسافت ، آمازون و فیس بوک اغلب به اجزایی مانند پردازنده ها و حافظه پیش از بقیه بازار دسترسی دارند. پردازنده های Skylake اینتل بین 6 تا 12 ماه زودتر از متوسط ​​شرکت به CSP دسترسی پیدا کردند. در نتیجه ، سرورهایی که از یک مرکز داده فوق مقیاس خارج می شوند اغلب پردازنده های جدیدترین یا آخرین پردازنده ها را در خود دارند.

شرکت هایی مانند ITRen جدید از رده خارج شده و تجهیزات IT CSP های فوق مقیاس را تازه می کنند و آنها را با ضمانت به شرکت ها و CSP های کوچکتر می فروشند. با حداقل مقدار سفارش فقط شش گره سرور و اکوسیستم رو به رشد شرکای نرم افزاری ، این تلاش برای استفاده مجدد و بازیافت باید مورد توجه جدی خریداران فناوری اطلاعات باشد ، که می توانند capex خود را به طور چشمگیری پایین بیاورند. همانطور که اتفاق می افتد ، دنده OCP مورد بحث نیز با هزینه کمتری اپکس همراه است.

بد

مواد غیر قابل بازیافت مانند پلاستیک های یکبار مصرف همچنان در مرکز داده مورد استفاده قرار می گیرند ، اغلب به عنوان یک پروژه غرور. به عنوان مثال ، سرورهای اکثر OEM ها با یک حاشیه پلاستیکی در جلو حمل آرم فروشنده را حمل می کنند. از آنجا که دسترسی به یک مرکز داده بسیار محدود است ، این تلاش بازاریابی برای ایجاد آگاهی از برند کار چندانی نمی کند و زمین را آلوده می کند. شاید زمان آن فرا رسیده باشد که فروشندگان تجهیزات فناوری اطلاعات مرکز داده ، به همان روشی که مارک های مصرفی مانند اپل در مورد بسته بندی خود تجدید نظر می کنند ، در مورد این روش تجدید نظر کنند.

خط پایین

بعد از یک سال که بیشتر ما مجبور شده ایم زندگی دیجیتالی بیشتری داشته باشیم ، باید در مورد اینکه صنعت مرکز داده نیرویی برای همیشه است تردید زیادی وجود داشته باشد. صنعت مرکز داده علاوه بر صرفه جویی در وقت و ارتباط ما با عزیزان ، به بشریت کمک می کند تا اثر کربن خود را کاهش دهد. با این وجود ، نیاز به یک گفتگو در سطح صنعت در مورد نه تنها استفاده از انرژی پاک ، بلکه اقدامات دیگری است که باعث پایداری می شوند ، مانند بهره وری انرژی ، تأمین اخلاقی و اصل اقتصاد دایره ای. همچنین برای از بین بردن اجزای غیر قابل بازیافت تجهیزات مرکز داده کارهایی باید انجام شود. با پرداختن به اجزای پلاستیکی غیر حیاتی مانند حاشیه مارک های بازاریابی در جلوی اکثر سرورها ، بردهای سریع حاصل می شوند.

در طول سال 2021 ، Omdia عمیقاً به مباحث مورد بحث در این مقاله می پردازد و نقاط را با سایر صنایع که به طور غیر مستقیم یا مستقیم بر پایداری صنعت ابر و مرکز داده تأثیر می گذارند ، متصل می کند.

بیشتر خواندن:

خنک کننده غوطه وری در حال گرم شدن است (آوریل 2021)

جاده ای یخی برای اینتل در میان بمب گریس (آوریل 2021)

Arm v9: حمله بعدی بازو (آوریل 2021)

سئو PBN | خبر های جدید سئو و هک و سرور