مراکز داده فناوری بزرگ در سیاست انرژی اروپا گرفتار می شوند | دانش مرکز داده

(بلومبرگ) — زمانی که گوگل می خواست یک مرکز داده جدید 1.1 میلیارد دلاری در حومه لوکزامبورگ بسازد، دولت از سرمایه گذاری حمایت کرد و به شرکت کمک کرد تا زمین را خریداری کند. مقامات هلند به متا پلتفرمز اجازه دادند تا آنچه که وعده داده بود حتی بزرگتر باشد، بخشی از جاه طلبی این کشور برای تبدیل شدن به “هاب دیجیتالی اروپا” است.

با فشار بر منابع انرژی به دلیل جنگ روسیه با اوکراین، معیارهای سیاسی اکنون برای تأسیسات غول پیکر در حال تغییر است. این دو پروژه پس از مقاومت مردم محلی و فعالان محیط زیست متوقف شد. اما هنگامی که تمرکز بر اطمینان از روشن ماندن چراغ‌ها در زمستان امسال است، محاسبات و ذخیره‌سازی داده‌ها که می‌تواند قدرت یک شهر کوچک را به حداقل برساند، دیگر برای برخی از دولت‌های اروپایی مرسوم نیست.

لوکزامبورگ، هلند، بلژیک، آلمان و دانمارک با هم متحد شده‌اند تا در نشست وزرای انرژی اتحادیه اروپا در 27 ژوئن، اقدامات سخت‌گیرانه‌تری را برای کارایی پیشنهاد دهند. هدف این است که همه 27 کشور عضو قوانین مشابهی را در زمینه فناوری بزرگ امضا کنند. حفاظت از اهداف انرژی سبز اتحادیه اروپا این بدان معناست که کنترل سخت‌تری بر روی امکاناتی که همه چیز را از پست‌های رسانه‌های اجتماعی گرفته تا اپلیکیشن‌های کسب‌وکار مدیریت می‌کنند، قرار دهید.

کلود تورمز، وزیر انرژی و برنامه ریزی فضایی لوکزامبورگ و یکی از اعضای حزب سبز، گفت: «اگر در مراکز داده اقدام نکنیم، بخشی از پتانسیل خروج گاز و کمک به انتقال انرژی را از دست خواهیم داد.

قیمت های بی سابقه کشورهای اتحادیه اروپا را تشویق می کند تا دریابند چگونه برق کمتری مصرف کنند. معضل این است که چگونه می توان دستور کار سبز بلوک را با اولویت رئیس کمیسیون اروپا اورسولا فون در لاین برای اطمینان از اینکه اتحادیه اروپا انتقال به دنیای دیجیتال جدید را هدایت می کند، آشتی داد.

مراکز داده در اتحادیه اروپا 2.7 درصد از تقاضای برق این اتحادیه را در سال 2018 تشکیل می دادند و تحول دیجیتال مداوم به این معنی است که افراد بیشتری وقت خود را صرف مرور اینترنت، خرید آنلاین یا پخش فیلم می کنند. کمیسیون اروپا گفت، اگر کنترل نشود، ممکن است تا سال 2030 به 3.2 درصد افزایش یابد – یا مصرف تقریباً 100 تراوات ساعت. این تقریباً دو برابر قدرتی است که یونان در سال 2019 استفاده کرد.

رگولاتور انرژی در ایرلند که یکی از بزرگترین خوشه‌های مراکز داده را در خود جای داده است، اخیراً به مصرف‌کنندگان هشدار داده است که ممکن است در نهایت بدون سیاست جدید در مورد دسترسی به شبکه برق با قطعی مواجه شوند. پیش‌بینی می‌شود که مراکز داده تا سال 2030 23 درصد از تقاضای برق ایرلند را تشکیل دهند.

غول‌های فناوری که مراکز داده در اروپا را اداره می‌کنند می‌گویند که در حال حاضر استانداردهای سبز بالای خود را رعایت می‌کنند. متا گفت که هاب های آن به انتشار خالص کربن صفر رسیده اند و 100٪ از انرژی های تجدید پذیر پشتیبانی می شوند. شرکت مایکروسافت قصد دارد تا سال 2024 مصرف آب مورد استفاده در سیستم های خنک کننده سرور در عملیات خود را تا 95 درصد کاهش دهد.

جولیا کراوور، تحلیلگر فناوری در بانک هلندی ABN Amro، گفت: سؤال این است که آیا این راه درستی برای استقرار منابع سبز در شرایط فعلی است؟ او گفت: “برای بسیاری از افراد و سیاستمداران، این واقعیت که ما از انرژی پارک های بادی تازه ساخته شده به نفع مراکز داده در مقیاس فوق العاده استفاده می کنیم، احساس عدم تعادل می کند.”

فشار سیاست گذاران برای سبز کردن صنعت فناوری در حالی صورت می گیرد که اتحادیه اروپا بسته عظیم خود را که سال گذشته برای اجرای یک هدف بلندپروازانه برای کاهش حداقل 55 درصدی گازهای گلخانه ای در این دهه نسبت به سطوح سال 1990 رونمایی شد، مورد بحث قرار می دهد.

این طرح بر هر گوشه ای از اقتصاد تأثیر می گذارد، اهداف جدیدی را برای تقویت انرژی های تجدیدپذیر و افزایش صرفه جویی در انرژی معرفی می کند، شرکت ها را ملزم می کند تا ردپای کربن خود را کاهش دهند و مجبور به تغییر به سمت حمل و نقل پاک تر شوند.

پس از آن حمله ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به اوکراین در فوریه آمد. در پاسخ، اتحادیه اروپا اعلام کرد که سوخت‌های فسیلی وارداتی از روسیه را به تدریج حذف می‌کند و افزایش اهداف انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی را برای سال 2030 حتی بیشتر پیشنهاد کرد.

تورمز لوکزامبورگ و متحدانش قصد دارند الزامات گزارش دهی سخت گیرانه تری را برای مراکز داده، از جمله در مورد انتشار کربن، استفاده از انرژی های تجدیدپذیر و اثربخشی مصرف برق، خنک کننده و آب معرفی کنند. این پنج کشور همچنین می خواهند کمیسیون را برای تعیین حداقل معیارهای عملکرد توانمند کنند.

در حال حاضر هیچ استاندارد الزام آور جامعی در سراسر اتحادیه اروپا در مورد بهره وری انرژی در مراکز داده وجود ندارد، که قرار است در سراسر قاره گسترش یابد. به عنوان مثال، هلند در حال حاضر دارای امکانات بسیار بزرگ برای شرکت آلفابت، گوگل و مایکروسافت است و با برنامه های کاربردی برای 20 تا 25 مرکز داده جدید یا توسعه یافته مواجه است.

متا، صاحب فیس بوک، واتس اپ و اینستاگرام، در حال برنامه ریزی برای سرمایه گذاری جدید خود در شهر هلندی Zeewolde، در 55 کیلومتری (34 مایلی) شرق آمستردام بود. این شرکت در ابتدا با استقبال گرم سیاستمداران در سال 2019 مواجه شد.

سه سال بعد، حزب محلی Leefbaar Zeewolde – یا “Livable Zeewolde” در انگلیسی – در یک رای منطقه ای که کمپین خود را در مخالفت با تاسیسات رهبری کرد، برنده شد. این زمین با مساحت 166 هکتار، معادل 230 زمین فوتبال، بزرگترین زمین در اروپا خواهد بود.

درست قبل از انتخابات، دولت هلند در ماه فوریه یک بلوک 9 ماهه برای مجوزهای مراکز داده جدید بزرگتر از 10 هکتار که به بیش از 70 مگاوات انرژی نیاز دارند، اعلام کرد. با این حال، وزرا منطقه زیولد و استان‌هایی را که گوگل و مایکروسافت از قبل میزبان مراکز فرامقیاس خود هستند، مستثنی کردند.

بنا به گفته مقامات محلی، مرکز متا قرار بود “یکی از کارآمدترین مرکزها در جهان” باشد و تقریباً هر وات ورودی به مرکز داده برای اجرای تجهیزات محاسباتی استفاده شود. با این حال، انتظار می‌رفت که 1380 گیگاوات ساعت انرژی مصرف کند، مقداری که دو برابر مصرف کل Zeewolde، شهری با حدود 23000 نفر جمعیت، قابل مقایسه است.

گاس دیکس، استادیار دانشگاه توئنته و فعال آب و هوا برای شورش انقراض که در کمپین علیه مرکز داده زیولد شرکت داشت، گفت که این مقیاس چالش اروپا را در زمانی که انرژی کمیاب تر است، برجسته کرد. او گفت: «ما فقط انرژی محدودی در دسترس داریم و نیازهای دیگری نیز داریم، مانند سبز کردن خانه‌هایمان و کمتر شدن وابستگی به نفت و گاز روسیه».

متا در ماه مارس اعلام کرد که برنامه های مرکز داده را متوقف می کند زیرا به “همسایگان خوب” بودن خود می بالد و بر اهمیت پروژه “مناسب بودن” برای جامعه تأکید کرد.

در لوکزامبورگ، گوگل در سال 2017 قبل از اینکه پیشرفت در مرکز داده‌اش توسط مخالفان به تعویق بیفتد، با خرید زمین‌های کشاورزی در کمون بیسن موافقت کرد. به گفته بلانش وبر، رئیس گروه کمپین، Mouvement Ecologique چالش اصلی قانونی خود را در تلاش برای جلوگیری از طبقه بندی مجدد زمین به عنوان کاربری صنعتی به جای کشاورزی از دست داد. اما از امسال هیچ کاری شروع نشده است.

یکی از سخنگویان گوگل گفت که سایت آماده است، اما این شرکت در حال حاضر برنامه دیگری ندارد. دولت از این شرکت می‌خواهد که تصمیمی بگیرد و می‌گوید اگر گوگل تصمیم بگیرد که به کار خود ادامه دهد، باید کارآمدترین فناوری را به کار گیرد.

به گفته مریما دزانیچ، مدیر عامل شرکت، حتی اگر بزرگ‌ترین شرکت‌ها از آخرین نوآوری‌ها برای کاهش ردپای زیست‌محیطی خود استفاده کنند، با توجه به تمرکز جدید بر امنیت انرژی، تغییر به سمت سبز کردن این بخش ممکن است با سرعت کافی در سراسر جهان اتفاق نیفتد. Danish Data Center Industry، انجمنی که این صنعت را در دانمارک ترویج می کند.

او گفت: «ناگهان به دلیل قیمت‌ها و به دلیل جنگی که ما واقعاً هرگز آن را ندیده‌ایم، فوریت بسیار زیادی ایجاد می‌شود. در پایان روز، با صنعت مرکز داده، تمرکز دائمی بر پایداری بسیار در DNA است زیرا به نفع کسب و کار است.

سئو PBN | خبر های جدید سئو و هک و سرور