‘لحظه آیفون’ ChatGPT تهدیدی جدید برای گوگل است | دانش مرکز داده

(نظر بلومبرگ) — درست زمانی که به ایده ChatGPT نوشتن ایمیل و انجام تحقیقات عادت کرده بودیم، OpenAI آن را با قابلیت هایی ارتقا داده است که تهدیدی برای شرکت های بزرگ فناوری مانند گوگل می کند. پلاگین های جدید ChatGPT که هفته گذشته با هیاهوی نسبتا کمی منتشر شد، یک جهش بزرگ برای این فناوری است.

به طور خلاصه، از تولید متن صرفاً به سمت تولید می رود اقدام کردن در وب، آن را به دستیار مجازی قدرتمندی تبدیل می کند که شرکت آلفابت، گوگل و اپل سال ها در تلاش برای ساختن آن هستند.

افزونه‌های ChatGPT به کسب‌وکارها این امکان را می‌دهد که اساساً این ابزار را به سیستم‌های خود متصل کنند تا بتواند کارهایی مانند جستجوی مجموعه داده‌های اختصاصی یا حتی انجام کارهایی مانند رزرو رستوران یا نوشتن و اجرای کد را انجام دهد. خطرات بالقوه جدی از این موضوع وجود دارد، اما در بازی شرکتی یکپارچه سازی تکنولوژیک، OpenAI یک جبهه جدید دلهره آور در برابر متصدیان فعلی ایجاد کرده است.

این به این دلیل است که برای کارکرد افزونه ها، طبق دموهای سیستم جدید، کاربران باید از وب سایت خود ChatGPT بازدید کنند. به عنوان مثال، کاربران آمریکایی ChatGPT به زودی می توانند به صفحه اصلی ابزار رفته و افزونه را برای Klarna Bank AB، تسهیل کننده پرداخت برای هزاران برند مانند Nike Inc. و Gucci انتخاب کنند. هنگامی که Klarna را انتخاب کردند، می‌توانند از ChatGPT بخواهند که توصیه‌های محصولی را برای هدیه به خواهرشان ارائه کند. به لطف مدل زبان قدرتمند زیربنای ChatGPT، معروف به GPT-4، آن‌ها می‌توانند جزئیاتی را که با یک کارمند خرده‌فروشی به اشتراک می‌گذارند، ارائه دهند و به طور کامل نشان دهند که خواهرشان چگونه عاشق فیلم و کایاک‌سواری است و در 30 سالگی است. نمونه، مثال. سپس ChatGPT می تواند توصیه را ارائه دهد.

دیوید سندستروم، مدیر ارشد بازاریابی Klarna، به من گفت: “ما یک پایگاه داده اختصاصی از هزاران محصول داریم که ChatGPT می تواند آنها را ساختار دهد.” “به جای اینکه من و شما در پایگاه داده محصولات خود محصولات خود را جستجو کنیم، با یک دستیار خرید گفتگو خواهیم کرد.”

از نظر فنی، شرکت‌ها می‌توانستند قبلاً این کار را انجام دهند، زیرا OpenAI مدل‌های زبان خود را از سال 2020 در دسترس اشخاص ثالث قرار داده است. اما به گفته ادو لیبرتی، رئیس سابق آزمایشگاه هوش مصنوعی آمازون و فعلی، سیستم پلاگین راه آسان‌تری برای تسهیل آن است. مدیر عامل Pinecone، یک استارت آپ هوش مصنوعی که با OpenAI در پلاگین “بازیابی دانش” خود مشارکت فنی دارد. (افشا: بلومبرگ مدل زبان خود را برای امور مالی منتشر کرده است که احتمالاً با GPT-4 OpenAI رقابت خواهد کرد.)

لیبرتی گفت این افزونه بازیابی، که Klarna نیز از آن استفاده می کند، بلافاصله در میان توسعه دهندگان نرم افزار محبوب شده است. یکی از دلایل عجله این است که از آنجایی که افراد بیشتری از ChatGTP استفاده می‌کنند و با خطاهایی در مورد مسائل خاص مواجه می‌شوند، سازمان‌ها می‌توانند با وصل کردن ابزار به داده‌های خود از “توهم کردن” ابزار در مورد کار خود جلوگیری کنند.

برای مثال، اگر محققی بخواهد به سرعت جدولی از نقاط عطف کلیدی در کاهش آب و هوا تهیه کند، می‌تواند از ChatGTP بخواهد که این کار را با استفاده از یک افزونه سازمان ملل انجام دهد و خلاصه‌ای مطمئن‌تر از نقاط عطف رسمی به آنها ارائه دهد. طبق یک نسخه ی نمایشیاز ChatGPT (بدون پلاگین) بپرسند برای همین اطلاعات امروز لیبرتی پیشنهاد می‌کند که به طور مشابه، سازندگان خودرو می‌توانند ChatGPT را به دفترچه‌های راهنمای کاربر خود متصل کنند تا رانندگان بتوانند پاسخ فوری به سؤالات مربوط به وسایل نقلیه خود را دریافت کنند.

شرکت‌ها می‌توانند از همین فناوری برای مقاصد داخلی نیز استفاده کنند، به همان روشی که مورگان استنلی از GPT-4 OpenAI برای پاسخ دادن به سؤالات 200 مشاور ثروت خود در هنگام معامله با مشتریان استفاده می‌کند. مورگان استنلی به من گفت که سیستم جدید به آنها اجازه می دهد تا به جای نیم ساعت، جزئیات اختصاصی یک کلاس دارایی را برای مشتریان در چند ثانیه ترکیب کنند.

البته، بازی بزرگ‌تر برای مصرف‌کنندگانی خواهد بود که از ChatGPT برای جستجو، رزرو پرواز و خرید استفاده می‌کنند. این قابلیتی است که گوگل سال ها از طریق صفحه دستیار و جستجوی خود ارائه کرده است. اما از آنجایی که کسب‌وکارهای بیشتری به ChatGPT متصل می‌شوند و این ابزار محبوب‌تر می‌شود و عملاً تبدیل به یک تابلوی برق برای وب می‌شود، که چشم‌های بیشتری را از خدمات خود Google دور می‌کند.

رقیب خود Google ChatGPT، Bard، از مزیت اکوسیستم محبوب محصولات مورد استفاده صدها میلیون نفر برخوردار است که می تواند به آن متصل شود، از Gmail گرفته تا Google Docs. برای مثال تصور کنید صبح با ایمیلی که بارد از قبل برای دوستتان نوشته بود، که تولدش را فراموش کرده اید، از خواب بیدار می شوید، اما این ایمیل به طرز وحشتناکی شخصی به نظر می رسد زیرا سیستم بر روی تعاملات قبلی شما آموزش دیده است. این چیزی نیست که گوگل اعلام کرده باشد، اما این نوع خدمات قانع‌کننده‌ای است که می‌توانید در نهایت با Bard ارائه دهد.

OpenAI محصولات مشابه محبوبی ندارد که بتواند ChatGPT را در آن ایجاد کند، اما یک شخص ثالث خنثی است که میلیون‌ها کسب‌وکار می‌توانند به سرعت از آن با رشته‌های کمی استفاده کنند. و خود را بسیار زیرک تر از گوگل نشان داده است.

برخی پلاگین های ChatGPT را به عنوان “لحظه آیفون” ابزار توصیف کرده اند، یعنی نقطه عطفی که اپل برای اولین بار به توسعه دهندگان برنامه های شخص ثالث اجازه داد تا برای آیفون بسازند و باعث محبوبیت انفجاری دستگاه شد. در نهایت همه کسب و کارها به این باور رسیدند که باید یک اپلیکیشن داشته باشند. اگر OpenAI بتواند تقاضا را مدیریت کند، ممکن است شاهد همان نقطه عطفی برای ChatGPT باشیم.

سئو PBN | خبر های جدید سئو و هک و سرور