قطعی علی بابا ناشی از واحد خنک کننده | دانش مرکز داده

منطقه در دسترس بودن گروه علی بابا در هنگ کنگ روز یکشنبه ساعت 7 صبح به وقت محلی دچار قطعی شد و کاربرانی را که به خدمات ابری شرکت Elastic Compute Service (ECS) و PolarDB وابسته هستند، تحت تاثیر قرار داد. این ماجرا ابتدا توسط ساوت چاینا مورنینگ پست که متعلق به علی بابا است، گزارش شد.

قطعی های ابری که بر مناطق در دسترس بودن بزرگترین ارائه دهندگان خدمات ابری جهان (CSP) تأثیر می گذارد، امسال سراسر جهان را در بر گرفت، به ویژه با AWS فقط دو هفته پیش. آمازون علت آن قطعی را فاش نکرد و در عرض چند ساعت مشکل را حل کرد. علی بابا در تمام مدت قطعی کار شفاف بود و دلیل این موضوع را نیز ذکر کرد: خرابی واحد تبرید.

این موضوع ما را به تعجب واداشت که چقدر معمول است که یک واحد خنک کننده باعث قطع مرکز داده شود. برای جزئیات با موسسه Uptime تماس گرفتیم.

به گفته متخصصان مرکز داده Uptime که برای مطالعه مرکز داده جهانی در سال 2022 مورد بررسی قرار گرفتند، جای تعجب نیست که برق 43 درصد از قطعی ها را تشکیل می دهد در حالی که 14 درصد ناشی از مشکلات خنک کننده است. اما با قطعی های گزارش شده عمومی، مانند موارد ناشی از CSP ها، سیستم خنک کننده تنها 3 درصد از قطعی ها را به خود اختصاص داده است.

در حالی که خاموشی های ناشی از خنک کننده معمول نیستند، درست مانند آتش سوزی در مرکز داده، تأثیر آنها می تواند بسیار گسترده باشد. در مدت سه ساعتی که علی بابا از کار افتاده بود، ضرر مشتریان به صدها میلیون، اگر نه میلیاردها، رسید. در اینجا یک تفکیک وجود دارد:

ریاضی قطع مرکز داده

با گزارش مؤسسه Uptime، قطعی‌ها برای اکثر شرکت‌ها (60%) 100000 دلار هزینه دارد، این تقریباً 24 ساعت از کار افتادگی علی‌بابا بسته به آن منطقه در دسترس، در هر شرکتی گسترش می‌یابد و خسارات به چندین میلیون می‌رسد. موسسه Uptime در یافته‌های اخیر خود نشان می‌دهد که هزینه قطعی برای 15 درصد از شرکت‌ها حداقل یک میلیون دلار است.

ریاضی برای محاسبه هزینه قطعی شرکت

در جولای 2020، علی بابا گفت 38 درصد از فورچون 500 از خدمات ابری خود استفاده می کنند. این 190 شرکت است. به خاطر رشد در دو سال گذشته، بیایید آن را به 300 شرکت برسانیم.

سیصد شرکت با سه ساعت توقف با 100000 دلار در هر حادثه به 30000000 دلار می رسد. می توانیم مطمئن باشیم علی بابا بیش از 300 مشتری داشت که در ساعت 7 صبح به وقت محلی به خدمات ابری آنها دسترسی داشتند. بر اساس گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، علی بابا به نوبه خود متعهد شد که به مشتریان «بر اساس قراردادهای محصول یا خدمات خود با مشتریان مربوطه» غرامت بدهد.

مراقب ارائه دهندگان خدمات ابری خود باشید

مؤسسه Uptime دریافته است که شرکت ها به سادگی به شرکت های ابری عمومی با بار کاری حیاتی اعتماد ندارند. سی و دو درصد از پاسخ دهندگان به نظرسنجی فقط به برخی از بارهای کاری خود در فضای ابری عمومی اعتماد دارند و 14 درصد اصلاً به ابر عمومی با بارهای بحرانی اعتماد ندارند.

آنهایی که به ابر عمومی اعتماد دارند، اطمینان حاصل می کنند که برای مقابله با طوفان قطعی مشابه آنچه علی بابا و AWS در این ماه تجربه کردند، افزونگی کافی دارند. شرکت ها همچنین سطوح بالاتری از افزونگی را به هزینه مهاجرت و حفظ بار کاری با ارائه دهندگان ابر عمومی اضافه می کنند.

سئو PBN | خبر های جدید سئو و هک و سرور