فناوری بزرگ به پمپ نفت بزرگ بیشتر کمک می کند، تعهدات اقلیمی را نادیده می گیرد | دانش مرکز داده

(بلومبرگ) — تابستان پرفروشی برای Big Oil بود. شرکت اکسون موبیل و شورون به لطف افزایش قیمت انرژی، سودهای بی سابقه ای ثبت کردند. لایحه جدید آب و هوای ایالات متحده شامل امتیازاتی به شرکت های نفت و گاز است.

ذینفعان ساکت‌تر دیگری نیز وجود دارند: شرکت مایکروسافت، Amazon.com و سایر شرکت‌های خدمات ابری که به طور فزاینده‌ای مسئول اسب بخار محاسباتی در پشت تلاش‌های غول‌های نفتی برای یافتن و استخراج نفت و گاز طبیعی بیشتر هستند.

از جمله موارد دیگر، مایکروسافت این امکان را برای اکسون فراهم می کند تا بتواند مجموعه ای از داده های میدان نفتی را تجزیه و تحلیل کند. آمازون به حفاری ها کمک می کند تا شبیه سازی هایی را برای به حداکثر رساندن میزان نفتی که می توانند از چاه های موجود پمپاژ کنند، انجام دهند.

این یک نگاه ناخوشایند برای شرکت هایی است که متعهد شده اند که انتشار گازهای گلخانه ای خود را کاهش دهند. مایکروسافت متعهد شده است تا سال 2030 کربن بیشتری نسبت به انتشار خود از اتمسفر حذف کند، در حالی که آمازون متعهد شده است تا سال 2040 گازهای گلخانه ای را از فعالیت های خود حذف کند.

هر دو شرکت قراردادهای صنعت نفت خود را با تعهد به سرعت بخشیدن به انتقال از نفت کثیف به منابعی که دی اکسید کربن کم یا بدون انتشار می کنند، توجیه می کنند. و هر کدام به سرعت نمونه هایی از چگونگی کمک به صنعت نفت را برای حرکت به سوی آینده ای سبزتر ارائه می دهند. مایکروسافت و شورون در حال کار بر روی پروژه ای برای تبدیل زباله های کشاورزی به سوخت هستند. نرم افزار خدمات وب آمازون به Marathon Petroleum Corp کمک می کند تا نشت متان را شناسایی و از بین ببرد. در عین حال، مایکروسافت و آمازون می‌گویند کارآمدتر کردن شرکت‌های نفتی بخشی از کار پایداری آنها است و به مشتریان خود کمک می‌کند از انتشار گازهای گلخانه‌ای غیرضروری از جمله موارد مرتبط با مراکز داده قدیمی و نرم‌افزارهای قدیمی‌تر و مستعد خطا جلوگیری کنند.

بلومبرگنمودار بزرگ خروجی نفت

اما هیچ یک از این شرکت‌ها شواهدی مبنی بر موفقیت این پروژه‌ها یا جبران خسارت زیست‌محیطی ناشی از افزایش تولید نفت و گاز از بزرگترین مشتریان خود ارائه نکردند. آرنو ون دن هاک، رئیس انرژی AWS گفت که شرکت او به مشتریان صنعت نفت کمک می کند تا اهداف کاهش انتشار گازهای گلخانه ای را برآورده کنند، اما هیچ رقمی برای تأیید این ادعا ندارد. او گفت: “یک راه حل یا یک هدف واحد وجود ندارد.” یکی از سخنگویان مایکروسافت گفت که این شرکت به اطلاعات مشتریان دسترسی ندارد، اما شرکای انرژی “دستاوردهایی را به اشتراک گذاشته اند که ما به مشارکت در آنها افتخار کرده ایم.”

چنین اظهاراتی خشم منتقدانی را برمی انگیزد که می گویند قراردادهای صنعت نفت ارائه دهندگان ابر، عصر سوخت فسیلی را طولانی می کند، اعتبار سبز آنها را خدشه دار می کند و خطر فاجعه آب و هوایی را به خطر می اندازد. دیوید کارتر، مهندسی که سال گذشته مایکروسافت را تا حدودی به دلیل ادامه همکاری با صنعت نفت ترک کرد، استدلال می‌کند که «اگر کاری را کارآمدتر انجام دهید، کار بیشتر انجام می‌شود». راب دی، یکی از بنیانگذاران اسپرینگ لین کپیتال، یک شرکت سرمایه گذاری خصوصی متمرکز بر پایداری، به تامین کنندگان ابر برای سرمایه گذاری های هنگفت در پروژه های خورشیدی و بادی برای تامین انرژی عملیات آنها اعتبار می دهد. او گفت: «از طرف دیگر، به اندازه کافی خوب نیست. آنها عملیات حفاری نفت و گاز را سودآورتر می کنند. توقف کامل.»

این انتقادات مایکروسافت و آمازون را وادار به عقب نشینی از بخش نفت نکرده است، اما به نظر می رسد گوگل شرکت آلفابت، رتبه سوم ابری، به دلیل فعالیت کارکنان کند شده است.

‘راز کوچک کثیف’

غول های فناوری چندین سال پیش با مشتاق کسب و کار از یک صنعت پرسود اما از نظر فناوری عقب مانده، خواستار شرکت های نفتی شدند. در ابتدا، آمازون، مایکروسافت و گوگل برای فروش مزایای قدرت محاسباتی بزرگ خود تلاش کردند. مدیران نفتی از قرار دادن داده‌ها در فضای ابری و افشای اسرار تجاری ارزشمند مانند داده‌های تست خوب، هشیار بودند.

اما این بخش مملو از ناکارآمدی بود. داریل ویلیس، معاون انرژی مایکروسافت، تخمین می‌زند که 90 درصد اطلاعات زمین‌شناسی و عملیاتی شرکت‌های نفت و گاز جمع‌آوری‌شده بدون استفاده مانده و در صفحات گسترده یا فایل‌ها غیرفعال شده‌اند. در همین حال، مدل‌های ریاضی که برای چندین دهه برای ارزیابی مقدار نفتی که یک چاه معین می‌تواند تولید کند استفاده می‌شد، کمی بیشتر از حدس‌های علمی تولید می‌کرد.

جاناتان کارتر، مدیر فناوری واحد اکتشاف EON SE، شرکت انرژی اروپایی، از سال 2012 تا 2016، گفت: “99 درصد از آنچه در این مدل ها وجود دارد، تخیلی است.” فرش در صنعت نفت چون ما پول زیادی به دست می آوریم.»

اگر یک چیز وجود داشته باشد که ارائه دهندگان ابری به خوبی انجام می دهند، این است که حجم عظیمی از داده ها را به سرعت کاهش می دهند. کارتر، که اکنون در دانشگاه کاونتری، عدم قطعیت و کمیت ریسک را تدریس می‌کند، می‌گوید قبل از شروع کار EON با AWS، چند هفته طول کشید تا شرکت انرژی چند ده شبیه‌سازی را روی یک مخزن نفت انجام دهد. او می‌گوید با استفاده از نرم‌افزار AWS، EON می‌تواند 60000 شبیه‌سازی را در عرض چند روز اجرا کند و به شرکت کمک می‌کند تا با دقت بیشتری مکان حفاری را مشخص کند. (EON می گوید که از آن زمان کسب و کار اکتشاف نفت و گاز خود را واگذار کرده است و در حال سرمایه گذاری در “راه حل های مشتری سازگار با آب و هوا” است.)

راجیو سونتالیا، رئیس شرکت خدمات نفتی Schlumberger Ltd، می‌گوید ابزارهای ابری می‌توانند به مدل‌سازی و به حداقل رساندن مقدار کربنی که حفاری‌ها تولید می‌کنند کمک کنند. . سونتالیا گفت: «تا زمانی که هزینه تولید را کاهش دهید، به بشکه‌های بیشتری دسترسی خواهید داشت. “این یک وسیله نقلیه رشد می شود.”

ارائه دهندگان ابر همچنین به شرکت های نفتی کمک می کنند تا چاه های خود را حفظ کنند، فرآیندی پرهزینه و زمان بر که می تواند عمر پمپاژ آنها را افزایش دهد. Leo Mariani، مدیر و تحلیلگر انرژی شرکت تحقیقاتی و تجاری سهام MKM Partners LLC، می‌گوید الگوریتم‌های ابری به خدمه تعمیر و نگهداری کمک می‌کنند تا بهترین مسیرها را از طریق میادین نفتی وسیع در مناطق دورافتاده و صعب العبور پیدا کنند.

شورون 400 هدست هولولنز از مایکروسافت خریداری کرده است و به طور مرتب از فناوری واقعیت افزوده برای کارهای مختلف از جمله بررسی سایت و ارزیابی ایمنی استفاده می کند. برنامه Remote Assist به کارشناسان مستقر در دفتر اجازه می دهد تا کارکنان محل را از طریق بازرسی، کارهای تعمیر و موارد دیگر راهنمایی کنند. در گزارش‌های سرمایه‌گذاران، شورون گفته است که به طراحی نسخه‌های هدست هولولنز کمک کرده است. در بیانیه ای، این شرکت گفت که در کنار سایر مزایا، استراتژی سرمایه گذاری دیجیتال آن قابلیت اطمینان را بهبود می بخشد و منجر به “بازده بیشتر و کربن کمتر” می شود.

بلومبرگهدست AR

هدست مایکروسافت هولولنز 2 عکاس: فرشته گارسیا/بلومبرگ

شرکت Halliburton و Woodside Energy Group Ltd. از جمله چندین شرکت نفتی هستند که از مزارع سرور AWS برای بررسی داده های لرزه ای استفاده می کنند که در صورت استفاده از رایانه های اصلی غیرقابل دسترس بود و آنها را قادر می ساخت تا یافته های نفت و گاز بالقوه را ترسیم کنند. مهندسان مایکروسافت در افتتاح پروژه شورون در میدان نفتی تنگیز قزاقستان همکاری کردند. یکی از مهندسان نرم‌افزاری که به این سایت فرستاده شده است، به یاد می‌آورد که روی کارهای تحقیقاتی پیچیده، مانند مدل‌های بینایی کامپیوتری برای نقشه‌های سه‌بعدی زمین کار می‌کرد. این مهندس که برای بحث در مورد یک موضوع خصوصی خواست نامش فاش نشود، قول مایکروسافت برای سوق دادن صنعت انرژی به سمت پایداری را «صرفاً بازاریابی» دانست.

پیتر برنارد، که شرکت Datagration Solutions را اداره می‌کند، روزهای خود را صرف کمک به حفاری‌های نفت در آپلود و مدیریت داده‌ها در سرورهای مایکروسافت و آمازون می‌کند. او می‌گوید حفاری‌ها ابر را راهی برای مدرن‌سازی عملیات خود و زنده ماندن از موج‌های رونق و رکود می‌دانند. برنارد در مورد شرکت های خدمات ابری گفت: «آنها از صنعت ما پول زیادی به دست می آورند. آنها به کسب درآمد کلی از صنعت ما ادامه خواهند داد. اما صحبت کردن در مورد آن رایج نیست.»

هیچ کجا به اندازه شرکت های ابری صادق نیست. کارکنان مایکروسافت مدت‌هاست که با قراردادهای نفت و گاز کارفرمایان خود مخالفت کرده‌اند – حتی ارقامی که نشان می‌دهد تولید اضافی که توسط شرکت در پروژه شورون قزاقستان فعال شده است، انتشار گازهای گلخانه‌ای را تا 5000 درصد از اهداف حذف کربن متعهد مایکروسافت افزایش داده است. یکی از نمایندگان مایکروسافت در مورد این پروژه اظهار نظری نکرد، اما گفت که این شرکت یک استراتژی برای انتقال شرکای خود به انتشار خالص صفر ترسیم کرده است. کارمندان آمازون همچنین به قراردادهای AWS با شرکت های نفتی اعتراض کرده اند.

ویلیس از مایکروسافت می‌گوید این تصور که صنعت نفت می‌تواند به سرعت از نفت به انرژی پاک‌تر تبدیل شود، ساده‌لوحانه است. او می گوید: «ما این تجمل را نداریم که یکی را خاموش کنیم و دیگری را روشن کنیم. “انرژی چیزی است که مردم دوست دارند از آن متنفر باشند، اما هیچ کس حاضر نیست بدون آن زندگی کند.” ویلیس همچنین می‌گوید تجزیه و تحلیل دقیق‌تر ماشینی می‌تواند بهترین مکان‌ها را برای حفاری پیش‌بینی کند و نیاز به فرو رفتن بی‌هوده در زمین را از بین ببرد. او گفت: «اگر مجبور نبودید آن چاه ها را حفر کنید، انتشار گازهای گلخانه ای کمتر است. بنابراین این یک فرصت بزرگ برای کمک به صنعت است.

با این حال، اپتیک ها اپتیک هستند و مایکروسافت و آمازون هر دو نحوه توصیف کار خود را با صنعت نفت تغییر داده اند. AWS ابهامات مربوط به «میادین نفتی دیجیتال» و نقشه‌هایی از سنگ‌ها را از وب‌سایت خود حذف کرده و برمیدهایی را درباره انرژی پاک و کتاب الکترونیکی با عنوان «مسیرها و اصول تبدیل انرژی» جایگزین کرده است. مواد تبلیغاتی مایکروسافت تصاویر میدان های نفتی را برای آسیاب های بادی حذف کرده است.

پس از واکنش شدید کارکنان خود، گوگل در سال 2020 متعهد شد که فروش ابزارهای یادگیری ماشینی برای اکتشاف نفت را متوقف کند و این بخش را عملاً به رقبای خود واگذار کرد. Schlumberger’s Sonthalia گفت که گوگل به طور کامل از نفت و گاز دوری می کند.

اما او معتقد است آمازون و مایکروسافت روابط خود را با این صنعت عمیق تر خواهند کرد و تخمین می زند که هزینه های خدمات ابری تا 5 سال آینده به 75 درصد از بودجه شرکت نفتی فناوری اطلاعات افزایش می یابد، از حدود 10 درصد به 15 درصد در حال حاضر. در ماه آینده، شلمبرگر قصد دارد یک مجمع دیجیتال در لوزرن سوئیس میزبانی کند که به روش‌هایی اختصاص داده شده است که فناوری می‌تواند «عملکرد بالا و پایداری در انرژی ارائه دهد». یک جلسه بر روی آخرین فناوری تولید میدان نفتی متمرکز خواهد بود. ساتیا نادلا، مدیر اجرایی مایکروسافت، سخنران اصلی است.

سئو PBN | خبر های جدید سئو و هک و سرور