عصر ریاضت فیس بوک نمی تواند در زمان بدتری فرا برسد | دانش مرکز داده

(نظر بلومبرگ) — شما نمی توانید زمان وقوع رکود را کنترل کنید. اما اگرچه پلتفرم‌های فناوری مانند Alphabet Inc. و Snap Inc. در حال لاغری هستند تا بتوانند با شکست اقتصادی جهانی کنار بیایند، بازسازی خود Meta Platforms Inc. نمی‌تواند در زمان بدتری برای شرکت رخ دهد.

مارک زاکربرگ، مدیر عامل متا، روز پنجشنبه به کارکنان گفت انتظار کاهش مشاغل و به طور کلی یک شرکت کوچکتر در سال 2023 را داشته باشند. او در حال حاضر با ضربه به درآمد تبلیغاتی ناشی از محدودیت‌های حریم خصوصی شرکت اپل دست و پنجه نرم می‌کند که می‌تواند برای شرکت حدود 14 میلیارد پوند هزینه داشته باشد. (15.4 میلیارد دلار) در فروش تبلیغات در سال جاری. این شرکت همچنین در تلاش است تا یک رقیب TikTok بسازد، در حالی که به واقعیت مجازی می‌پردازد که می‌تواند بزرگترین اشتباه استراتژیک در تاریخ فیس‌بوک باشد.

کاهش هزینه ها در مواجهه با رکود معقول است، اما زاکربرگ خود را در موقعیت دشواری قرار داده است تا بتواند منابعی را که برای اهداف بسیار متفاوت رقابت می کنند، تغییر دهد. جای تعجب نیست که سرمایه گذاران در مورد تسلط آهنین او بر شرکت نگران هستند. سهام متا در سال جاری تاکنون 60 درصد کاهش یافته است. صبح روز جمعه آنها با قیمت 136 دلار معامله می شدند. در همین زمان سال گذشته، قیمت آنها به 378 دلار رسید.

حتی اگر سهام به زیر 100 دلار سقوط کند، احتمالاً سرمایه‌گذاران نمی‌توانند کاری انجام دهند تا زاکربرگ را از سمت خود به عنوان رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل حذف کنند، زیرا او 51 درصد از قدرت رای متا را به لطف ساختار سهام دو طبقه آن در اختیار دارد. هیئت مدیره فیس بوک از نظر تاریخی انعطاف پذیر بوده است، اما حتی اگر آنها شروع به غر زدن کنند، او این اختیار را دارد که طبق قوانین شرکت، یک مدیر را “با یا بدون دلیل” برکنار کند.

طبق اظهاراتی که وی در طی یک پرسش و پاسخ هفتگی با کارکنان انجام داد، طبق اظهاراتی که وی در هفته‌ای که توسط بلومبرگ گزارش شد، کاهش‌های زاکربرگ از زمان تأسیس فیس‌بوک در سال 2004 خواهد بود و شامل توقف استخدام و تغییر ساختار برخی تیم‌ها برای کمک به کاهش هزینه‌ها خواهد بود.

زاکربرگ گفت: «امیدوار بودم اقتصاد تا کنون به وضوح تثبیت شده باشد. اما با توجه به آنچه که می بینیم، به نظر نمی رسد که هنوز چنین بوده است، بنابراین ما می خواهیم تا حدودی محافظه کارانه برنامه ریزی کنیم.

رکود اقتصادی می تواند یک موهبت متفاوت در فناوری باشد. در چند سال گذشته، استارت‌آپ‌های زیادی توانسته‌اند برای ایده‌های بزرگی که فاقد یک مدل کسب‌وکار قابل دوام هستند، پول جمع‌آوری کنند، و زمان‌های ناب می‌تواند کارآفرینان را مجبور کند در مخارج سرمایه‌ای خود نظم بیشتری داشته باشند و شرکت‌هایی را به روشی کمتر گزاف بسازند.

تام استافورد، یکی از بنیانگذاران شرکت سرمایه‌گذاری فناوری پیشرفته DST Global در نشست فناوری بلومبرگ این هفته، گفت: «هزاران شرکت از هم‌اکنون تا سال 2023 باید از کار خارج شوند.» او افزود که بازار سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌ها که در شش ماه گذشته به طور قابل‌توجهی کند شده است، «اکنون بسیار سالم‌تر از یک سال پیش است».

اما فیس‌بوک به سختی یک استارت‌آپ است و سال‌هاست که برخی از رقابتی‌ترین مزایا را در زمینه فناوری بزرگ ارائه می‌دهد. استافورد همچنین گفت که همین اواخر سال گذشته، فیس‌بوک به کارکنان شرکت‌های پرتفولیوی او با پیشنهادهایی با پنج برابر حقوق آنها نزدیک می‌شود که «نه گفتن به آن سخت است».

اهداف بزرگ چندگانه این شرکت می‌تواند تلاش‌های زاکربرگ برای بازسازی مؤثر را سردرگم کند. بر اساس گزارش وال استریت ژورنال در اوایل این ماه که به تحقیقات داخلی متا اشاره کرد، به نظر می رسد که در حال حاضر در تلاش است تا TikTok را با ویژگی ویدیویی کوتاه خود در اینستاگرام به نام Reels به دست آورد. تعامل کاربر با Reels در طول تابستان کاهش یافت، در حالی که “اکثر کاربران Reel هیچ تعاملی ندارند.”

تغییر گران قیمت زاکربرگ به متاورس نیز اعتماد به نفس کمتر و کمتری را القا می کند. او ماه گذشته یک سلفی مجازی منتشر کرد که به دلیل گرافیک خامش مورد تمسخر قرار گرفت و تمرکز اصلی شرکت بر روی هدست ها به عنوان دروازه اصلی به متاورس غیرعاقلانه به نظر می رسد. موفق‌ترین پلتفرم‌های متاورس در حال حاضر به صورت دو بعدی با Roblox Corp. و Epic Games Inc. Fortnight وجود دارند و توانسته‌اند میلیون‌ها کاربر معمولی را با انگیزه‌هایی در زمینه ساخت و اشتراک تجربیات جذب کنند.

متا در عوض بر حس غوطه‌ور شدن محصولات واقعیت مجازی خود تمرکز کرده است، که آنقدرها هم جذاب نیست. Horizon Worlds آن نیز از مشوق‌های داخلی Roblox و Fortnight برخوردار نیست.

زاکربرگ علاوه بر یافتن راه‌هایی برای جبران میلیاردها درآمد از دست رفته ناشی از محدودیت‌های حریم خصوصی اپل در آیفون‌ها، باید روی رفع همه این مشکلات کار کند.

فیسبوک زمانی یک شرکت تریلیون دلاری با رشد به ظاهر غیرقابل توقف در تبلیغات دیجیتال بود، اما رشد تبلیغات در حال کند شدن است و دیگر تلاش‌های این شرکت برای درآمدزایی در حال شکست است. تجدید ساختار کمک خواهد کرد تا متا به پایان برسد، اما رکود اقتصادی ممکن است در نهایت روند نزولی شرکت را تسریع کند.

سئو PBN | خبر های جدید سئو و هک و سرور