روندهای کلیدی پایداری مرکز داده در سال 2022 | دانش مرکز داده

غول‌های فناوری با فناوری‌های جدید صرفه‌جویی در مصرف انرژی برای مرکز داده، مانند خنک‌کننده غوطه‌وری، آزمایش کردند و به سرمایه‌گذاری در راه‌حل‌های سازگار با آب و هوا برای تامین انرژی زیرساخت‌های خود ادامه دادند. اما ممکن است در مورد اینکه مراکز داده آنها واقعاً چقدر پایدار هستند، اعداد را کمی ابهام کنند.

این نسخه کوتاه از روندهای کلیدی در پایداری مرکز داده در سال 2022 است. برای نسخه طولانی، به خواندن ادامه دهید. این مقاله شش پیشرفت یا ابتکار مهم مربوط به مراکز داده پایدار را که طی سال گذشته ظهور کرده اند، بر اساس پوشش در دانش مرکز داده.

شرکت ها به سرمایه گذاری در منابع انرژی پاک ادامه می دهند

برای سال‌ها، شرکت‌هایی که زیرساخت‌های مرکز داده بزرگ را اداره می‌کنند، در منابع انرژی «پاک» به عنوان بخشی از استراتژی‌های خود برای خنثی شدن یا منفی شدن کربن سرمایه‌گذاری کرده‌اند – اهدافی که شرکت‌ها دوست دارند. مایکروسافت، آمازون و گوگل با صدای بلند متعهد شده اند

سال 2023 شاهد ادامه این روند بود. مایکروسافت معامله را اعلام کرد برای به دست آوردن 900 مگاوات انرژی خورشیدی و بادی اضافی (که در صورت تعجب، برای تامین انرژی چندین مرکز داده های فوق مقیاس کافی است). ارائه دهندگان عمده محل سکونت، از جمله Equinix و Digital Realty نیز تلاش های جدید را اعلام کرد برای افزایش منابع انرژی پاک

این نوع سرمایه گذاری ها دقیقاً زمین را درهم شکسته نیستند. آنها صرفاً ادامه روندی هستند که برای مدت طولانی وجود داشته است. اما اگر فکر می‌کنید که مراکز داده پایدار چیز خوبی هستند، در مورد سرمایه‌گذاری مستمر در منابع انرژی پاک، موارد بیشتری نیز مفید است.

فناوری های پایداری نسل بعدی

از جنبه نوآورانه‌تر، سال 2022 شاهد افزایش سرمایه‌گذاری شرکت‌های فناوری در فناوری‌های نسل بعدی بودیم که اگر به‌طور کامل از آن استفاده کنند، می‌توانستند انرژی و کربن بسیار بیشتری نسبت به منابعی مانند انرژی خورشیدی و بادی صرفه‌جویی کنند.

مثلا اینتل اعلام تلاش کرد برای ایجاد یک طرح مرجع برای خنک‌سازی غوطه‌وری، تکنیکی که شامل غوطه‌ور کردن سرورها و سایر تجهیزات در مایعات نارسانا برای فعال کردن خنک‌سازی بسیار کارآمد است. هنوز مشخص نیست که ابتکار اینتل چه خواهد شد، هدف آن ایجاد طرح مرجع با استفاده از چیزی شبیه به یک رویکرد جمعی است. اما این پروژه نشان می‌دهد که شرکت‌های فناوری، حداقل در اصل، متعهد به کشف راه‌های جدید برای بهبود پایداری مرکز داده از طریق فناوری‌های اساساً جدید هستند.

سال 2022 نیز شاهد ادامه علاقه شرکت های فناوری به این حوزه بود استفاده از هیدروژن به عنوان منبع انرژی برای مراکز داده. فناوری برای تحقق این امر در مقیاس بزرگ هنوز کاملاً وجود ندارد، اما مایکروسافت در تابستان 2022 یک اثبات مفهومی موفق را اعلام کرد که نشان می دهد که سلول های هیدروژنی می توانند جایگزین ژنراتورهای دیزلی پشتیبان شوند برای مراکز داده اش در حالی که هنوز خیلی زود است که واقعاً در مورد انرژی هیدروژنی در مرکز داده هیجان زده شویم، طرفداران پایداری در حال حاضر دلایل بیشتری برای خوش بین بودن نسبت به چشم انداز زیرساخت های هیدروژنی دارند.

افزایش آگاهی در مورد بهره وری آب

در حالی که مصرف انرژی به طور سنتی در گفتگوها در مورد پایداری مرکز داده حرف اول را می زند، سال 2022 شاهد افزایش آگاهی از نقش مصرف آب نیز بود.

مهمتر از همه، آمازون متعهد به انتشار گزارش‌های اثربخشی مصرف آب (WUE). به صورت سالانه همچنین متعهد شد که آب مثبت شود، به این معنی که آب بیشتری نسبت به مصرف خود در دسترس خواهد داشت. مایکروسافت و Google Cloud در سال‌های اخیر تعهدات مشابهی در رابطه با آب مثبت داده‌اند، اما هنوز متعهد به افشای داده‌های WUE جامع به روش آمازون نشده‌اند.

توجه روزافزون به WUE در مراکز داده به موقع است. امواج گرمای سال 2022 – که منجر به قطعی حداقل یک مرکز داده AWS و مجبور به مراکز داده کوچکتر شد برای جلوگیری از گرم شدن بیش از حد تأسیسات خود را با شیلنگ پاشیدند – بر نقش مهمی که آب در فعال نگه داشتن مراکز داده، به ویژه در سیاره ای که در حال گرم شدن است، تأکید کرد.

دود، آینه و پایداری مرکز داده

در همان زمان که شرکت های بزرگ فناوری تعهدات جدیدی در رابطه با تمیزتر نگه داشتن مراکز داده خود می دادند، برخی اقداماتی انجام می دادند که با گفته های آنها همخوانی نداشت.

گزارش بلومبرگ نشان داد که اینتل، سیسکو و اکوئینیکس، در میان سایر شرکت ها، این کار را انجام داده اند دستاوردهای پایداری خود را اغراق آمیز کردند، تا حدی با استفاده از نفوذ مالی خود برای نشان دادن ترازنامه های پایداری خود سالم تر از آنچه که هستند. این شرکت‌ها با خرید اعتبارات انرژی‌های تجدیدپذیر و جبران‌های کربن می‌توانند ادعاهایی مبنی بر پایداری داشته باشند که همیشه با حجم واقعی کربنی که عملیات آن‌ها در اتمسفر آزاد می‌شود همخوانی ندارد.

Pushback توسط گوگل، فیس بوک و مایکروسافت در برابر پروژه انرژی های تجدیدپذیر در ایالات متحده نیز تردیدهایی در مورد میزان تعهد شرکت های بزرگ فناوری به پایداری مرکز داده وجود دارد. در آن مورد خاص، شرکت‌ها ادعا کردند که توسعه مزارع بادی اضافی می‌تواند هزینه‌های انرژی را افزایش دهد – که ممکن است درست باشد، اما این موضوع را زیر سوال می‌برد که چقدر این کسب‌وکارها مشتاق انتقال به منبع انرژی پاک تا حد امکان کامل هستند.

مسائلی از این دست به این معنا نیست که اپراتورهای مرکز داده در مورد پایداری صحبت می کنند و هیچ اقدامی نمی کنند. بسیاری از آنها به دنبال ابتکارات واقعی هستند تا مراکز داده خود را تمیزتر و سبزتر کنند. اما در برخی موارد، آنها مسلماً تمام تلاش خود را در زمینه پایداری انجام نمی دهند.

این یادآوری است که این مشاغل اولویت های زیادی دارند و پایداری تنها یکی از آنهاست. آن‌ها می‌خواهند سازگار با آب و هوا باشند – و می‌خواهند مشتریانشان آن را بدانند – اما به نظر می‌رسد که بیشتر نگران نتایج واقعی خود هستند تا تأثیر کربن واقعی‌شان.

سئو PBN | خبر های جدید سئو و هک و سرور