دو سوم ذخایر برق مرکز داده ایرلند بلااستفاده مانده است | دانش مرکز داده

در حالی که مقامات ایرلند مراکز داده را به دلیل ایجاد یک بحران انرژی به حدی شدید که ممکن است باعث قطعی برق در پایتخت آن شهر دوبلین شود، مقصر می‌دانستند، طبق تحقیقات انجام شده توسط Data Center Knowledge، دو سوم برقی که برای مراکز داده ذخیره کرده بودند، استفاده نشده است.

ایرلند به صنعت پررونق مرکز داده خود دستور داد تا ساخت و ساز در دوبلین را متوقف کند. پس از اینکه نهادهای برق دولتی آن گفتند که رشد صنعت مرکز داده غیرمنطقی و نامتناسب با سایر صنایعی است که رشد نمی‌کنند، پایتخت به بزرگترین صادرکننده خالص خدمات فناوری اطلاعات در جهان تبدیل شده است.

مقامات ایرلندی از تقاضای برق برای رد تاییدیه هر گونه پروژه جدید در اطراف دوبلین استفاده کردند. تنها استثنا برای مراکز داده جدید بود که همچنین نیروگاه های کوچکی را در محل ساختند، با ظرفیت تولید کافی برای پوشش کل تقاضای خود برای برق. این به اپراتور دولتی شبکه EirGrid اجازه داد تا زمانی که شبکه به جرم بحرانی رسید، منابع تغذیه مراکز داده را خاموش کند.

در حالی که EirGrid و کمیسیون تنظیم آب و برق (CRU)، تنظیم کننده بازار برق ایرلند، پذیرفتند که شبکه برق قدیمی آنها برای تضمین نیازهای روزافزون برق ایرلند ناکافی است، آنها گفتند که این وضعیت تنها مشکل ایجاد شده توسط تقاضاهای برق مرکز داده را تشدید می کند و توجیه می کند. تحریم هایی که متعاقبا اعمال کردند.

با این حال، مراکز داده ایرلند در سال گذشته تنها از 25 درصد ظرفیت شبکه رزرو شده خود استفاده کردند. به عبارت دیگر، حتی در حالی که آنها بار حفظ جامعه و اقتصاد را به صورت دیجیتالی در طول قرنطینه جهان در برابر ویروس کرونا بر دوش می‌کشند.

این بینش در تخمین‌های Data Center Knowledge، بر اساس داده‌هایی انجام شد که کل ظرفیت برقی را که اپراتورهای شبکه با مراکز داده در سال 2021 قرارداد بسته‌اند، توصیف می‌کند. اگرچه EirGrid از این اعداد برای توجیه تحریم‌های خود استفاده کرد، اما هرگز منتشر نکرده و آمادگی انتشار آن را نداشته است. داده ها زمانی که توسط Data Center Knowledge درخواست می شود.

موریس مورتل، مدیر کشور ایرلند و رئیس پایداری اتحادیه اروپا در اپراتور جهانی مرکز داده Equinix، گفت که این درست است که مراکز داده تنها حدود 25 درصد از ظرفیت شبکه ای را که دو اپراتور شبکه دولتی ایرلند برای آنها ذخیره کرده اند، استفاده می کنند.

“[EirGrid’s] داستان اولیه از ابتدا نادرست بود و متأسفانه به همین شکل باقی ماند.»

با این وجود، CRU، تنظیم کننده برق ایرلندی، زمانی که درخواست EirGrid برای تحریم مراکز داده را با یک فرمان نظارتی در نوامبر گذشته برآورده کرد، این داده ها را منتشر کرد. همراه با اظهارات ناچیز تقاضای برق مرکز داده که EirGrid هنگام لابی برای تحریم ها استفاده کرده است، و در مقایسه با یک مطالعه برجسته در مورد مصرف واقعی برق اندازه گیری شده مراکز داده، که ماه گذشته توسط اداره مرکزی آمار ایرلند منتشر شد، می توان تعیین کرد که انرژی فوق العاده زیادی که مراکز داده از آن استفاده نمی کنند.

مرکز داده یک بز فرار برای بحران انرژی

مورتل گفت: مشکل برق ایرلند نه به دلیل مراکز داده بلکه «فقدان سرمایه گذاری در زیرساخت شبکه آن، به ویژه در اطراف دوبلین، و سرمایه گذاری عقب مانده در انرژی های تجدیدپذیر» ایجاد شده است.

مکس آهمن، یک آکادمیک محیط زیست که به دلیل مطالعات مربوط به مصرف برق مرکز داده در دانشگاه لوند سوئد شناخته شده است، گفت که تحقیقات خود او به نتایج مشابهی در مورد میزان استفاده از مراکز داده برق اختصاص داده شده رسیده است.

باب هانا، مشاور مهندس برق و رئیس شبکه هوشمند ایرلند، می‌گوید: «دیتاسنترها آن چیزی نیستند که برخی از بخش‌های جامعه می‌گویند.» او گفت تلاشی که دولت ایرلند در ماه جاری برای تامین برق اضطراری در زمستان اعلام کرد، ممکن است حتی ضروری نباشد.

این نکته در ارسالی به یک مشاوره CRU درباره تحریم‌های پیشنهادی در سال گذشته مطرح شد، که سیستمی که توسط دو اپراتور شبکه دولتی ایرلند، EirGrid و ESB Networks، ظرفیت برق را برای مراکز داده ذخیره می‌کنند، خراب شده و نیاز به اصلاح دارد، زیرا آن را نیز ترک کرده است. ظرفیت زیادی استفاده نشده است و این تصور را ایجاد می کند که یک بحران وجود ندارد.

آژانس توسعه صنعتی ایرلند (IDA) در جلسه مشاوره گفت که EirGrid تقاضای مراکز داده را بیش از حد اعلام کرده است زیرا مراکز داده انرژی کمتری را نسبت به آنها مصرف می کنند و به این دلیل که دلالان ظرفیتی را که آنها استفاده نمی کنند را افزایش می دهند.

Cloud Infrastructure Ireland که نماینده تامین کنندگان محاسبات ابری با مراکز داده بزرگ در ایرلند است، در جلسه مشاوره گفت که مقدار زیادی از ظرفیت انرژی کم استفاده که برای مراکز داده اختصاص داده شده است، شواهد قوی بر نیاز به اصلاح سیستمی است که توسط آن تخصیص داده شده است.

این سازمان و دیگر کارشناسان مرکز داده و شبکه برق خواستار اصلاح بازار گسترده‌تر برق نیز شدند، که نیاز به آن با شکست کشور در تولید ظرفیت تولید کافی برای پاسخگویی به نیازهای روزافزون مردم با دیجیتالی شدن صنعت و جامعه نشان داده شد. وزارت شرکت، تجارت و اشتغال ایرلند به طور ضمنی اشاره کرد که EirGrid از مراکز داده به عنوان “بزغاله” برای مشکلات خود در تامین برق کشور استفاده می کند.

مایکروسافت، یک شرکت رایانش ابری با مراکز داده ایرلند، از اپراتورهای شبکه خواست تا پول بیشتری برای رزرو ظرفیتی که استفاده نشده است، دریافت کنند.

نمایندگان صنعت برق و مراکز داده شهادت دادند که دلالان ظرفیت شبکه ایرلند را با رزرو نیرو برای مراکز داده ای که ممکن است هرگز نسازند، تحت فشار قرار داده اند. اما این رزروها که حداکثر ظرفیت واردات (MIC) نامیده می شود، مبنای استدلال EirGrid بود که مراکز داده آن را با کمبود نیرو مواجه کرده بودند.

سخنگوی EirGrid اصرار داشت که علت اصلی بحران انرژی ایرلند رشد “بی سابقه” مراکز داده، به ویژه در دوبلین است که کمبود برق در آن شدیدتر بود.

اما او اعتراف کرد که زمانی که ایرلند در سال گذشته به اتمام برق نزدیک شد – زمانی که باد ناموفق باعث کمبود انرژی تجدیدپذیر شد – به دلیل بسته شدن نیروگاه های قدیمی سوخت فسیلی در تلاش های پایدار، از دیگر منابع انرژی نیز کمبود داشت.

این فقط به خود شبکه مربوط نمی شود، بلکه این است که آیا ما از نظر فیزیکی ژنراتورهای کافی برای تغذیه داریم [data center demand] همچنین،” او گفت.

مراکز داده که گرمای تنظیم را می گیرند

دیوید مک‌آولی، مشاور تحقیقاتی ایرلندی، گفت که EirGrid سرمایه‌گذاری‌های ناموفقی را در زمینه تولید ظرفیت مناقصه کرده است و برای تامین تقاضای رو به رشد یک صنعت مرکز داده که برای سال‌ها پیش‌بینی می‌شد، توان کافی را نداشت.

“شبکه در ارائه ظرفیت برای افزایش پیش بینی شده تقاضا برای مراکز داده شکست خورده است. و اکنون ما در تمام مطبوعات امسال شاهد بودیم که “اگر این مراکز داده نبودند، ما این مشکل را نداشتیم.” ،” او گفت.

او گفت، اما EirGrid مجبور شده بود اقداماتی را برای جلوگیری از رزرو بیشتر ظرفیت شبکه توسط مراکز داده انجام دهد زیرا قادر به ارائه آنها نبود.

تحریم‌هایی که CRU در نوامبر اعمال کرد، نزدیک به 2500 مگاوات از درخواست‌های رزرو معوق را که EirGrid و ESB در سال‌های اخیر از مراکز داده دریافت کرده بودند، لغو کرد. این ظرفیت بیش از دو برابر ظرفیتی بود که قبلاً برای مراکز داده موجود در نظر گرفته بودند. EirGrid نگفت که چه مقدار از ظرفیت درخواستی معمولاً حدس و گمان است و نه اینکه تا به حال چقدر محقق شده است. اما اظهارات خود در مورد مدیریت برق مرکز داده ادعا می کند که ممکن است 10 سال طول بکشد تا مراکز داده از 1000 مگاوات ظرفیتی که برای آنها رزرو شده بود استفاده کنند، زیرا آنها اغلب زیرساخت های محاسباتی خود را به تدریج ایجاد می کنند.

EirGrid در مشاوره سال 2020 خود در مورد اتصالات شبکه مرکز داده گفت که MIC دیتاسنتر مشکلی برای بازار برق نیست، زیرا “شکاف قابل توجهی” بین برق مورد استفاده در مراکز داده و MIC که برای آنها رزرو کرده بود وجود دارد. EirGrid گزارش داده است که تمام صنایع بزرگ ایرلند تنها حدود 30 درصد از ظرفیت برق ذخیره شده برای آن را استفاده می کند. در صورت درخواست، آماده انتشار داده ها بر اساس بخش نبود.

جان بوث، رئیس کمیته انستیتو استاندارد بریتانیا در طراحی مرکز داده و مشاوری با دیدگاه قوی در مورد نیاز به مراکز داده کارآمدتر در مصرف انرژی، گفت: “EirGrid کمی غیرصادقانه عمل می کند. سعی می کند تقصیر را به گردن دیگری بیاندازد.” .

او گفت که بازار انرژی باید اصلاح شود تا مراکز داده ظرفیت استفاده نشده را آزاد کنند.

او گفت: “واقعیت واضح این است که زیرساخت کافی برای پشتیبانی از توان ذخیره پیش بینی شده در مکان هایی که می خواهند مراکز داده بسازند وجود ندارد. در نهایت مشکل این است. ایرلند توان کافی برای پوشش تقاضای موجود خود را تولید نمی کند.”

بازی سیاست کثیف و موضع گیری

آدریان بولتون، رئیس انرژی توزیع‌شده در تامین‌کننده انرژی‌های تجدیدپذیر SSE، گفت که معتقد است EirGrid تقاضای مرکز داده را بیش از حد برآورد کرده است و ظرفیت تامین شبکه را دست‌کم برآورد کرده است، و این موضوع تحریم‌ها علیه مخالفان سیاسی سایر ادارات و سازمان‌های دولتی را تقویت می‌کند. او گفت که ایرلند کمبود نیرو داشت زیرا EirGrid به تعهدات خود برای ایجاد ظرفیت تولید کافی عمل نکرده بود.

نمایندگان صنعت برق و مرکز داده هشدار داده‌اند که با ممنوع کردن مراکز داده جدیدی که نیروگاه‌های خود را در محل خود نمی‌سازند، مراکز داده را مجبور به ساخت نیروگاه‌های گازی می‌کند و در ایرلند و بقیه، وابستگی بیشتری به سوخت‌های فسیلی ایجاد می‌کند. جهان در تلاش بود تا استفاده از آنها را کاهش دهد تا فاجعه زیست محیطی گرمایش جهانی را کاهش دهد. ایرلند همچنین در حال برنامه ریزی برای جایگزینی سیستم های گاز فسیلی با هیدروژن سبز تولید شده توسط توسعه برنامه ریزی شده باد فراساحلی است.

مارتین مورفی، رئیس بانک اولستر و Echelon Datacentres، شرکتی که در حال ساخت ژنراتورهای تجدیدپذیر برای ترکیب هیدروژن با سوخت‌های فسیلی برای مراکز داده با سوخت گاز در دوبلین است، گفت: «بحث بر سر اینکه چه کسی از چه چیزی و چقدر استفاده می‌کند، اکنون وارد عصر جدیدی شده است، بخش مرکز داده خودکفا در انرژی». Echelon گاز فسیلی را به عنوان یک راه حل میان مدت برای کاهش فشار از شبکه و کاهش تولید برق از سوخت های فسیلی کثیف تر تبلیغ می کند در حالی که ایرلند ظرفیت تجدیدپذیر خود را افزایش می دهد.

سئو PBN | خبر های جدید سئو و هک و سرور