دو روش تفسیر تغییر مجوز الاستیک

آیا نرم افزارهای منبع باز و ابرهای عمومی هرگز یاد می گیرند که کنار بیایند؟ برای پاسخ به این سوال بیش از یک راه وجود دارد. دیدگاه شما احتمالاً به چگونگی انتخاب تفکر درباره الاستیک بستگی دارد تصمیم اخیر برای تغییر شرایط صدور مجوز برای Elasticsearch و Kibana ، دو سیستم عامل منبع باز (یا با توجه به اصطلاحات جدید Elastic) که به طور گسترده استفاده می شود (). از یک منظر مشاهده شده ، تغییر مجوز الاستیک نشان می دهد که منبع باز هرگز واقعاً در ابر کار نخواهد کرد. به نظر می رسد از منبع دیگر بالاخره منبع باز به روشی واقعی علیه ارائه دهندگان ابر عمومی مبارزه می کند.

توضیح مجوز الاستیک ، توضیح داده شده است

به طور خلاصه ، تغییر مجوز الاستیک به این معنی است که ، از این پس ، الاستیک سرچ و کیبانا از طریق الاستیک تحت لیسانس در دسترس خواهند بود که از بسیاری جهات مشابه با مجوزهای منبع باز (با احتساب GPL که محدودکننده تر است) ، با یک تفاوت عمده: این سیستم عامل ها دیگر نمی توانند به عنوان پایه ای برای ارائه خدمات مدیریت شده مانند آنهایی که از طریق مدل SaaS در ابر پشتیبانی می شوند ، مورد استفاده قرار گیرند.

این یک معامله بزرگ برای ارائه دهندگان ابر عمومی مانند AWS است که ارائه می دهد سرویس مدیریت شده بر اساس Elasticsearch. تغییر مجوز به این معنی است که AWS دیگر نمی تواند از نسخه Elastic از بستر Elasticsearch بر روی ابر خود استفاده کند.

آمازون چنین چیزی را پشت سر نمی گذارد “forked” Elasticsearch با چرخاندن نسخه خود از سیستم عامل ، که کاملاً در چارچوب حقوق قانونی آن است. بنابراین ، آمازون قادر خواهد بود تا از نسخه خود Elasticsearch برای ادامه خدمات مدیریت شده خود استفاده کند. اما نسخه توسعه یافته توسط Elastic و جامعه منبع باز پیرامون آن ، که تا به امروز تنها نسخه بالادست منبع آزاد Elasticsearch بود ، دیگر نمی تواند توسط AWS برای ارائه یک سرویس مدیریت شده استفاده شود.

در همین حال ، Elastic همچنین گزینه انتخاب مجوز برای پیاده سازی های Elasticsearch و Kibana تحت مجوز Server Side Public یا SSPL را به کاربران ارائه می دهد. SSPL استفاده از سیستم عامل های منبع باز را به عنوان پایه ای برای سرویس های مدیریت شده منع نمی کند ، اما لازم است که یک ارائه دهنده ابری که یک سرویس مدیریت شده را ارائه می دهد ، مجموعه کامل نرم افزارهای مدیریتی مرتبط خود را منبع باز قرار دهد. به عبارت دیگر ، اگر می خواهید یک پلتفرم دارای مجوز SSPL به عنوان SaaS ارائه دهید ، مجبورید برای هرگونه ابزار مدیریتی که خودتان ساخته اید ، کد را برای کمک به کاربران در دسترسی و مدیریت بستر در ابر خود آزاد کنید.

آیا منبع باز در ابر برنده است؟ دو دیدگاه

برای تفسیر این چرخش رویدادها دو روش وجود دارد.

تغییر مجوز الاستیک برای منبع باز وحشتناک است.

یکی این است که این امر به عنوان یک عقب نشینی بزرگ توسط الاستیک – و به طور کلی ، جامعه منبع باز به طور کلی – در برابر ابر تلقی شود.

منبع باز مدت هاست که به دلیل طراحی اساسی سرویس های ابری ، رابطه ای پرتنش با ابر دارد. به طور سنتی ، مجوزهای منبع آزاد بر اطمینان از دسترسی کاربران به کد منبع برنامه هایی که روی رایانه های خود اجرا می کنند ، متمرکز بوده اند. آنها با این کار بر اساس این ایده که اگر می توانید کد منبع خود را مشاهده (و در صورت تمایل اصلاح کنید) ، بر نرم افزار خود کنترل کامل داشته باشید ، از آزادی کاربران محافظت می کنند.

این ایده وقتی نرم افزار روی رایانه شخصی یا سرور خود اجرا می شود ، به راحتی کار می کند. اما وقتی نرم افزار به ابر منتقل می شود و از طریق سرورهای فروشنده ابر میزبانی می شود ، مسائل پیچیده تر می شوند. کد منبع برای برنامه ای که در فضای ابری اجرا می شود می تواند به صورت عمومی در دسترس باشد ، اما اگر شرکت رایانش ابری که میزبان برنامه است ، سرورهایی را که روی آن اجرا می شود کنترل کند ، توانایی مشاهده کد منبع توسط کاربر به معنای کنترل زیاد نیست بیش از برنامه. این واقعیت که ارائه دهندگان ابر اغلب سیستم عامل های منبع باز را با ابزار مدیریت اختصاصی که خود ایجاد می کنند ، جفت می کنند ، ارزش منبع باز در ابر را بیش از این کاهش می دهد.

مدافعان منبع آزاد و نرم افزار رایگان مدتهاست نسبت به این مشکلات هشدار داد. آنها همچنین آزمایش کرده اند مجوزهای متنوع متنوع جدید طراحی شده برای بستن شکافهایی که هنگام استفاده از نرم افزار منبع باز به عنوان مبنای خدمات ابری بوجود می آیند. اما آنها هرگز به راه حل کامل نرسیده اند.

در برابر این زمینه ، می توان تغییر مجوز الاستیک را تسلیم دانست. الاستیک که متوجه شده است آزادی های کاربر (به ذکر منافع توسعه دهندگان منبع آزاد) هرگز نمی تواند به طور کامل در ابر محافظت شود ، شرایط صدور مجوز را انتخاب کرده است که اساساً فروشندگان ابر عمومی – یا حداقل AWS ، بزرگترین ارائه دهنده ابر عمومی را ممنوع می کند – از استفاده نرم افزار خود به روشی سودآور.

با توجه به اینکه آینده بیشتر استقرار نرم افزارها به وضوح در فضای ابری قرار دارد ، این امر خود شکننده به نظر می رسد. Elastic به بسیاری از کاربران خود دلیل بسیار خوبی داده است که از پلتفرم منبع باز خود استفاده نکنند و در عوض نسخه فورک شده آمازون را انتخاب کنند. و گرچه نوع آمازون منبع باز نیز خواهد بود ، تحت نظر و به نفع آمازون ساخته می شود و باعث از بین رفتن فضای دموکراتیک ، همه برای یک و یک برای همه می شود که بیشتر پروژه های منبع آزاد در آن رشد می کنند.

در مورد گزینه صدور مجوز SSPL که Elastic ارائه داده است ، این نیز می تواند به عنوان یک عقب نشینی بزرگ تعبیر شود. همانطور که الاستیک به راحتی اعتراف کرده است ، SSPL مجوز بحث انگیزی است که ابتکار منبع آزاد ، یک سازمان برجسته جامعه منبع آزاد ، از آن برخوردار است بیش از حد محدود کننده تلقی می شود حتی به عنوان “مجوز منبع باز” شایسته است. (به همین دلیل Elastic اکنون می گوید که نرم افزار آن منبع باز نیست ، فقط باز است.)

از بسیاری جهات ، گزینه SSPL از ارائه دهندگان ابر در همان گوشه ای جلوگیری می کند که ممنوعیت خدمات مدیریت شده در مجوز Elastic اعمال می شود و کاربران را در همان قایق رها می کند: در جستجوی یک سیستم عامل انعطاف پذیر تر ، مانند چنگال آمازون ، که محدودیت کمتری دارد .

Elastic پیشگام مبارزه با ارائه دهندگان ابر است.

اگرچه شما یک خالص نرم افزار آزاد هستید ، احتمالاً آنچه الاستیک انجام داده است را تحسین می کنید. در اصل ساختن سیستم عامل SaaS با استفاده از کد شخص دیگری برای ارائه دهندگان ابر بسیار دشوارتر است ، این شرکت موضع جسورانه ای را اتخاذ کرده است تا برای دستیابی به تغییر معنادار در رابطه با نحوه استفاده ابرها از منبع باز ، تغییرات اساسی داشته باشد.

هیچ سازمان منبع آزاد دیگری تا این حد پیش نرفته است. اکثر پروژه ها و شرکت های منبع باز برای جلوگیری از همکاری نرم افزارهای ارائه دهندگان ابری کار کوتاهی انجام می دهند ، حتی اگر این کار آزادی کاربران را محدود کند و به ارائه دهندگان ابری اجازه دهد از کار توسعه دهندگان منبع باز سود ببرند در حالی که در ازای این کار هیچ چیزی ارائه نمی دهند. آنها احتمالاً این کار را انجام داده اند زیرا آنها آنقدر جسور نبوده اند که بتوانند در برابر ابرهای بزرگ عمومی که به طور فزاینده ای بر دنیای IT حاکم هستند موضع گیری کنند.

حرکت Elastic ممکن است در کوتاه مدت برای Elasticsearch و Kibana خوب نباشد و مطمئناً برای Elastic به عنوان یک شرکت خوب نیست. اما اگر سایر پروژه های منبع باز نیز از این الگو پیروی کنند ، این تصمیم می تواند در طولانی مدت با مجبور کردن ارائه دهندگان cloud برای بازی زیباتر با سیستم عامل های منبع باز به منبع باز کمک کند.

مسلماً ، بیشتر طرفداران نرم افزارهای آزاد و منبع باز پاک سازی نیستند. آنها می فهمند که زندگی پر از مصالحه است و برای موفقیت در متن باز ، گاهی لازم است با شرکت ها و سیستم عامل هایی (مانند آمازون که تقریباً کاملاً اختصاصی است) کار کنیم که به طور کلی نسبت به منبع آزاد دوستانه نیستند.

اما برای کسانی که فکر می کنند جامعه منبع باز به ارائه دهندگان ابر اجازه داده است مدت طولانی در سراسر پروژه های منبع آزاد راه بروند ، سیاست های مجوز جدید الاستیک نشان می دهد که لزوماً اینگونه نیست. دارم حدس میزنم ریچارد استالمن خوشحال شد، اگر هیچ کس دیگری نیست. (در واقع ، او احتمالاً فکر می کند مجوز Elastic هنوز خیلی محدود کننده است و آزادی کافی را به کاربران نمی دهد ، حتی اگر از تغییرات ضد AWS خوشش بیاید.)

نتیجه

تأثیر تغییر لایسنس الاستیک به این بستگی دارد که آیا اکثر کاربران Elasticsearch تصمیم به مهاجرت به چنگال آمازون می گیرند یا خیر ، که باعث می شود Elastic منزوی و بی ربط باشد. در این صورت ، تصمیم مطمئناً به نظر یک تصمیم بد می رسد.

از طرف دیگر ، اگر جامعه منبع باز در اطراف الاستیک تجمع کند (که البته به نظر نمی رسد در حال حاضر اتفاق می افتد) ، شاید ما در این نبرد به عنوان لحظه ای نگاه کنیم که منبع باز سرانجام استقلال خود را در یک جهان تحت سلطه ابر

سئو PBN | خبر های جدید سئو و هک و سرور