جرم و جنایت یک ساله ی اوراکل در سه گانه شکست به پایان می رسد

نیکو گرانت (بلومبرگ) – لاری الیسون ، رئیس اجرایی شرکت اوراکل ، قسمت بهتری از یک دهه خود را صرف نبرد در دادگاه های ایالات متحده و ایجاد اتحاد سیاسی در واشنگتن برای پیروزی در مشاغل سودآور و خنثی کردن دشمنان کرده است.

این همه بخشی از یک قمار پرمخاطره برای احیای رشد کم خونی اوراکل است که از سال 2012 به طور متوسط ​​در حدود 1٪ در سال است و در صورت گسترش فالانژ شروع کار و از بین بردن تسلط شرکت در بازار نرم افزارهای تجاری ، اعتبار دوباره پیدا می کند.

هفته گذشته هنگامی كه دادگاه عالی آمریكا در یك تصمیم مهم متوجه شد كه شركت Google Alphabet Inc به طور مشروع از نرم افزار جاوا متعلق به Oracle برای توسعه سیستم عامل تلفن همراه Android استفاده كرده است ، تلاش الیسون دچار عقب گرد شد. این حکم یک دادخواست 10 ساله را محدود کرد و از مبلغ 9 میلیارد دلار هزینه اوراکل جلوگیری کرد. در پی تلاش های متوقف شده برای تأمین یک قرارداد نظامی به ارزش 10 میلیارد دلار و یک معامله ابری بالقوه سودآور با شبکه های اجتماعی TikTok شگفت زده شد.

جاستین سالیوان / گتی ایماژمدیر عامل شرکت اوراکل ، صفرا کاتز در سخنرانی در Oracle OpenWorld 2019 در سانفرانسیسکو

مدیر عامل شرکت اوراکل ، صفرا کاتز در سخنرانی در Oracle OpenWorld 2019 در سانفرانسیسکو

این سه شکست ، محدودیت های یک استراتژی را نشان می دهد که به روابط اوراکل با کاخ سفید ترامپ و دیگر سیاستمداران متکی بود و فشارها را بر الیسون و مدیر اجرایی سافرا کاتز برای یافتن راه هایی برای حیاتی نگه داشتن خط تولید موجود ، افزایش می دهد.

آنوراگ رانا ، تحلیلگر اطلاعات بلومبرگ ، گفت: “آنها فقط در این مرحله همه چیز را به دیوار می اندازند تا ببینند چه چیزی می چسبد.” اما اوراکل برای بهبود ثروت خود باید به اصول تجارت نرم افزار خود بپردازد. وی افزود: “مسئله مهم برای آنها این است كه چگونه رشد را احیا كنند و به نظر نمی رسد در آن جبهه اتفاقات زیادی رخ دهد.”

با وجود گستردگی محصولات نرم افزاری ، خدماتی و سخت افزاری مرکز داده ، درک ساده اوراکل ساده است. در پایان دهه 1970 ، الیسون روش جدیدی را برای ذخیره و پردازش اطلاعات – پایگاه داده رابطه ای اوراکل – پیشگام کرد. این برنامه طوفانی را در صنعت فناوری پیشرو قرار داد. از آن زمان ، او به دنبال محافظت و گسترش تجارت سودآور است که آژانس های جاسوسی ، ادارات دولتی و بزرگترین شرکتهای بزرگ جهان را مشتری خود می شمارد.

بانک اطلاعات پادشاه است

این تأکید بر محصول بنیادی وی ، پایگاه داده ، الیسون را نسبت به پیامدهای کامل تغییر به محاسبات ابری که از دو دهه قبل در حال انجام است ، کور می کند. مشتریان بانک اطلاعات به طور سنتی محصول را بر روی سرورهای رایانه ای سازمانی خود نگه داشته و مدیریت می کردند و هر ساله هزینه پشتیبانی مشتری را به Oracle پرداخت می کردند. یک مدیر سابق گفت: این هزینه های نگهداری گاهی اوقات بیش از 90٪ سود برای سازنده نرم افزار داشت. تغییر به سمت ابر – جایی که شرکت ها در سرورهای قدرتمند برای ذخیره و پردازش اطلاعات از طریق اینترنت فضا را اجاره می کنند – به معنای از بین بردن مقدار زیادی از درآمد و سود موجود ، حداقل در کوتاه مدت است.

دو معامله که اوراکل به دنبال آن بود – با TikTok پنتاگون و ByteDance Ltd. – میلیاردها درآمد کسب می کرد و این شرکت را تقریباً یک شبه به یک رقیب مناسب در ارائه آن خدمات ابری با رهبران بازار Amazon.com Inc تبدیل کرد. و شرکت مایکروسافت

هنوز سرمایه گذاران در حالی که شرکت سود و سود تقسیمی می کند ، کاملاً طبیعی به نظر می رسند. سهام اوراکل در سال 2020 22٪ افزایش یافت و امسال 17٪ دیگر افزایش یافت و در تعطیل روز جمعه به 75.58 دلار رسید.

برای سالها الیسون ، که اکنون چیزی در حدود 89 میلیارد دلار ارزش دارد ، از سیاست دور ماند ، و خود را از نظر سیاسی “دلسوز” و “یک مرکزگرا” توصیف کرد. وی در دهه 1990 از بیل کلینتون دموکرات حمایت کرد. یکی از موضوعاتی که وی بیش از همه به آن توجه دارد ، رشد اقتصادی است که برای تجارت وی مفید است.

مانند بسیاری از پیمانکاران دولتی ، اوراکل به طور منظم برای حمایت از مالکیت معنوی و دفاع ملی قدرت لابی کرده است. اما از آنجا که این شرکت در دهه گذشته با چالش های فزاینده تجاری روبرو بود ، شروع به استفاده از اهرم های سیاسی برای فروپاشی رقبا کرد.

در سال 2008 ، چارلز فیلیپس ، آن زمان یکی از روسای جمهور اوراکل و ارشدترین مدیر اجرایی سیاه پوستان ، در مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری خود علیه سناتور جمهوری خواه جان مک کین ، از سناتور دموکرات آمریکا باراک اوباما حمایت کرد. فیلیپس برای اوباما در یک هتل جمع آوری کمک مالی کرد و در حالی که برخی از کارمندان اوراکل در آنجا شرکت می کردند ، الیسون و کاتز در میان آنها نبودند ، یک فرد آشنا با این وضعیت گفت. دو نفر گفتند که کاتز مدت ها از نظر سیاسی محافظه کار بود.

انتخابات اوباما همزمان با تغییر فضای فناوری بود. شرکت هایی که از طریق فروش سیستم های پیچیده فناوری به مراکز قدرت تبدیل شده اند – Oracle ، International Business Machines Corp و Hewlett-Packard Co. – توسط کمپانی های اینترنتی مانند Google ، Facebook Inc. و Amazon مورد توجه قرار گرفتند. اوراکل مانند کسانی که در گوگل بودند ، به دولت اوباما نزدیک نبود ، به عنوان مثال ، طبق سوابق دولت ، 363 جلسه در کاخ سفید از مراسم تحلیف اوباما تا اکتبر 2015 داشته است.

بازگشت به عمل

پس از سالها در حاشیه حضور در واشنگتن اوباما ، الیسون و کاتز علاقه زیادی به رقابت ریاست جمهوری 2016 نشان دادند. هر دو از مارکو روبیو ، سناتور جمهوری خواه ، از فلوریدا ، که بعداً الیسون در مصاحبه با فاکس بیزنس به عنوان “مرکزگرا” توصیف کرد ، حمایت کردند. الیسون 4 میلیون دلار به كمیته اقدامات سیاسی كه از روبیو حمایت می كرد ، داد. اما هنگامی که دونالد ترامپ نامزد جمهوری خواهان را به دست آورد ، مدیران سریع وارد هیئت مدیره شدند.

کاتز تلاش برای ایجاد یک رابطه نزدیک تر با ترامپ را رهبری کرد. یک ماه پس از انتخابات ریاست جمهوری ، کاتز به همراه مدیران اوراکل از جمله اد اسکروون ، معمار ارشد فناوری این شرکت و معاونانش داگلاس کهرینگ و کن گلوک ، رئیس لابی ، به زیارت برج ترامپ رفت. سپس کاتز به کمیته گذار رئیس جمهور منتخب پیوست.

در زمان تصدی رئیس جمهور سابق ، کاتز برای شرکت در جلسات از کاخ سفید دیدار کرد و در کنار پیتر تیل ، بنیانگذار میلیاردر Palantir Technologies Inc. که برجسته ترین حامی دره سیلیکون در سال 2016 بود ، با رئیس جمهور شام خورد. در آن شام ، کاتز انتقاد کرد روند انتخاب قرارداد ابر پنتاگون معلق به ارزش 10 میلیارد دلار که اوراکل می خواست.

این قرارداد با نام Joint Enterprise Defense Infrastructure یا JEDI ، فرصتی ده ساله برای ارائه خدمات ابری عمومی برای ارتش ایالات متحده بود. برای اوراکل ، سرویس ابری آن چنان نامحبوب بود که توسط گارتنر ، تحلیلگر صنعت ، “طاقچه” نامیده شد ، این معامله می توانست به آن کمک کند تا آمازون و مایکروسافت را جبران کند. دو رهبر ابر نیز مانند گوگل در حال رقابت بودند که بعداً با اعتراض کارمندان به شرکت در حال انجام کار نظامی از مناقصه منصرف شد.

افراد آگاه از این وضعیت گفتند كه كاتز این فرصت را چنان دلهره آور دید كه به كارمندانش گفت برای پیروزی در مراحل خرید باید رویكردی تمام عیار داشته باشند.

مشکل این بود که اوراکل از فن آوری لازم برای واجد شرایط بودن در این معامله برخوردار نبود. این در سال 2019 مورد بررسی قرار نگرفت. این شرکت بعداً شکایت کرد و درخواست تجدیدنظر کرد ، اما نتیجه ای نداشت. آخرین درخواست تجدید نظر خود را در ماه سپتامبر از دست داد.

تنها پیروزی schadenfreude بود. اوراكل كارزاري را براي جلب رضايت از انصاف فرآيند انجام داد و ادعا كرد كه برخي از مقامات پنتاگون به نفع آمازون مغرضانه عمل مي كنند زيرا قبلاً در آنجا كار مي كردند. در پایان ، سرویس های وب آمازون ، که به عنوان پیشرو در معامله شناخته می شد ، به مایکروسافت باخت. اما حتی آن نتیجه نهایی نیست. پنتاگون ماه گذشته اعلام کرد در صورت ادامه روند دادرسی توسط آمازون – که ادعا می کند معامله را به دلیل مخالفت ترامپ از دست داده است – ممکن است تصمیم به لغو قرارداد بگیرد.

در حالی که ارتباطات اوراكل با ترامپ قرارداد JEDI را تضمین نمی كرد ، آمازون برای مدت زمان ریاست جمهوری خود به یك دشمن متقابل برای هر دو تبدیل شد. آمازون در پایگاه داده به قلمرو اوراکل نقل مکان کرده است ، و از استفاده از محصولات اوراکل استفاده نکرده و در حضور عمومی مورد انتقاد الیسون قرار گرفته است. او با انتقاد از فناوری رهبر ابر ابراز کرده است که این فناوری پیشرفته و گران قیمت نیست.

الیسون برای از بین بردن بیشتر روابط خود با ترامپ ، به رئیس جمهور وقت اجازه داد تا درست قبل از حمله ویروس کرونا در املاک الیسون در رانچو میراژ ، کالیفرنیا ، که دارای زمین گلف است ، یک جمع آوری کمک مجدد برای انتخابات را برگزار کند. ترامپ الیسون را “یک فرد فوق العاده” و اوراکل را “یک شرکت بزرگ” خواند ، در حالی که الیسون عملکرد ترامپ در اقتصاد را ستود.

چلپ چلوپ کردن

سپس ، TikTok – یک شرکت پخش ویدئو با نیازهای فراوان پردازش رایانه – وارد عمل شد.

ترامپ در ماه اوت گذشته به دنبال TikTok رفت و گفت: این برنامه متعلق به چین که به دیوانه های رقص و همزبانی لب معروف است تهدیدی برای امنیت ملی محسوب می شود و باید فروخته شود. مایکروسافت به طور علنی یک پیشنهاد خرید ارائه داد ، اما جنرال آتلانتیک ، سرمایه گذار TikTok ، با الیسون تماس گرفت ، شخصی که با این وضعیت آشنا بود ، می دانست که روابط نزدیک با ترامپ برقرار کرده و امیدوار است که بتواند جایگاه خود را برای انعقاد یک معامله حفظ کند.

الیسون تشخیص داد که ByteDance ، مالک TikTok ، می خواهد تکه ای از نگین تاج آن را نگه دارد و برخلاف مایکروسافت ، او نمی خواست مالکیت کامل برنامه ویدیو باشد. ByteDance در حال بررسی نوعی از پیکربندی مجدد شرکت برای دارایی های خود در ایالات متحده بود تا نگرانی های دولت آمریکا را برطرف کند و اوراکل ByteDance را متقاعد کرد که می تواند ترامپ را به این نوع ترتیب وادار کند.

الیسون از طریق مکالمات شخصی با مدیرعامل ByteDance ، ژانگ ییمینگ و ترامپ ، TikTok را متقاعد کرد که با تهدید ممنوعیت ورود به آمریکا در یک عروسی تفنگ ساچمه ای موافقت کند. توافق اولیه ای که در ماه سپتامبر اعلام شد و توسط ترامپ به نام اوراکل به عنوان شریک فناوری TikTok مورد تبریک قرار گرفت. این شرکت نرم افزاری قصد داشت خدمات ابری را به برنامه اشتراک ویدیو ارائه دهد و از داده های کاربران آمریکایی خود محافظت کند. همچنین قرار بود اوراکل 12.5 درصد از سهام یک نهاد جدید آمریکایی را که توسط ByteDance مستقر در چین تشکیل شده است به خود اختصاص دهد ، اما هیچ نقشی در اداره شرکت جدید نداشت.

مارک موردلر ، یک تحلیلگر در Sanford C. Bernstein ، در آن زمان گفت که می توانست “برای اوراکل بسیار ارزشمند باشد” ، “درآمد با حاشیه سود خوب ، به علاوه تمام اعتبار نه تنها یک ارائه دهنده اصلی ابر برای بزرگنمایی کنید ، بلکه برای TikTok نیز هست. “

اما ترامپ ، متحد اوراکل ، پیشنهاد انتخاب مجدد خود علیه جو بایدن معاون رئیس جمهور سابق را از دست داد. در روزهای پایانی دولت ، ترامپ علاقه خود را به نبرد علیه TikTok از دست داد ، در عوض توجه خود را به تلاش محکوم خود برای لغو نتایج انتخابات معطوف کرد.

TikTok هرگز توافق نهایی را امضا نکرد و در حالی که دولت بایدن یک بررسی را انجام می دهد ، معامله همچنان در هاله ای از ابهام است. هیچ نشانه ای وجود ندارد که مالک چینی TikTok مجبور به انجام فروش شود.

با گذشت زمان ، تلاش اوراکل برای بازگرداندن اهمیت خود با یک عقب گرد مواجه شد. این شرکت نتایج کم نظیر مالی خود را در ماه مارس اعلام کرد و برجسته ناتوانی خود در شکست رشد اقتصادی خود را برجسته کرد.

الیسون بیشتر تماس تلفنی خود را صرف استفاده از فناوری SAP SE با نام شرکت های همکار با نام شرکت هایی کرد که از شرکت آلمانی به اوراکل روی آورده اند.

نامی که وی به آن اشاره نکرد گوگل بود که گفت 5 آوریل ، روزی که دادگاه عالی حکم خود را صادر کرد ، نرم افزار مالی اوراکل را کنار گذاشته و به SAP منتقل خواهد شد.

سئو PBN | خبر های جدید سئو و هک و سرور