تفاوت بین مدل های تولید ODM و OEM چیست؟ | دانش مرکز داده

تولیدکنندگان طراحی اصلی (ODM) و تولیدکنندگان تجهیزات اصلی (OEM) هر دو نقش کلیدی در کمک به شرکت‌ها برای ارائه محصولات جدید به بازار دارند، اما با تمایزات کلیدی در زمینه‌هایی مانند توسعه محصول، تولید و برندسازی.

در این مقاله، درک اساسی از چیستی ODM ها و OEM ها، تفاوت ها و مزایای آن ها، ارزش آن ها در صنعت مرکز داده و عواملی که باید هنگام انتخاب شریک ODM یا OEM در نظر بگیرید، به دست خواهید آورد.

ODM چیست؟

ODM یا تولیدکننده طراحی اصلی، شرکتی است که محصولات خود را قبل از تولید آن‌ها برای شرکت دیگری – معمولاً یک برند یا خرده‌فروش، توسعه می‌دهد. ODM ها کل فرآیند توسعه محصول را در خانه مدیریت می کنند، از جمله تحقیق و توسعه (R&D)، طراحی، مهندسی و ساخت.

یک برنامه شامل برچسب‌گذاری خصوصی یا برچسب‌گذاری سفید است، جایی که ODM محصولات خود را تولید می‌کند و سپس مجوز محصولات را به شرکت دیگری برای رسیدگی به برندسازی و فروش می‌دهد.

ODM در صنعت مرکز داده به چه معناست؟

در صنعت مرکز داده، ODM به تولیدکنندگان طراحی اصلی اطلاق می شود که در طراحی، آزمایش و ساخت محصولات و سیستم های سخت افزاری مرکز داده، از جمله سرورها، تجهیزات شبکه، دستگاه های ذخیره سازی و محصولات زیرساختی مرتبط تخصص دارند. آنها اغلب با OEM های مرکز داده همکاری می کنند، که محصولات نهایی را برند و می فروشند.

نمونه هایی از ODM ها در صنعت مرکز داده عبارتند از Foxconn Technology Group، Wiwynn، Quanta Computer و Inventec.

OEM چیست؟

OEM یا تولید کننده تجهیزات اصلی، شرکتی است که محصولات یا قطعاتی را برای استفاده در ایجاد محصول نهایی یک شرکت دیگر تولید و مونتاژ می کند.

OEM ها در تولید در مقیاس بزرگ و مدیریت زنجیره تامین تخصص دارند که امکان هزینه های کم و حجم بالاتر را فراهم می کند. علاوه بر این، OEM ها می توانند محصولاتی را مطابق با مشخصات دقیق مورد نیاز مشتریان خود تولید کنند، که سپس محصولات نهایی را به مصرف کنندگان می فروشند.

OEM در صنعت مرکز داده به چه معناست؟

در صنعت مرکز داده، OEM به تولیدکنندگان تجهیزات اصلی اطلاق می شود که قطعات، سیستم ها یا زیرساخت های سخت افزاری مرکز داده را با نام تجاری خود طراحی، تولید و می فروشند.

نمونه هایی از OEM ها در صنعت مرکز داده عبارتند از Dell Technologies، Apple، Hewlett Packard، Cisco و IBM.

تفاوت بین OEM و ODM چیست؟

برای افراد ناآشنا، اشتباه گرفتن این دو اصطلاح آسان است – اما درک تفاوت های کلیدی آنها برای هر استراتژی سخت افزاری بسیار مهم است. جدول زیر آنچه را که هنگام مقایسه OEM و ODM باید بدانید را توضیح می دهد.


آیا تولیدکنندگان OEM و ODM می توانند با یکدیگر همکاری کنند؟ آیا می توان آنها را همراه با یکدیگر استفاده کرد؟

آره. ODM ها و OEM ها زمانی می توانند با یکدیگر همکاری کنند که شرکتی بخواهد از نقاط قوت مربوطه ODM ها (طراحی محصول، مهندسی، نمونه سازی) و OEM ها (تولید، مدیریت زنجیره تامین و تولید در مقیاس بزرگ) استفاده کند.

به عنوان مثال، یک ODM می تواند قطعات تخصصی را از یک OEM برای ایجاد یک محصول نهایی تهیه کند. ODM مشخصات محصول را ارائه می دهد و OEM قطعات را تولید و مونتاژ می کند.

مثال دیگر شامل شرکتی است که با یک ODM برای تحقیق، طراحی و نمونه سازی یک محصول کار می کند. پس از نهایی شدن طراحی، شرکت می تواند با یک OEM برای تولید قطعات یا محصولات در مقیاس بزرگ تعامل داشته باشد.

مزایای کار با OEM و ODM

1. محصولات با کیفیت بالاتر

ODM ها و OEM ها تخصص گسترده ای در حوزه های مربوطه، طراحی و توسعه محصول برای اولی، و فرآیندهای تولید برای دومی دارند. آنها همچنین رویه‌های کنترل کیفیت، تیم‌های تضمین کیفیت، و فرآیندهای تست را دارند که از محصولات با کیفیت استثنایی برای مشتریان اطمینان می‌دهند.

2. سفارشی سازی بیشتر

ODM ها می توانند طرح های موجود را برای رفع نیازهای مشتری خاص تنظیم کنند و OEM ها می توانند یک قطعه یا محصول را از ابتدا تولید کنند تا مشخصات دقیق مشتری را برآورده کند. توانایی و انعطاف پذیری برای ارائه این سطح از سفارشی سازی می تواند به مشتریان کمک کند تا نیازهای مصرف کننده خود را برآورده کنند.

3. چرخه های توسعه محصول کوتاه تر

ODM ها می توانند به مشتریان کمک کنند تا چرخه توسعه محصول خود را ساده کنند زیرا آنها در طراحی و توسعه محصول تخصص دارند و در نتیجه زمان مورد نیاز برای ارائه یک محصول جدید به بازار را به میزان قابل توجهی کاهش می دهند.

4. در دسترس بودن محصول بیشتر

شرکت‌هایی با قابلیت‌های تولید داخلی محدود می‌توانند از ظرفیت تولید و زنجیره تامین ODM یا OEM استفاده کنند و از این طریق در دسترس بودن محصول بیشتر را تضمین کنند.

5. هزینه های کمتر

ODM ها و OEM ها دارای تخصص بسیار تخصصی و فرآیندهای تولید بهینه هستند، که به شرکت ها اجازه می دهد تا هزینه ها را از طریق تخصیص کارآمد منابع، کاهش هزینه های تولید و خرید عمده نسبت به زمانی که بخواهند محصولات خود را تولید کنند، کاهش دهند.

6. سطح بالاتر رضایت مشتری

مشتریان می توانند سطح بالاتری از رضایت را از ترکیبی از سفارشی سازی منحصر به فرد، امنیت محصول، حفاظت از IP، ارتباطات کارآمد، تحویل به موقع و محصولات با کیفیت بالا با همکاری با ODM یا OEM تجربه کنند.

7. شناخت بیشتر برند

مشتریانی که با ODM ها و OEM های معتبر همکاری می کنند، می توانند برای انتخاب شرکای تولیدی مورد اعتماد و شناخته شده در صنعت، شناخت و اعتبار برند بیشتری را تجربه کنند.

نحوه انتخاب شریک ODM یا OEM

  • تجربه و تخصص: آیا شریک تولیدی می‌تواند نمونه‌هایی از پروژه‌های موفق، مراجع مثبت، و گواهی‌های صنعتی که شایستگی را نشان می‌دهند ارائه دهد؟
  • توانایی ها: آیا ODM یا OEM دارای قابلیت های مورد نیاز برای برآوردن نیازهای خاص شما مانند گزینه های سفارشی سازی، مقیاس پذیری و پهنای باند است؟
  • کیفیت: آیا آنها می توانند کیفیتی را که شرکت شما به دنبال آن است از طریق یک فرآیند کنترل کیفیت مستند، رعایت استانداردهای صنعت و سابقه کیفیت قابل اعتماد و ثابت محصول ارائه دهند؟
  • هزینه: آیا ساختار هزینه و قیمت گذاری، قیمت رقابتی را برای شما فراهم می کند که الزامات ضروری شما را به خطر نیندازد؟
  • مدیریت زنجیره تامین: آیا ODM یا OEM دارای یک زنجیره تامین کارآمد و جامع، روابط قوی با تامین کنندگان، و استراتژی های منبع یابی موثر است که در نتیجه از تحویل به موقع و جلوگیری از اختلالات اطمینان حاصل می کند؟
  • مکان و تدارکات: آیا ODM یا OEM در منطقه ای قرار دارد که با نیازهای شرکت شما مطابقت دارد، مانند نزدیکی به بازارهای هدف، سازگاری زبان یا فرهنگ، هزینه ها و زمان حمل و نقل و مراکز توزیع؟
  • حمایت از مالکیت معنوی: آیا شریک تولیدی می‌تواند تعهدی برای محافظت از اطلاعات اختصاصی خود از طریق اقداماتی مانند یک عمل قوی امنیت اطلاعات و توافق‌نامه‌های محرمانه به شما ارائه دهد؟
  • ثبات اقتصادی: آیا ODM یا EDM از نظر مالی پایدار است، قادر به مدیریت مشارکت های بلندمدت است و سابقه مالی قوی دارد؟ این می تواند بینشی را در مورد اینکه چگونه آنها نه تنها امور مالی خود را مدیریت می کنند، بلکه چگونه می توانند در نوآوری و کیفیت سرمایه گذاری کنند، ارائه دهد.
  • مراجع و بررسی ها: آیا آنها می توانند ارجاعات و توصیه های مشتری را از مشتریان قبلی با پروژه های مشابه شما ارائه دهند؟ آیا آنها اطلاعاتی دارند که بینشی از شهرت کلی، قابلیت اطمینان و رضایت مشتری خود را نشان دهد؟

سئو PBN | خبر های جدید سئو و هک و سرور