تراشه‌های بازویی در مراکز داده در حال افزایش هستند، اما همچنان تک رقمی هستند | دانش مرکز داده

فناوری بازو ممکن است به زودی بهره وری انرژی بیشتری را برای سرورهای مرکز داده شما به ارمغان بیاورد. تراشه‌های این شرکت با استفاده از مقیاس‌کننده‌های بزرگ محبوبیت پیدا می‌کنند و این فناوری ممکن است به زودی به طور گسترده‌تری در صنعت مرکز داده گسترش یابد.

در بازار سرور، سهم بازار آرم تک رقمی است، اما در حال صعود. بر اساس گزارش Omdia، سهم بازار آن در سه ماهه دوم سال جاری به 7.1 درصد افزایش یافته است که نسبت به کمتر از 1 درصد در سال 2019، 2.2 درصد در سال 2020 و 5.4 درصد در پایان سال 2021 افزایش یافته است.

Arm – که مخفف Advanced RISC Machines است – با AMD و Intel تفاوت دارد زیرا بیشتر یک فلسفه است تا یک محصول خاص. معماری بازو توسط سازندگان تراشه برای ایجاد سخت افزار سفارشی برای برنامه های خاص استفاده می شود.

در گذشته، این بیشتر برای گوشی های هوشمند و سایر دستگاه های اینترنت اشیا بود. اما چندین شرکت نیز در حال ایجاد تراشه های بازویی برای بازار سرور هستند.

Arm به طور فعال این را ترویج می کند، با آخرین تراشه های Arm Neoverse V1 و Arm Neoverse N2 که برای کمک به شرکای تولید تراشه خود در برابر تراشه های نسل سوم Xeon اینتل طراحی شده اند.

بازوی اهرمی ارائه دهندگان ابر برای ماشین های مجازی

و ارائه دهندگان ابر مقیاس ابر از Arm برای ساخت تراشه های سفارشی خود استفاده می کنند.

آمازون یک CPU مبتنی بر بازو به نام Graviton دارد. هوآوی یک CPU مبتنی بر Arm به نام Kunpeng دارد که در تجارت ابری خود از آن استفاده می کند.

در ماه آوریل، مایکروسافت پیش نمایشی از پردازنده های مبتنی بر Ampere Alta Arm را به عنوان گزینه ای در ماشین های مجازی Azure خود اعلام کرد و ادعا کرد که عملکرد قیمتی تا 50 درصد بهتر است.

گوگل در ماه ژوئیه با استفاده از ماشین مجازی موتور محاسباتی Tau T2A با نیروی بازویی که توسط Ampere Alta نیز پشتیبانی می‌شود، همین کار را دنبال کرد.

تراشه های مبتنی بر Arm Ampere نیز توسط Oracle و Equinix استفاده می شوند.

به گفته جیکوب اسمیت، معاون بازاریابی و استراتژی فلز برهنه در Equinix، Arm حدود 10 درصد از استقرار مشتریان در Equinix را تشکیل می دهد.

او به Data Center Knowledge گفت: «من فکر می‌کنم «این برای اینترنت اشیا خوب است» یک خط داستانی قدیمی است. منطقی است — حدود یک تریلیون دستگاه وجود دارد که بر روی تراشه های مبتنی بر Arm کار می کنند. اما داستان واقعی برای من در پشت Arm این است که این یک اکوسیستم بسیار قابل تنظیم است.

اسمیت در مورد تعداد دستگاه های Arm اغراق می کرد، اما نه چندان. سال گذشته، Arm به مرز 200 میلیارد رسید.

اسمیت می‌گوید: «آرم برای چیپس‌ها طرح‌هایی می‌سازد و مردم می‌توانند قسمت‌هایی از آن را بگیرند و هر آنچه را که نیاز دارند بسازند.

به عنوان مثال، مشتری که یک ماشین مجازی را در ابر آمازون اجرا می کند ممکن است از Graviton استفاده کند زیرا ارزان تر است. “یا حتی ممکن است ندانید، زیرا در حال مصرف سرویسی هستید که آمازون در حال اجراست و آنها تصمیم گرفته اند از بازو در زیر کاپوت استفاده کنند.”

به گفته او، ذینفعان اصلی ارائه دهندگان ابری هستند که می توانند آن را در مقیاس بزرگ به کار گیرند، یا شرکت هایی مانند اپل یا تسلا که از تراشه های سفارشی سازی شده در محصولات یا عملیات خود استفاده می کنند.


در Equinix، مشتریان می توانند بین نسل فعلی تراشه های Intel، AMD یا Arm به عنوان گزینه هایی برای خدمات Equinix Metal خود انتخاب کنند. او گفت: ما لوله کش هستیم. ما همه چیز را در جای درست قرار دادیم تا همه بتوانند به یکدیگر متصل شوند، اما معتقدیم که نسبت به چیستی این فناوری نادان باشیم.”

یک مورد رایج برای تراشه های Arm، دسترسی به شبکه هایی با تأخیر کم است.

او گفت که فناوری های مدرن می توانند به ویژه روی Arm کار کنند.

او گفت: «گلانگ اهمیتی نمی‌دهد که آن را روی چه چیزی اجرا می‌کنید. “در x86 یا در Arm بسیار خوشحال کننده است. بنابراین اگر حجم کاری ابری دارید، می توانید از آن استفاده کنید.”

بهارات کاپور، رئیس آزمایشگاه تعالی و تجدید محصول در Kearney، یک مشاور استراتژی و مدیریت جهانی، گفت که Arm در مراکز داده برای بارگذاری عملکردهای سربار مفید است. همچنین برای حجم کاری ساده‌تر مشتری مفید است.

او به Data Center Knowledge گفت: “Xeon مانند HEMI شش لیتری شما است در حالی که Arm مانند موتور ماشین چمن زنی Briggs و Stratton شما است.”

تحلیلگران می گویند تراشه های بازویی دارای قیمت و مزایای قدرت برای سرورهای مرکز داده هستند

به گفته دیون هینچکلیف، معاون و تحلیلگر اصلی در Constellation Research، تراشه‌های مبتنی بر بازو سه مزیت در کاربردهای مرکز داده دارند.

اول، البته، قیمت است.

او به Data Center Knowledge گفت: «آنها می توانند مقیاس پذیرتر و مقرون به صرفه تر باشند در حالی که بار کاری پویاتر امروزی را مدیریت می کنند.

سپس سفارشی سازی وجود دارد. او گفت که به طور خاص هایپراسکیلرها می توانند اکوسیستم ابری سازگارتر ایجاد کنند.

وی افزود: سوم، به دلیل ریشه در دستگاه های تلفن همراه، ردپای فیزیکی ARM نسبتاً کم است. “که پاسخگوی نیازهای مراکز داده میکرو جدید امروزی است که نزدیک به لبه قرار دارند.”

با این حال، برخی نرم‌افزارهای اضافی برای کارکرد Arm ضروری است، به همین دلیل است که ابر مقیاس‌کننده‌ها ابتدا از این تراشه‌ها استفاده می‌کنند، به ویژه برای بارهای کاری پلتفرم به عنوان سرویس.

او گفت: «آنها کارکنان و منابع لازم را برای کدگذاری مجدد پلتفرم خود دارند.

وی افزود، اما این احتمالاً تغییر خواهد کرد.

او گفت: «به زودی ترجمه خودکار حجم کاری بازو را برای مراکز داده سنتی و بازار داخلی باز خواهد کرد.

او افزود که اعلامیه کوالکام در این ماه می تواند به Arm کمک کند تا جایگاه بیشتری در بازار سرورها پیدا کند.

طبق گزارش‌ها، کوالکام به دنبال مشتریانی برای تراشه سرور مبتنی بر Arm است. این شرکت چهار سال پیش تلاش ناموفقی برای ورود به بازار سرور داشت، اما این بار ممکن است متفاوت باشد. سال گذشته، کوالکام 1.4 میلیارد دلار برای خرید Nuvia، شرکتی که متخصص در تراشه‌های مرکز داده مبتنی بر Arm است، هزینه کرد.

هینچکلیف گفت: «اعلامیه کوالکام به ارائه دهندگان ابر تشنه انرژی کمک می کند تا هزینه های خود را مدیریت کنند.

همچنین به مراکز داده تنوع بیشتری در منبع یابی پردازنده می دهد، که در دنیایی با محدودیت های تامین تراشه مهم است.

هولگر مولر، تحلیلگر همکار Hinchcliffe در Constellation Research می گوید: «برای ارائه دهندگان ابر خوب است که در موقعیت تجاری خوبی قرار بگیرند و بتوانند با چندین فروشنده مذاکره کنند.

نتیجه گیری: تراشه های بازویی در عمل در مرکز داده

برنت بنستن، CTO جهانی در مراکز داده QTS، تقاضای زیادی برای معماری تراشه بازوی سبک وزن و سازگار با موبایل ندارد. حداقل، نه برای حجم کاری مشتری.

او به Data Center Knowledge گفت: «تقاضی که ما برای خدمات در مراکز داده خود مشاهده می کنیم، معمولاً با مفهوم بار کاری Arm مطابقت ندارد. ما آن را به عنوان یک نوع حجم کاری کم مصرف، با باتری و با ضریب فرم کوچک در نظر می‌گیریم.

جایی که تراشه‌های مبتنی بر بازو در زیرساخت‌های او ظاهر می‌شوند، دوربین‌های هوشمند، سنسورهای دما و اسکنرهای امنیتی بیومتریک است.

او گفت: «ما از آن‌ها در دوربین‌هایمان استفاده می‌کنیم زیرا هوش مصنوعی روی آن دوربین‌ها انجام می‌دهیم. “ما تشخیص بسته، تشخیص چهره را انجام می دهیم تا ببینیم چه کسی در یک فضا است. ما می توانیم داده های سری زمانی را به شما بدهیم، این زمانی است که این شخص را دیدیم، دیدیم که این شخص این کابینت را باز کرد. اینجاست که پردازنده Arm به ما کمک می کند.”

این فناوری برای کمک به امنیت داخلی و عملیات QTS و همچنین برای ارائه دید در زمان واقعی و بر اساس تقاضا برای مشتریان مرکز داده آن استفاده می شود.

به گفته بنستن، تراشه‌های نیمه‌رسانا هر زمان که نیاز به فرم کوچک، قدرت محاسباتی بالا و مصرف انرژی کم داشته باشد، عالی هستند.

اما برای مشتریان مرکز داده، معمولاً در محیط‌هایی که محدودیت‌های قدرت و فضا به اندازه دستگاه‌های IoT چشمگیر نیست، حجم کاری بزرگ‌تری را اجرا می‌کنند.

تجربه Bensten نماینده اکثر مراکز داده است، هم ارائه دهندگان شخص ثالث و هم امکانات سازمانی اولیه.

سئو PBN | خبر های جدید سئو و هک و سرور