بایدها و نبایدها • Yoast

صفحه “خطای 404” بخش اساسی هر وب سایتی است. به کاربران شما اطلاع می دهد که صفحه ای که درخواست کرده اند منتقل شده یا تغییر کرده است. آیا باید به صفحه 404 خود توجه کنید و کمی به آن عشق بورزید؟ کاملا بله! در این پست، بایدها و نبایدهای صفحه 404 را بررسی می کنیم و به شما کمک می کنیم ارزش بیشتری از آن کسب کنید.

صفحه 404 چیست و چرا به آن نیاز داریم؟

صفحه 404 که به عنوان صفحه «صفحه خطا» یا «صفحه یافت نشد» نیز شناخته می‌شود، محتوایی است که بازدیدکنندگان شما هنگام فرود در صفحه‌ای که وجود ندارد، مشاهده می‌کنند.

شماره 404 کد پاسخ وضعیت آن صفحه است. پاسخ 404 نشان می دهد که مرورگر بازدیدکننده شما می تواند با وب سرور شما ارتباط برقرار کند، اما سرور نمی تواند آنچه را که درخواست شده است پیدا کند.

دلایل زیادی وجود دارد که صفحه درخواستی را نمی توان یافت. ممکن است این باشد که:

  • صفحه حذف شد
  • در URL اشتباهات املایی وجود دارد.
  • ساختار پیوند ثابت تغییر کرده است.
  • نام دامنه تغییر کرد.

دلایل هر چه باشد، به یاد داشته باشید که احتمالاً تقصیر شماست و تقصیر کاربران شما نیست. پس این را در نظر داشته باشید و بر اساس این فرض محتوا ایجاد کنید.

شایان ذکر است که گاهی اوقات برخی از صفحات نیاز به حذف موقت دارند. در این صورت، ارائه یک پیام 503 Service Unavailable بسیار بهتر از ارائه خطای 404 است که یافت نشد.

مواردی که باید در صفحه 404 خود قرار دهید (Dos)

وقتی کاربران روی یک لینک کلیک می کنند، انتظار دارند در صفحه ای قرار بگیرند که به سؤالات آنها پاسخ می دهد یا اطلاعات لازم را به آنها می دهد. به هر دلیلی، صفحه ای که در آن قرار می گیرند پیام 404 را برمی گرداند. در این صورت آنها باید چه کار کنند؟

اگر به کاربران خود کمک نکنید بعد از ورود به صفحه 404 قدم بعدی را بردارند، ممکن است همچنان سایت شما را برای کسب اطلاعات مرور کنند. اما هیچ چیز آنها را از ترک و مرور وب سایت های دیگر باز نمی دارد. در این صورت، در حالی که ترافیک خود را نسبت به رقبای خود از دست می دهید، آنچه را که کاربران نیاز دارند، ارائه نمی کنید.

یک راه بهتر برای استفاده از صفحه 404 این است که به کاربران کمک کنید به سایر صفحات مفید در سایت شما حرکت کنند. راه های زیادی برای انجام آن وجود دارد. به عنوان مثال، شما می توانید:

  • یک نوار جستجو قرار دهید تا کاربران بتوانند به سرعت اطلاعات دیگر را جستجو کنند.
  • شامل دکمه ای که کاربران را به صفحه اصلی می برد.
  • پیوندهایی را به سایر بخش های مهم/محبوب در وب سایت خود وارد کنید.
  • پیوندهایی به صفحات محصول یا دسته بندی محبوب اضافه کنید.
  • آنها را راهنمایی کنید تا پست های محبوب یا جدیدترین وبلاگ شما را بخوانند.

در مورد پیام خطا، کاملاً مشخص کنید که نمی توانید صفحه درخواستی را پیدا کنید. یک عبارت ساده «ممکن است این صفحه را حذف کرده یا منتقل کرده باشیم» خوب است.

نمونه هایی از 404 صفحه زیبا

در زیر نمونه هایی از 404 صفحه خوب آورده شده است. این صفحات ارزش اضافی – یا لذت را ارائه می دهند! – برای بازدیدکنندگان با گنجاندن گزینه هایی برای کمک به آنها در جهت یابی وب سایت، چه از طریق نوار جستجو، پیوندهای صفحه فروشگاه، یا پست های وبلاگ محبوب.

صفحه 404 ebay.com
صفحه 404 لگو هنوز هم عالی است
صفحه 404 خودمان

ارزش صفحه 404 شما

بسیاری از بازاریابان و صاحبان وب سایت ارزش را در صفحه 404 نمی بینند، که نباید اینطور باشد. اگر یک وب سایت دارید، می خواهید بازدیدکنندگان خود را در سایت خود نگه دارید. می خواهید آنها با محتوای شما درگیر شوند، صفحات دیگر را مرور کنند یا پیشنهادات شما را بررسی کنند. اما اگر در یک صفحه خطا قرار بگیرند و هیچ چیزی آنها را در جهت درست راهنمایی کند، به احتمال زیاد برمی‌گردند و می‌روند.

به همین دلیل است که باید به بازدیدکنندگان کمک کنید تا زمانی که در صفحه 404 قرار می گیرند، سایت شما را هدایت کنند. با انجام این کار، صفحه 404 شما ممکن است به موارد زیر کمک کند:

  • نرخ پرش را کاهش دهید و افراد را مدت بیشتری در سایت خود نگه دارید.
  • بازدیدکنندگان خود را با محتوا یا پیشنهادات دیگر در سایت خود درگیر کنید.
  • حرکت در سایت خود را برای بازدیدکنندگان آسان تر کنید.
  • در حین ایجاد تصویر برند خود، یک تجربه برندسازی ثابت را حفظ کنید.

سیستم های مدیریت محتوا مانند وردپرس یا وب سرور شما دارای صفحه پیام خطای 404 پیش فرض هستند. اما این صفحات پیش‌فرض زشت و بسیار نازک هستند. هیچ چیزی به جز پیام خطا وجود ندارد، حتی آثاری از برند شما وجود ندارد. به همین دلیل است که باید صفحه 404 خود را شخصی سازی کنید، که اگر مبتدی هستید به راحتی از طریق افزونه ها قابل انجام است. جستجوی سریع در WordPress.org گزینه های زیادی را در اختیار شما قرار می دهد.

صفحه پیش فرض 404 که وردپرس ایجاد می کند

کارهایی که نباید در صفحه 404 انجام داد (نبایدها)

بسیاری از وب سایت ها یک تغییر مسیر 301 از یک صفحه 404 به صفحه اصلی انجام می دهند که عمل خوبی نیست. کاری که شما انجام می دهید این است که مردم را سوار قطاری می کنید که خودشان انتخاب نکرده اند. اگر می خواهند به پاریس بروند چرا آنها را به لندن بفرستید؟ اگر بازدیدکننده ای می خواهد صفحه خاصی را در وب سایت شما پیدا کند، لطفاً آن صفحه را به او بدهید یا توضیح دهید که چرا نمی توانید.

بامزه بودن چیز خوبی است. اما وقتی صحبت از صفحه 404 به میان می‌آید، به جای صفحه‌ای خنده‌دار که هیچ ارزشی ارائه نمی‌کند، یک صفحه واقعی که برای کاربران مفید است ایجاد می‌کنیم. سرگرمی عالی است و می تواند به خوبی با تصویر برند شما مطابقت داشته باشد. اما باید کاری کنید که کار کند. لطفاً تصویری از زرافه ای که صفحه را می لیسد قرار ندهید و فکر نکنید که بازدیدکننده شما بدون توجه به پیدا نکردن آنچه می خواهد، وب سایت شما را دوست دارد. به آنها کمک کنید تا به مسیر خود بازگردند. یا آنها را برای شروع دوباره به صفحه اصلی خود هدایت کنید (اما آنها را تغییر مسیر ندهید!).

یکی دیگر از مواردی که ما قویاً در مورد آن پیشنهاد می کنیم این است که اصلاً صفحه 404 خود را سفارشی نکنید. همانطور که در بالا ذکر شد، صفحه پیش‌فرض 404 که وردپرس یا وب سرور شما شامل می‌شود بی‌درخشش است. هیچ ارزش اضافی برای بازدیدکنندگان شما فراهم نمی کند. این چیزی نیست که شما می خواهید! بنابراین مطمئن شوید که وب سایت شما دارای یک صفحه 404 سفارشی است و مطمئن شوید که به بازدیدکنندگان کمک می کند تا به نحوی در سایت شما حرکت کنند.

نمونه هایی از 404 صفحه که می تواند بهتر باشد

در زیر نمونه‌هایی از 404 صفحه وجود دارد که فکر می‌کنیم می‌توانند عملکرد بهتری داشته باشند، چه با قرار دادن نوار جستجو، پیوند به صفحات یا دسته‌های محبوب، یا فقط یک کپی بهتر برای پیام «خطا پیدا نشد».

صفحه 404 imdb
صفحه 404 پارک جنوبی

404 صفحه و تاثیر بر سئو

شایان ذکر است که وجود برخی از خطاهای 404 در یک وب سایت لزوماً دلیلی برای نگرانی نیست. برای وب‌سایت‌ها معمول است که لینک‌ها یا صفحاتی شکسته دارند که به مرور زمان حذف یا تغییر نام داده می‌شوند. گوگل همچنین گفت که داشتن حدود 404 صفحه به رتبه کلی وب سایت شما لطمه ای وارد نمی کند. با این حال، اگر بخش قابل توجهی از صفحات وب شما خطاهای 404 را برمی گرداند، این می تواند نشان دهنده مشکلات ساختاری مهم تری باشد که ممکن است بر SEO تأثیر بگذارد.

شما می توانید با استفاده از ابزارهایی مانند کنسول جستجوی گوگل یا Screaming Frog، صفحات 404 خود را از نزدیک نظارت کنید. اطمینان حاصل کنید که به طور منظم خطاهای 404 را نظارت و رفع کنید. این به شما کمک می کند تا مطمئن شوید که وب سایت شما به درستی خزیده شده و توسط گوگل ایندکس شده است و ممکن است به بهبود عملکرد کلی SEO شما کمک کند.

همچنین ضروری است که اطمینان حاصل شود که هر پیوند داخلی به یک صفحه گم شده به روز می شود تا به محتوای مرتبط در سایت شما اشاره کند. انجام این کار باعث می شود که کاربران و موتورهای جستجوگر شما به مرتبط ترین صفحات هدایت شوند. همچنین از مواجه شدن آنها با خطاهای 404 اضافی جلوگیری می کند.

چرا فکر می کنید صفحه 404 یافت نشد شما عالی است؟

یا شاید شما چند نمونه عالی، خوب یا بد دارید. ما دوست داریم اینها را ببینیم، پس لطفا یک لینک در نظرات بگذارید!

بیشتر بخوانید: نگهداری وب سایت: صفحات خطای 404 »

سئو PBN | خبر های جدید سئو و هک و سرور