بازدید پلوسی از تایوان بر زنجیره تامین نیمه هادی مرکز داده تاثیر می گذارد | دانش مرکز داده

زنجیره های تامین تراشه های نیمه هادی مرکز داده، چرخه های به روز رسانی سرور را تهدید کرده اند. نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان سفر کرد و از خشم چین، یکی از بزرگترین شرکای تجاری ایالات متحده، استفاده کرد تا از این موضوع جلوگیری کند که بر تجارت شما تأثیر بگذارد.


در پی چالش‌های اخیر عرضه مرتبط با کووید، کشورها برای بومی‌سازی تولید به منظور بهبود انعطاف‌پذیری عجله دارند، اما آنلاین شدن ظرفیت جدید به زمان نیاز دارد، حتی با وجود اینکه تایوان قبلاً در ریخته‌گری‌های جدید سرمایه‌گذاری کرده است. در نتیجه، TrendForce تخمین می زند که سهم تایوان از درآمد جهانی ریخته گری تا پایان سال جاری به 66 درصد افزایش خواهد یافت.


ولادیمیر گالبوف، رئیس مرکز تحقیقات ابری و مرکز داده در Omdia می گوید: «زنجیره تامین جهانی نیمه هادی ها و تجهیزات فناوری اطلاعات به تایوان وابسته است، بنابراین اگر شاهد اقدامات جدی چین باشیم، این خطر وجود دارد.


او گفت که در جریان آخرین بحران بزرگ تایوان، که در اواسط دهه نود رخ داد، چین موشک‌هایی را به دریا نزدیک بنادر تایوان شلیک کرد که باعث اختلال در ترافیک کشتی‌ها شد.


گالبوف گفت که بازار مرکز داده به شدت به تایوان وابسته است – به ویژه به سازنده قرارداد نیمه هادی تایوانی پیشرو TSMC.


او گفت: “تشدید وضعیت در تایوان به طور قابل توجهی بر بازار مراکز داده تاثیر می گذارد.”


از منظر حجم، اینتل تامین کننده ای است که بازار امروز بیشتر به آن متکی است. با این حال، وقتی نوبت به فناوری پیشرفته و نقشه راه آینده می رسد، جهان به طور خاص به تایوان و TSMC وابسته است.


به طور خاص، اگر TSMC با محدودیت های صادراتی مواجه شود، عرضه جهانی پردازنده هایی با ترانزیستورهای 5 نانومتری و 7 نانومتری به طور قابل توجهی تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

تحریم ها و صادرات زنجیره تامین تراشه های نیمه هادی مرکز داده

در سال 1995، ایالات متحده به لی تنگ هوی، رئیس جمهور وقت تایوان، اجازه داد تا در یک رویداد فارغ التحصیلان در دانشگاه کرنل، دانشگاه کرنل شرکت کند. در پاسخ، چین بیش از 100000 سرباز را در استان فوجیان، واقع در آن سوی تنگه تایوان از تایپه مستقر کرد و موشک هایی را به سمت آب های محلی شلیک کرد. یک موشک تقریباً مستقیماً بر فراز خود تایپه پرواز کرد.


و دیدار رئیس جمهور لی تنگ هوی یک سفر غیررسمی بود.


این بار نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان با رهبران ارشد تایوان از جمله تسای اینگ ون رئیس جمهور تایوان دیدار کرد.


وزارت امور خارجه چین در بیانیه ای رسمی این سفر را “یک تحریک سیاسی بزرگ” خواند.


در ادامه این بیانیه آمده است: «کسانی که با آتش بازی می‌کنند، در اثر آن هلاک خواهند شد». چین قطعاً تمام اقدامات لازم را برای حفاظت قاطعانه از حاکمیت و تمامیت ارضی خود در پاسخ به سفر رئیس مجلس آمریکا انجام خواهد داد.»


چین همچنین با تحریم‌های محدودی از جمله ممنوعیت واردات ماهی و میوه از تایوان و همچنین مانورهای نظامی پاسخ داد.


جاوشیه جوزف وو وزیر تایوان روز چهارشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی برگزار کرد که در آن این تمرینات نظامی را “نقض فاحش حقوق تایوان بر اساس قوانین بین المللی” خواند و گفت که مسیرهای هوایی و کشتیرانی مسدود شده است.


وی گفت: «این امر تأثیر جدی بر حمل و نقل و تجارت بین المللی داشته است.


او افزود که این رزمایش ها آماده سازی برای تهاجم است.


او گفت: «چین… در حال انجام تمرینات نظامی و پرتاب موشک در مقیاس بزرگ، و همچنین حملات سایبری، اطلاعات نادرست، و اجبار اقتصادی در تلاش برای تضعیف روحیه عمومی در تایوان است.


در همین حال، چین چندین نشست دیپلماتیک برنامه ریزی شده با نمایندگان دولت و ارتش ایالات متحده را لغو کرده و تعدادی از توافقات، از جمله یکی در مورد همکاری علیه جنایات فراملی و همچنین مذاکرات در مورد تغییرات آب و هوا را به حالت تعلیق درآورده است.


روز پنجشنبه، وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجه چین در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که تایوان “با نیروهای خارجی تبانی می کند” و “تنها نابودی خود را تسریع می بخشد و تایوان را به ورطه فاجعه می کشاند.”


وی افزود: «اتحاد مجدد کامل چین فرآیندی است که نمی‌توان آن را متوقف کرد».


اگر وضعیت همچنان رو به وخامت باشد، اپراتورهای مرکز داده باید برای تاثیرگذاری آماده شوند.


حتی اگر نوآوری در تولید و نوع دستگاه را نادیده بگیریم و فرض کنیم که صنعت می‌تواند به سرعت طراحی تجهیزات فناوری اطلاعات را برای جبران کمبودها تطبیق دهد، فکر می‌کنم احمقانه است که فرض کنیم اگر تاثیری بر بازار مرکز داده نخواهد داشت. گالبوف از Omdia گفت که عرضه پردازنده تایوان باید قطع شود. یک سوم کارخانه های ساخت نیمه هادی ها با ترانزیستورهای 22 نانومتری و کوچکتر در تایوان هستند.


او افزود، فراتر از نیمه هادی ها، بسیاری از تولیدات سرور در تایوان نیز انجام می شود.


او گفت: “بنابراین ما شاهد اختلال در مونتاژ واقعی تجهیزات IT خواهیم بود.” حتی سرورهای مونتاژ شده در اروپا و ایالات متحده اغلب به مادربردهای ساخت تایوان وابسته هستند، بنابراین وابستگی ما به این جزیره قابل توجه است.


بیش از همه تحت تأثیر هر گونه اختلال، شرکت‌های نیمه‌رسانای بی‌سابقه‌ای هستند که به فناوری لبه‌ای خونریزی نیاز دارند – به‌ویژه NVIDIA و AMD. او همچنین انتظار دارد که ارائه دهندگان خدمات ابر مقیاس بزرگ، به ویژه آنهایی که نیمه هادی های طراحی شده داخلی و تجهیزات فناوری اطلاعات خود را از تایوان تهیه می کنند، به شدت آسیب ببینند.

مازاد عرضه در دراز مدت انتظار می رود

با این حال، اگر وضعیت تایوان به طور مسالمت آمیز حل شود، در واقع در آینده نزدیک مازاد عرضه نیمه هادی ها وجود خواهد داشت.


گالبوف با اشاره به گزارش تحقیقاتی Omdia که دیروز تهیه شده بود، گفت: صنعت به یک “محیط مازاد عرضه طولانی مدت” در انواع دستگاه ها و کاربردهای مختلف تغییر خواهد کرد.


به عنوان مثال، قانون چیپس و علم بیش از 50 میلیارد دلار بودجه جدید برای زیرساخت های نیمه هادی ایالات متحده فراهم می کند که 40 میلیارد دلار آن به طور خاص برای افزایش ظرفیت تولید است.


به گفته کاخ سفید، این سرمایه گذاری سهم بازار ایالات متحده از تولید تراشه های حافظه را از کمتر از 2 درصد به 10 درصد در ده سال آینده خواهد رساند.


مشوق های مشابهی در اروپا و جاهای دیگر در دست اجراست. اتحادیه اروپا تا سال 2030 50 میلیارد دلار – 45 میلیارد یورو – سرمایه گذاری می کند.


گالبوف گفت که سرمایه گذاری جدید حداقل برای دو یا سه سال آینده تأثیری نخواهد داشت.


این همان مدتی است که طول می کشد تا یک مرکز ساخت نیمه هادی جدید ساخته شود و آن را راه اندازی کند.


او گفت، اما حتی قبل از شروع تولید جدید، صنعت نیمه هادی در 12 تا 24 ماه آینده یک محیط مازاد عرضه را تجربه خواهد کرد.


جوآن چیائو، تحلیلگر TrendForce در گزارش بازار خود گفت: سهم بازار تایوان از ظرفیت ریخته گری تا سال 2025 کاهش می یابد.


تا آن سال، پیش‌بینی می‌شود که این کشور 44 درصد ظرفیت ریخته‌گری جهانی و حدود 58 درصد ظرفیت برای فرآیندهای پیشرفته 16 نانومتری و کمتر را کنترل کند.




منابع:
وزارت امور خارجه چین – بیانیه وزارت امور خارجه چین درباره سفر پلوسی به تایوان-شین هوا


جاوشیه جوزف وو وزیر تایوان – اظهارات وزیر جاوشیه جوزف وو در کنفرانس مطبوعاتی بین المللی در مورد واکنش تایوان به تحریکات نظامی چین


فهرست مذاکرات و توافقات تعلیق شده دولت چین – وزارت امور خارجه اقدامات متقابلی را در پاسخ به سفر نانسی پلوسی به تایوان اعلام کرد.


بیانیه وان ونبین – کنفرانس مطبوعاتی منظم سخنگوی وزارت امور خارجه وانگ ونبین در 11 اوت 2022


برگه اطلاعات – تراشه ها و قانون علم هزینه ها را کاهش می دهد، شغل ایجاد می کند، زنجیره های تامین را تقویت می کند و با چین مقابله می کند – کاخ سفید

سئو PBN | خبر های جدید سئو و هک و سرور